Annons:
Etikettadyar
Läst 3584 ggr
Aldebaran
2009-07-03 20:40

Världsutvecklingen 1

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I sju sånger, översatta ur Dzyans bok, taget ur Den Hemliga Läran av HP Blavatsky.

FÖRSTA SÅNGEN

1. DEN EVIGA MORDREN, HÖLJD I SIN EVIGT OSYNLIGA MANTEL, HADE ÅNYO SLUMRAT UNDER SJU EVIGHETER.

2. TID FANNS EJ, TY DEN LÅG SOVANDE I FORTVARONS OÄNDLIGA SKÖTE.

3. VÄRLDSSJÄL FANNS EJ, TY INGA AH-HI FUNNOS ATT INNEHÅLLA DEN.

4. DE SJU VÄGARNA TILL SALIGHET FANNS EJ. DE STORA ORSAKERNA TILL OLYCKA FANNS EJ; TY DET FANNS INGEN ATT ALSTRA DEM, INGEN ATT SNÄRJAS AV DEM.

5. MÖRKER ALLENA FYLLDE DET GRÄNSLÖSA ALLTET, TY FADER, MODER OCH SON VORE ÄNNU EN GÅNG ETT, OCH SONEN HADE ÄNNU EJ VAKNAT TILL DET NYA HJULET OCH SIN PILGRIMSFÄRD DÄRPÅ.

6. DE SJU HÖGA FURSTARNA OCH DE SJU SANNINGARNA HADE UPPHÖRT ATT VARA TILL, OCH VÄRLDSALLTET, NÖDVÄNDIGHETENS SON, LÅG FÖRSJUNKET I PARANISHPANNA FÖR ATT VARDA UTANDAT AV DET, SOM ÄR OCH DOCK ICKE ÄR, INTET FANNS TILL.

7. TILLVARONS ORSAKER VORO BORTTAGNA; DET SYNLIGA, SOM VARIT, OCH DET OSYNLIGA, SOM , ÄR VILANDE I DET EVIGA ICKE-VARAT, DET ENHETLIGA VARAT.

8. BLOTT TILLVARONS ENHETLIGA FORM STRÄCKTE SIG GRÄNSLÖS, OÄNDLIG, ORSAKSLÖS, I DRÖMLÖS SÖMN; OCH LIVET PULSERADE OMEDVETET I ALL-RUMMET GENOM HELA DENNA ALL-NÄRVARO, SOM FÖRNIMMES AV DANGMAS ÖPPNADE ÖGA.

9. MEN VAREST VAR DANGMA, NÄR VÄRLDSALLTETS ALAYA VAR I PARAMARTHA OCH DET STORA HJULET VAR ANUPADAKA?

Forts i  KAP 2

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Aldebaran
2009-07-03 20:42
#1

……Stunden före den sk. big bang……..?

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

evrekaw
2009-07-03 22:05
#2

Eller 1:a Mosebokens skapelseberättelse…

Eller Chaos och moder Gaia…?

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Aldebaran
2009-07-03 22:09
#3

japp det är ju egentligen samma sak.. Universiums skapelse likson vår planets skapelse…Samma princip…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

cillaj
2009-07-04 04:05
#4

Den är så bra att man blir hänförd. Jag bara älska den språkformen.

Vilken text.

Har läst den förrut, läser den gärna igen.

Tack Alde.

Loet_old
2009-07-04 10:57
#5

Kan bara hålla med cillaj,vilken text.

Wargmane
2009-07-04 11:06
#6

Ja den är sällsynt vacker !!

Tack tack!!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Annons:
Aldebaran
2009-07-04 14:35
#7

Jag kommer tillbaka med lite tolkningar ifrån den hemliga läran.. Sedan om en vecka eller så så kommer den andar sången…osv.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Aldebaran
2009-07-04 22:16
#8

"Modren-Rummet" är den eviga närvarande orsaken till allt - den ovetbara GUDOM, vars "osynliga mantel" är den förborgade roten till all materie och till världalltet. Rummet är det eviga ting som vi lättast  kan föreställa oss, orörligt i sin abstraktion och oberoende av varesig närvaron eller frånvaron däri av ett objektivt universum.

"Manteln" betyder den odifferentierade kosmiska materiens idé (numeon). Den är ej materia så som vi känner den, utan materians andliga väsengrund och av samma eviga natur som Rummet, ja, ett därmed i dess abstrakta mening. Denna naturens rot är även källan till de fina osynliga egenskaperna hos den synliga materien. Den är så att säga, den enhetliga, oändliga andens själ. Hinduerna  benämner den Mulaprakriti, angivande den såsom ursprungsämnet och grunden till den upadhi eller bärare, som själv utgör underlaget för varje företeelse, vare sig fysisk, psykisk eller mental. Den är källan ur vilken akasha utgår…

Med de sju evigheterna menas enoner eller perioder.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Aldebaran
2009-07-04 22:28
#9

De sju evigheterna avser de sju perioderna, eller en fortvaro motsvarande mot de sju perioderna av en manvantara som sträcker sig över en helmahakalpa eller "stor tidsålder" (100 Brahmãs år)  och utgör ett sammanlagt belopp av 311'040'000'000'000 år; i det varje Brahmãs år består av 360 Brahmãsdagar och samma antal nätter (enl. Chandrayana eller månårsberäkningen), och en Brahmãsdag  utgörs av 4'320'000'000 jordiska år.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Aldebaran
2009-07-04 22:34
#10

Detta vara bara några korta kommentarer i den hemliga läran om den första versen i den första sången…Väldigt komplicerat blir det…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

cillaj
2009-07-04 22:34
#11

Tack för den förklaringen,

har läst det förrut som sagt.

Men det är så bra så det tål att läsas igen.

Wargmane
2009-07-05 14:05
#12

Ja väntar nu ivrigt på Nästa del!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Upp till toppen
Annons: