02. Energier och krafter

Kundalini och Prana

2010-05-11 19:00 #0 av: Huygens

Som jag har förstått det kommer Prana uppifrån genom huvudchakrat (el dyl) och går ner i kroppen. Men vad är Kundalinienergin?

Är Kundalini också Prana, fast Kundalini kommer nerifrån (fötterna? baschakrat?) och är mera som en slags "oren" Prana?

Om inte, vad är skillnaden på Prana och Kundalini(-energi?)? (jo, jag har surfat internet men inte hittat svaret)

Anmäl
2010-05-11 22:45 #1 av: Aldebaran

mm kundalini är inte oren och kommer ifrån rotchakrat. Kan slå mycket mycket illa om man inte är redo för det...

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Anmäl
2010-05-11 23:16 #2 av: Huygens

Men vad _är_ Kundalini?

Anmäl
2010-05-12 00:56 #3 av: Gaiatri

Prana upptar vi genom mjälten och genom ett center mellan skulderbladen. I Ockult meditation (s.163) kan man läsa:

"Kundalini, den tvåfaldiga föreningen av den inre värmen och pranaströmmen. Denna krafts hemvist är centret vid ryggradsslutet, och mjälten underhåller denna värme."

Kundalini är en latent kraft inneboende i själva materien. Denna inre eld väcks upp när vi är redo för det och när vi har aktivt arbetat med att rena våra tre lägre kroppar under flera liv. Det är själen som väcker upp kundalinin vid rätt tid och genom rätt ordning genom centren.

Om man däremot försöker forcera processen genom olika övningar eller inte förstår vilken påverkan olika metoder kan ha, sker ibland skador på de skiljeväggar som finns mellan olika center som skydd. Detta innebär många svårigheter och man ska bokstavligt talat inte leka med elden!

Det är dessutom inte helt ovanligt att man faktiskt dör vid uppväckandet även när det sker genom själens riktiga styrning. Det är alltså inga lättsamma energier vi pratar om. Det är en mycket stark vibration som vi har svårt att hantera.

Vad som sker är att vi kommer i kontakt med monaden och en relation mellan monaden och personligheten upprättas. Den personliga vilja uppgår i den gudomliga viljan och personligheten är inte längre intresserad av den egna utvecklingen utan uppgår i den stora utvecklingen.

Det är genom att utveckla de högre chakrana som vi efter lång tid kommer at kunna väcka upp kundalinielden. Absolut inte genom att påverka rotchakrat på något sätt.

Sajtvärd på Andlig utveckling

Anmäl
2010-05-12 01:20 #4 av: [yodhe]

Oj, vilken suveränt bra beskrivning..

Tack Gaiatri, den här borde alla läsa och spara som utför någon form av yoga...

Bokmärker den direkt..

Anmäl
2010-05-12 21:05 #5 av: Huygens

"Kundalini, den tvåfaldiga föreningen av den inre värmen och pranaströmmen"

Alltså, Kundalini består av två substanser:

1. Prana

2. "Inre värme"

Då är min fråga, varifrån kommer "inre värmen"? Pranan har jag fattat att den kommer utifrån universum, men varifrån kommer "inre värmen"?

"Denna inre eld väcks upp ... när vi har aktivt arbetat med att rena våra tre lägre kroppar under flera liv."

Det låter som Kundalinin följer med i astalkroppen, dvs efter döden, är det korrekt?

Anmäl
2010-05-12 21:15 #6 av: Aldebaran

kundalini=ormelden.. Denna kraft som väcker den inre elden kommer ifrån gudagnistan dvs atman flera plan/medvetandenivåer över det astrala.

Anmäl
2010-05-12 21:20 #7 av: Tride

Mycket bra, Galatri!Cool

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Anmäl
2010-05-12 21:23 #8 av: Aldebaran

Att få denna uppväckt i förtid kan få katastrofala följder som kann och sätter sina spår resten av livet. Min mamma hade detta..

Anmäl
2010-05-12 21:32 #9 av: Huygens

Hur vet jag om Kundalinin är väckt? Godartat t ex?

Anmäl
2010-05-12 22:13 #10 av: Aldebaran

Är den godartad är du redo för detta, dvs befinner dig på en utvecklingsnivå då detta är möjligt. Vilket (dristar jag mig till att säga) 90% av mänskligheten inte är...

Anmäl
2010-05-12 22:16 #11 av: Aldebaran

en informativ länk om vad som kan ske och sker i de flesta fall av "riktig" kundaliniresning

http://kundalini.se/svnat.htm

Anmäl
2010-05-12 22:22 #12 av: Aldebaran

eller kundalini.se

Anmäl
2010-05-12 23:14 #13 av: Huygens

Tack Aldebaran.

Jag fastnade på en grej på den sidan:

"Det kan ju uppstå skador som påverkar en i många liv, menar Martinus."

Huga. Vad kan man göra åt det om man råkat ut för en för tidig kundaliniresning?

Redigerat: Jag hittade svaret längre ner på Aldes sida.

Anmäl
2010-05-12 23:48 #14 av: Aldebaran

min mamma löste det hjälpigt med vad hon kunde och visste t.exv inom teosofin, men det blev ju aldrig bra ändå. Intrycken och strömmarna blev förstarka vilket ledde till en annan åkomma. Periodvis alkoholist..

Jag har träffat ett flertal som haft riktiga resningar och ingen av dom har funkat särskillt bra socialt-jobb-familj.....

Sedan kan man ju få en rad liknande småresningar som man inte behöver få några men av. Detta förväxlas nog ofta med riktiga resningar är jag rädd....

Anmäl
2010-05-13 00:04 #15 av: Aldebaran

om ni går in på www.kundalini.se 

och sedan klickar på Fallgropar risker och Läkare om risker så kommer ni till sidor av Bo Gunnar Johnson som varit överläkare (psykolog) vid Lillhagens Sjukhus i Göteborg detta under 70-80talen.

Numera är han pensionär och medlem i min teosofiska grupp i Göteborg.

Anmäl
2010-05-13 00:47 #16 av: Moonwing

Tack, Alde..vilka bra länkar!!Glad

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen Medarbetare på Existens o Filosofi

Anmäl
2010-05-13 00:59 #17 av: Gaiatri

Intressant studie. Tyvärr tror jag att detta kommer att öka. Det finns alldeles mycket övningar och metoder som kan forcera processen på fel sätt. Och väldigt mycket feluppfattningar angående meditation, yoga och andningsövningar. Vissa delar är bra medan andra är farliga. Det som ökar förvirringen är också att vad som fungerar för en del kan vara farligt för andra.

Tex är den fysiska (hatha)yogan farlig för vissa kroppstyper men ofarlig för andra. Dessutom är det inte bra för västerlänningar att meditera för länge. Det finns många idag som är inspirerade av de österlänska teknikerna och överför dessa utan att förstå att vi fungerar på olika sätt. Idag kan vi välja och vraka och plocka valda delar lite hur som helst... utan att den teoretiska bakgrunden och förståelsen av vilka krafter vi arbetar med. 

Anmäl
2010-05-14 15:54 #18 av: EeWeeM

Detta är nog den bästa diskussionstråden jag läst på länge!Detta med kundalinienergier har blivit ett stort "problem" och jag har mött otaliga människor som "mår skitdåligt" utan att veta varför.

Sedan när man pratat mer djupgående så kan de slänga ur sig i förbifarten  "ja och så mediterar  jag djupmeditation  och går på yoga"...

Många gånger så påminner en kundaliniresning av det neagtiva slaget olika psykiska tillstånd och en beskrev det som att han ena stunden inte kunde sitta still och känslan i kroppen påminde om panikångest för att i nästa stund vara helt "off".Ena stunden känns det som ryggen brinner upp fast det är iskallt inom en etc.

Jag har även haft kontakt med personen som ligger bakom länkarna till martinius kosmologin och beskrivningen av kundalini och dess bieffekter.Dessa länkar har varit till stor hjälp!

Men...en kundaliniresning kan också vara nödvändig och som ovan personer nämt "en person har kommit till den punkten i sin utveckling då det är dags".

Det kan bli en kampernas kamp och handlar om en sjukhelsikes resa i självkännedom för att orka hantera den kraft som väcks till liv av "kundaliniormens  energi"urkraften,livetsträd...

Bara mina tankar kring det hela...

Anmäl
2010-05-14 17:49 #19 av: Aldebaran

den dag det är dags för en kundaliniresning är du nog väldigt medveten om en hel del saker innan. Det kommer inte bara som en happening så att säga...Glad

Anmäl
2010-05-15 02:02 #20 av: Huygens

Har någon träffat på någon som haft en riktig kundaliniresning och fått några tydliga fördelar av den?

Hittills har allt jag läst om kundaliniresning pekat på att det är dåligt att uppleva den.

Nästan alla får ont i kroppen och verkar bli lite mentalt och fysiskt handikappade av kundaliniresningen. Och obehaget verkar sitta i flera år eller hela livet?

Anmäl
2010-05-15 02:10 #21 av: Aldebaran

Jag har träffat ett 5 fall förutom min mamma och ingen hade någon större/längre fördel av detta. Utan utvecklade efter hand psykiska besvär..

Anmäl
2010-05-15 02:18 #22 av: Moonwing

Om jag skall vara ärlig så i de fall jag hört talas om detta, ..

..så är det när man för egen vinnings skull tex vid sv.magi trott sig kunnat få starkare sas "dolda krafter", något som säkert ytterst kunniga magiker kan/kunnat hantera...Förvånad..visst finns det exempel på detta historiskt, men som pagan sade i ett inlägg..hur bra är det att veta..om man inte kan hantera det är det ju livsfarligt för både en själv och andra!

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

Anmäl
2010-05-15 02:23 #23 av: Aldebaran

saken är ju den att för att den kraft skall kunna verka som det är mening så måste du vara ren i ord, tanke och handling till 100%

Annras krockar denna rena livsström med alla "orenheter" i ditt sinne vilket blir förödande.

Energin i sig är ju inte på nbågot sätt "ond" utan vi är helt enkelt inte mogna för det.

Man kan jämföra med en lamp gjord för en 16 ljusslinga t.ex en julgran. Trycker du i den i en 7 armad adventsstake så bränner den sönder på någon sekund men elektriciteten är ju den samme....

Anmäl
2010-05-15 02:28 #24 av: Moonwing

Förvånad..

Anmäl
2010-05-15 02:29 #25 av: Aldebaran

vad jag menar är att energin är ju inte ond bara för att lampan inte klarar av den....

Anmäl
2010-05-15 02:32 #26 av: Moonwing

..förstod de´dö´!..Tungan ute

Anmäl
2010-05-16 00:48 #27 av: EeWeeM

20//Jag har träffat/känner tre personer som haft kundaliniresingar som påverkat dem i överlag positivt MEN då är det personer som genom tidigare reinkarnationer gjort kundaliniresingar som fått förödande konsekvenser och "betalat ett högt pris" för det som skett dem i andra liv(speciellt om kundalinienergin har väckts i felaktiga,egoistiska,högmodssyften) och den nuvarande kundaliniresningen i detta liv har varit en fortsättning på "processen" för att stabilisera och rätta till energier för att personerna har kommit till insikt om sina gamla misstag.

Men trots att det i stora hela varit positivt för deras fortsatta utveckling och nödvändig så har det inte varit problemfritt.Snarare ett "nödvändigt måste".Om man nu kan utrycka sig så...och de har varit medvetna om riskerna och gjort ett frivilligt val med insikten att det är en långt gående process som tar tid.

Men i överlag har jag bara mött människor som mår dåligt av att aktivera kundalinienergin.

Anmäl
2010-05-16 00:55 #28 av: Aldebaran

#27...

Man kan få många kickar som på förvillande sätt är mycket lika riktiga kundaliniresningar också.. Utan för den skull att de är det...

Riktiga Kundaliniresningar som för något positivt med sig hör adeptskapet till... Dessa personer är alltså lärjungar till någon mästare, typ Jesu lärjungar.

Tror (nästan helt säker) att man måste passera ett par invigningar för att börja vara redo för dessa högre medvetandenivåer och flöden...

Anmäl
2010-05-16 01:00 #29 av: Aldebaran

Detta står skrivit i ett inlägg om tredje ögat jag la in igår. 

"Den som vill höra Nadas röst, det "Ljudlösa Ljudet", och fatta dess mening, han måste lära känna var Dharana är.

Innan själen kan se, måste invärtes harmoni vara vunnen och de lekamliga ögonen hava gjorts blinda för sinnenas bländverk.

Innan själen kan höra, måste människan hava blivit lika döv för rytanden som för viskningar, för skränet av ursinniga elefanter, som för den gyllene eldflugans silverklingande surr.

Innan själen förmår fatta och kan minnas, måste hon vara förenad med den Tysta Talaren, såsom den ur leran framställda formen ursprungligen är ett med krukmakarens skapande tanke.

Ty då skall själen höra, hon skall minnas, och då skall TYSTNADENS RÖST  tala till den inre hörseln."

Anmäl
2010-05-16 01:02 #30 av: Aldebaran

Här är vidare regeler som gäller och måste uppfyllas innan ormelden kan släppas lös...

Tystnadens röst

Anmäl
2010-05-16 01:13 #31 av: Gaiatri

Den riktiga kundaliniresningen sker vid tredje invigningen. Som jag nämnt tidigare så är det vanligt att man dör när detta skett men det verkar som att man nu försöker förlänga processen och låta den ta längre tid så att lärjungen överlever. Detta pga att det nu behövs fler inkarnerade människor med denna invigningsgrad.

Anmäl
2010-05-16 01:20 #32 av: Huygens

Vad är dom två första invigningarna?

Anmäl
2010-05-16 01:34 #33 av: Aldebaran

Om invigningar kan du läsa om inne på Andlig utveckling

Anmäl
2010-05-16 01:36 #34 av: Aldebaran

Invigning

Anmäl
2010-05-16 01:37 #35 av: Aldebaran

Lite reklam för vår kära systersajt GladCool

Anmäl
2010-05-16 01:38 #36 av: Aldebaran

3e invigninge dvs. den som Jesus av Nasareth hade innan han tog den 4:e på korset...

Ni ser själva vilken nivå denna person måste ligga på....

Anmäl
2010-05-16 11:31 #37 av: Huygens

My God!

Det var stora trösklar av nå upp till för att få en bra kundaliniresning. Lite läskigt med folk som kan få det spontant efter en massage eller några självmeditationsstunder, om dessa berättelser nu är sanna.

Jag känner mej långt från Jesus, så jag är varken så "ren" eller högstående och kan nog inte heller plåga mej igenom samma sak med lika bra resultat. :)

Då är frågan hur man lyckas undvika en kundaliniresning, för det finns ju rätt många personer som utövar yoga eller mediterar? Att sluta läsa andlig literratur är ju kanske inte vad jag vill...

Kan man få kundaliniresningen som diskarnerad istället, eller måste man alltid plåga sej igenom resningen i Mayan?

Anmäl
2010-05-16 14:00 #38 av: [yodhe]

# 37  jag tror inte du behöver vara orolig för att utföra yoga eller meditationer, det handlar mycket om att  veta var man har sin gräns,

många som har fått denna spontana resning tror att de är kapabla till att upphöja sig, fast de inte är redo....man vill så gärna...men klarar det inte....

det ska inte begränsa människor, utan man bör ta det i sin egna takt såattsäga...

Anmäl
2010-05-16 14:05 #39 av: Gaiatri

Det som händer vanligtvis är inte en riktig kundaliniresning utan man väcker upp den lägre elden (eld genom friktion) när man okontrollerat gör vissa övningar. Det innebär att starka energier kan börja flöda okontrollerat. Men kundalini är egentligen en förening av de tre eldarna - eld genom friktion, soleld och elektrisk eld.

Det finns tyvärr mycket mytbildning runt kundalinin och försök att väcka sådant man inte förstår till fullo eller hur lång vägen är dit. Detta har gjort att vissa tekniker lärts ut och utvecklats av gurus och andliga ledare  som i vissa fall har erfarenhet och kunskap om det och ibland inte. Sen förs det vidare av olika traditioner och gurus som tror att de väckt upp kundalinin och inte har tillräcklig kunskap.

Kundalinin ska hållas under kontroll och behärskas och inte släppas lös. Vi behöver ju lära oss att hantera de olika energierna som vi har i vår uttryckskropp men inte bli styrda av dem.

Det finns vissa former av yoga och meditation som syftar till att just väcka upp kundalinin. Dessa ska man undvika. Kundalinin väcks upp när man är redo ändå utan att man gör dessa specifika övningar. Om man känner att man får reaktioner från "snällare" meditationer och övningar så bör man ta det lugnare med dessa och kanske helt sluta med dem.

Men det finns ju också bra former av meditationer etc som är en tillgång så man måste helt enkelt lyssna på sin kropp och de reaktioner man får och förstå att det är bättre att ta ett steg i taget än att köra på för fort. 

Jag tror också att det är mycket viktigt att också fokusera på vardagssaker samtidigt som man utvecklas andligt. Att ta hand om det vanliga yttre livet. Och har man snurrat iväg för långt in i den andliga världen behöver man göra praktiska saker för att balansera upp.

Anmäl
2010-05-16 14:10 #40 av: Aldebaran

Mycket bra inlägg #38 o #39...

Det gäller och vet sina gränser samt veta vad detta med kundalini är och vad den är ämnad för...

När man får dessa små kickar då är nog gränsen nådd och man bör stanna där. 

Anmäl
2010-05-16 14:14 #41 av: Shakti

Hej! Lägger fram en tråd där jag beskriver min egen kundaliniresning för den som är intresserad att läsa. Nr 3 och 8.

http://healing.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=5f40395a-f03f-4368-a390-420ae227f5b1 

Fråga gärna om det är något som ni undrar över. :)

Anmäl
2010-05-16 14:15 #42 av: Aldebaran

Hej shakti... jag har väntat på dig under de senaste 35 ínläggen  Glad

Anmäl
2010-05-16 14:21 #43 av: Shakti

Hej Aldebaran. Jag tänkte väl det och såklart vill jag inte göra dig besviken :)

Anmäl
2010-05-16 14:31 #44 av: Huygens

Ok, #34, #38 och #39 och alla andra. :)

Nu en specifik fråga.

Jag har haft en konstig upplevelse av ett slags tryck på sidorna av halsen. Jag har prata med läkare och blivit undersökt men läkaren hittade ingen förklaring, mer än att det möjligen kunde vara eftereffeker av en gammal överkroppsskada, även om läkaren var mer pigg på att fundera om det inte var av rent psykiskt ursprung. Problemet har även avtagit något dom sista månaderna och vissa dagar känner jag inget alls.

För en månad sedan var jag på en grupphealingträff och kände en tydlig "surrande" känsla i pannan vid hårfästet. Ungefär som att ett liten insekt krypit runt hårfästet. Den där surrande känslan har kommit och gått 5-6 gånger sedan dess och hamnat antingen längre ner mellan ögonbrynen eller högt upp i bakhuvudet.

Och så hände något annat för ett par veckor sedan. Det hela har gått till såhär. Jag har känt ett tryck på sidorna av halsen, framtill, på var sida om luftstrupen vissa dagar. Så en dag kände jag att trycket på något sätt flyttat sej uppåt och det var som om nedre halvan av huvudet hade fått samma tryck, trycket på halsen var nästan borta. Efter några dagar kändes det som om övre delen av huvudet hade fått ta emot trycket istället. Dvs det kändes som trycket flyttat på sej.

Jag har inte så stor lust att aktivera något som jag inte är redo för så om någon känner igen vad detta är, vore jag tacksam för en förklaring. Vad är detta tryck och vad betyder dessa myrkrypningar som egentligen inte är relaterade till tryckkänslan?

Tack på förhand och tack för all info jag fått genom er i forumet. :)

Anmäl
2010-05-16 15:06 #45 av: Aldebaran

#44 det finns ju flera olika chakran i kroppen som man kan stimulera och "rena".. Jag är inte så jättekunnig på de olika chakrnas betydelse, så jag lämnar den frågan til Yodhe eller varför inte till dig Shakti...

Anmäl
2010-05-16 16:04 #46 av: Huygens

Jag har nu hunnit ikapp och läst länken du gav. :)

Dom här energivågorna du kände i horizontellt läge, är det något man ska försöka undvika om man har fått en pågående kundaliniresning?

Anmäl
2010-05-16 16:12 #47 av: Shakti

#44 Hej!

Man kan nog bara spekulera om orsaken. Om det är en gammal skada i överkroppen så kan det även hända att halsryggraden blockerar och att trycket kommer från det och om nerver på grund av detta också blivit skadade eller retade kan det orsaka myrkrypningar. Myrkrypningar kan ha många andra orsaker. Obalanser i kroppens elektrolyter t.ex. Dessa skulle kunna orsakas av en sjuk sköldkörtel eller bisköldkörtlar och det  kan också framkalla tryck i halsen. Jag vet ju inte vad läkarna undersökte så därför har jag inte heller mycket att spekulera med.  Men innan man funderar på vad som är fel på sina chakror borde man även fundera på vilka kroppsliga orsaker som kan ligga bakom symptomerna. Läkaren skulle ju egentligen inte behöva spekulera allt för mycket. Han har ju möjlighet att göra undersökningar och om undersökningarna inte ledde till något resultat kan han ju göra andra undersökningar. Jag skulle först låta en osteopat undersöka ryggraden. Om han inte hittar någonting skulle jag låta undersöka sköldkörteln och bisköldkörtlarna

Hur menar du att man skulle kunna undvika dom där energivågorna? Jag kunde i alla fall inte undvika dem :)

Anmäl
2010-05-16 16:20 #48 av: Huygens

Ingen aning hur dom där energivågorna skulle undvikas, men funderade mest på om man skulle rikta sitt tänkande på något sätt.

Läkarna har tagit en massa prover och kollat och kollat. Jag får se tiden an. :)

Tack för svaret.

Anmäl
2010-05-16 16:30 #49 av: Shakti

Det är nog inte så smart att rikta sitt tänkande på något sätt. Det kan lätt bli kontroll över det hela i så fall och kontroll kan leda till nya blockeringar och kan också leda till rädsla. Bäst är det nog att slappna av och att acceptera vad som händer.

Anmäl
2010-05-16 20:42 #50 av: [yodhe]

# 48 Håller med Shakti i frågan om undersökningarna och att ta kontakt med en osteopat är att rekommendera, det finns flertalet över hela landet..

sen är ju frågan om myrkrypet pågår konstant eller periodvis, beroende på vad du gör??

Svårt att avgöra vad som är vad då, man måste nog utesluta om det är en fysisk åkomma  först.

Anmäl
2012-05-05 17:20 #51 av: Annisangel

Tusen, tusen tack för superbra tråd! Jag har letat som en liten tok på nätet om kundalini, men så fanns det hela tiden härinne på Ifokus! Jaja, skojskojKyss

Tack snälla ni för information vad det är för någonting. Jag har nämligen fått veta att min lilla orm har vaknat...=) Å det kan jag bara instämma med förestående skrivare att det är inte några lätta energier som är att leka med.

Disciplin, respekt och ödmjukhet inför kraften måste man ha, annars vet jag inte hur det går!!

Kramkram på er!Kyss

Anmäl
2012-08-08 21:29 #52 av: Frejelina

Vill varna extremt mycket för yoga överhuvudtaget!

Läs hinduernas egen målsättning med yogan och tag varning om ni inte som de har som mål att träffas av ormen och DÖ.

De tror ju på att de måste återfödas pga att de inte uppnått den sk högsta karman liksom (vad det nu heter inom hinduismen) utan får leva gång på gång, som sten, fluga eller människa. Föremål, djur el människa. Vet inte vilken rang som anses bäst. När ormen gått igenom kroppen helt och hållet dör man alltså, dvs har uppnått målet. Vill du dö? vet du att deras lära stämmer? Vem kan man fråga av de som dött? Dog de på vägen mot målet? 

Jag hade ju noll koll. Fanns inget internet heller så helt naivt gick jag in i healingens värld, djupmeditation (samma sak som chakraenergin man drar in i en energi genom "rotchakrat" och "utvecklas". Det är samma källa men med lite olika "förklädnader"), etc etc. Vilka är friska som bjuder in energierna? Känner ingen som inte fått någon "åkomma" sedan de började. Fysiskt el psykiskt.

Jag jobbade som professionell healer o medium flera år. Har själv fått erfara ockultismens lockande som en drog och med nöd och näppe överlevt. Det har tagit många år att bli fri och frisk! Det är som att ta heroin (som det beskrivs och utfallet/konsekvenserna av det, har inte testat själv men jobbat med missbrukare, läst studier o sett med egna ögon). Kolla filmer på youtube, googla er fram, läs, ta reda på. Jag kan inte göra annat än att varna. Menar inte att vara moraliserande utan av omtanke eftersom jag själv höll på att stryka med. Gick snabbt utför för jag är en 100 el 0%-person, så mycket ville ha mer liksom...

Jag tror numera att vi har ett enda liv som det gäller att förvalta, jag tror inte längre på reinkarnation, men att vi lever vidare på någon plats.

Detta genomsyrar dagis, skolor och sjukvård, gym, arbetsplatser. Konstigt att hinduismen har fått sådan spränverkan i det svenska samhället. Det är väl för torrt och tråkigt? Men tragiskt att se för oss som höll på dö. 

Gör som ni vill men: tänk om allt bara är en stor lögn? Att vi bara har detta liv, så tillåter vi en okänd kraft att döda oss, för att sedan upptäcka att vi faktisk tbara hade det livet. 

Allt gott

Anmäl
2012-08-14 13:25 #53 av: Shakti

Det där med att man dör betyder inte att man dör den fysiska döden, utan att den människan som man varit förr dör. Jag blev till en helt ny människa. Människan som jag var förr existerar inte mer. Det var en olycklig människa som var sjuk, som hade dålig självkänsla, som missbrukade, som inte tränade och som inte gjorde något för sin kropp, förutom att äta skräpmat.

Människan som jag är nu är frisk, lycklig, har bra självkänsla, som inte tar droger, som tränar och utövar reiki och yoga och som blev till vegetarian.

Anmäl
2014-01-04 20:48 #54 av: iMrtin

Jag tycker inte kundalini.se är en trovärdig sajt då personen i den upphöjer en person som lider av "jesussjukan" mer än den riktiga Jesus. "Martinus" läste väl inte ens bibeln om jag läst det rätt. Det står visserligen i bibeln att den dagen skulle komma då många säger sig vara Jesus (reinkarnerad) men inget om att de har rätt lära. Jag har själv varit med om en kundaliniresning, fått uppleva både det ena och andra som jag hade kunnat inbilla mig för att skriva fortsättningar på den heliga skriften. Såg mig som Guds närmaste son och hamnade på psyket, föga förvånande. En kommentar av överläkaren "så där kan man inte bete sig i samhället" är en  anledning..

Meditation ser jag ändå som bra. men man ska ge det bra med tid. Ger man sig på ockulta grejjer så skiter det sig nog innan man tänkt den andra tanken. Dessutom tror jag att Gud sände sin enfödde son av en orsak, dvs. att tro och det bevisar man genom att tro på beviset - återuppståndelsen.  Men Fadern Sonen och Den helige Anden vill ändå att vi ska bete oss som små "mini Jesus", det tror jag och det står skrivet. Börja med bibeln och be om den helige Anden som vägleder och beskyddar. Jag gick den svåra vägen.

Anmäl
2014-01-07 18:53 #55 av: Annisangel

Nej, jag var tvungen att sluta med yoga, sluta meditera, ja sluta med alla andliga utövningar och det har jag gjort. Jag är däremot ute mycket i naturen, äter mycket grönsaker, dricker mängder med vatten.

Det jag har läst  om kundalini är också att den följer en cykel under hela året och att det är en period av energiflöde när man inte kan äta speciellt mycket mat (mest drycker och frukt) för att energierna jobbar för högtryck, sen kommer en period av stiltje som kallas för "die-off" där jag känner mig totalt jordad och kan verkligen hjälpa människor utan att ryckas med av alla känslor runtom...

Det har jag lärt mig i detta att när jag låter känslorna fara iväg med mig (gjorde det mycket förut), så tappar jag fokus och min plats i verkligheten blir ett intet. Så jag lyckas behålla en oerhörd toleransnivå, detta för att jag inte ska tappa fotfästet. Jag är mera andligt medveten numer och hör och ser när jag är ute i vardagen. Men någonstans har jag ändå medvetenheten att pejla av vem det passar sig att prata om detta med. Jag kan nu känna av en människa och vet vad jag kan prata med honom/henne om. Det är rätt fantastiskt att erkänna det och använda sig utav det.

Kram Hjärta

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.