Annons:
Etikett40-aktuellt-i-världen-och-hemma
Läst 8522 ggr
Aldebaran
4/2/10, 9:11 PM

John of God

Hittade en länk till denne person/sällskap. Han/de huserar nere i Brasilien…

På en svensk infosida kan bl.a läsa följande:

"Sedan femtio år tillbaka har han botat over åtta miljoner människor från cancer, AIDS, MS, diabetes, hjärtproblem, epilepsi, Parkinson, depression, utbrändhet mm. Hans riktiga namn är Joao Teixeira da Faria. Han är ett transmedium utöver det vanliga. Han inkorporerar (tar in) högt utvecklade andeväsen, vilka använder hans kropp för att bota människor genom synliga och osynliga andliga operationer.

Han tar emot hundratals människor per dag och gör fler operationer per dag än ett modernt sjukhus gör på flera veckor."

Gade detta varit utanför Brasiliens djungel så hade denne man skakat galler förkvacksalveri!!

Botar Cancer och AIDS, att utnyttja människor som befinner sig i en underställd desperat position på detta sätt för pengar… FYYY säger jag bara!!

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Aldebaran
4/2/10, 9:52 PM
#1

Människan har alltså hittat botemedlet mot dessa tre stora folksjukdomar i form av en man nere i Brasilien…  Fantastiskt!! Guld i mun

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[yodhe]
4/3/10, 1:02 AM
#2

Mm, kan man ju säga…??

Kul att han delar med sig till övriga världen??!!

Aldebaran
4/3/10, 1:25 AM
#3

Ja, det kan man ju säga å tycka… Andlig kirurgi kallas det visst. Ännu ett sätt att krama pengar ur redan desperata människor.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[budewabo]
4/3/10, 2:31 AM
#4

#3

Aldebaran. Som jag sa i denna tråd

http://andligutveckling.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=22b8a569-9a06-422f-a9c9-35396a1e7c42

visste jag att det fanns en risk för att detta skulle förlöjligas och göras narr av på iFokus. Vissa av er som vistas här är en smula förutsägbara.

Och vi sst har vi vår fria vilja att stänga och öppna för olika möjligheter. Dock tycker jag att det är en smula synd att du har en sådan tråkig ton kring detta i dina inlägg. Du har faktiskt inte varit där. Du har de facto inte sett något av detta hända i verkligheten. Jag såg min reseledare bli ihopsydd efter en operation utan bedövning (jag såg inte när han snittade för det var många andra huvuden som såg detta i vägen innan jag kom mig upp på en bänk) . Hela sekvensen finns på DVD som hon köpte med sig hem osv. Men för en del människor räcker inte 'bevis' in absurdum när man kategoriskt bestämt sig för att detta inte kan hända på en plats i världen man själv inte besökt och då får man ju 'rätt' eller hur….?

För tydlighets skull vill jag poängtera att jag själv och den grupp jag reste med ingakunda präglades av desperation eller sjukdom med ett undantag. Vi som åkte var höginkomsttagare, entreprenörer och cityslickers med en förkärlek för personlig och andlig utveckling. Men det betyder inte att dte var dyrt. För under 20 000 kr, 18 500 för att vara exakt ingår allt utom dricksvattnet och shoppingen. Så det finns tillgängligt även för den som snudd på touchar fattigdomsgränsen i Sverige. (Definitionen var om man kunde få loss 12 000 kr på olika vis för några år sedan)

Vi som åkte i min grupp vill växa som människor, hela vår själ och öppna vårt hjärta på riktigt. I Abadiania får man lite extra hjälp på traven av både energinivån och entiteterna som verkar via den man som heter Joao men kallas John of God. Jag reagerade själv på epitetet John of God första gången jag hörde det men det är inte han själv utan ett författare som heter Chico Xavier som började kalla honom det och sedan blev det så. Jag tror många med mig har lätt att 'döma' ett sådant epitet som en smula självgott kanske men nu tycker jag det är mer passande än någonsin.

Hur som helst, om det finns någon mer på iFokus som faktiskt varit i Abadiania och på Casa de Dom Inacio önskar jag att komma i kontakt med er för det vore så underbart att ha fler att dela upplevelsen med.

[budewabo]
4/3/10, 2:36 AM
#5

Fick inte länkningen till tråden inne på Andlighet att fungera så jag gör ett nytt försök:

http://andligutveckling.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=22b8a569-9a06-422f-a9c9-35396a1e7c42

Aldebaran
4/3/10, 2:42 AM
#6

Jag förlöjligar fortfarande inte något utan ifrågasätter om än väldigt starkt detta med att bota såpass allvarliga sjukdomar som Cancer och AIDS… Dessutom är det förbjudet i svensk lag att marknadsföra Healing som något som botar vilken denna hemsida gör och denna sida anordnar också resor dit…

Jag är ingen Healer men känner ett flertal sådana och det finns ingen heeler med självaktning som skulle säga att dom kan bota dessa sjukdomar..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Aldebaran
4/3/10, 2:44 AM
#7

Länken till sidan ifråga John of God

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Aldebaran
4/3/10, 3:01 AM
#8

han tjänar inga pengar säger du… Ändå går det att läsa följande på Maria Dahlströms hemsida…

Gör så här:

  • Ta tre stycken helporträttsbilder framifrån, från sidan och bakifrån - helst i ljusa kläder och ljus bakgrund - så att du fyller hela bilden. Bilderna måste vara minst 9x12 cm.
  • På baksidan av varje bild anger du ditt: problem/sjukdom och vad du vill bota/få hjälp med, förnamn och efternamn, födelsedatum, adress där du vistas under tiden då dina bilder visas inför Entiteten i Casa de Dom Inacio, adressen dit medicinen ska sändas
  • Sänd bilderna till Maria Dahlström Vendelsfridsgatan 5A, 21764 Malmö
  • Betala in - samtidigt som du sänder bilderna - 600 kr på konto 8214 9974180028-9 i Swedbank som avgift för medicinen inkl. porto

Vad är det för medicin han pratar om här??

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[budewabo]
4/3/10, 3:36 AM
#9

#8

Jag tror jag uttryckte mig lite annorlunda. John of God tar inget betalt för det helande arbete han utför. Alla får träffa honom gratis. Dock säljs kristaller, CD-skivor, halsband, foton osv osv i en shop på casa-rådet - det är som vanlig shopping på Kristallrummet i Sthlm.

Nästa alla som går till honom ordineras också örter som köps på området. Örter som hjälper processen. Innehållsförteckningen är exakt densamma på de flesta av burkarna, en substans som heter Passiflora och kommer från passionsfruktsträdet. Tabletterna är dock superprogrammerade energimässigt utifrån personen behov och hur detta går till vet  jag heller inte men det är arbete som utförs av entiteterna (här tänker jag på begreppet 'allt är energi')

Dessa örter kostar cirka 200-250 kronor så damen som verkar heta Maria Dahlström verkar ta lite betalt för egen räkning för den tid hon lägger ned på att köa för att komma fram till Joao samt transportera dessa örter tillbaka till Sverige och skicka dem vidare. Bland mina reskamrater hade det skett en del missöden med att de tagit sin make/makas örter av misstag på hemmaplan och de blev riktigt sjuka av det så något är det med energierna i burkarna. Förfarandet med foton är som hon beskriver, jag och min väninna hade med foton av våra vänner och gjorde denna hantering gratis åt dem. Min väninnan bjöd till och med sina vänner på tabletterna vilket jag inte tycker är nödvändigt. Vanlig medicin på högkostnadsskyddet kostar också och är det några som är giriga och oetiska här i vår del av världen så är det medicintillverkarna. Jag tänker bara nu senast på skandalen med vaccinet för svininfluensan som man slängde efter folk trots att man inte visste om det funkade…

Som grävande journalist kan man säkert hitta en vinkling att JOG skulle vara en affärsman som lever gott på att utge sig för att vara den han är och jobba med det han gör. Casan drivs både av överskott från försäljning av saker enligt ovanstående samt av volontärer. Samt givetvis av frivilliga donationer. JOG bor i hus, har mer än tolv barn, har många exfruar, och möjligen flera bilar om jag hörde rätt.

Gör dessa attribut honom till en skojare? Inte om du frågar mig. Jag har träffat flera som erbjudit mig healing och deeksha osv i Sverige. Och jag tackar oftast nej till de som vill in och rota i mina energier. Varför då? Är det inte bara att tacka och ta emot? Nej säger jag. För att flera av dessa har inte lyckats skapa sig ett liv de själva är nöjda med, de har flytt in i en roll inom andligheten så vad skall de då kunna hjälpa mig med om de inte ens klarar hjälpa sig själva? JOG verkar leva sitt liv på jorden som en vanlig man och människa. Han driver en verksamhet där en del av de som arbetar får lön. Volontärerna får det inte. Casan är enkel men det är rent och snyggt och städat. Han försörjde sig och sina syskon från tidig ålder som gruvarbetare, upptäckte strax denna gåva han fått och har sedan dess jobbat med att hjälpa till att hela människor via de entiteter han inkorporerar.

[budewabo]
4/3/10, 4:05 AM
#10

Öppna för ett ögonblick tanken för att det är sant att han kan hela cancer, AIDS, MS, diabetes, hjärtproblem, epilepsi, Parkinson, depression, utbrändhet mm.

Vad skulle det innebära för dig själv och/eller nära och kära?

Aldebaran
4/3/10, 4:30 AM
#11

mmm jadu, det kan man ju spekulera i…

Han verkar i ett land där AIDS är ett av de största problemen på jorden.. Eftersom han yútför både distanshealing, har många medhjälpare som utför 90% av operationerna (enl infosider) och detta sedan 50 år, så är det enligt min meninging mycket som haltar  i hela denna "söta" historia

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[budewabo]
4/3/10, 5:24 AM
#12

#11

Vad är det som haltar? Peka gärna på bluffen åt mig i så fall. Vari ligger haltandet?

Människor i massor träder fram och berättar om hur de helats. Mycket av det som händer i form av operationer osv finns dokumenterat på film både på Youtube och filmer som man kan köpa via amazon.com.

Om du vill ha haltande så finns det tillräckligt med hälta i resten av vår värld…..:

När ett läkemedelsbolag fuskar och använder HIV-smittat blod och smittar de som köper sina produkter så får de förlåtelse och återvinner förtroendet i den heliga Marknaden efter ett tag. När en man helat människor i 50 år så sitter t ex du på distans i Sverige och 'bedömer' saker du inte själv upplevt som haltande. Men som sagt, vi är alla fria att tro på det vi vill. Och det var väl inte för inte som Jesus spikades upp på korset. Han var nog ett ganska stort hot mot det gällande trossystemet man levde i då. Precis som vi lever i en illusion om 'vetenskapliga bevis' och att 'allt' skall kunna förklaras och att om man intresserar sig för vissa saker så är man nedlusad med tomtar på loftet. Jag har bestämt mig för att 'komma ut' på min arbetsplats nu efter påsk och det skall bli mycket intressant att möta reaktionerna kring det här med min andlighet och min resa till JOG. Jag tror det hade setts med blidare ögon om jag hade kommit hem nedknarkad och nedsupen från Rios gator i uselt skicka. I alla fall lättare att 'vetenskapligt' ta till sig av gemene trångsynt svensk….Tänk att det positiva skall vara mycket svårare  att förstå och acceptera som en möjlighet Flört men så är vårt samhälle funtat just nu och det är den realitet jag förhåller mig till även om det skriker i mig trots att jag kommer tillbaka med en utstrålning och hälsa som är starkare än någonsin. Mitt beslut att komma ut är just för att det finns ett sådant stort behov av SIB. Seing Is Believing…..

På något sätt har den heliga Marknaden lyckats förvrida oss så att vi till och med tror på den och hyllar den när den lurar oss. I och med att jag är en affärskvinna i yrket med ett andligt intresse vid sidan av har jag kommit att granska skriverierna på di.se med nya ögon under årens lopp. Och inser mer och mer att den heliga Marknaden är en marknad skapad av medvetanden som inte är i närheten av vad många människor har tillägnat oss per dags dato. Vi har en rutten och pengagirig livsmedelsindustri både vad gäller tillsatser och djurhantering och annat där vi kör rovdrift på jordens resurser. Kommer aldrig att glömma den bild Bush visade för det amerikanska folket i tiden kring filmen En obekväm Sanning av Al Gore. I ena vågskålen låg jorden och i andra vågskålen låg dollars och om jag minns rätt var detta när USA vägrade skriva under Kyoto-avtalet med motiveringen 'It would have wrecked our economy'…men snart har vi inget jordklot att leva på tacka vare alla lobbyister som gör allt de kan för att förklara att vår livsstil inte alls påverkar klimatet och jordens framtid…

Tack vare EU-bidrag och andra skruvade besämmelser fraktas t ex vår mat mycket längre sträckor och längre tid än nödvändigt. Potatis kommer till Rotterdam från någonstans. Samma potatis skickas sedan till södra Italien för att spolas ren från jord för att man pga arbetslösheten där får EU-bidrag och lagligt stöd att den skall skickas dit för detta istf att man tar fram vattenslangen i Rotterdam osv osv sida upp och sida ner det finns många exempel om man bara orkar skrapa lite på ytan. Mycket är så in i bänken sjukt att vi inte ens reagerar på det längre. Så avtrubbade är vi. Och här är jag förutsägbar för min fasta ståndpunkt är att vi i väst, eller framförallt vi i väst, har en sorts tolerans för skitmat, skitmedicin, felaktiga metoder på sjukhus osv i bevisens, vetenskapens och marknadens namn. Vi har blivit lärda att lita på ett etablissemang, WHO, WTO, EU osv istället för att känna i oss själva vad som är sant. Och detta trots att de blåser oss mellan varven och det stormar i TV en vecka eller två innan vi går in i djupsömnen igen.

På sjukhusen i Tyskland använder man en maskin som skannar av energinivåerna på olika organ i kroppen, lever njurar osv för att kartlägga obalanser i kroppen och åtgärda i enlighet. Samma maskin används i Sverige. Men inte på våra sjukhus utan bara av ett fåtal sk alternativa behandlare. Metoden anses inte acceptabel inom den svenska läkarkåren. Så intoleranta och snäva är vi här. Betyder det att maskinen är bluff och lurendrejeri? Tror inte det. Min väninna lyckades bli frisk från sin ledgångsreumatism, visserligen utan JOGs hjälp men tack vare några olika alternativa behandlare, bland annat en dam som arbetar med denna skannermaskin. I grunden har den damen ett förflutet som cancerforskare men har mer och mer gått över till alternativsidan för det ger henne mer mening och är sant för henne.

Jag älskar när människor vågar lita på sig själva trots att det är en aning utanför den ram som 'samhället' bestämt är acceptabel Lovely!

[budewabo]
4/3/10, 12:27 PM
#13

#11 igen

Din argumentation är ganska intressant tycker jag. För å ena sidan fördömer du JOGs verksamhet:

"Botar Cancer och AIDS, att utnyttja människor som befinner sig i en underställd desperat position på detta sätt för pengar… FYYY säger jag bara!!"

och å andra sidan verkar du mena att han på något sätt har ansvar för situationen gällande HIV i hela Brasilien

"Han verkar i ett land där AIDS är ett av de största problemen på jorden.. Eftersom han yútför både distanshealing, har många medhjälpare som utför 90% av operationerna (enl infosider) och detta sedan 50 år, så är det enligt min meninging mycket som haltar i hela denna "söta" historia"

Jag tror inte han healar lite på måfå där det verkar behövas utan jag tror det är som volontärerna säger: Intention is everything. Vill man bli frisk får man också ta sitt ansvar och söka hjälpen själv. Hos honom eller inom sjukvården. Jag vet inget om sjukvården i Brasilien men något högkostnadsskydd lär de ju inte ha inom det traditionella. Att åka till JOG kostar resa plus evt örter och finns inom räckhåll även för en fattig person.

Mannen har vigt sitt liv åt att överlåta sin kropp som verktyg för helande och även om han är en mirakelman kan han inte ensam rädda jorden. Var och en av oss har ett eget ansvar för våra liv och vår tillvaro.

Annons:
[budewabo]
4/3/10, 12:35 PM
#14

Tilläggas bör att JOGs helande sker i samklang med den västerländska medicinen så alla besökare uppmuntras att fortsätta med sina vanliga ordinationer och se JOG som ett komplement.

Aldebaran
4/3/10, 1:46 PM
#15

Bude, självklart ligger det sanningar i detta, det vet jag som är esoteriker och läst bl.a Bailys bok om esoterisk healing.

Alla sjukdomar uppstår beroende på "defekter" i din eterkropp. De mediala kallar det obalanser. Dessa obalanser är i själva verket medfödda arvsanlag som det är meningen att du skall utsättas för i detta liv. Det är ju din egen högre själ som "beordrar" dig att återvända (reinkarnera) i en ny kropp. Ditt högre jag väljer tom ut föräldraparet åt din nya personlighet som skapas på nytt i varje reinkarnerat liv.. Dvs du föds in i släkter som kanke har långa historiska genitiska "defekter" som gör att det orsakar en rad sjukdomar från Cancer, MS, olika ämnesomsättningssjukdomar till psykiska sjukdomar. Allt detta är ju av en enda mening och det är ju att du har kamiska saker att utarbeta med föräldrar syskon samt övrig släkt och vänner.

Om det sedan är meningen att dina fysiska besvär kan lindras, botas så kommer ju detta att ske, annars inte.

Det berättas ju i bibeln om att hur Jesus botar och uppväcker döda, det är ju bara en handfull som han kunde göra det med resten såg han att det inte var deras tid (karma) att bli botade. Lasarus (den döde) hade ju helt säkert silversträngen mellan fysisk, eter och astralkropp kvar, annars hade det var totallt omöjligt (tom för Jesus) att "väcka" honom. Inte ens Jesus kan gå emot naturlagarna (fysiska, astrala såväl som mentala) Till de allra flesta fanns det bara en välsingnelse att ge med orden gå med Gud. 

Att gå med Gud esoteriskt är ju att gå med tanken om ansvaret i sitt eget öde (karma). Tanken på Gud är ju tanken på hela mänskligheten då vi alla är likvärdiga gnistor från samma gudom.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Tride
4/3/10, 3:39 PM
#16

Väl skrivet, båda två. Var finns egentligen motsättningen?

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

evrekaw
4/3/10, 4:19 PM
#17

Intressant, men också svårt att vara säker på vad man ska tro… Om det är sant att han kan bota alla dessa sjukdomar så är det ju helt fantastiskt!

Men sammtidigt känner jag en viss skeptisism, det låter nästan för bra för att vara sant. Men om det är det tar jag första bästa flyg dit för att bli av med allt som står i min diagnos…Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Aldebaran
4/3/10, 4:27 PM
#18

Motsättningen är ringa, annat än att möjligheten till lindring och eventuell bot alltid finns hos den enskilde och inte hos en sk mirakelman.

Plus då att det ALLTID är förenat med hyfsat stora pengar i någon form…

V har ju sk andliga kirurger här hemma i Svedala… lätt sökning på google leder rak in i en prislista om 900 kr för någon timme och vill man ha just denne andlige kirurgens änglaförklarade flickvän/fru med som  assisterande så åker man på 400 kr till…

Inte illa då förutsättningarna för att bli bättre eller eventuellt frisk ALLTID ligger hos dig själv och inte hos den som tar hutlöst betalt…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

evrekaw
4/3/10, 4:43 PM
#19

Jo jag vet att det finns och att det fungerar…

Min moster lät "operera" sitt krånglande och ständigt onda knä av en healer i Göteborg. Hon visste att det var korsbandet för det hade en läkare konstaterat. Hon ville dock prova detta först och det fungerade! Hon sa att de första dagarna efteråt var fruktansvärda, det kändes som om något inne i knät sågade, tuggade och gnagde. Men efter 3-4 dagar var hennes knä helt bra och är det fortfarande.

Läkaren, på återbesöket förstod inte alls hur i hela friden detta var möjligt…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Aldebaran
4/3/10, 5:01 PM
#20

Jo visst är det möjligt enl. det jag sagt tidigare… Din egen kropp fysisk-eterisk såväl som astral besitter oanade reurser..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Tride
4/3/10, 5:04 PM
#21

Vanlig sjukvård kostar ju också. Inte minst via skattsedeln.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[yodhe]
4/3/10, 5:51 PM
#22

Motsättningen i sig handlar väl inte just om pengarna, utan att man mirakelförklarar en healer till något som redan är känntoch som många healer egentligen kan utföra, frågan är om det är etiskt riktigt att göra det.

Varför skulle han vara mer healer än någon annan??

Tride
4/3/10, 6:21 PM
#23

Nu kommer vi in på något som jag finner ganska komplicerat - nämligen förståelse. Hur mycket förstår vi, var och en som individer, sammanhangen? Hur djupa är våra insikter? I det här fallet tror jag inte enbart det handlar om personen, utan också platsen. Vi lever i ett kallt och solfattigt land.Det känns alltid bra att komma iväg söderut och få vara kvar där under en tid.

Om någon har en större helande förmåga än någon annan, tror jag också att det händer samman med bristande förmåga till själhelande och dålig självinsikt. Men, som sagt, jag finner det här komplicerat och lite svårt att resonera kring.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[yodhe]
4/3/10, 6:30 PM
#24

Visst är det det Tride, men om vi inte ventilerar frågan, får vi heller ing nya insikter…

Motsättningarna skapar ju det i sig..sen hur man hanterar och tar emot informationen är väl det som är själva problemet..

allt behöver inte ses som kritik, det är ju ett tyckande utifrån egna erfarenheter som gör detta möjligt..

Budewabo har ju fått sig en Aha-upplevelse och då i den euforin vill man ju delge sin känsla för alla andra, för i detta nu är ju hennes/hans upplevelse sann…

[Hukanson]
4/3/10, 6:39 PM
#25

Aldebaran, du är uppenbarligen anhängare av predestinationsläran som säger att allt är förutbestämt och det är ett arbete som människor utför individuellt i sina inkarnationer som kan bli färdiga eller belönas.

Du har ingen förståelse för människor som går i Jesu fotspår och vill heala andra människor, den typen av söt barmhärtighet betackar du dig för och påpekar att den icke är förenlig med svensk lagstiftning - trots att den lagen gäller professionell verksamhet på svenska marknaden, och bara handlar om själva marknadsföringslöftet.

Aldebaran - det finns vanliga människor som har ett nära andligt band med Gud, som också förstås för oss här på jorden som den kausala himmelen. Det finns många som vittnar om att de fått kontakt med Abraham (du vet vem det är?) och att de fått begåvningar och arbetsuppgifter av Honom, tex makarna Hicks och denne Joao .

Det är alltså inte så att Joao gör något på egen hand. Han är ett omedvetet transmedium och får hjälp av de som i den osynliga världen arbetar med Abraham. Detta enligt den historiebeskrivning som Maria Dahlström skildrar. Många andra berömda healers har vittnat om att de arbetar på detta sätt. Kanske tillochmed Jane Lyzell anser att hon arbetar ungefär så.

Framförallt så är tekniken identisk med Jesu teknik : "jag gör inget av mig själv, det är Fadern som förhärligas genom mig (Jesus) och den botade".

En diskussion på Existens om ett verkligt existerande fenomen som Joao i Brasilien borde föras på en litet mer rumsren nivå än "fyy för kvacksalveri" tycker åtminstone jag. Annars blir ju er livsfilosofi "gör inget som inte Expressen eller Aftonbladet skulle ha gjort".

[Hukanson]
4/3/10, 7:11 PM
#26

Ett inlägg i livsfilosofidiskussionen som vore intressant att kommentera i ett John of God - perspektiv är tanken : VI ÄR ALLA EN .

Hur många håller med om det?  Vad innebär det?

Denna video har mycket näring för tanken i vår moderna situation.

">YOU TUBE

Tride
4/3/10, 8:05 PM
#27

#24 Jovisst, jag funderar själv på att åka dit. Kritik, hur menar du?

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
[budewabo]
4/3/10, 8:18 PM
#28

#16 - motsättningen låg i inlägg #0, #1, #3 och #6 inledningsvis där tonen var trist och grundinställningen tämligen lätt att tolka som mycket negativ och fördömande. I inlägg #15 och efter är det en smula mer nyans i tonläget.

Generellt förstår jag dock inte denna aversion mot att debitera den tid människor lägger ner på att arbeta andligt för att hjälpa klienter anses vara lurendrejeri eller omskrivs ungefär så här io olika versioner gång efter annan:

"Plus då att det ALLTID är förenat med hyfsat stora pengar i någon form…

V har ju sk andliga kirurger här hemma i Svedala… lätt sökning på google leder rak in i en prislista om 900 kr för någon timme och vill man ha just denne andlige kirurgens änglaförklarade flickvän/fru med som assisterande så åker man på 400 kr till…"

"Inte illa då förutsättningarna för att bli bättre eller eventuellt frisk ALLTID ligger hos dig själv och inte hos den som tar hutlöst betalt…"

Vilken värld lever du i Aldebaran? Sverige 2010? Jobbar du gratis helt utan lön? (om du befinner dig inom arbetslivet öht vilket jag börjar betvivla) Kanske är det 'finare' att leva på olika sorters bidrag än att ta betalt för sin tid? Eller…?

900 kronor per timme är ett helt normalt timpris för vilken halvtafflig resurskonsult som helst inom väldigt många branscher. Inom det näringsliv jag arbetar kostar de från 750 kronor och uppåt lite beroende på vilken beläggningsgrad uppdraget innebär. Låg beläggningsgrad = högre priser för att hatta mellan olika uppdrag tar mer kraft och tid.

Jag upplever snarare att andligt arbetande människor borde höja sina priser med tanke på vad de uträttar. Jag har gått hos en medial healer varje månad i 2.5 år och gett mycket positiva resultat både i välmående och jobbmässigt. Jag betalade alltid taxan plus 100 kronor för att tiden gärna drog i väg över den timme som ursprungsdebiteringen gällde.

Är jag lurad? Nej, för efter dessa år har jag blivit mitt eget medium i någon mening, jag klarar förlösa saker själv i allt högre grad osv även om min 'egenvård' inte kan jämföra sig med det som kom att hända mig i Abadiania.

[budewabo]
4/3/10, 8:22 PM
#29

#16 #19 Kanske värt ett försök hos JOG då'ra Glad

Lycka till hur du än bestämmer dig för att göra!

[budewabo]
4/3/10, 8:27 PM
#30

#22

Hur tänker du här?

"Motsättningen i sig handlar väl inte just om pengarna, utan att man mirakelförklarar en healer till något som redan är känntoch som många healer egentligen kan utföra, frågan är om det är etiskt riktigt att göra det.

Varför skulle han vara mer healer än någon annan??"

T ex: Vilka andra healers kommer ens i närheten av JOGs arbete och resultat? Peka gärna ut ett antal alternativ och vad de åstadkommit….och med liknande dokumentation/filmer som det finns på hans arbete….

[budewabo]
4/3/10, 8:35 PM
#31

#23

Klokt skrivet. Upplever dina inlägg som att det finns en balans och mänsklig/andlig mognad hos dig. En äkthet. Underbart.

[budewabo]
4/3/10, 8:43 PM
#32

#25, #26

Väl skrivet och bra sammanfattning av att det finns en väg vi själva kan påverka och välja. För vi är inga offer där allt är predestinerat. I alla fall inte om vi väljer att ta ansvar för våra liv och göra det vi kan för att förlösa blockeringar, smärtor och sorger oavsett var de kommer i från eller av vilket skäl de finns där. Tack Hukanson, vem du än är för tänkvärda inlägg. Jag läser och lär Glad

Tride
4/3/10, 8:46 PM
#33

Tack, budewabo. Jo, jag kan tänka mig att åka dit. Det finns många aspekter på det hela. Komma till ett annat klimat, andra känslomässiga värderingar, annan öppenhet. Lite som Indien, kanske, där jag ju bott under en tid. Sociala problem, stor dumhet ibland. som jag ser det, men också denna andliga kvalité liksom en öppenhet mot en annan dimension. Och så står det något om att visteslen innefattar 2 turer till vattenfall. Vilka vattenfall? Jag är en "vattenfall-freak", så om det betyder mäktiga vattenfall, är saken så gott som avgjord. Jag kommerFlörtJag är inte sjuk, förutom lite problem i högerben, och kanske kan jag inspireras till perspektiv på tillvaron, både för mig själv och rent allmännt. Å andra sidan: jag reser till Tenerife nästa vecka. Trivs jag bra där kanske det blir en resa till i höst. Så frågan inställer sig: Går det inte lika bra med selleri?Skrattande

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[budewabo]
4/3/10, 9:05 PM
#34

#33

Om du varit i Indien, kanske Pune? så tror jag mig ha förstått att energierna kan likna varandra.

Vattenfallet är en mycket speciell upplevelse. Det är en helig plats dit man får gå några gånger under sin vistelse på casan. Entiterna ger tillstånd till hur många turer det blir. Vår grupp fick tre besök per person. Jag gick mina tre kan jag säga. Det är magiskt, det är Kung Salomos vattenfall och de mer än handflatestora blå fjärilarna är som mirakler i sig, har aldrig sett något liknande. Inte ens de vackraste scenerna i Avatar-filmen kan mäta sig med vattenfallet i Abadiania.

Besöket är omgärdat av en mängd restriktioner då det är en helig plats. Män och kvinnor går separat, ma får inte gå ensam pga att de starka energierna kan knocka en, man måste vara tyst när man är där, man måste vara ombytt till badkläder under när man kommer dit, man får inte fota, spela in osv osv. Trots detta är det många besökare som verkligen skändar platsen när de besöker den. Nästan varje dag stod förtvivlade volontärer på scenen och berättade om skändningarna av vattenfallet som skedde dagligen. Par som hade sex, andra som nakna dansade runt och skrek, nakna män i buskarna som smygtittade på kvinnorna osv osv i alla varianter.

Jag fick farhågan att entiteterna kan komma att stänga casan på grund av besökarnas respektlöshet för under våra veckor var det ständigt grova saker som hände. Kanske en effekt av att fler och fler europeer hittar dit…många betedde sig riktigt illa mellan varven som jag upplevde det. Mitt intrck är att brasilianarna genrellt förde sig bättre än europeerna i t ex köerna.

En dag var det en tokig tant som satte sig i Joaos stol när han var ute och gjorde en synlig operation på scenen. Några av mina medresenärer chockades svårt för de stod i kön inne i current och såg henne härja därframme. Själv satt jag i meditation bara några meter därifrån men eftersom jag aldrig tjuvkikar (kan faktiskt inte öppna ögonen ens om jag försöker) när jag sitter i Current såg jag det inte själv. Min upplevelse var mer att dte var tungt att sitta i Current den dagen. Alla dagar i Current är olika på sitt sätt skulle jag tro.

Grattis till Teneriffa-resa. Kanske bra att du tar den först…för jag känner att det är lite synd att jag inte gjort jorden runt några varv för som det känns nu är det bara resor till Abadiania som är aktuella för lång tid framöver….kalla mig gärna inskränkt…och selleri är gott…Glad

Annons:
[yodhe]
4/4/10, 12:34 AM
#35

Jadu Budewabo! Vad tror du att jag menar?Måste man överbevisa dig? Är det det du vill med ditt inlägg..Tyvärr, det åligger inte mig att göra det..

Vad jag reagerar på är det sätt människor mirakelförklarar en healer, det finns (enligt min mening) ingen som är mer eller mindre värd, bättre eller sämre som människa på jorden, i så fall skulle inte jag kunna utföra mitt arbete om jag tänkte så..

Fint att du upplever den eufori du gör, men vi andra kan inte känna det du gör… och har lite svårt att föreställa oss vad det innebär just nu..den förståelsen kanske du kan ha för oss då??

Visst finns mirakel, men man måste själv få uppleva dom för att förstå känslan..

[budewabo]
4/4/10, 12:48 AM
#36

#35

Alla människors lika värde är en separat diskussion. Det har inget att göra med att olika människor är olika bra på olika saker. Att ha olika kompetens är inget konstigt. En del är ess andra riktiga krattor och så är det bara. Om det hade varit vardagsmat med så effektiva healingverktyg som JOG hade knappast Aldebaran reagerat så starkt med sitt kvacksalverisnack och lurendrejpåståenden inledningsvis. Jag tycker ditt påstående är ett försök att förminska det som uträttas via Joao. Men å andra sidan verkar du kunna tänka tanken att helande och mirakler kan ske och det är en gåva i sig.

Vilka är vi? Är du schizofren eller för du en grupps talan i detta forum?

[budewabo]
4/4/10, 12:48 AM
#37

Dubbelpostat

[yodhe]
4/4/10, 1:08 AM
#38

Jisses, vilken ton du har, den va spydig??

Ja vi, som man säger allmänt.

Mm, så om jag håller med dig, då är det bra eller?

Du vill inte se det JAG ser, men du vaknar säkert en dag du också, förhoppningsvis.

Vad förväntade du dig med ett sådant inlägg,? Pukor o trumpeter eller??

Det handlar i allra högsta grad om människors värde, enligt min mening.

Att förhärliga en person som du gör, är inte att SE klart..

Och att jag kan förstå mirakel beror ju på att jag själv är en healer, så, du säger med andra ord att mitt arbete är mindre värt??

Hur kan du dömma ut människor utan att ens veta något om dom..så det som inte syns i det stora har alltså enligt dig mindre betydelse?

Snacka om att vara trångsynt och förblindad…

[budewabo]
4/4/10, 1:21 AM
#39

#38

Nu tycker jag att du påstår saker som jag inte sagt.

Jag gillar motstånd i diskussioner. Att få fram många aspekter och vinklar är viktigt.

Men jag tror inte jag förstår dina inlägg riktigt och jag inte heller på vilket sätt jag dömt människor som du påstår….

Jag vet inte vad DU ser som jag inte ser. Det kan jag inte veta. Vi får ha tillit till att vi alla vaknar i vår egen takt.

På vilket sätt har jag förhärligat JOG och JOGS arbete? Jag är fascinerad det medges och jag har i denna tråd bitvis haft svårt att förstå hur andra kunnat döma ut JOGs arbete utan att knappt ha tittat på vad som finns dokumenterat utifrån de påståenden som kommit vartefter i trådarna här på iFokus.

Det finns många healers det vet jag också. Har gått hos en i flera år och även hon är mycket imponerad av JOGs arbete och har varit där flera gånger. Att han är ett bra verktyg för healing, kanske bäst i världen med tanke på omfattningen av antal klienter och de resultat som dokumenteras betyder inte nödvändigtvis att du är dålig…kanske behöver du arbeta med din självbild och tankemönster lite här…?

Jag håller inte med dig om att 'man' använder vi 'lite sådär som man gör'. Antingen är det du själv som tycker/tänker/påstår något och då används JAG eller så för du talan för flera och då används VI. Att använda vi i tid och otid har en egen benämning inom terapin och det kallas att man är konfluent. Det är lättare för dig att stå upp för dig själv och vara i din egen kraft om du lär dig använda jag när det är du ensam som står för något istället för att lite otryggt luta dig mot ett obestämt vi. Det är att visa att man inte litar på sin egen kraft som jag ser det. Jag har råkat ut för detta fenomen ett par gånger just här på Existens-sajten men aldrig annars vilket får mig att undra lite Flört

[yodhe]
4/4/10, 2:41 AM
#40

Fortsätt och gå tillbaka till mina tidigare inlägg..

Jag har ingen dålig, varken självbild eller självinsikt eller självförtroende, eller vad du nu vill..Jag har stor tillit till min egna kraft, därför är jag också kritisk till ditt förhärligande av mirakelmannen..om andra healers ser honom som något större talar väl ändå om att de har dålig självinsikt, att se andra som större är ju att göra sig själv mindre och det är jag inte…

Vad du inte ser idag, är det jag ser, men en dag kanske du också vaknar till insikt och kan uppleva  det som det verkligen är…

Att du inte har stött på fenomenet VI förut, nja, det var nog att överdriva, men det är nog en skada jag har från långvarigt vårdarbete..ber om ursäkt om du blev stött av det, självklart står JAG för det jag säger och upplever..

Om du vill tro på detta, det är fine för mig, jag har inga fler kommentarer, och tänker inte sänka mig till någon pajkastning..

Lycka till….

[budewabo]
4/4/10, 12:23 PM
#41

#40

För det första har jag inte förhärligat JOGs arbete. Jag har berättat kring vad jag sett och hört och delat med mig av mina erfarenheter från Abadiania.Och det som utförs/händer där är imponerande hur gärna du och andra i tråden än vill göra ner det.

För det andra tycker jag du verkar sitta totalfast i JANTE. "En ann ä så go' som en ann." Ingen verkar få kunna mer, uträtta mer, vara mer kompetent än den andre - du skriver i termer om större och mindre men det är ju inte det det handlar om som jag ser det. JOGs arbete är unikt. Det fanns en Buddha, en Jesus och en JOG.

Men jantetänket kanske kommer från ditt vårdyrke där jag vet att hackordningen är stenhård annars blir man utfryst. Även om jag själv inte jobbat inom vården pluggade jag tillsammans med personal från både hemtjänst, sjukhem, sjukhus osv och de berättade mycket hemskt om att man inte fick ta plats osv för att det fick sådana konsekvenser för dem i deras organisationer. Är det något som hämmar ens personliga utveckling så är det sådana sammanhang.

I all välmening….

Annons:
[yodhe]
4/4/10, 2:06 PM
#42

Mm, i all välmening, jag inser att du inte är på den nivån i den andliga utvecklingen där jag befinner mig och kan inte förstå det jag förstår och upplever.

Därav är det meningslöst att ens försöka förklara vad jag menar, och detta handlar då fortfarande inte om Jante, utan om mänskligheten i sig, vilket du då inte kan förstå, eftersom du inte har kommit så långt i din utveckling..,,

Den dagen när du är där om så där en 15-20 år, kanske vi kan ta upp diskutionen igen…

[budewabo]
4/4/10, 2:27 PM
#43

#42

I'll rest my case…några ord på vägen….:

"Vår djupaste rädsla är inte att vi är otillräckliga. Vår djupaste rädsla är att vi är kraftfulla bortom allt förnuft. Några ord på vägen….

Det är vårt ljus, inte vårt mörker som skrämmer oss.

Vi frågar oss själva - vem är jag att vara lysande, härlig, talangfull och fantastisk?

Faktiskt - vem är du att inte vara lysande, härlig, talangfull och fantastiskt?

Att du spelar liten gör inte världen bättre. Det finns ingenting upplyst över att krympa för att andra inte ska känna sig osäkra i din närhet.

Vi är födda att visa världen härligheten som finns inom oss. Den finns inte bara i några av oss - den finns i oss alla.

Och när vi låter vårt ljus lysa, ger vi omedvetet andra tillåtelse att göra detsamma. När vi blir fria från vår egen rädsla, befriar vår närvaro automatiskt andra omkring oss."

Marianne Williamson
"A Return To Love", 1992

Shakti
4/4/10, 3:02 PM
#44

 #30

"Vilka andra healers kommer ens i närheten av JOGs arbete och resultat?"

Nu vet jag inte vilka resultat som du syftar på, att den mannens arbete skulle gett med sig. Tills nu har jag inte funnit något som skulle ha fått mig övertygad om han verkligen gör det som påstås och att han har dessa förmågor. Var är denna dokumentation som det lär finnas så mycket av och var är dessa läkare och vetenskapsmän som studerat hans arbete? Jag skulle gärna läsa andra informationskällor än sidor som "lightworkers.com", "esoteric-forum.com" eller de hundratals reklamsidor som görs för honom. Tyvärr finner jag inget annat när jag googlar efter honom. Några filmer som övertygar mig har jag heller inte sett. Bara några enstaka filmer från youtube har jag hittat där han kör in föremål i näsan på folk eller gräver i deras ögon. Att det sen görs utan bedövning förvånar mig heller inte det minsta. Det finns ju även dom som tatuerar sig i ögonen  utan bedövning och att köra in föremål i näsan är speciellt från illusionister känt sedan länge att göra. Även på sjukhus sätter man in slangar på folk genom näsan helt utan bedövning. Vilken slump va, att de flesta av hans såkallade „synliga operationer" utförs just på dessa ställen? Inte är det en särskilt kärleksfull behandling heller, enligt mig.

Av egen erfarenhet  kan jag dock säga, att jag  personligen känner två energiarbetare vars resultat man verkligen kan kalla mirakel. Den ena är min man. Före jag träffade honom var jag väldigt sjuk. Jag hade så många diagnoser, fem sex stycken åtminståne och jag åt en massa olika mediciner. Ett år senare, var jag fullständigt frisk och åt inte piller mer. Allt tacke vare honom och hans kunskap och energiarbe.

Ett annat exempel på mirakel kan jag också ge. Det var när min syster plötsligt drabbades av komplikationer efter en tarmoperation. Hon drabbades av allvarlig sepsis, trombosbildning, nekros i tarmen och blev så sjuk att hennes organ slutade att fungera som dom skall och blodet koagulerade heller inte som det skulle. Henns armar, ben och fötter blev svartblåa och svullnade upp. Lungorna fylldes med vatten och dom var tvugna att lägga henne i konstgjord koma med öppen mage.

Hon var mer död än levande och läkarna gav oss inget hopp alls, bara mirakel kan rädda henne menade dom. Och ett mirakel skedde. Vi började att sända henne reiki på distans och för var gång som som vi sände henne reiki  förbättrade sig hennes blodvärden och till sist blev hon helt återställd. Läkarna var förbluffade. Dom hade ju förberett oss på att hon skulle dö. Enligt dom hade hon ju bara några timmar kvar att leva.

Den andra energiabetaren som jag känner är en Inder som jag och min man brukar besöka. Han har verkligen starka energier. När min mans mor drabbades ev en hjärtinfarkt för flera år sedan sände både min man och denna Inder henne energi och när hon väl anlände till sjukhuset kunde de bara konstatera att det inte fanns ett spår kvar av hennes hjärtinfarkt. Läkarna på sjukhuset började t.o.m. att undra om ekg apparaten i ambulansen inte fungerade som den skulle.

Så av egen erfarenhet kan jag säga att reiki är en underbar sak, som vem som helst kan lära sig och få uppleva mirakel igenom. Inget som man behöver åka till Brasilien för. Energiarbete är inget nytt och den gudomliga energin har ju alltid funnits tillgänglig för människan att arbeta med, så därför kan jag heller inte finna något speciellt med den där John of God, även om det som påstås om honom skulle vara sant. För det är ju inte så att alla som besöker honom blir friska, tvärtom är det många som jag läst om som besökt honom som inte fått någon hjälp alls. Att han dessutom säger att man måste ha 50% procent öppet sinne låter lite skumt enligt mig.  Reiki t.ex. hjälper ju även för dom som inte tror på det. Min syster är ett utmärkt exempel på det ;)  Att påstå att man måste ha ett 50% öppet sinne är bara att sätt att skuldbelägga klienten i fall healingen inte skulle ge den önskade effekten. Om man man måste tro för att det ska verka är det ju inte energin som botar utan placebo-effekten.

[yodhe]
4/4/10, 4:09 PM
#45

# 44 Tack, mycket väl skrivet och för att du delger…

# 43 Ett citat jag ofta lever efter;

Om jag måste välja mellan att ha rätt och vara snäll - väljer jag alltid att vara snäll….

[Hukanson]
4/4/10, 9:06 PM
#46

Litet ödmjukhet och besinning vore ju klädsamt Shakti, du har två exempel på vad som jag håller med om är bra exempel på att använda andlig healing i detta fall reiki, men att sätta 2 exempel likvärdigt med JOG's kanske 200.000 exempel är litet väl magstarkt.

Vad är det för dokumentation som du inte förstår?

Han började som healer i Brasilianska armen . Om någonting torde vara dokumenterat i "vetenskapliga" journaler så är det väl det. JOG botade nästan alla högre officerare i och en massa andra militärer i Brasilianska militärregementena i många år innan han sökte högre mening med sin kallelse och begåvning och startade sitt eget ställe några mil söder om huvudstaden Brasilia. Denne man är praktiskt taget nationalhelgon i ett land med väldigt många miljoner fler innevånare än Sverige.

Att han är mer för Gud än Buddha kanske stör dig?

Shakti
4/5/10, 12:59 PM
#47

 #46

Du är lustig du Hukanson. Jag liksätter inte ett enda exempel av mina exempel med John of God´s exempel för att jag ju inte känner till några av hans exempel, utan jag känner bara till myterna om honom. Det finns heller inget utrymme i forumet för mig att ta upp alla exempel som jag själv har upplevt, utan jag tog bara upp ett par av dem för att visa att man inte behöver åka till Brasilien för att uppleva sådana mirakel, utan att vem som helst själv kan uppleva dem här och nu. För mig är det inte kvantiteten som räknas utan kvaliteten där även råd och vägledning ingår. Om han behandlar hundratals människor om dagen har han knappast tid att hjälpa alla dessa att hitta och bearbeta orsakerna till deras sjukdomar. Klart att han kan lindra eller ta bort värk och andra symptomer och det kan förbrylla många människor som aldrig har upplevt healing, men utan att behandla dom djupare orsakerna kommer dessa inte att bli helt friska.

"Vad är det för dokumentation som du inte förstår?"

Jag har väl inte skrivit om en dokumentation som jag inte förstår, utan jag undrade var dessa dokumentationer finns, eftersom jag gärna skulle vilja läsa dom!

"Att han är mer för Gud än Buddha kanske stör dig?"

Varför skulle det störa mig? Tror du att jag är buddhist kanske? Och varför skulle något över huvud taget störa mig på honom?

Kanske vi har olika syner på vad ödmjukhet innebär. För mig innebär det inte att hylla en annan människa på grund av det som sägs och att lägga ner allt kritiskt tänkande. Min ödmjukhet liknar mer en krigares ödmjukhet och i det här sammanhanget citerar jag gärna hur Don Juan förklarade det för Castaneda:

"Krigarens ödmjukhet är inte detsamma som tiggarens ödmjukhet. En krigare böjer inte sitt huvud inför någon, men samtidigt tillåter han inte att någon böjer sitt huvud inför honom. Tiggaren å andra sidan faller på knä i en blink och sopar golvet för alla och envar han håller för uppsatta personer, men samtidigt begär han att någon som står lägre ska sopa golvet för honom.Det är därför jag inte vet hur en mästare känner sig. Jag känner bara krigarens ödmjukhet och den tillåter mig aldrig att bli mästare för någon. (Berättelser om makt sid 29)"

http://user.tninet.se/~tiu087h/pdf/cccitat.pdf

Sen har jag gjort erfarenheter med healers som påstår sig ha gjort en massa underverk som t.ex. väckt upp döda, fått förlamade att stiga upp ur rullstolen eller fått ben som inte varit lika långa att växa på ett par sekunder. Alla dessa underverk skedde i länder som Brasilien eller Afrika, men när de besökte europa och gjorde uppvisningar här, visade de inte mer än vad vilken healer som helst kan uppvisa och rullstolspatienterna rullade ut ur salen med deras rullstolar igen.

Sen finns det också anklagelser mot John of God att han skulle ha begått sexuella övergrepp mot kvinnor och därför blev han utesluten ur ett tyskt healingsevent där han redan hade varit inbjuden. Sen vet jag inte om det verkligen stämmer, att allt som han gör är gratis. 2006 gjorde earth-oasis, en tysk föranstaltare ett event med John of God i Ulm i Tyskland och dessa hade en inkomst av 540 000 euro. Bland annat sålde de vatten som John of God hade välsignat för 15 euro för sex flaskor. Senare var det earth-oasis som uteslöt honom ur deras föranstaltningar.

http://www.spuren.ch/news_comments/538_0_3_0_C/  

http://www.morgenpost.de/printarchiv/magazin/article206183/Geistheiler_als_Sextaeter.html

[budewabo]
4/5/10, 2:14 PM
#48

#44, #47

Tack för spännande inlägg. Underbart att du upplevt allt detta. Och du har helt rätt i att man inte behöver åka jorden runt för att uppleva mirakler. De händer hela tiden även här på hemmaplan men det är väldigt många som inte ser dem för att de inte tror att det är möjligt. Alla som har sett filmen What the bleep do we know fick ett lysande exempel på detta när indianerna inte såg skeppen komma över havet för de hade aldrig sett skepp förut.

Det räcker att kika i denna tråd från början till hit så ser man att ungefär detta har hänt:

"All sanning passerar genom tre stadier: Först förlöjligas den, sedan möter den våldsamt motstånd, och till sist accepteras den som självklar." och just nu hittar jag inte vem som tillskrivs detta citat.

Annons:
[budewabo]
4/5/10, 2:40 PM
#49

#47 igen

"Om han behandlar hundratals människor om dagen har han knappast tid att hjälpa alla dessa att hitta och bearbeta orsakerna till deras sjukdomar. Klart att han kan lindra eller ta bort värk och andra symptomer och det kan förbrylla många människor som aldrig har upplevt healing, men utan att behandla dom djupare orsakerna kommer dessa inte att bli helt friska."

Detta baseras helt och hållet din egen föreställning om hur healing skall gå till för att fungera. Han är ett transmedium som inkorporerar olika entiteter. Över 30 olika. Dessa entiteter eller deras energi eller hjälpare eller vad man skall kalla det jobbar sedan vidare med de som besökt JOG. Mina mediala vänner kan se dem när de kommer och jobbar vidare med deras kroppar. Jag ser själv inget och är lika glad. Däremot känner jag dem ibland när de grejar på kroppen.

Jag kan omöjligt ta ställning till dina påståenden om sexuella trakasserier men vår reseledare som gjort två synliga operationer råkade ut för något intressant. Båda gångerna.

Hon bär normalt inte BH (av skäl jag inte fattar men det är hennes grej) så vid den första synliga operationen som skedde lite ovanför hjärtat drogs ju vartenda klädesplagg upp och hon stod där med blottade bröst inför alla. Och hon är väl inte pryd sådär men lite utlämnad kände hon sig för efter det besöker hon inte casan utan BH.

Vid operation nummer två nu i mars när vi var där så utfördes den bara några centimeter från den första (logiken i detta vet nog bara entiteterna) och alla kläder inklusive BH åker upp över brösten igen. Så tji fick hon.

Kände hon sig sexuellt trakasserad? Nej absolut inte. Upplevde hon att JOG gjorde detta för att flasha hennes bröst? Nej absolut inte. Jag vet inte varför allt åkte upp även andra gången men kan gissa på att det blir så i all hast. Operationerna går blixtsnabbt, det finns liksom ingen tid att vara pryd och ingen bryr sig egentligen om de blottade brösten.

Men en annan kvinna kanske hade känt sig mycket trakasserad i samma situation. Jag kan lätt föreställa mig att det går att vränga till en liknande händelse som den ovan att bli en saftig story. För den som har den intentionen. Intention is everything…..

Det kanske är bra att göra klart för sig själv varför man vill möta en inkorporerad JOG. Och vad som kan hända. Och de som inte vill fortsätter på sin väg som vanligt. Även om en nära väninna kör Reconnective Healing efter att ha gått kurs hos Eric Pearl och åter andra healar på olika vis, en av dem är Reiki också så valde jag att åka till Brasilien. Det ena utesluter inte det andra. Och mina healande väninnor inkorporerar tex inte olika läkare som JOG gör.

Vår 'reseledare' träffade oss alla en och en innan och visade de bilder av sin första operation som tagits av en författare som råkade vara på plats för att samla stoff till en bok om JOGs arbete. Filmerna har jag ännu inte sett men det behovet försvann mer eller mindre iom att jag bevittnade slutet av operation nummer två med egna ögon. Jag tror det var bra att hon förbererdde oss 'förstagångsbesökare' såpass noggrant som hon gjorde för det gav mig lugn och medförde att jag kunde möta och förlösa tunga saker från barndomen som alla healing och annat arbete på hemmaplan inte riktigt kunnat komma åt. Jag är lyckligtvis fysiskt frisk så för mig bestod denna resan av att färdas inom mig själv och hela mina själsliga sår.

[budewabo]
4/5/10, 3:00 PM
#50

#47

Angående det välsignade vattnet för 15 euro i Tyskland.

Vad kostar 50 cl Loka/Ramlösa på Pressbyrån/Seven Eleven?

20 spänn? Vad är 20x6? 120 kr….

Vad brukar läsk och godis kosta på cirkus/konserter och andra evenemang?

Svar MERA. De 15 euros är en helt normal prisnivå särskilt i Tyskland som inte är det billigaste landet i EU.

Och för 55e gången. Jag fattar inte varför så många så kallat andligt intresserade människor, esoteriker, teosofer mfl anser att det skall vara gratis/billigt så fort det är andlighet inblandat.

Är det för att ni själva är så dåliga på att ta betalt för ert arbete? Är det för att ni själva inte klarar kommunicera ert egenvärde? Jag bara undrar….

Shakti
4/5/10, 3:34 PM
#51

#Budewabo

Du kan ju ge mig ett praktiskt exempel på hur dessa entiteter arbetar på orsaken. Anta att någon blir sjuk för att han har amalgamfyllningar, dessutom röker han och dricker, har ett stressigt jobb där han kommer i kontakt med en massa skadliga ämnen. Han bor i ett industriområde med dålig luft och har en mobiltelefonmast på taket. Hur skulle entiteterna bearbeta dessa orsaker?  Skulle de förklara för honom att amalgam är giftigt och ge honom pengarna till en amalgamsanering och avfigtningsterapi? Skulle de förklara för honom att det är osunt att röka och dricka och befria honom från lusten att göra det och befria honom från symptomerna som han får när han slutar upp? Skulle de visa honom en väg att ändra på bostad och jobb?

"Upplevde hon att JOG gjorde detta för att flasha hennes bröst?"

Jag vet heller inte mer än vad jag har läst på internet, men då har jag inte det i minnet som du beskriver utan någonting om oralsex.

Det handlar inte om vatten som ramlösa eller liknande utan om helt vanligt kranvatten som inte såldes på servering eller i kiosker utan i flaskor att ta med hem för att folk hoppades att de skulle bli botade från deras sjukdomar bara genom att dricka det.

Ingen har sagt att allting måste vara gratis. Men om det sägs att det är gratis bör det kanske vara det.

[Hukanson]
4/5/10, 6:06 PM
#52

Men om det nu uppstår en massa prat och rykten, Shakti, om John of God och folk börjar prata om att han har haft en massa o-x och säljer kranvatten för en halv miljon euro i Tyskland så är det DU som är källan, har du tänkt på det?

Är det din intention att vilja sprida sådana tankeföreställningar utan att redovisa vilken din källa är? Det är ju ändå ditt rykte det handlar om.

Apropå orsaker så är det vårdapparatens intresse att finna materiella förklaringar på problemen. Om amalgam så tinnitus, ungefär. Men skillnaden mellan en riktig healer och vårdapparaten är att en riktig healer arbetar med den andliga sanningen och följer lagen om såsom i anden så och på kroppen.

Man kan mycket väl göra själva healingen gratis men ta vanligt betalt för sina mänskliga omkostnader. En människa är ju mestadels en vanlig människa hur mycket riktig healer hon än är tre dagar i veckan.

[budewabo]
4/5/10, 6:27 PM
#53

#51

Jag har inte alla svar och jag vill inte ens drista mig till att försöka angripa ditt exempel. På något sätt verkar du fast i att allt skall kunna förklaras och förstås…?

Jag kan dock ge exempel ur mitt eget liv. Jag började gå hos min mediala healer för fem år sedan nu. Jag har fortfarande inte någon större aning om hur hon jobbar eller hur det funkar trots att vi med tiden blivit väninnor. Att jag fortfarande inte riktigt har kläm på vad hon gör och varför det blir sådana resultat tror jag beror på att det inte så enkelt låter sig förklaras med den begreppsvärld vi är vana. Hon har försökt berätta men jag måste erkänna att jag inte alltid hänger med. Det enda jag vet säkert är att jag upplever att mitt liv, min situation, min hälsa, mina relationer osv osv stadigt blivit bättre under den resan. Det räcker för mig. Mitt ständiga argument är 'kalla det vad du vill, men det funkar'. Hon är och har varit ett av mina verktyg.

Min mor hävdar dock att mitt fina liv och välmående beror på att jag blivit äldre, jag hävdar att det beror på den personliga och andliga utveckling jag ägnat mig åt. Vem har rätt?? En del mig närstående människor som 'bara' blivit äldre lever rent ut sagt riktigt miserabelt i sina liv med mycket spel, sprit, tobak, dålig hygien, äckliga ostädade illaluktande lägenheter osv och det verkar bara bli värre med åren så personligen köper jag inte min mors förklaring. Hon skulle kunna se på min äldre bror att det inte riktigt stämmer om hon bara vågade titta….

Är det bara mediala healerns förtjänst att jag utvecklats och förhöjt hela min tillvaro? Har hon styrt mitt liv? Nej naturligtvis inte. Jag har tagit mitt egna ansvar, manövrerat mitt liv själv. Men det hennes arbete har gjort är att det hjälpt mig identifiera och bryta beteende-, tanke- och känslomönster som absolut inte gynnar mig längre. Mina upplevelser i samband med att dessa mönster brutits har varit tårar och ångest när de släppt. Inte så konstigt, det är ju energier som varit med mig sedan jag föddes i många fall. Och även om de inte gynnar mig längre är de en välbekant del av mig som lämnar. "Tårarna är för själen vad regnet är för marken" som en av mina kloka vänner brukar säga.

Måste det göra ont att utvecklas? är en fråga jag ofta fått genom åren när jag talat om detta i olika konstellationer. Jag vet inte om det måste göra det. Jag vet bara att så ser det ut för mig. Några tröstande ord jag hittat på vägen är naturligtvis Karin Boyes 'Det gör ont när knoppar brister' och ett annat citat av okänd 'pain is just weakness leaving your body…' eller Shreks den här löken som skalas av lager för lager. Nu vet jag inte hur löken känner det men bara skönt är det väl inte att bli skalad…? Smärtan är dock ganska snabbt övergående och för varje 'sorgeskov' så kommer jag ut lättare, gladare och nöjdare.

När jag började gå till den mediala healern hade jag precis fått vad jag trodde var mitt drömjobb. Chef över en nordisk avdelning inom ett globalt välkänt bolag. Men det var som helvetet självt. Totalt omänskligt management som bara såg människor som brickor i ett spel att använda efter eget behag genom 'management by fear' å det grövsta. Har aldrig varit med om något liknande och jag passade verkligen inte in för jag är alldeles för mänsklig.

Jag är uppfostrad att arbeta (har jobbat mycket sedan jag var 13, när jag var 18 hade jag tre jobb plus gymnasiet…)  och att alltid göra mitt allra allra bästa. Men det tog bara ett år innan jag var helt sönderbruten och inte kunde gå tillbaka till det jobbet igen. Jag hade fått en krisreaktion. Det var jobbet eller livet så jag sa upp mig utan att ha ett nytt jobb vilket jag verkligen inte är uppfostrad att göra - det var stor chock i familjen. Och sedan dess har allt bara varit en uppåtgående spiral.

Vad vill jag säga med den här storyn då? Jo, att man behöver inte fatta allt, det kan funka ändå. Mycket av det uppåtgående i mitt liv beror på energiarbete. Vad är energi? Bland annat består den av frekvenser. Genom att släppa mitt gamla skit höjer jag min egen frekvens. Genom att höja min egen frekvens kommer jag närmare 'mig själv'. Bifogar en kort YT-snutt som handlar om frekvenser och hur de finns i vår verklighet. Det finns säkert bättre beskrivningar men det var den jag hittade nu. Uppstigningen, the ascension, är något som sker i glädje och ju närmare vi är vår egen själ desto mer skrattar och gläds vi tror jag.

[budewabo]
4/5/10, 6:49 PM
#54

#52

Hukanson, du skriver så spot on. Igen :-)

#51

Jag var precis på väg att nu i detta inlägg ge mina tankar kring att en anklagelse gör ingen skyldig. Det finns alltid olika agendor och vem vet vilken agenda som står bakom dessa påståenden som Shakti sprider omkring sig. Jag kan inte riktigt föreställa mig att JOG är en Hans Scheike som utnyttjar sin kraft på det sättet. JOG har många exfruar och många barn enligt de som jobbar nära honom men med tanke på hur mycket han jobbar så kanske det inte är så konstigt, det finns fler kvinnor än en som lämnat sina män för att männen varit upptagna med annat. Jag kan omöjligt veta om han är en god make eller ej. Detta är bara en egen reflektion.

Gällande det här med pengar och betalning och vinster osv osv.

För några år sedan var jag på något som kallas Unleash the Power Within (UPW) med Anthony Robbins, http://www.tonyrobbins.com/ Han arbetar med något som heter NLP, Neurolingvistisk Programmering. Neuro betyder hjärna, lingvistik är språk, programmering är vad det låter som. En del kallar det hjärntvätt andra kan ta det för vad det är, en ljusteknik för att hitta ett mer fördelaktigt angreppssätt, beteende och/eller tankemönster.

Det var jag och 12 000 till på det event. Min fyradagarsbiljett tror jag gick loss på 4 500 kr eller 6 000 kr, minns inte riktigt. Platserna längre bak var billigare, kanske snittpriset låg på 4 000 kr x 12 000 = 48 miljoner. Om snittet legat på 3 000 blir det 36 miljoner och det är fortfarande en hel massa pengar.

48 (36) miljoner och det är inte en kotte som anklagar Anthony Robbins för ett skit. Det han gör funkar, NLP är accepterat som väl fungerande verktyg osv. En invändning som jag dock vill göra är att i det 'förändrade medvetandetillstånd' som man mer eller mindre hamnar i vid ett sådant kraftfullt event som UPW utnyttjades av Medwestern som är det säljbolag de använde där att sälja in de dyrare kurserna Date With Destiny osv i paket om cirka 100 000 kr. Och då är inte hotellvistelse och resa inkluderat så allt som allt går kalaset loss på minst 150 000 kr. Men fortfarande inte en kotte som skriker om kvacksalveri och lurendrejeri….

Personlig och andlig utveckling får kosta. Tycker jag. För i slutändan förhöjer det hela livet och det värdet kan inte mätas i pengar.

Aldebaran
4/5/10, 7:20 PM
#55

"Jag kan inte riktigt föreställa mig att JOG är en Hans Scheike som utnyttjar sin kraft på det sättet."

Det kunde man väl inte om den helgonförklarade Osho heller. Han har ju fortfarande 1000-tals anhängare som ser honom som guds gåva till oss.. Trots två fällande domar om barnsex..

Så ur den aspekten visar väl det ingenting..

Han är väl en människa precis som vi andra och hans ego blir klart påverkad av de krafter som han jobbar med, att sedan bli näst intill helgonförklarad av 100-tusentals omkring sig stärker nog egot ännumera är jag rädd.

Sedan tar ju inte detta bort att att han trots allt är en healer som säkerligen har hjälpt många, men vi kan ju landa lite tycker jag..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
[yodhe]
4/5/10, 7:28 PM
#56

Amen

[budewabo]
4/5/10, 7:29 PM
#57

#51 igen

Angående vattnet…spelar det så himla stor roll vad vattnet kostade?

Är det någon som påstått att vattnet botar enkom utan att man gör arbetet med att rikta sina intentioner och borra i sig själv och sina djup?

Vad är det som påståtts vara gratis men inte varit det?

Att vattnet välsignas av entiteterna ser jag som en möjlighet att boosta processen. Jag själv släpade hem 'billigt' välsingat vatten från Brasilien. 8 kr för en och en halv liter kostade det där…Är det en bluff med det välsignade vattnet? En av JOGs anställda (tror inte han är volontär), som heter Diego, är utbildad ingenjör och har arbetat som det i USA i många år. Han berättade att han själv var skeptisk till kraften i det välsignade vattnet när han kom till casan första gången. Tills han upptäckte det här http://www.masaru-emoto.net/

Du skriver lite rörigt kring de sex flaskorna med vattnen som du sedan förvandlar till glas med vatten - kolla fakta ordentligt först isf. 15 euro är inga pengar oavsett som jag ser det. I Tjeckien kostar t ex vatten mycket mer än öl per glas så priset beror ju helt och hållet på omständigheter och plats i världen.

Jag har som sagt inte alla svar. Jag TROR på mirakler, jag TROR på JOGs arbete och skälet till det är att jag känner i hela min kropp att det är sant. Resonansen i mig är så total. Precis samma känsla som jag fick när jag kom i kontakt med Mayakalendern första gången. Och upptäcker att jag levt i resonans med den länge utan att ha vetat om det. Annat, som t ex Eric Pearl och Reconnective Healing väcker ingenting i mig. Inte Reiki heller trots att jag vet att det fungera för många. Men alla kanske inte skall vandra samma väg. En metod kanske inte är tillämpbart på alla. Du verkar inte få den minsta resonans av JOGs arbete och så måste det få vara. Vi har olika vägar men samma mål som jag ser det, du vet det här med salig på sin tro osv.

[budewabo]
4/5/10, 7:32 PM
#58

#55 #56

ja och så har vi den påven och den katolska kyrkan osv

Fortfarande tycker jag att det är skrämmande att Shaktis påstående plötsligt bemöts som vore det sant. Lite Bjästa över det hela fast tvärtom…

[budewabo]
4/5/10, 7:32 PM
#59

Här på Existens får jag ibland en känsla av att vara tillbaka på industrigolvet i min barndoms bruksort där onyanserad sensationalism liksom alltid hade företräde framför alla andra möjligheter.

[yodhe]
4/5/10, 7:54 PM
#60

Nej Budewabo, du får tro vad DU vill, men vi andra har inte samma Aha-upplevelse bara, och i det blir det svårt att hänga med i din entusiasm.

Jag, själv då, är för nytänkande, men med balans och insikt om att allt inte kanske är vad det ser ut att vara, att låta tiden få utvisa om det verkligen är.

Men lycka till i ditt sökande, det menar jag verkligen…

Shakti
4/5/10, 8:01 PM
#61

#Hukanson

Nej det är inte jag som är källan för det står ju på internetsidorna som jag länkade till.

Då har vi nog olika föreställningar om vårdpersonal och healers. En riktig healer tar hänsyn både till fysiska, pykiska och andliga orsaker till problem. Healers eller vårdpersonal som bara fokuserar på antingen det ena eller andra behandlar inte hela människan utan bara en del av helheten och har dessutom skygglappar för allt annat. Men du kan gärna ge exempel på hur dessa healers behandlar människor som lider av kronisk amalagförgiftning.

Det där med omkostnaderna håller jag med dig om och jag tycker till och med att en healer kan ta betalt för tiden som han offrar, men att sälja ett par flaskor kranvatten för 15 euro är charlataneri.

Dalai Lama  brukar också välsigna vatten, men det delar han ut gratis.

*****************************************************

Budewabo:

Men där ser man ju, att det som du gått igenom kan man gå igenom utan att besöka sydamerika. Jag har också gått igenom en hel del och brytit mönster, bearbetat gamla sår osv så jag vet vad du talar om här.  Det är andlig utveckling helt enkelt som det handlar om och det är heller inget som man behöver betala för. NLP är dessutom en pskykologisk metod som inte har mycket med healing att göra.

"Jag kan inte riktigt föreställa mig att JOG är en Hans Scheike som utnyttjar sin kraft på det sättet."

Jag vet inte om han utnyttjade sina krafter för det som han gjorde, för gudomliga krafter låter sig inte inte missbrukas på så vis. I alla fall kunde medarbetarna på erath-oasis inte heller tro på dom sexuella övergreppen förren dom såg det med egna ögon och därför blev han också utesluten från deras healing-event, fast han redan var inbjuden och dom skulle ha kunnat tjäna mycket pengar med honom.

"Vad är det som påståtts vara gratis men inte varit det?"

Ja det sägs ju att han behandlar folk gratis, men om man nu måste betala 15 euro bara för lite välsignat vatten så är det ju inte gratis. Masaru Emoto känner jag till. Att vatten sparar informationer är ju känt, att informationen förstörs om vattnet flyter igenom vattenledningsrör med högt tryck eller om det blivit förorenat är också känt. Om man värmer upp vatten elektriskt förstörs informationerna också. Vattnet kan då inte bilda hexagonala kristaller längre. För att få vattnet tillbaka till sitt naturliga tillstånd behöver det bara rinna ett par meter i en bäck som befinner sig på ett ställe där naturen är i harmoni. Men lika bra går det att lägga kristaller i vattnet eller att behandla vattnet ett par minuter med reiki. Det finns också apparater som arbetar med magnetism som man kan montera på vattenledningsröret. Då har man ett bra vatten. Men att dilla i folk att dom blir botade från sina sjukdomar att dricka vattnet är charlataneri.

[budewabo]
4/5/10, 8:19 PM
#62

#61

Ett av skälen till att jag är så entusiastisk till vad som hände mig i Brasilien är att en dag där medförde fler och djupare genombrott än jag någonsin upplevt i Sverige trots många års andligt arbete.

Platsen håller en helt annan, högre frekvens, än t ex Sthlm osv. Fundera själv lite på vilken frekvens du tunar in på när du anklagar kring sexuella övergrepp utan att ha bevis…Ni, du, Alde, Yodhe som är så himlans utvecklade här på Existens tunar in på ganska låga frekvenser/grejer mellan varven som jag ser det. Och ni kan inte hävda att ni kritiskt granskar med dessa lösa källhänvisningar….Det är mer sensationalism i det beteendet. Och antaganden sprungna ur er egen energi.

Jag tror att jag sagt mitt kring detta nu. Vi kan hålla på och argumentera kring sexuella övergrepp som det inte verkar finnas fällande domar kring, bara hörsägner från internet osv. Vattenpriser och gratis och inte gratis men det är egentligen inte det som är poängen. Jag tror heller inte att någon någonsin påstått att vattnet skulle vara gratis. Att det BORDE vara det är din egen syn och värdering. Jag tror det varit upp till var och en om man vill lägga pengar på det i dessa sammanhang, inget köptvång. Och var står det att enkom vattnet BOTAR? Helande och botande beror mycket på individens intention säger JOGs personal och volontärer om och om igen. Intention is everything…..

Jag ser att det är en avgift förknippat med att besöka event med JOG på Omega Institute men å andra sidan slipper man kostnad för resa och upphälle till Brasilien då. För i Brasilien är det GRATIS…

http://eomega.org/omega/workshops/38415135fd05d76992c9ab7137934680/

Over and out!

Annons:
Aldebaran
4/5/10, 8:19 PM
#63

Det där med att dricka vatten från olika heliga källor har jag erfarenhet av..

Min faster nere i Spanien har skickat efter vatten från Lourdes heliga källa under alla år, för att hennes man hade en ögonsjukdom som långsamt gjorde honom blind likandant var det med hans syster och broder. De batalade och drack och drack och drack, men blev blinda alla tre.

Alla tre var väldigt starkt troende katoliker så det var inga somhelst fel på tron på detta vatten..Lik förb… så inte en  enda av dessa tre fick om ens någon lindring i sin sjukdom inte ens en inbromsning.. ingenting..

Men det är ju en stor business med detta vatten från alla heliga källor överallt. För att då inte tala om vatten som någon nu levande ikon/helgon har gjort korstecknet över och sedan tappat de på PETflaskor

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Shakti
4/5/10, 8:37 PM
#64

#62

Det är inte jag som anklagar någon utan det är åklagaren i Brasilien. Jag tog bara fram faktan som finns på nätet. Att du inte gillar det kan jag inte rå för och det hjälper heller ingen att du blir arg på mig för det.

[Hukanson]
4/6/10, 11:26 AM
#65

Aldebaran, för mig är din berättelse en påminnelse att vi alltid skall se till den andliga källan för våra välsignelser, att inte ta för givet att det materiella eller elementen skall för alltid vara helgade till att tjäna människan utan att det är ett kanske mycket tillfälligt arrangemang av syfte mål och mening.

Det är ju inte vatten i sig som är det viktiga utan den ev gällande gudomliga viljan att välsigna vattnet för den som dricker därav.

Jag har upplevt nattvardsvin i kyrkan som oerhört kraftfullt, och med ögonen ser jag än.

Kanske vi protestanter har en nedärvd förmåga att protestera på allt som luktar avlatsbrev. Vi blir heligt xxx när någon säger sig ge syndernas förlåtelse för pengar. Det kan en protestant inte acceptera.

Så hur får då en protestant syndernas förlåtelse?

Genom träget och troget arbete i samhälle och föreningsliv, kanske.

Aldebaran
4/6/10, 9:56 PM
#66

Ni protestanter säger du Hukanson… Ja, jag vet inte för jag är katolik fast mer åt det liberala hållet… LKK LiberalKatolska Kyrkan (går att googla på)  Glad

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[Hukanson]
4/7/10, 12:57 PM
#67

Kul för dig, Alde, grattis. Hur man skiljer på liberala och socialistiska katoliker förstår jag ine, men det låter spännande. Så du är litet besläktad med de brasilianska trosfrändernas engagemang med JOAO då, kan man tänka. Klämmer litet på sex-abuse nerven litet extra förstås. Sett i ett Vatikanstads-perspektiv blir JOAO mycket mer intressant än bara som ett jassånewage-perspektiv.

Visserligen är Sverige ett gammalt protestantiskt land i en nordeuropeisk protestantisk kultur men det är gammalt och glömt och uttjatat sedan länge. Vi är väl moderna mångkulturella människor?

Tro och vetande. Hur förhåller sig KK till de uppenbarelser som Blavatsky och Bailey tog emot? De tror ju på änglahierarkin , men tror de på uppstigna mästare (Kristi medregenter) ?

Tride
4/7/10, 1:51 PM
#68

Hiiihiii. Dessa himmelska sandlådor.FlörtMed oss sedan tidernas begynnelse, förhoppningsvis försvinner de innan tiden tagit slut. Själv bidrar jag gärna från min käpphäst genom att drämma till Dala Lama med min spade. Tror inte på den flinande munken.ObestämdTungan uteGuld i mun

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Aldebaran
4/7/10, 5:06 PM
#69

Liberalkatolska kyrkan startades av Teosofiska rörelsen 1916 med Leadbeater i sptesen. Är förvånad om dina bristande kunskaper i detta Hukanson, du som påstår dig vara antroposof..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
[Hukanson]
4/7/10, 8:35 PM
#70

Jo, det är förvånansvärt. Har inte suttit mig in i det ämnet förrän nu, då denne Sajtvärd så påpassligt skickade länk rakt in i tråden.

Så liberal betyder fritänkare men själva katolicismen är gammelortodox. Intressant. Man får revidera sin uppfattning om din kristna tillhörighet alltså.

Jag var en tid flitig gäst hos antroposofernas Kristensamfundet och den organisationen är ännu modernare. Det har varit en väldig rennessans för Kristenheten de senaste hundra åren, många har insett hur viktigt det är med en Kristen tro men förbehållit sig rätten att utforma den på egen hand, med inslag av mänsklig vishet på olika sätt tex mystik.

Hur ser du själv på balansen mellan sakramenten och den intellektuella friheten?

Aldebaran
4/7/10, 9:17 PM
#71

Nu är jag ingen kyrkbänksnötare även om vi har en pytteliten kyrka vid namn Fria Universella Kyrkan som är en ny form av LKK här i GBG. Glad

Tyvärr har denna kyrka omformats och splittrats flera ggr i detta land, och "bindningen" till TS har blivit allt mer svagare. I vårt östra grannland Finland är TS 4 eller 5ggr större än i Sverige och de har också en tätt koppling till LKK (som vi hade här en gång)

Varför jag istället försöker följa vad TS har som valspråk

Satyat Nasti Paro Dharmah =Det finns ingen religion högre än sanningen..

Men som alla andra med ett högst personligt ego så kan jag inte med 100% säkerhet peka ut vad denna sanning är. Jag kan bara tolka den på mitt sätt, alla har vi ju våra tolkningar.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[Hukanson]
4/7/10, 10:11 PM
#72

En kristen har ju bara en tolkning; Fadern i Jesus Kristus är det sanna ljuset som frälser alla människor som tror på det berättigade med att tillbe och dyrka sanningen, livet och vägen.

Detta som grundläggande tro och verklighet. Vad man sedan kan tro och veta om själva praktiken av detta som åren går är en annan femma.

Vad anser du om dessa företeelser i detta sammanhang?

Företeelse 1.

Företeelse 2.

evrekaw
4/8/10, 10:46 PM
#73

#72

"En kristen har ju bara en tolkning; Fadern i Jesus Kristus är det sanna ljuset som frälser alla människor som tror på det berättigade med att tillbe och dyrka sanningen, livet och vägen."

Vart har du fått det ifrån? Allmän vedertagen empiriskt bevisad fakta eller bara din uppfattning/åsikt?Obestämd

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Aldebaran
4/9/10, 12:36 AM
#74

Men det är inte så dumt tänk evere….

Visst var det Fadern som frälste Jesus när han tog sin 4:e invigning på korset och på så sätt blev fri från inkarnationshjulet.. Vem annars än fadern inom oss kan detta?

Det gäller att se på det med öppna ögon och inte göra en dogm av det, som de kristna gjorde i Nicea ca år 400 någonting…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

evrekaw
4/9/10, 2:24 PM
#75

#74 Jo, ur den aspekten… Men fadern har ju skiftat ansikte ett otal gånger, vilket är uppenbart om man läser bibeln GT. Jonas Gardell har skrivit lysande om detta i sina böcker "Om Gud" och "Om Jesus".

Så frågan för mig är vilken Fader/Gud genom Jesus kristus…

Förlåt om jag uttrycker mig flummigt… Men Gud faders gestalt har skiftat oerhört genom bibelns olika evangelister… Vilken fader ska jag köpa/förkasta?

Trots detta anser jag mig kristen - men jag är osäker på "Fadersgestalten"….

Kan bara som Di Leva sjunga "Vad ska jag tro på, tro på tro på när, tro på när allt är så här?"Obestämd

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Wargmane
4/9/10, 3:52 PM
#76

Herrejesses…Inte konstigt att världen ser ut som den gör…När det kan bli en sån massa tjafs, bland andligt sökande människor om en sådan här sak *skrattar gött*

kan inte var och en få vara salig i sin tro, tycka det dom vill utan att andra vill överbevisa om motsatserna ??

*wargis drar sig tillbaka * …-igen, och lägger energi ute i verkliga livet…

(Glad över att det finns människor som vill gott och faktiskt gå mot strömmen och göra det de tror på, leva som de vill, hjälpa andra och faktiskt kunna överleva på det)

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Annons:
Aldebaran
4/9/10, 4:30 PM
#77

för mig finns det bara en fader ur esoterisk synopunkt och den är både du å jag en del utav..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

evrekaw
4/9/10, 7:58 PM
#78

#76 Håller med dig - lite för mycket…Tyst

#77 Det låter som en bra fader!Skrattande

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Tride
4/9/10, 8:16 PM
#79

#76 Att gå mot strömmen är att gå mot källanSkrattande

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Jonas K
9/22/12, 12:51 PM
#80

*Bump av två och ett halvt år gammal tråd*

Jag har på min blogg granskat den svenska affärsverksamheten kring transmediet John of God som påstås bota bland annat Cancer och AIDS. Oavsett hur man tror att världen är beskaffad och hur andligt lagd man är så borde man rimligen anse att det rör sig om ett cyniskt utnyttjande av sjuka och desperata.

Del 1, Del 2 & Del 3 (Del 4 kommer så småningom)

Det skulle vara spännande att höra berättelser från folk som besökt Casan, andra berättelser än de som publiceras på researrangörernas hemsidor. Även anhöriga till personer som besökt John of God men inte längre är i livet skulle vara intressanta att lyssna på. Finns det några sådana därute?

[Hukanson]
9/23/12, 7:35 PM
#81

Vi vet ju med säkerhet att Mr. John inte tar betalt för sina tjänster. Om han gjorde det skulle notan springa upp till flera hundra tusen kronor per patient. Men så är inte fallet. Visst är de flesta som kommer till honom desperata för en lösning, ett botande. De har livshotande sjukdomar som cancer eller är delvis paralyserade eller dömda till döden i tex multipelskleros…

Men de bör inte vara desperata i den meningen att de saknar hopp och tro på helande. John of God verkar i en kristen anda med spiritistiska inslag och det borde ligga väl för iFokus som ju gör likadant.

Men det är klart att allt kostar pengar och allting i kapitalismen går ut på att skaffa sig inkomst från handel av varor och tjänster. Det blir nog en del runtikringverksamheter men vad är det för fel på det? Mr John tar ju inte betalt.

Jag hoppas Aldebaran har kommit tillbaka till de medkännande och barmhärtiga som innerligt önskar dessa människor helande som åtmindstone har så mycket pengar att de kan söka healing i främmande land.  Det finns så väldigt många fler fattiga som aldrig får en chans.

sia1348
1/3/13, 12:30 AM
#82

"ännu ett sätt att krama pengar ur desperata människor"

Aldebaran, det är rent ut oförskämt att påstå detta.

Det kostar ingentin g att besöka Casa de Dominacio i Abadania. Bidragen är helt frivilliga.  När man ser denna man John of God jobba från tidiga morgonen till sena kvällen så häpnar man över alla fräcka beskyllningar och avundsjuka från den del av vården som verkligen täcks ta betalt….fy och usch.

sia1348
1/3/13, 10:26 AM
#83

#47 Shakti

Förstår du alls något om John of Gods verkamhet?

Han "bearbetar inte orsaken till sjukdom" som en läkare i vanlig bemärkelse. Han är en kanal för entiteterna som verkar genom hans kropp. Det är en märklig upplevelse att se hans utseende förändras beroende på vilken entitet som arbetar genom han kropp just då.

Att tala om Reikiheling på samma gång som JOG är riktigt  okunnigt,     ja jag är reikimaster och nämner inte det på samma dag som JOG.

#80 Jonas

Du verkar inte veta vad healing är. En seriöst arbetande healer utlovar  inte bot för varken aids eller cancer.

Som healer är man ett redskap för andlig kraft  och det är helt beroende på det vad resultatet blir.

En annan sak, andevärlden låter sej inte kontrolleras av s.k vetenskapliga test.

Jonas, och Ni andra som ropar på bluff och bedrägeri här. Tycker inte Ni att jag kan få ha den friheten att SJÄLV få avgöra ifall jag vill betala ur egen ficka och behandlas av en healer? Vad har ni med detta att göra? Ägna omtanken istället åt tex. spel- och drogmissbruk.

Jag tycker att de flesta av er borde göra en resa till Casa de dominacio innan ni uttalar er så tvärsäkert som ni gjort här. Resan är en stor upplevelse på många plan

budevado och Hukanson….många intressanta och kloka inlägg.

Annons:
Wargmane
1/4/13, 1:46 AM
#84

Ja det är lätt att huta åt sånt man inte vill tro på, och var och en får tro på sin sak !!
Finns mycket jag inte trott på , som efter att ha sökt i det ändrat uppfattning, så jag fördömer ingen eller inget alla har sitt som är sanningen ! BASTA !!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Shakti
1/8/13, 1:54 PM
#85

#83 Sia1348

Vad jag vet om John of God har jag redan skrivit om i mina tidigare inlägg. Om du har en annan åsikt kan du gärna bemöta argumenten.

När det kommer till berabetandet av orsaker till sjukdomar behandlar ju läkare inte orsakerna alls utan bara symptomen. Man kan heller inte bearbeta orsaker endast med behandlingar, varken om du behandlar med reiki eller med någon sorts "entiteter". Behandlingarna hjälper till att balansera ut kropp och själ men tar inte bort några som helst orsaker till obalanser. Om orsaken är t.ex dålig kost, rökning, alkohol, miljögifter, brist på motion eller stress kan man bara ändra på det själv och healern kan bara hjälpa dig att upptäcka vad som är orsaken och ge dig vägledning att ändra på det som måste ändras.

Själv tycker jag heller inte att man kan jämföra det som John of God gör med reiki. För att reiki är en seriös metod som fungerar, medan det som John of God gör klassar jag som charlataneri. Att du trots att du är reikimaster inte verkar ha en bra åsikt om reiki kan jag förstå om jag ser hur reiki lärs ut i dag. Reiki kan man lära på en helg och på tre helger kan man bli reikimaster och reikilärare, t.om utan att ens se sin egen lärare. Det är ju klart att man varken kan vägleda en annan människa eller uppnå en högre energinivå med den sortens utbildning. I japan där reiki lärs enligt doktor Usuis metod tar det sex månader att få den första graden. Jag är också reikimaster, men min utbildning varade i flera år och det kommer att ta ett par år till innan jag får lära ut det till andra människor.

fri
1/13/13, 9:42 AM
#86

                                           Hej !

En tanke bara, utan att ge mig in i alla aspekter av det ni diskuterat här.

Kan det vara så att det ena inte utesluter det andra…….att vi har en inneboende förmåga att hela oss själva och ibland andra….men att vi saknar tron på att vi kan….. och att vår tilltro till t.ex John of God möjliggör tillfrisknandet ?

Kanske tron är viktig för att hela och bli helad ? 

Att vara lite kritisk och ha urskiljning är nödvändigt ibland men det är dumt att stänga dörren helt….man vet aldrig Glad

                                        fri

Aldebaran
2/4/13, 1:27 PM
#87

Fantastiskt  :)

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Upp till toppen
Annons: