02. Energier och krafter

Chakrafärger

2009-03-02 20:26 #0 av: [asamaria]

För ett antal månader sedan prövade jag att skicka färger till en person och resultatet blev väldigt bra. Jag pratade med Gilla som undrade om jag inte kunde skriva om dessa färger, men då visste jag inte så mycket. Men nu vet jag lite mera så nu skriver jag ett inlägg om detta här. Samma inlägg finns även på healingsajten.

Jag tänkte försöka att beskriva vad färgerna symboliserar i våra chakran. Det finns många sidor med chakrafärger att läsa, men jag känner mig oftast förvirrad av att det är lite för mycket information. Jag fick förfrågan skriva om detta för en tid sedan och jag har velat tänka igenom detta för att försöka få det så lättfattligt som möjligt. Jag känner att jag kan skriva hur mycket som helst, men jag försöker skriva så enkelt som möjligt.

Organen som ligger under respektive chakra påverkas av tillståndet i chakrat. Chakrana har en baksida och en framsida som kan vara i obalans var för sig men även ihop med varandra.

1. Vårt första chakra är rött och kallas för rotchakrat.

Rotchakrat sitter rätt och slätt mitt i grenen för att använda vanlig svenska. Det handlar om var man hör hemma, vem man är socialt. Att vara jordad så att man inte flackar omkring. Jordad = stabilt = den breda vägen. Ojordad = ostabilt = den smala vägen, kämpa för att ta sig fram, dålig gränssättning. Även hur man beter sig i sociala sammanhang, att inte ta andras grejer eller spränga sönder saker och ting. Binjurarna hör till rotchakrat och jag ber att få återkomma med binjurarnas fysiologi då det är rätt mycket att skriva.

2. Vårt andra chakra är orange och kallas för sakralchakrat

Sakral kommer från sacrum som är latin för korsbenet. Våra ihopväxta kotor mellan ländryggen och svanskotan. Här är att känna. Förmåga till sexuell njutning och fysisk beröring. Förmåga att ge och ta i relationer. Här sitter mycket trauman. Om detta chakra är i obalans så kan följden bli okänslighet eller svårigheter att ta emot känslor. Ensamhet. Ni har väl hört talas om stela höfter och ont i ryggen. Könssjukdomar. Könskörtlarna, testiklar och äggstockar, hör till sakralchakrat.

3. Vårt tredje chakra är gult och kallas solar plexus.

Solarplexus ligger alldeles strax ovanför naveln. Den gula färgen symboliserar elden och elden är en mycket stark energi. Här finns glädje. Ditt kraftcentrum. Handlingskraft. Härifrån styrs matsmältningen. Obalanser i detta chakra kan göra dig handlingsförlamad, obeslutsam, känsla av att vara utan skyddsnät och problem med matsmältningen. Här finns trauman kring barndomen. Sårade känslor. Mycket ilska. Ätstörningar. Matallergier. Fibromyalgi. Bukspottkörteln hör till sakralchakrat.

4. Vårt fjärde chakra är grönt och kallas hjärtchakra.

Hjärtchakrat står för kärlek och trygghet. Vid obalans kan känslor uppstå som att bli synad och avklädd. Att inte känna sig välkommen. Att bli anonym bland andra. Att inte synas. Här kan höga skyddsmurar byggas. Ovarsamhet. Skör. Kall och hård. Stora avstånd till andra.

Till hjärtchakrat hör också rosa färg. Rosa står också för kärlek men handlar mer om den oskuldsfulla kärleken som barn brukar ha. En mycket trevlig egenskap. Motsatt känsla till kärlek är rädsla. Rädslor kan vi skapa i alla chakran, men i hjärtat sitter den stora kärleken. Ju mer kärlek vi känner desto mer desto mindre rädslor känner vi. Thymuskörteln eller brässen styrs av detta chakra.

5. Vårt femte chakra är blått och kallas halschakra.

Halschakrat sitter strax nedanför halsen i halsgropen över sköldkörteln som styrs av detta chakra. Halschakrat styr över kommunikationen och påverkar ditt självförtroende. Om du inte kan uttrycka dig, vem är du då? Obalans i detta chakra kan ge dåligt självförtoende och dålig självkänsla, skrivkramp, känna sig felplacerad, vara i vägen, en känsla av att stå under andra, pladdrig, alltså någon som pratar för mycket, eller väldigt tystlåten. Struma, problem i axlar, nacke, armar, händer och naglar. Offermentalitet, skuldbeläggning.

Självförtroende = det jag gör räcker till.

Självkänsla = jag som person räcker till.

6. Vårt sjätte chakra är turkost och kallas för tredje ögat eller pannchakrat.

Tredje ögat sitter strax ovanför och mittemellan ögonbrynen och är lättast att se om man blundar.

Att se. Här ser vi allt. Intuition, koncentrationsförmåga, förmåga att visualisera. Tålamod. Förmåga att genomföra sina idéer praktiskt. Vid obalans kan problem med ögon uppstå, koncentrationsproblem, problem med ditt körtelsystem. Hänsynslöshet, man tycker alla är emot en, har tokiga idéer som ska genomföras till varje pris. Här finns också ett skallben involverat som heter etmoidale. Man tänker bara/för mycket med sin vänsterhalva (hjärnan). Mycket grubblerier. Tvivel. Hypofysen styrs av tredje ögat.

7. Vårt sjunde chakra är violett och kallas kronchakra.

Ligger alldeles ovanför hjässan.
Jag vet. Allt! Jag är. Jag är allt. Jag är en del av helheten. Helheten är allt. Frid, jag vet mitt syfte. Obalans kan ge känslan av att jag tror jag vet allt, men fattar egentligen ingenting. Förstår ingenting av vad andlighet är. Äter, sover, arbetar, gör sin plikt.

Kramar från Åsa

Anmäl
2009-03-02 20:54 #1 av: Ayena

Jättemycket tack för denna fina beskrivning av chakrana och hur obalansen påverkar oss.

Om jag går till mig själv så har jag under många år besvärats av matsmältningsproblem. Magkatarr och colon irritable är en del av diagnoserna. Men så plötsligt upphörde dessa problem, precis som om de aldrig hade existerat. Detta var under mitt boende uppe i Jämtland då jag konfronterade mycket av mig själv under fjällvandringar, långa bilturer och mycket vistelse ute i naturen. Jag fick ta itu med mina rädslor och konfronteras med dem, så försvann mina problem.

Ett exempel kanske ...........

Kram!

Anmäl
2009-03-03 10:26 #2 av: Millaris

Jättebra artikel asamaria. Kort och lättfattliga beskrivningar - det gillar jag Glad.

Jag har senaste tiden jobbat väldigt mycket med 3:e och 4:e chakrat och känner igen mycket av det du beskriver.

Anmäl
2009-03-03 11:03 #3 av: [asamaria]

Tack för era vänliga ord och vad bra att du, Millaris, känner igen dig i det jag beskriver. Det var liksom meningen att det skulle vara lätt att förstå och att man förhoppningsvis ska känna igen sig. Jag hoppas att jag fått med grundförståelsen i de olika chakrana.

Det kom upp en undran på en annan sajt om inte tredje ögat har indigofärg. Jag ser nämligen turkos färg hos andra, men indigo i mitt eget tredje ögat, kom jag på i samma stund, så den har antagligen två färger precis som hjärtat.

Anmäl
2009-03-03 11:04 #4 av: Liviluckan

Jättebra skrivet! Jag har läst om det innan men precis som du säger så är det för mycket information på en gång och jag har mest blivit förvirrad, men detta var lätt att förstå Glad

Anmäl
2013-01-22 16:51 #5 av: Moonwing

..puttar..

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen Medarbetare på Existens o Filosofi

Anmäl
2013-02-04 01:24 #6 av: Tarotstollan

Hade missat det här totalt, så tack för putten.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.