Annons:
Etikett00-existensiella-frågor
Läst 2472 ggr
DivineAngel_90
11/5/12, 10:32 AM

Döden.

Hur är er relation dill döden? Er egen dödlighet?

Är ni rädda för döden?

Om inte Varför?

Kan man komma över dödsångesten?

Tror ni på ett liv efter detta?

Kram DivineAngel_90 ^^

Annons:
Geru
11/5/12, 10:36 AM
#1

Jag känner mig till stor del död. Är en rätt trasig person:p

Jag är inte rädd för döden, och jag har kommit över dödsångest. Jag vet att jag är dödlig, men kommer alltid försöka leva.

Jag tror inte på livet efter detta. Jag tror att när du är död så är du död. Inget mer kommer ske.

Varför ska jag vara rädd för döden? Jag välkomnar att få vila.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

ForestSpirit
11/9/12, 11:15 PM
#2

Jag tror absolut på ett liv efter döden, så jag är inte rädd för döden. Jag tror att vi är bortrest från hemmet, som är på "andra sidan", för att lära mig saker till min själs egna lärande :)

[rore]
12/3/12, 7:28 AM
#3

#0

Döden finns i allas närhet oavsett ålder,,

Är jag rädd för döden? Nää,, men jag är rädd för lidandet innan. ( den fysiska och den psykiska smärtan)

Jag tror att döden innebär en befrielse som gör att vi slipper det jordiska lidandet.

Det krävs stort mod för att våga leva och att hålla sig fast vid livet många gånger.

Jag tror att "man" kan komma över dödsångest, och jag tror också att denna ångest är mycket individuell och kanske inte är alla förunnad förrän döden kommit riktigt riktigt nära,, om ens då.

Jo jag tror på en fortsättning efter livets slut,, men jag tror också att mitt personliga jag i detta livet dör med kroppen,, så den jag är medveten om nu,,kommer att visa sig vara någonting annat,, någonting som jag inte har ord för just nu.

Ja, det var lite av mina morgon tankar för stunden.

Moonwing
12/4/12, 2:58 PM
#4

Jag tror ju personligen inte att döden är mer än en förlängning av sömnen..vi är väl oftast inte rädda för att gå och lägga oss..-även om vi inte är säkra en enda kväll på att vakna morgonen efter..märkligt eller hur?Flört

Vi tar helt enkelt för givet att sömnen finns som en naturligt inslag, att vi ser döden på annat sätt tror jag har med vår historia att göra som religion tex, vad är ett bättre sätt att styra människor, än med än rädsla?

Ett bra exempel på det är ju naturfolken som har en helt annan inställning till döden än vi ..

Allt i vår existens "dör" när det skall förbättras, förnyas eller omformas..tex våra Oceaner..som just nu gör det extra besvärligt men även vackert när de blir till Snökristaller..

En annan rätt fantastisk sak är ofta döds/förvandlingsprocessen när något "dör"..eftersom "nästa stadie" ofta är kraftfullare och har ibland förödande konsekvenser..som naturkrafter som drar upp vattendroppar ur Oceanerna och blir en Orkan, Tyfon..

Vi är/består av vatten..och allt "tomrum", emellan ..vår enenergikropp som omger oss och allt levande innehåller all information om hur vår fysiska kropp skall både byggas upp och brytas ner, byggas upp …-precis som allt levande har "höljen" av en sådan karaktär som innehåller all information för all förvandling som sker..

Precis som vår planet Jorden har sina höljen med "inbyggd info" -för att kunna existera i sin nuvarande form..-inte är vi rädda för att Jorden skall förlora sin "manual", vid angrepp ifrån tex yttre påverkan..nej vi litar på den i Kosmos inbyggda Ordningen..och det är helt rätt att göra så!Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Elliid
12/7/12, 12:37 AM
#5

Jag tror att döden är en Väldig stor händelse ,upplevelse,erfarenhet,kanske en av dom allerstörsta som finnes.Och den-tilsammens med allt som är så stort-kan aldrig fattas,rymmes i ord eller tanker ,teorem.

Upplever personligen att så snart man just tror man har (be-)gripit -och kanske formulerad den,så är dette känneteckenet på att man redan mistet äkta kontakten till den for 3 steg sedan.

Någonstans ligger det en vansinns-rädsla som inte kan jämföras med något annat och som naturligtvis kommer med döden om man inte är exceptionellt forberedd (eller grunnet outhärdig smärta av något slag,fysisk eller psykisk och längtar efter den under lång tid),är min erfarenhet,och personligen tvekar jag på om man verkligen kan vara forberedd någon gang,sedan äkta stora händelser bruker alltid bli annorlunda änn vad man tänkte sig i forväg.Å andra sidan har det alltid fasscinerad mig att döden är det absolut säkerste som kommer att hända for hver och en av oss Alla,inget annat är så säkert i livet,samtidigt som det är något som vi inte kan forstå,begripå vad det verkligen är .

Tycker det är et like intressant som paradoxal, frågan om man tror på livet efter döden,vem är det som frågar dette (menar det inte personligen,jag själv har frågat mig och gör det kanske fortfarende!)?

Vi alla har varit döda ,senast innan vår mottagning eller födsel .hur kan det vara att vi frågar det,eller bättre formulerad,hvilken del av oss är det som frågar dette?Det är en konstig situation hela greian .är det inte?Det kanske inte är det…?!

Elliid.

[Starman]
12/7/12, 5:24 PM
#6

#4

Om du tror att kosmos är något annat än kaos så är du dåligt påläst. Du har fel.

Annons:
Elliid
12/13/12, 12:37 AM
#7

#6

Hm,ursäkta mig,men jag personligen tror att om du tror att alla som inte tror på det som du tror på har fel,så har du lite fel.Eventuellt…?

[Starman]
12/13/12, 11:52 AM
#8

#7

Nej, nej, nej. Du har helt fel. Bara på de punkter som de garanterat har fel på.
Tror man att universum har någon sorts inbyggd ordning så är man ute och cyklar, punkt slut.

retep
12/13/12, 1:32 PM
#9

Starman!

Hur säker är du på din sak egentigen?

Visserligen är din observation riktig och att allt i kosmos är kaos.

Men som jag förstår så saknar du erfarenhet och insikt om att allt som är i kaos samtidigt är total ordning.

Att Universums grundpuls alltid är absolut stillhet och ordning.

Att de båda löper paralellt, att det mitt i kaoset råder perfekt ordning.

Att det hela handlar om hur vi erfar och upplever den/det, utifrån var vi befinner oss när vi gör observationen.

Kvantfysiken, sträng teorin och enhetsfältet bekräftar detta, även om vi inte har tillgodogjort oss den erfarenheten och kunskapen än.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Starman]
12/13/12, 4:08 PM
#10

#9

Kvantfysik-kortet, otippat. Obestämd

Geru
12/13/12, 4:13 PM
#11

#9 Kvantfysiken påvisar ju ännu mer kaos än något? Saker poppar ju in och ut ur existens konstant?

Om man läser "The Grand Design" av Stephen Hawking, så påvisar den rätt mycket hur mycket kaos det är i universum, vilket är extremt mycket.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

retep
12/13/12, 4:21 PM
#12

Det är synd starman att du svarar så kortfattat och kryptiskt.

Jag är en gammal man som nog inte riktigt förstår din kommentar, synpunkt eller vad det nu är och betyder.

Anstränger jag mig litet så kan jag misstänka att du vet något om kvantfysik

-kortet kan jag inte koppla till något

otippat antar jag betyder att du inte tror på det jag skriver om ordning och kaos, eller kopplingen till kvantfysik

Hade varit intressantare om du kunde, ville utveckla dina tankegångar litet och skriva vad du, hur du själv tror eller inte tror!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Elliid
12/15/12, 10:34 PM
#13

#7

I see…..

Annons:
retep
12/15/12, 11:13 PM
#14

Starman! Jag gjorde en översättning nu när jag igen läste "Kvantfysik-kortet, otippat" och har en annan tolkning Otippat betyder att det hade du inte trot? Viste inte? Kvantfysik-kortet betyder att jag la det starkare kortet, ett Ess?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
12/15/12, 11:30 PM
#15

Geru! Du har helt rätt i #11, förutom att kvantfysiken inte kan förklara existens. Ännu inte beskriva helheten, det stilla, totalt ordnade, evigt oföränderliga, värdet av existens. Än mindre erfarenheten av existens.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Moonwing
12/16/12, 9:45 PM
#16

#6

"#4 Om du tror att kosmos är något annat än kaos så är du dåligt påläst. Du har fel."

(kursiverat av mig)

"[KOSMOS 0]
(i sht i fackspr.) världsalltet tänkt ss. ett ordnat o. harmoniset helt (i motsats till kaos), världssystemet; ofta i allmännare anv: universum, världen; äv. i inskränktare anv., om det fysiska universum, sinnevärlden, materien; stundom abstraktare, övergående i bet: (harmonisk) världsordning; äv. mer l. mindre oeg. l. bildl.

[KAOS 1]

1) om den omätliga rymd som enl. den grekiska kosmogonien existerade före världens skapelse, fylld av en formlös massa varav den ordnade världen uppstått, ävensom om den formlösa massa l. den oordnade materia varav den ordnade världen uppstått; äv., i anslutning till den grekiska kosmogonien, i allmännare anv., om ett tänkt urtillstånd; äv, bildl. bildl.: oredig o. förvirrad massa, oredig sammanblandning; tillstånd av oreda o. förvir- ring, oreda, villervalla"

källa;Svenska Akademien. SAOB

Ja, i alla fall enl. ordlistan..-men jag förstår att du menar att jag fått den uppfattningen pga ofullständig kunskapsinhämtning på något vis.Flört

Min egen (du är naturligvis fri att ha din) upplevda förståelse av frågan är snarare det Retep visar på;"att det mitt i kaoset råder perfekt ordning"

Ungefär som att det i en trädgård, för ögat kan vara hur stökigt som helst, men ordningen för de lagar naturen följer, följs ändå (om man nu skall visa på ett väldigt simpelt exempel, emellan "ordningen" och vår fria vilja som individer och vad den kan påverka)

-naturligtvis..-så länge den "ordningen" i sin tur, har de förutsättningar den behöver av högre/inre/yttre rådande metafysiska lagar/förutsättningar.

Om de ändras ändras även "ordningen".

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Krissegy
12/24/12, 9:21 PM
#17

Jag är inte alls rädd för döden. VAr de när jag var liten. Men nu (16 år) så hr jag liksom upplevt på mycket (misshandel o bråk från pappa) och strul me skolan. Jag har oftast hört en röst bak i huvudet som säger att jag måste klara av detta. För att jag kommer till en bättre plats sen. Så jag väntar faktiskt på att få komma dit. Men jag kommer ite göra något åt det utan det som händer händer. Och det välkommnar jag.

Man ska inte va rädd! Att läsa mycket om det gör så att man blir säkrare och oräddare. Och kanske tillomed slippa ångest.

Jag tror på att det finns liv efter döden. MER lycka, äventyr. Vila ALLT man kan drömma om.

-kram

What we think, We become

Duvethon
1/4/13, 9:33 PM
#18

Jag tror på liv efter döden. Många som inte tror på liv efter döden gör det oftast därför att dem tycker att det inte är 'logiskt', 'inte troligt' m.m

Men de glömmer att faktumet att vi faktiskt lever är ganska sjukt det också.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Upp till toppen
Annons: