Annons:
Etikett10-själen
Läst 1508 ggr
Huygens
2014-05-30 10:23

Reinkarnation - gengångare. spöken, andra

Inom buddhismen tror man antingen att man återföds nästan med en gång, eller beroende på buddhistisk inriktning, tror buddhister att man återföds inom några dagar, maximalt inom 49 dagar tror jag. Buddhismen pratar kanske inte om andar utan om medvetanden, men för enkelhetens skull låter jag dessa vara samma sak.

Men så har vi fenomenet med andar av avlidna, som verkar hålla sej kvar i närheten av vår värld i många år ibland. Mellantillståndet i buddhism benämns ibland Bardo (?). Om frågan redan besvarats ber jag om ursäkt, jag gjorde en enkel sökning på sajten.

Dvs andarna, spökena osv, i västvärlden verkar inte återfödas speciellt snabbt. Nu vet jag inte riktigt vad teosofin säger, så jag får fråga. Hur länge kan det ta innan någon återföds?

Ett TV-program som "Det Okända" har i stort sett aldrig haft något medium som sagt att; "tyvärr, den avlidne personen går inte att nå, då denne redan är återfödd".

Har hinduismen någon övre gräns för hur länge en ande/medvetande kan gå runt och spöka?

Dessutom är det ju lite förbryllande att en del fysiska medium kan prata med andar som "sett ljuset", dvs som inte sitter fast någonstans i en mellanvärld. John Edward pratar ju ofta med anhörigas andar och förmedlar budskap. Borde inte dessa andar redan vara återfödda?

Vad tror ni gäller? Hur kan man prata med andar efter flera år, om buddhismen har rätt i att man återföds inom bara några dagar?

Hur får man rätsida på motsägelsen mellan (direkt/snabb) återfödelse och spöken/andar/medvetanden som kan befinna sej i icke-fysisk existens i åratal (århundraden?).

Annons:
Aldebaran
2014-05-30 15:27
#1

Reinkarnationsprocessen styrs helt enkelt av din din karma, samt på hur långt du (ditt överjag) kommit i din utveckling. Små barn under 7-8 år reinkarnerar tämligen fort då deras intjänade karma under deras korta liv inte behöver arbetas ut och assimileras  innan återfödelsen.

Man kan kalla "ande" å medvetande för samma sak. Ett medvetande alltså den som tänker = ditt överjag (den gnista av GUD) som just du är framsprungen ur. Olika benämningar för samma sak.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Upp till toppen
Annons: