Annons:
Etikett00-existensiella-frågor
Läst 1674 ggr
Aldebaran
2015-10-29 10:09

LIVET

Om livet ändå är till för min skull…. Då är jag till för livet..

Då är jag till för att leva i dess egen takt, leva dag för dag så som livet vill.

- mitt lilla liv i det stora som innesluter allt.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Farwuq
2015-10-29 10:19
#1

Vi är till för varandra, du ingår i en helhet.
Du får leva i takt med dina medmänniskor.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Aldebaran
2015-10-29 10:23
#2

Ja i stort, men visst kan vi gå före i vissa fall. Det finns ju faktiskt dem som gör det.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

retep
2015-11-10 21:14
#3

Intressant….också att tänka så…att livet, det är till för min skull och livet som följer min takt, är livet där lilla jag är Stor, allt och Ett.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Otippbar]
2015-11-28 20:46
#4

Tankar som dök upp. Hoppas ok att jag uttrycker dem. Jag är alla, alla är till för livet och livet är till för oss. Vi är livet, som ett gummibandsnät utvidgas och dras ihop. Ingen går "före" och ingen går "efter". Alla ingår i helheten och det som är avlägset har en större påverkan än det som är nära, bekant och tryggt. De som man inte vet så mycket om, de man är omedveten om påverkar i högre grad än det vi kan identifiera i närheten. Dessutom. Hur mycket vi än inbillar oss att vi kan snäppa loss och gå "vår egen väg", kanske t o m se oss som bättre vetande och avskilja oss från den som "inget begriper", så är det en omöjlighet. Om jag utgår från att jag är separad och frigjord från det som mitt ego ibland tyvärr önskar, så utvecklas en lögn. Men fri blir jag när jag ser att jag kan och behöver vara anpassningsbar, ödmjuk inför alla som ingår i livet. Ja Aldebaran…leva i livets takt… så som livet vill. Det känns som en god tanke. Att också förstå…verkligen inse att jag hur liten jag än är så kan jag påverka en enda person som i sin tur påverkar en annan…som påverkar en tredje. Det stora nätet som är livet, är jag. Kanske söker jag nu bara ett hopp att rikta blicken mot. Vad vet jag. Även om krig och hat nu verkar komma allt närmare, så har det alltid varit nära. Det fysiska och psykiska avståndet lurar oss in i en separat bubbla som är långt ifrån vad jag tror är livets intention. Ville bara lufta några tankar.

Upp till toppen
Annons: