Annons:
Etikett10-själen
Läst 1159 ggr
Skorpion76
2016-05-28 09:33

### finns inte mer! ### är död!

När en person går bort eller går ur tiden säger vi att han eller hon är död.  Vi brukar också säga att personen i fråga inte finns mer, men enligt min personliga uppfattning stämmer inte det riktigt eftersom personen ifråga så att säga lever vidare i minnet. När personen dör slutat visserligen kroppen att fungera, men själen flyttar vidare och vi som kände ### pratar om honom eller henne. Vi pratar minnen och nä man gör det känns det som om personen ifråga ändå finns med på något sätt. hur känner du eller ni andra som läser detta?


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
72mm
2016-05-28 09:46
#1

#0 "När personen dör slutat visserligen kroppen att fungera, men själen flyttar vidare och vi som kände ### pratar om honom eller henne."

Det du kallar själen (jag:et, sinnet, medvetandet) är en funktion av kroppen. Kroppen innefattar nämligen ett fantastiskt organ som producerar själen. Det sitter längst upp, inuti huvudet och kallas för hjärnan. Tyvärr så finns det inget som talar för att "själen" skulle kunna överleva utan kroppen, så den dör tillsammans med kroppen. 

Minnet av personen kan givetvis leva kvar i andra hjärnor, det är bara en av alla de fantastiska funktioner som denna biologiska medvetande-maskin har.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

catcult
2016-05-29 06:56
#2

#1 Det är din uppfattning som du självklart har all rätt att tro på, men jag tycker att det är lite fult av dig att svara TS som om du satt inne på "den enda sanningen" och rättar hennes egna ord..

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

72mm
2016-05-29 15:15
#3

#2 Vad jag skriver är givetvis min egna övertygelse. Måste jag prefix vareviga mening med "Jag tror" menar du?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[rore]
2016-06-02 12:50
#4

Skorpion76! De lever i vårt minne så länge vi minns dem. Men jag är också av den tron att själen går vidare. Även om jag inte vet HUR eller Varför. OCH upplevelsen av närvaron Finns där av och till❤️

#3

Så klart att du skriver efter din egen övertygelse. Men en övertygelse är knappast en Sanning!

Så jag går automatisk på min ingivelse att Du tror på det du skriver. Nått annat skulle vara konstigt för mig. 😉

Skorpion76
2016-06-02 13:51
#5

#4 Just precis! Jag tror också att själen vandrar vidare. Varför skulle den inte göra det när generna faktiskt gör det?


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Upp till toppen
Annons: