Etikett02-energier-och-krafter
Läst 13436 ggr
Huygens
2010-05-22, 19:05

Kundaliniresning

Kundaliniresning

Jag ska försöka sammanfatta vad jag hittat på nätet om Kundalini.

Kundalini verkar vara ett slags organ och på samma gång ett slags energi från Moder jord. Ibland används namnet Kundalini Shakti, där Shakti är den kvinnliga guden i hinduism och liknande system. Dom flesta människor som får en omedveten Kundaliniresning märker väldigt lite av resningen, kanske pga att den pågår under flera liv.

Det finns flera typer av energier, t ex är vayu ett slags energi, prana verkar var en annan typ av energi (som kan inta flera olika tillstånd). Enligt Ambres är hjässchakrat placerat i toppen av nacken och innehåller två skivor som roterar snabbt i motsatt riktning och drar ner energi. Jag får intryck att chakran är ett slags propellrar som suger åt sej energi ungefär som dom dubbla motriktade båtpropellrar man uppfann till båtar på 1960-talet.

Kundalini är starkt kopplat till Chakran och Nadis. Chakran är ett slags medvetandecentrum som innehåller energi av obekant slag.

Nadis är energikanaler som förmedlar olika typer av energi. Linga eller Lingam är mentala energibarriärer i kroppen. En linga blockerar viss energi från att ta sej genom Nadis.

Chakran, Nadis, Lingam och Kundalini verkar finnas i den astrala kroppen, men jag är lite osäker på exakt hur mycket av dess nyss nämnda delar som är rent astralt och ifall delar av chakran förs upp till högre kroppar. Jag tror att medvetandecentrumen i chakran förs vidare.

I det lägsta chakrat, rotchakrat finns en knutpunkt som kallas Kanda. Det verkar som om (minst) 6 viktiga Nadis utgår från Kanda, varav Sushuman är den viktigaste. På flera håll anges att alla Nadis utgår från Kanda (i Rotchakrat).

Nederdelen på Sushuman är omsluten av en psykiskt energibarriär, en port eller skydd. Denna barriär kallas Swayambhu linga.

Kundalini Shakti beskrivs som en orm till formen och beteendet. Det verkar som om Kundaliniormen har ett slags eget medvetande också, som vi inte riktigt kan styra.

Följande tillstånd kan Kundaliniormen inta:

Kundalinin vilande
Kundaliniormen är virad 3 och ett halvt varv runt Swayambhu Linga, vilket i princip innebär att ormen även är virad runt änden på Sushuman.
Ormen ligger normalt sett med huvdudet strax under Sushuman och enligt vissa textförfattare tittar Kundaliniormen upp genom Sushuman.

Kundalinin störd
Energin i form av vayu har rörts om och Kundaliniormen är störd. Den rör på sej men fortsätter vara hoprullad runt änden på Sushuman. Denna störning kan ge olika typer av positiva effekter som får den inte ont anande personen att försöka återskapa effekten.

Kundalinin aktiverad

Kundaliniormen rullar upp sej från Lingan/Sushuman och ligger fritt i Rotchakrat, pga av att tillräckligt mycket vayu har fått henne att släppa greppet. Men det finns för lite prana för att hon ska ringla sej upp genom något Nadi. Ormen ligger passiv och vet inte om att hon ska söka sej uppåt till sin "hemvist". Ormen kommer _inte_ att rulla ihop sej själv igen. Om personen har för lite rena känslor finns det risk att ormen söker sej ner genom dom lägre chakran som finns i benen med helvetiska följder. Om ormen rullat upp sej, måste den till varje pris förmås söka sej uppåt, hur ont det än gör. När ormen ligger ner i rotchakrat tittar den heller inte längre upp på Sushumans öppning.

Kundalinin stiger upp
Kundalinin rullar upp sej från Sushuman. Nu väljer Ormen att ta sej upp genom en av dom sex Nadis som finns i Rotchakrat. Kundalinin bryter först igenom Swayambhu-barriären och stiger sedan upp genom en Nadi. Inget kan längre stoppa ormen. Kundalinin kan resa sej pga chock, mental-/emotionell träning, andligt uppvaknande eller liknande. Ormen kommer försöka stiga så högt den bara kan inom den Nadi ormen hamnat.

Kundalinin gör en partiell resning
Om Kundaliniormen lyckas ta sej upp genom Sushuman forsätter den till Hjärtchakrat och stoppas av barriären Bana Linga som finns i Hjärtchakrats övre del. Denna resning är instabil och Ormen kommer att gå ner igen, för att sedan stiga upp på nytt och upprepat stiga upp-och-ner tills den brutit igenom Bana Linga. Detta gör aj.

Kundalinin studsar tillbaka
Om Kundaliniormen valt fel väg, så att den hamnat i en återvändsgränd, kommer den att studsa mot väggen och rasa ner i rotchakrat igen. Detta gör aj. T ex kan ormen visserligen gå in i Sushuman, men där välja att gå in i Varja Nadi (som ligger inne i Sushuman) eller Saraswati Nadi, som löper parallelt på baksidan av Sushuman. Dessa Nadis har egna barriärer i form av knutar eller "band" som måste riktas in för att ormen ska kunna gå vidare. Om Kundalinin valt Vajra eller Saraswati Nadi kommer den ganska snart att kunna gå upp till hjässchakrat, men i en återvändsgränd. Ormen kan då sprida sej ut i hela kroppen innan den faller ner i Rotchakrat igen. Detta gör aj.

Kundalinin reser halvvägs.
Kundaliniormen bryter igenom Bana Linga i Hjärtchakrat och lyckas ta sej upp till Halschakrat. Detta ska vara en stabil resning, som troligen gör att ormen inte behöver falla ner i Rotchakrat igen, peppar-peppar. Ormen fortsätter nu stiga till Pannchakrat ("tredje ögat"). Ormen försöker bryta igenom Itara Linga-barriären i övre Pannchakrat. Detta gör aj oavsett om det är en lyckad resning elle ej. Halsen kan få ett väldigt tryck och det känns som skallen exploderar. Tack.

Kundalini reser halvägs men går på irrfärd
Kundaliniormen bryter igenom Itara-barriären, men går fel i Pannchakrat och fortsätter ut genom den övre delen av Sankhini Nadi. Detta resulterar i en felaktig resning. Världsliga ledare kan dra nytta av detta.

Kundalini reser fullständigt
Kundaliniormen bryter igenom Itara-barriären och når fram till över Pannchakrats högsta punkt Makara. Från Pannchakrats Makarapunkt kan ormen nu välja vilken väg/Nadi som helst ut ur Hjässchakrat och stiga upp till det högre chakrat ovanför den fysiska kroppen. Jag tror detta också gör aj.

Kundalinin övre resningen
Kundaliniormen skickar nu vayu mellan det ickefysiska Binduchakrat ovanför Hjässchakrat, för att hela kropparna. Hjässchakrat står för en stor del av helandet och renovationsarbetets fördelning. Detta gör mycket aj.

Kundalini avslutad resning

Kundaliniormen stiger ner igen till Rotchakrat för att med jämna mellanrum stiga upp till Binduchakrat och utföra diverse aktiviteter. Detta ska inte göra så mycket aj.

ÅTGÄRDER VID KUNDALINIAKTIVERING
Om Ormen _inte_ stiger upp, börja genast bli en bättre människa, tänk rena tankar och skaffa en bättre vanor och målsättningar. Du vill _inte_ att ormen kryper ner i benet på dej och letar upp dina lägre stående chakran som innehåller diverse ondska och låga känslor. Du vill att ormen stiger upp till varje pris, hur aj det än gör.

ÅTGÄRDER VID KUNDALINIRESNING
Kämpa _inte_ emot. Följ processen även om det känns som du blir galen ibland. I övrigt, följ samma regler som i stycket ovan. Arbeta med ormen, _inte_ mot henne. Det gör aj vilket som.

Det sägs att Gopi Krishnas hemska Kundaliniresning som varade i 19 år, blev så hemsk som den blev pga att han kämpade mot ormen. Aj.

Några källor som använts:
http://www.kundalinicare.com/aboutkundalini3.html
http://subtleanatomy.com/Nadis.htm
http://www.yoga-age.com/modern/kun4.html
http://www.soul-guidance.com/houseofthesun/tantra.htm
http://www.inplainsite.org/html/kundalini.html
http://www.kundalini-teacher.com/warn.php

Moonwing
2010-05-22, 19:33

Tack för ditt engagemang.Flört..ett interessant inlägg…tänk bara på säkerheten, vänner!Kyss

"Kundalini, Kundalini-shakti (sanskrit)
Termer vilkas betydelse kan sägas vara "cirkulär" eller "spiralaktig" energi. Kundalini-shakti är en avledning från en av naturens fundamentala energier. I människan verkar den i och genom hennes auriska ägg, och uttrycker sig kontinuerligt i olika aktiviteter även om människan inte är medveten om detta. I sin högre aspekt är kundalini en energi som följer slingrande eller cirkulära färdvägar, medförande tanke och kraft från den högre triaden. Abstrakt sett är den en av pranorna.

Outbildade och okloka försök att ingripa i dess normala arbete i kroppen kan resultera i vansinne eller farliga sjukdomar."   Förvånad

Ur;Teosofisk Ordbok

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

[yodhe]
2010-05-22, 19:59

# 0 Det var en gedigen och bra beskrivning..

Tack för det..

Huygens
2010-05-22, 20:47

På några ställen har jag skrivit att "det gör aj", vilket kan innebära en hel massa saker, från att det bränner som helvetetseld/iskyla i ryggraden i dagar/månader till att personen blir galen och hamnar på sjukhus och inte kan jobba resten av livet. Lite av detta står det ju om i tråden:

Kundalini och Prana

Därför gick jag inte specifikt in på symptomen, utan nämnde bara det viktiga att om Kundalinin har rullat ut sej från Rotchakrats Linga runt Sushumans ände, måste man låta Ormen resa uppåt och bara följa med i allt aj-ajande, då ormen inte går att stoppa när den snurrat ut sej och väl börjat röra på sej.

Idealet är att få en gradvis Kundaliniresning utan att behöva göra något meditativt eller andligt, då kan det t o m vara så att man inte märker av sin Kundaliniresning alls (tro det den som vill).

Men man kan också påskynda processen i teorin genom att:

1. Rena sina högre chakran (ovan Rotchakrat) under 10 års tid med hinduisk meditation (troligen med ledning av en grymt erfaren Guru).

2. Därefter aktivera Kundaliniormen genom 1-3 års meditation.

3. Låta Ormen stiga upp på 1-2 sekunder (jo!). Aj.

4. Stå ut med en dags fruktansvärd huvudvärk. Aj-aj.

Den 10-åriga meditationsreningen behövs för att bereda ormen fri passage uppåt till Binduchakrat ovanför Hjässchakrat, så att Kundaliniormen inte går vilse på vägen. Påskyndandeprocessen i punkt 1. - 4. är ett teoretiskt ideal. :)

[yodhe]
2010-05-23, 00:07

Denna rening görs med Patanjalis Yoga Sutras som är, enligt teosofin, den första yogan som lärdes ut…

Jag har precis börjat en studie i detta ämnet och återkommer framöver med en ny artikelserie…

Visst är det intressant?!!

Huygens
2010-05-23, 00:23

Ja det är lite intressant. Jag läste någonstans att det inte bara är chakran som behöver renas. En sida som jag inte kommer ihåg just nu menade att även enskilda Nadis behöver renas inför resningen. Jag antar att Sushuman hör till dessa Nadis och dom Nadis som finns mellan Makara och Bindu?

Jag är klart nyfiken. Speciellt som jag haft liiite konstiga upplevelser dom sista 6-7 månaderna och speciellt sista veckorna. :)

[Jeremina]
2010-05-23, 03:23

Intressant läsning men också lite skrämmande. Jag hade för några år sedan en upplevelse där jag vaknade med att det kändes som något ringlade sig ur mitt bröst och försvann. Det var jobbigt och plågsamt kan jag säga men efteråt kändes det otroligt bra. Efter det blev jag friskare och mådde och mår mycket bättre än jag gjort på många år.

Huygens
2010-05-23, 12:05

Det kan ha varit en söt liten Negativ Energivarelse. Dom kryper in och ut ur folk och äter lite, ungefär som små maskar. :)

Peter Lintz på esoterik.se berättar om en liknande sådan händelse:

Energiormar i huvudet

[Jeremina]
2010-05-23, 12:17

#7 Men den har inte krypit tillbaka i alla fall!

Huygens
2010-05-23, 12:55

Nu är jag lite off topic, men i alla fall har jag läst mej till ett påstående från Robert Bruce, där han anser att Negativa Energivarelser söker sej till mörka, dåliga känslor. Om en persons andliga kvaliteter når över en viss gräns blir det svårare för Negativa Energivarelser att hålla sej kvar och dom trivs inte så bra, vilket kan göra att dom ibland frivilligt ger sej av. Vissa Negativa Energivarelser får näring ur känslor som rädsla, begär, hat, avund, vrede, girighet, lathet (?), egoism, hämndlystnad osv. Om sådana dåliga känslor minskar hos personen, minskar också dom Negativa Energivarelsernas motiv för att stanna kvar och varelserna söker då upp något annat mer lättsmält byte. Mums.

Aldebaran
2010-05-23, 14:40

#9. Så är det nog… Ens egen tankeverksamhet sätter på liknande sätt "käppar" ihjulen för varje försök att uppnå nirvana innan man är färdig för det…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Huygens
2010-06-15, 20:41

Jag har haft en ovanlig upplevelse som kan vara en  kundaliniresning. Men jag vill vara lite vetenskaplig och lämna dörren öppen för andra möjligheter:

(1) Kundaliniresning är ett påhitt som inte finns (?).
(2) Jag är nojig.
(3) Jag lider av en okänd fysisk åkomma.
(4) Jag lider av en kombination av (2) och (3).

(5) Jag har råkat ut för ett fenomen som är snarlikt kundaliniresning, men som _inte_ är äkta kundalini.
(6) Kundaliniresning kan ske på många sätt, varav jag upplevt
ett av dom mildare (?) sätten.

Bakgrunden är att jag ca 2001 hade en obehaglig fysisk upplevelse.
Efter att antal läkarbesök mellan 2001 - 2004 ansågs jag lida av
ingenting (hrmpf…). Besvären var borta några år och jag går inte
in i detalj på symptomen.

Jag råkade ut för en verklig fysisk åkomma i höstas som både föregicks och i synnerhet efterföljdes av diverse obehagliga fysiska och upplevda symptom. Efter ett otal läkarundersökningar verkar åtminstone en  av alla läkare tro att jag lider av något psykiskt, typ ångestattacker, som läkaren tycker är bäst att bara låta vara, ho-ho… :)

I alla fall så har jag i ett halvår eller mer från och till hört ett
mer eller mindre konstant väsande i öronen. Jag hör det t ex nu i skrivande stund. Vissa veckor hörs det inte alls andra gånger varierar väsandet under dagen. Typisk tinnitus kan man tro.

Igår utförde jag Robert Bruce sekundär-chakra energiupphämtning, jag har utfört det i några veckor nu. För tre dagar sedan fick jag ett tryck på hjässan när jag låg ner och blundade. Igår kom trycket på hjässan tillbaka.

Trycket var aningen till vänster på hjässan. Trycket var i en böjd form, ungefär 10 cm lång och 2 cm brett, med böjen aningen mot vänster sida av kroppen och ändarna pekande mot ansikte resp. rygg.

Trycket varade länge, en halvtimme eller mer. Det gjorde rätt så ont ungefär som om jag stod på huvudet med min kroppstyngd på dessa ca 20 kvadratcentimeter. Jag bestämde mej för att det var något jag skulle genomlida och ansträngde mej för att sända healing till alla jag kände. Till slut hade jag slut på folk jag kunde sända healing till och var utmattad och avbröt  healingsändandet. Då övergick hjässtrycket till ett tryck som ett band runt huvudet vid tinningarna. Jag var rätt slut efteråt och somnade senare på kvällen som en stock.

----------------------
Nu kommer grejen.

Jag är van sedan flera veckor att ha kittlande och penslande upplevelser på huvudets utsida. Jag hade idag på jobbet en kittlande virvel i bakhuvudet, inget onormalt med det om man tror på aktiva chakran som inte vill lugna ner sej…

Men så började jag känna en kyla krypa upp genom ryggraden. Ja, genom ryggraden. Formen och känslan var som 10-15 cm lång och 1 cm bred skogsnigel som mycket, mycket långsamt gled upp genom ryggraden.

Snigel, igel eller kanske, Gud förbjude, en bajskorv i en avlång ballong, som var iskall! korven i min ryggrad var kall som om den var fylld med isvatten.

Jag skulle också kunna likna det vid en klump lättflytande olja som steg upp genom ett rör fyllt med vatten. Olja flyter ju på vatten så det är naturligt att tänka sej att denn olja stiger upp genom ryggraden på det sättet.

När oljan/korven/kundalinin nått övre halvan av ryggen, puttades det ut en ny korv med iskylla i slutet av svanskotan och upp i min ryggrad.

Så höll det på större delen av dagen. En iskorv 10-15 cm lång vandrade upp längs min ryggrad med 5 - 15 minuters mellanrum. Vid lunch tog tydligen kundalinifabriken rast och jag slapp dessa korvar i en timmes tid.

Kittlingarna återkomm lite då och då på utsidan av huvudet under dagen.

Det var relativt uthärdligt och när iskylan var i nedre delen av ryggraden kändes det t o m behagligt!!

När korvarna med is nådde nackens nedre del verkade dom försvinna. Ibland kunde jag känna en tunn sträng kyla stiga in i halsen, uppåt.

10 minuter senare bildades en iskall fläck, stor som en 5-krona, mitt på min panna. 5 - 15 minuter efter det ökade kittlingarna i hjässan
samtidigt som iskylan försvann från pannan.

Vid ett tillfälle när iskylan försvann från panna uppstoden i ett 10 cm långt (i näsa-rygg-riktning) och 25 cm brett (från öra till öra)område. Området var visserligen på hjässan, men väldigt långt fram, nästan ända framme vid hårfästet, vilket gjorde att toppen på hjässan  _inte_ ingick i det iskalla området. Detta område sjönk sedan ner på båda sidor av huvudet i två områden mellan tinningen och vardera öra.

OBS! Varje gång jag kände på det iskalla området i ryggen/nacken/huvudet kändes huden varm (!) eller lagom ljummen. Dvs, iskylan var en inre upplevelse i kroppen som inte kunde kännas utanpå huden.

Dessa vandringar av iskorvar kunde ibland komma ikapp varandra. Då blev det extra kallt på den delen av ryggraden och jag kände mej som en pelikan som svalt en för stor fisk. Knölen med dom två överlagrade iskorvarna vandrade sedan upp till nacken och försvann.

Vid ett tillfälle uppstod iskylan på ovansidan av nyckelbenskanten nära framsidan av halsen, det kändes konstig, galet, malplacerat.

När jag gick hem kände jag en isfläck på bröstet nära bröstbenet på vänster sida. Isfläcken var först var 5 cm stor, växte sedan till 12-13 cm och flyttade sej något uppåt! Som störst var den 15 cm i diameter, hela tiden med centrum något förskjutet till vänster om bröstbenets mitt.

Lägg märke till att solen låg på bröstet på min svarta tröja, ändå var det en iskyla i bröstet. När jag kände med handen var huden varm, men bröstkorgen kände en ökad iskyla när jag tryckte ihop huden mot revbenen!

Nåja, om detta var allt som jag upplever med en kundaliniresning kan jag uthärda det. :)

Men som sagt, det kan ha börjat redan år 2001 eller kanske när jag var ung på 1970-talet för jag har haft några lite konstiga upplevelser. Ev kan jag ha haft en oavslutad kundaliniresning i ett tidigare liv.

Det intressanta är att jag inte upplevde något av den "brännande helveteselden" som beskrivs på olika internetsajter, jag upplevde nästan bara iskyla. Ett undantag dock, för på eftermiddagen kände jag en blandning av iskyla och värme när en iskorv steg upp i
nacken i halsen. Det konstiga var att iskorven helt plötsligt försvann mitt i halsen för att 5 minuter senare uppstod en isfläck i pannan.

Detta blev långt. Kanske är det en lägre astralplanens kundaliniresning och därför är den rätt så mild i mitt fall?

Jag undrar givetvis om detta är kundalini? Och varför den beter sej annorlunda än alla skräckbeskrivningar på nätet. Nästan ingen smärta utom lite i huvudet och en del yrsel och ett svagare illamående och i princip inget emotionellt obehag mer än lite oro för att upplevelsen är så ovanlig i sej självt.

Någon som vet?

Huygens
2010-06-15, 21:23

Apropå Lingas, Jag kände aldrig att Swayambhu Linga bröts. Bana Linga gjorde ont i en halvtimme men var ingen match för kundalinikorvarna som lätt bröt igenom. Itara Linga vet jag inte ens om den gjorde något motstånd, men jag fick lite huvudvärk från och till under dagen.

För egen del inbillar jag mej att det finns en barriär/linga i halschakrat också, men det kan bero på att jag haft en blockering där eller känt en massa obehagligt tryck sista halvåret.

Nedre delen av min hals har en viss iskyla i en krans runt som ett smalt halsband. Hmm.. är det kundalinin som skickar energi från bindu chakrat för att läka halschakrat eller är det kundalini på irrfärd?

---

Appråpå Bindu chakra. Enligt vissa sajter sitter Bindu på baksidan av huvudet, på nacken högt upp och inte som jag först trodde i luften ovanför huvudet. Eller så är det två olika bindu chakran, ett ovanför hjässchakrat och ett i bakhuvudet som kittlar som bara den på mej just nu. :9

----

Det intressanta är också att jag enligt Robert Bruce system drog upp jordenergi genom fotsulor/ben till navellagringscentrumet (strax under naveln) och via handfaltor till under navellagringen. Denna energiuppsamling fortsatte _efter_ att jag slutade dagen innan kundalinistegringen och fortsatte av sej själv under större delen av dagen. läskigt, speciellt som jag kände att energin steg högre än vad som är bra enligt Bruce.

Min teori är att jordenergin tas upp i rotchakrat och omvandlas till kundalinienergi som sedan möter prana uppifrån hjässchakrat, varav pranan gör att kundalinin tar sej fram lite trögt genom ryggraden/sushuman (innersta nadin i sushuman?).

[yodhe]
2010-06-16, 18:14

Hej!

Min första känsla är att din kropp förbereder sig för en resning eller en rening rättare sagt…

Halschakrat har ju förbindelse med intaget av allt det andliga…där har du en blockering och det gör att de nedre chakrana inte kan ta sig ända upp, men att de övre är aktiverade och åker ner utan att komma förbi halsen…

så du har som två öppna led med en broms i halsen som åker upp o ner…det som du upplever iskallt är ju ditt sätt att uppleva energin, det finns inget facit på känslan, bara för att andra har upplevt annat betyder inte att det du upplever är fel?……förstå mig rätt nu,

tex, när jag healar får jag som värk i händerna av negativ energi, andra healers får som pirrande myrkryp, men inget av dem är ju rätt eller fel…

En sak är, ju mer du healar i detta läget, desto lättare får chakrana det att släppa taget…på ett lugnare sätt…

Om du har möjlighet, skulle jag rekommendera dig att gå till en Reiki healer och få en helhetsbehandling så att chakrana får rätt balans…det brukar ha bäst effect…

Lycka till…

Huygens
2010-06-16, 19:20

Hej yodhe!

Jag har funderat på att gå till en healer flera gånger, men det som skrämmer mej är folks berättelser att alla symptom blir mycket värre vid healing & meditation, se t ex: "Kundali warning stories" "Kundalini healing problem" om man har en dålig resning.

Jag hade, idag igen, några iskorvar som tog sej upp genom ryggraden, denna gång tog kundalinifabriken inte lunchrast utan var som mest aktiva när jag själv gick för lunch. Men totalt sett var ryggraden betydligt mindre aktiv än igår. Det konstiga var också att idag stannande iskorvarna till i ryggradens övre del och verkade sedan upplösas istället för att gå upp till huvudet, utom vid ett tillfälle. Men iskorvarna kan ju också smitit förbi t ex pga att mina inre kanaler öppnats (?) mer.

Det mest underliga var att jag kände iskyla nära (under) huden på _andra_ platser än ryggraden/huvudet. Bl a på revbenen på ryggen, på sidan av lårens utsidor och över axlarna (mest vänster).

Det underligaste var just låren. Iskyla på utsidorna i ca 10 minuter, sedan försvann iskylan i några minuter för att sedan blev båda fötterna kalla och iskylan spred sej ut i tårna. Kundalinin spred sej ut som trögflytande olja. Jag satt med iskalla tår i en timme och sedan slog det om.

Mina tår och fötter blev helt plötsligt tokvarma, obehagligt varma under flera timmar.

Benen kändes som dom vibrerade rätt mycket mest hela tiden, faktiskt hela kroppen ibland. Lite restless-legs symptom, typ.

Min teori är att iskylekundalinin mest känns när kundalinin är nära huden. När kundalinin går inne i kroppen, t ex genom lårens mitt eller halsens mitt, så känner jag inte av det.

Toppen av hjässan blev iskall på eftermiddagen och det kändes som om kylan kom uppifrån och gled ner, som en liten kalott.

Det fysiska obehaget var trots allt ganska litet, mest min egen inre oro för detta okända fenomen. Jag mådde relativt bra hela dagen.

Öronsuset tilltog och avtog lite slumpmässigt under dagen.

jag känner mej som en försökskanin.

[yodhe]
2010-06-16, 22:34

Det är en jobbig  process, men jag tror inte att Reiki healing  ger några bieffekter, snarare tvärtom, du har kommit så långt att kroppen redan har gått över de värsta faserna, så healing är nog det jag rekommenderar iallafall…

Sen är vi alla unika människor, vad andra upplever kan du aldrig uppleva exakt lika dant…man måste våga pröva för att komma vidare…antingen stoppas förloppet eller så går den vidare i en mjukare form med healingen…men att det skulle bli värre, det tror jag inte…

en liten parantes, din beskrivning påminner lite om mina klimakteriebesvär, jag upplever det precis så…som restles leggs och myrkryp, ibland iskall och ibland kokhet…

Huygens
2010-06-17, 19:37

Tack yodhe för dina svar.

Jag försöker ta till mej andra människor erfarenheter om så är möjligt för att undvika upprepa misstag. På dom internetsidor jag besökt har +10 personer med mycket besvärliga kundaliniresningar samtliga beskrivit hur all form för healing har förvärrat upplevelserna (se mina länkar ovan). I flera fall har kundalinpersonerna fått verbala försäkringar från healers att healingen är helt ofarlig och inte ger några bieffekter. Reikihealing är en av dom healingformer som rapporterats ge dom värsta besvären.

---

Idag var symptomen mildare. Fick lite krampliknande symptom i mage/nedre bröstkorg. Vid några tillfällen blev mina näsborrar (mest vänstra) iskalla. Det kändes som jag andades ut kyla. En iskyla bredde ut sej över skulderbladen och försvann efter 20 minuter. Två timmar senare bredde sej kyla ut över njurarna och varade i en halvtimme.

He-he, hoppas jag inte låter som en gnällis nu. Jag vill bara beskriva vad jag upplever så nogrant som möjligt nu när det sker.

Övriga symptom (vibrationer, öronsus, kittlingar, yrsel, etc) kom och gick under dagen. Iskylan i halsen känns ok, även om den kommer och går lite överraskande.

Jag sände healing när iskylan åkte runt, det ökar min yrselkänsla, men det kan bero på att jag sjunker ner i lite sömnigt tillstånd. :)

All iskyla är mestadels en upplevelse av trög olja som flyter ut i huden eller nära under huden. Jag har inte kännt någon iskyla djupare in i kroppen annat än innuti ryggraden.

Huygens
2010-06-19, 00:48

Idag hade jag likartade iskylesymptom som tidigare dagar, och delvis på andra kroppsdelar (bl a överarmarna och lite i fingrarna).

Efter att axlar och övre delen av ryggen varit iskylda ett par timmar vände känslan och jag kände värme ett tag på samma område.

Det enda avvikande under dagen som jag la märke till, var att när jag kom hem och tog av mej t-shirten hade jag en rodnad ungefär som om jag fått för mycket sol, solbränna, på axlarna och övre delen av ryggen på en yta av ungerfär 4-6 kvadratdecimeter. Jag hade jobbat inomhus nästan hela dagen och burit jacka utomhus.

Aningen mer rodnad på vänster axel än höger. Jag hade lustiga röda ränder där tröjans sömmar gått över axlar och armar. Rodnaden försvann nästan helt efter ca två timmar.

På kvällen tog jag en promenad barfota på gräs och grusstig. Mitt allmäntillstånd kändes bättre.

Huygens
2010-06-19, 16:51

Det är lördag och jag är hemma och jag fick en fundering. Hur kalla är iskorvarna egentligen?

Sagt och gjort. Jag tog ut en bit inplastad frusen lax ur frysen, som har ca minus arton till minus femton grader. Den frusna laxen provade jag att i tur och ordning lägga mot ryggen, magen och halsen.

På samtliga tre ställen var den frusna laxen märkbart kallare än kundalinikorvarna, speciellt på halsen var min frusna lax hemskt kall, då huden och fettlagret är tunnare.

Dessutom fanns det en skillnad mellan min frusna lax och kundalinikorvarna. Kundalinins iskyla känns lite annorlunda, med ett inslag av mentholkyl. Dvs när man äter en mentholtablett och andas in kall luft upplever man iskyla i munnen.

Mina slutsatser:

* Djupfryst lax känns kallare än iskorvskundalini.

* Iskorvskundalinin känns ungefär till 70 % som frusen is, strax under nollgradigt (kanske 1 till 5 minusgrader?), och till 30 % som mentholkyla.

Alvedon
2010-06-19, 23:56

Huygens det låter mer som något man kan läsa om i böcker där qigong folk beskriver hur det känns när  ying qi vaknar… tex i Mantak Chias Awaken healing energy through the tao?

Huygens
2010-06-20, 00:36

Alvedon, har du någon bra länk om yin qi och iskyla i ryggraden? Wikipedia är lite svårsökt på detta ämne.

Alvedon
2010-06-20, 22:04

Hmm… nu ska vi se först så tror jag att du har trott att jag har stavat ying fel men det finns en annan stavning som gör det lättare att se att det är något annat nämnligen jing. Nu tror jag inte att detta är ett av de populärare ämnena på internet men jag har ändå lyckats hitta några länkar som beskriver vad jing är.

Att jag också reagerar på det du skrev om iskyla är att "energin" från testiklar, äggstockar och njurar är just så kall som du beskriver det hos de som lyckas med att cirkulera den. Detta är ej min privata observation utan kommer från böcker.

En tredje sak som jag tolkar in i vad du skriver är hur energin rör sig hos dig nämnligen från rumpan till huvud till armar till ben det finns ett yttre kretslopp som kallas "Det stora himelska kretsloppet" som går ungefär sådär. (Sök gärna på du mai och ren mai) Både det och kundalini påstås ska gå att reglera själv genom att sätta tungan i gommen och hålla den där. Platsen är egentligen precis bakom tandryggen och sedan lite längre in. Om man flitigt håller tungan där så öppnas punkten och den energi som stiger upp i huvuden åker ned på framsidan.

http://threetreasuresathens.com/Jing-qi-shen.html

http://www.altmd.com/Specialists/A-Master-Marks-Praying-Mantis-Tai-Chi-Qigong-Schoo/Blog/What-Is-Qi-Part-1

http://www.scribd.com/doc/2672168/Mantak-Chia-Awaken-Healing-Energy-through-the-Tao

Huygens
2010-06-20, 22:50

Jag får läsa dessa länkar. :)

Huygens
2010-06-26, 19:08

En intressant kundaliniresning har beskrivits av R Bruce. På slutet av R Bruce kundaliniresning beskriver han hur han nästan dog eller tror han dog. Han upplevde kundalinin som en knytnävsstor brännande ektoplasma som en mans hand drevs igenom hans kropp och skruvade sej 3,5 varv upp mellan hans inre organ. Aj.

Till slut låg han ner i ett slags nära-döden-upplevelse. Tre gudar (eller uppstigna Mästare) stod lutade över honom. Dom började undersöka honom. Efter en stund fick två av gudarna nog, dom bara skakade på huvudena och gick sin väg. Den tredje guden stannade kvar, förbarmade sej över Bruce och fixade till honom och skickade in Bruce i hans kropp igen.

---

Min teori är att kundalinin inte stiger upp över hjässan, utan förbrukas av den icke-fysiska kroppen, inom den fysiska kroppen. Rotchakrat innehåller en kundalinifabrik som skickar ut små pytsar med kundalini som sedan styrs till olika chakran. I synnerhet om jag först gjort en sekundärenergiuppsamling till energilagringspunkten under naveln kan jordenergin ge nog med energi för att producera kundalini-iskorvar. Först styrdes iskorvarna till pannchakrat, sedan kanske till hjässchakrat, men definitivt till hjärtchakrat som tredje plats, därefter till hela resten av chakrakroppen där det behövs, fötter, armar etc.

Jag har inte kunnat bekräfta att kundalinin någonsin sjunkit ner i rotchakrat igen. På mej har iskorvarna bara stigit upp eller gått direkt ner i benen. Jag kan t ex känna att iskyla stiger upp genom ryggraden till njurhöjd, där känslan bara försvinner. En stund senare kan jag bli kall om magen, oftast mest på vänster sida. En timme senare blir samma område på magen varmt.

Till en början är kundalinin i sin grundform alltid kall. Då kundalinin fått verka ett tag och stött på orenheter uppstår motstånd och kundalinin upplevs som varm eller het.

Om jag känt mycket kyla under några timmar följs det ofta av någon timme eller mer med värme eller hetta på det aktuella området.

Upp till toppen