Annons:
Etikett40-aktuellt-i-världen-och-hemma
Läst 3570 ggr
Aldebaran
12/26/09, 1:18 AM

JV

Enl önskemål öppnar jag dena tråd som skall handla om Jehovas Vittnen.

Här kan ni som har erfarenhet av och om JV diskutera.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Mirjami-78
12/26/09, 1:28 AM
#1

Ok…har hört det ena och det andra om dem, men skulle vara intressant om någon som är det eller kan mycket om det eller varit det skulle berätta lite.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Rosenvial
12/26/09, 2:02 AM
#2

Jag är med…vet inget…berätta för mig…vill gärna veta :)

Farwuq
12/26/09, 7:10 AM
#3

Inte jag heller vet särskilt mycket.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[rore]
12/26/09, 11:35 AM
#4

Jag vet inte något ,,, bara hört en massa,,,

Moonwing
12/26/09, 12:41 PM
#5

Hmmm, litta information..kanske!?Skrattande

"Jehovas vittnen (uttalas jehová, som enbart i Sverige betonas på sista vokalen)(förkortat JV) är ett registrerat trossamfundsom i Sverige representeras av Jehovas vittnen som juridiskt organ och Watchtower Bible and Tract Society of New York som huvudorgan med säte i Brooklyn, USA. De anser sig vara den enda direkta fortsättningen av den ursprungliga kristna kyrkan, från första århundradet efter Kristus. Läran har dock betydligt nyare ursprung i USA under 1870-talet. Samfundet har i dag cirka 7,1 miljoner medlemmar i världen varav 22 739 medlemmar i Sverige (2008). Man räknar endast aktiva förkunnare, personer som missionerar, inte inaktiva medlemmar och sympatisörer.På världsbasis är ökningstakten ungefär 3 % varje år.

Jehovas vittnen använder oftast sin egen översättning Nya Världens översättning av den Heliga skrift, men också andra bibelöversättningar. Den egna översättningen har ofta kritiserats för att vara tillrättalagt för att passa den egna teologin. Samfundet är välkänt för sitt missionerande (genom bland annat dörrknackning), broschyrutdelning, vapenvägran, att inte ta emot blodtransfusioner samt att de inte firar jul eller andra högtider som de säger har hedniskt ursprung (många har också bevisligen det). Samfundet betonar även vikten av att använda Guds namn, vilket Jehovas vittnen på svenska vokaliserar som Jehova. Den konsonantkombination, tetragrammaton, som Jehovas vittnen vokaliserar på detta sätt förekommer i Bibelns grundtext till Gamla Testamentet cirka 7 000 gånger. I Nya Testamentet förekommer tetragrammet YHWH aldrig, varför det inte finns skriftliga belägg för att Jesus och de första kristna använde specifikt det namnet, utan argumenten har snarare sin grund i teologiska resonemang.

I samfundets tro är det centralt att den nuvarande världsordningen - det vill säga de stora politiska och religiösa systemen, inte jorden - kommer att förintas och alla människor som valt att inte följa Jehova Guds principer med den. Gud, som ser vad som finns i vårt "hjärta" kommer dock att låta alla rätt sinnade människor (inte bara Jehovas vittnen) överleva, och både goda och onda döda människor får återuppstå i uppståndelsen för att de ska få kunna lära sig om honom och hans löfte om evigt liv, varefter de får möjlighet att leva ett evigt liv i ett jordiskt paradis om de beslutar själva att göra Jehovas vilja."

källa; Wikipedia.

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Aldebaran
12/26/09, 1:17 PM
#6

De har 144'000 som skall regera tillsammans med Gud och Jesus i himlen, är givetvis "handplockade" JV? Retsen av oss (som inte förintas) "döms till ett evigt fysiskt liv på en jord som redan är förintad?

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Tride
12/26/09, 1:32 PM
#7

Jag hade kontakt med en kvinna för ett antal år sedan. Jag minns inte om hon själv var medlem av JV, men hon hade i alla fall kontakt med många medlemmar, bla via sitt jobb i vården. Hon berättade att de alla stöttade varandra när det gällde att få jobb, dvs slippa vara arbetslös. Men eftersom hon inte räknades på samma sätt som övriga medlemmar, hade hon problem med jobbet. DVS grupptryckt, sammanhållning inom gruppen, uteslutningsmekanismer etc. Det lär också vara så, att den som lämnar JV inte längre existerar, hälsas inte på och liknande. Det verkar vara en mycket ogehaglig mentalitet inom JV. Dessutom är ju deras dörrknackande inte speciellt trevligt. De tränger sig på, anser sig ha rätt, stör och skrämmer. Skrikandes

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Aldebaran
12/26/09, 1:34 PM
#8

Det där med uteslutning har jag erfarenhet från, har arbetskollegor (två st) som lämnat JV och dom är precis som du säger icke existerande bl.a från familjemedlemmar som fortfarande är med…

Detta enl. dem själva.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Tride
12/26/09, 4:52 PM
#9

Det är ju fler JV:s som beskriver sin situation på samma sätt, så det stämmer nog. Trist mentalitet!Rynkar på näsan

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

AliveAndWell
12/26/09, 5:04 PM
#10

Måste säga att dom går emot sin Egna Livslära då dom utesluter Människor Som att dom slutat Tro på gud och Kärleken För att dom Slutat tillbringa 3 dagar i veckan och lyssna till Dom äldste och andra män som håller tal om olika händelser i bibeln.. man Märker extrema bevis på hjärntvätt/Manipulation inom deras lära och Ifall man ställer någon fråga som Går emot Det dom fått lära sig att tro på nonchalerar dom det och Riktar sig till något budskap i bibeln eller säger det är djävulen som vill att människan ska tänka så.. Det är hans lockelser..

Det är Konstigt att Som

nr 5# Skriver I samfundets tro är det centralt att den nuvarande världsordningen - det vill säga de stora politiska och religiösa systemen, inte jorden - kommer att förintas och alla människor som valt att inte följa Jehova Guds principer med den. Gud, som ser vad som finns i vårt "hjärta" kommer dock att låta alla rätt sinnade människor (inte bara Jehovas vittnen) överleva, och både goda och onda döda människor får återuppstå i uppståndelsen för att de ska få kunna lära sig om honom och hans löfte om evigt liv, varefter de får möjlighet att leva ett evigt liv i ett jordiskt paradis om de beslutar själva att göra Jehovas vilja.

Ändo har jag Hört Dom mata på med att endast Jehovas Vittnen kommer till "paradiset" och ingen annan tro eller sätt att leva är det rätta.. man ska väl leva i kärlek till allt o alla? gott som ont?  man vet juh själv hur man inte ska leva, och undvika samma vis som dom man vet Mår dåligt av det dom gör.

!?? Dom Går emot sig själva i stora Kliv och tror att allt i bibeln är sant och ska levas efter Bokstavligen.. istället för att leva utav kärlek som säkert är Guds Vilja från första början till slut För den är det ända som För oss närmare Utvecklingen och Samhörigheten med allt Liv på jorden..

Moonwing
12/26/09, 5:08 PM
#11

#6   Hittade en artikel om detta ämne, har svårt med alla dessa begrepp o siffror..men ni som är lite "kunniga i Bibeltolkning", kanske har nytta av den.

…hade svårt att förminska artikeln, men den verkade interessant..så kanske Alde får hjälpa mig med redigeringen-tycker detta verkade som ett  objektivt inlägg, ifrån  objektivt håll..Flört

Hoppas kan läsa den-på min dator syns den..annars får välan ni hjälpa mig med red.Skrattande

La in den som ett nytt inlägg, för den var så stor å lång!FörvånadSkrattandeFlört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Moonwing
12/26/09, 5:25 PM
#12

#8 Det med uteslutning, är svårt o hitta något om (som själva JV berättar om hur det går till) -på nätet..dock hittade jag detta!

Alla som har en religion håller väl på sitt (eller gör man det?) …- det ligger ju i sin natur, annars går man ju egentligen o påstår att man tror fel själv…

..nedan skrivna artikel påvisar dock hur förvirrande det kan bli..för de.. utanför/innanför,  ett trossamfund…Förvånad

..som får "dubbla budskap"..ja,vad!??….skall man tro egentligen?Obestämd

"Religionsfrihet och Jehovas vittnen"

Artiklar - Jehovas vittnen

I Jehovas vittnens tidning Vakna! för juli 2009 tar man upp frågan: "Är det fel att byta religion?" Det börjar med en berättelse om en kvinna som är Sikh. Hon berättar: "I mitt hemland blir man utestängd från gemenskapen om man byter religion" Artikeln fortsätter med att berätta att det givetvis inte ska behöva vara på det sättet, och kommer med påståendet: "Ingen bör tvingas att tillbe Gud på ett sätt som han eller hon inte kan godta eller att välja mellan sin tro och familjen. Men inom Jehovas vittnen själva uppmanas medlemmarna att säga upp kontakten med den som lämnar organisationen, även om det handlar om en nära familjemedlem! Se filmen här.

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Aldebaran
12/26/09, 6:11 PM
#13

#12 Detta bekräftar bara vad jag hört tidigare… I mitt fall av två ex JV…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Mirjami-78
12/26/09, 6:32 PM
#14

Vi hade JV bakom våran dörr väldigt ofta när jag var liten. Till slut fick vi sätta upp en lapp att JV förbjöds att ringa på våran dörr. De gjorde även en markering vid dörkarmen om man inte öpnade dörren. Detta såg vi själva efter att ha fått en tips från en bakant till mina föräldrar.

Nuförtiden se jag JV ofta när jag är på väg till jobbet….De står där occh delar ut sina tidningar. Ja de verkar inte alls ha som en annan har för det mesta….Bråttom och ont om tid.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Rosenvial
12/26/09, 10:32 PM
#15

Läser…:) just nu

Aldebaran
12/26/09, 10:56 PM
#16

oki, det finns ju lite att välja på ang. detta ämne…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Rosenvial
12/26/09, 11:08 PM
#17

Ja,det är ju en del att läsa nu..och funderandet tar ju sin tid de med ,ja allt tar sin tid…som nog ska vara..

Tricolori
12/26/09, 11:11 PM
#18

intressant läsning om detta för mig sektlika sällskap..

Tride
12/26/09, 11:32 PM
#19

Vilket slags markering gjorde de, Pia? Var det åverkan med vasst föremål eller ritade de något eller vad? Verkar vara på gränsen till det tillåtna.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Aldebaran
12/26/09, 11:36 PM
#20

även detta har jag hört förr, men ingen som verkligen vet…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Mirjami-78
12/26/09, 11:42 PM
#21

Det var en kryss med en penna på karmen runt dörren. Tror det var i högra hörnet. Vi hittade det när vi blev tillsagda att titta efter för det var tydligen fler som hade råkat ut för detta.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Aldebaran
12/26/09, 11:44 PM
#22

Måste kolla det själv, dom har ju varit här och diskuterat ett par ggr, även på spanska (så dom har resurser) Glad

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Mirjami-78
12/26/09, 11:46 PM
#23

Detta var finska JV. Hade totalt glömt av att jag hade en vän som var JV. Ja de hade regler som att de fick inte äta korv bla. som innehöll blod m.m Vet inte om hon är det fortvarande, men min och hennes vänskap påverkade detta aldrig då vi inte diskuterade region Vi var nog för små för det med.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Aldebaran
12/26/09, 11:48 PM
#24

kött går bra att äta, det är ju ofrånkomligt att det inte innehåller spår av blod. Massa hokuspokusregler som för mig är motsägelsefulla…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Mirjami-78
12/26/09, 11:58 PM
#25

Ja men i hennes fam. var detta tydligen en regel. Hon kunde vara runt tio år när hon talade om detta för mig. Jag förstog ju inte det då riktigt att det hela handlade om JV.

Min mamma jobbade med en som tillhörde JV. Alltid skulle hon fixa jobb till de andra som var med i JV. Vet inte varför….Sedan hörde jag många gånger att de som var med i JV var väldigt lata på att jobba. Sant eller inte kan jag inte svara på…..

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Aldebaran
12/27/09, 12:00 AM
#26

ja, vem vet vad som är sant eller inte, tror att det går mycket rykten…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Mirjami-78
12/27/09, 12:01 AM
#27

Ja en del är säkert det….men en del kankse stämmer….Ja det kan jag liksom inte dömma.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
Moonwing
12/27/09, 12:04 AM
#28

MR.Bean (spelade präst) sade så här i en film jag såg på TV;n..Tungan ute

"Gud är svår o förstå, speciellt alla hans lagar,bla,bla…..men i ;(något skriftställe)..-står det att han är outgrundlig!!  Mao..tror jag Han säger; -ni kan inte förstå allt!   ..Gilla läget!… "

..tyckte detta var träffande, visst kan vi "klyva hår" men..varför?..-vi kan ju ändå inte förstå….allt!Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Mirjami-78
12/27/09, 12:07 AM
#29

#28 Ha ha ha ja du kom med en ba förklaring….Han är go Mr Bean….Såg när hans "tjej" ville han skulle fria…Istället köpte han bilden på paret med ringarna….OskyldigObestämd

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[Jeremina]
12/31/09, 3:04 AM
#30

Vi brukar ha besök av en man från JV och han har olika personer med sig varje gång. De brukar prata med oss om allt i livet och lyssnar gärna på vad vi har att berätta om vårt liv och levene. De vill veta vad vi tycker om saker och ting.

Vi pratar om politik och familjetraditioner och vardagliga saker.

Jag brukar berätta om mitt mediala medvetande och de lyssnar mycket intressant och hävdar inte att jag har fel men säger att de inte tror på ett liv efter detta. För mig får de tro vad de vill men de ska inte prova att ändra på mig och jag skulle aldrig gå med i ett sådant samfund.

Men jag tycker att man ska lyssna på vad andra har att säga och att de kan få förklara varför de saker och ting som de gör. Dessutom är det intressant att lyssna på hur andra resonerar kring just detta med "livet efter döden". 

Jag vet vad jag ser, hör och upplever när jag får kontakt från andra sidan och när jag berättar lyssnar de och tycker att det är spännande. De brukar inte försöka bortförklara det jag berättar.

De är inte ett dugg påflugna alls. Jag hade besök av andra på 80-talet och de var direkt otrevliga och lite hotfulla så jag tror att även där beter sig människor olika även om de kommer från samma samfund.

Det handlar nog om mänskligt beteende helt enkelt!!

Tride
12/31/09, 12:05 PM
#31

Det låter som att så där borde vi alla samtala med varandra., Jeremina.Med respekt för olika erfarenheter och uppfattningar. När allt kommer omkring så är vi jui alla sökare i någon mening, och, framför allt. så är vi människor.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Aldebaran
12/31/09, 1:55 PM
#32

#30 Har aldrig stött på din sort av JV, Jeremina. Här i Gbg med omnejd finns bara den "påflugna" sorten.

Vad man äm kommer upp med så svarar do: Va bra, vi har precis ett tema om detta…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Mirjami-78
12/31/09, 2:17 PM
#33

Ja jag tänkte på det där med, trodde det var finska JV som var mer påflugna men det kanske inte är så.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Gaiatri
12/31/09, 2:20 PM
#34

Jag har träffat på trevliga JV när de knackat dörr här i gbg. Jag stängde ju dörren för JV alltid innan de ens hunnit säga något innan dess. Jag tyckte till slut att så kan jag ju inte göra utan jag får möta dem med ett öppet hjärta. Så när de knackade på nästa gång hade jag precis mediterat och var ovanligt öppen och i "rätt" stämning. De kom tillbaka flera gånger men sen insåg dom nog att jag inte kunde bli JV. Har inte sett till dem på länge nu men det känns bra för mig att jag försökte möta dem där de var.

Sajtvärd på Andlig utveckling

Annons:
Tride
12/31/09, 2:40 PM
#35

Visst, så kan man göra, Galatri, men samtidigt så stjäl de ju tid och engagemang.Obestämd

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Mirjami-78
12/31/09, 2:58 PM
#36

Alla är ju olika, så även de personeran inom JV. Antar att de har sina olika metoder att försöka locka till medlemmar. Vissa är trevliga osv. Andra inte. Jag själv håller mig ifrån dem.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Tride
12/31/09, 4:12 PM
#37

De "trevliga" är kanske värst?ObestämdDe har ju en agenda!Förvånad

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Aldebaran
12/31/09, 4:51 PM
#38

#37 En mycket bra tanke, precis vad jag tror också..

#35 visst stjäl dom tid och engagemang, dom är ju inte ute efter att bli omvända utan för att omvända dig. Ur den aspekten är det ju ingen ide att argumentera med JV som kommer på dörren.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Mirjami-78
12/31/09, 5:17 PM
#39

De som är trevliga kan påverka vissa…..Så det är nog en baktanke i det hela.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Aldebaran
12/31/09, 5:24 PM
#40

självklart är det så…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Mirjami-78
12/31/09, 6:10 PM
#41

Tur att man inte gå på det där då…utan sätter sina gränser.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
Moonwing
12/31/09, 6:14 PM
#42

Säg bara;.."Jag älskar er..kom in så ska jag tända lite rökelse,"…Tungan ute

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Mirjami-78
12/31/09, 6:24 PM
#43

Hi hi hi…..Ja vem vet kanske kan det fungera. Pappa sa alltid att ta fram dammsugaren då sticker de….Obestämd

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Aldebaran
12/31/09, 7:35 PM
#44

jag har bara sagt åt dom dom tre ggr dom kom under 2008 att Jag inte är intresserad, sedan dess så har dom inte återkommit…ännu…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Mirjami-78
12/31/09, 7:38 PM
#45

Ja vem vet nästa år……Flört

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Gaiatri
1/2/10, 9:12 PM
#46

Jag har inte fått någon påhälsning på 7 år, så jag har kanske blivigt ganska förskonad och känner mig avslappnad och inte påhoppad. Men jag funderar över att det blir så stor upplevelse av att JV ringer på en eller två gånger per år medan tex telefonförsäljare kan ringa flera gånger i veckan utan att folk blir särskilt störda av det.

Men för att komma till det som jag verkligen tycker är intressant. Vad är det som gör att man dras till en så separerad grupp som JV som utesluter och avskiljer den inre gruppen från den yttre gruppen (de andra som inte är rättfärdiga) och varför stannar man kvar när man inte längre får träffa sina släktingar och vänner som hoppat av?

Det måste ändå uppstå en mycket stor inre konflikt om man tex inte längre får träffa sin nära släkting eller sin bästa vän. Jag tänker att själva ideérna och grupptrycket är så starkt att det är svår att tänka om och att lämna gruppen. En grupp med stark vi och dom känsla bygger på rädsla för världen utanför gruppen. Ibland kanske man också har ett behov av en trygg mindre grupp som man kan få hjälp och stöttning av.

Sajtvärd på Andlig utveckling

Tride
1/2/10, 9:49 PM
#47

JV ringer på för att de vill dra in människor i livstidsprojekt som handlar om hur vi lever våra liv och vad vi skall tro på, vilka vi skall upmgås med och hur vi skall tänka, känna och handla. JV vill ha hela människan, rubb som stubb. SkrikandesTfnförsäljarna vill "bara" pracka på dig en eller annan pryl eller tjänst eller ngt. Men visst är de irriterande! Jag gör processen kort också med dem. Inte intresserad! Luren på. Och nog diskuteras det en del om tfnförsäljeriet och att de kan dra in människor i ekonomiska åtaganden som de sedan får svårt att dra sig ur. Obehagligt, och kan i vissa fall fara upphov till verkliga problem. men de talar inte om vilka du skall umgås med, hur du skall be dina böner eller försöker värva dig till att knacka dörr om söndagarna.Obestämd

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Mirjami-78
1/2/10, 9:51 PM
#48

#47 Jag håller med dig om det där. Kunde inte ha sagt det hela bättreTungan uteSkrattande

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
Aldebaran
1/2/10, 9:54 PM
#49

#47 Bra inlägg, tack… I JV (har jag förstått på många exJV) gäller det att ha kontroll.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Mirjami-78
1/2/10, 10:08 PM
#50

Ja många har jag fått de signalerna med ifrån som har lämnat JV ut av en eller annan anledning.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Moonwing
1/2/10, 11:52 PM
#51

#46

"..och varför stannar man kvar när man inte längre får träffa sina släktingar och vänner som hoppat av?"

..Hmmm, ja frågan är väl var du tar vägen? Dina gamla vänner (om du haft några)-är förmodligen ej, kvar..FörvånadFlört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

[Jeremina]
1/4/10, 9:32 PM
#52

JV har ju ett tema om allt och det är det vardagliga. Jag kan säga att hur trevliga de än är så kommer jag aldrig bli ett Jehovas Vittne. Så lättpåverkad är jag inte utan jag tycker om att sitta i lugn och ro och diskutera och lyssna på andras funderingar.

Om och jag skriver Om de skulle prova att tvinga på mig något då stänger jag dörren för dem permanent.

Moonwing
1/4/10, 10:16 PM
#53

Jag kom o tänka på en av Werners dikter..har vi möjligen,  "för

bra"..så vi glömt att dela o skydda vårt gemensamma interesse?

Det finns en trend tycker jag, att man glömmer våra mänskliga ideal o hänger upp sig religiösa skillnader..nytt fenomen är det inte heller..

"Vi stridde gemensamt för hem och härd,

då våra kuster förbrändes.

Ej herrarna ensamt grepo sitt svärd,

när varnande vårdkas tändes.

Ej herrarna ensamt segnade ner

men också herrarnas drängar.

Det är skam, det är fläck på Sveriges baner,

att medborgarrätt heter pengar.

Det är skam att sitta som vi ha gjort

och tempel åt andra välva,

men kasta stenar på egen port

och tala ont om oss själva.

Vi tröttnat att blöda för egen dolk,

att hjärtat från huvudet skilja;

vi vilja bliva ett enda folk,

och vi äro och bli det vi vilja."

W. von Heidenstam

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Tricolori
1/15/10, 9:26 PM
#54

#52 det är allt annat än trevligt när man är i deras klor. Obestämd

Moonwing
1/16/10, 2:40 AM
#55

Ja,..i någons klor..vill man o bör man inte vara!Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Annons:
Rosenvial
1/16/10, 2:54 AM
#56

Jag tycker inte alls dom verkar sätta klorna i nån ,och inte har dom stulit nåt heller,inte från mig iallafall…dom har varit jätte trevliga mot mig.

Moonwing
1/16/10, 3:15 AM
#57

All religioner har sina rötägg, de är också de som sårar dem både innanför och utanför en organisation.

Jehovas Vittnen är som alla andra människor-en grupp som tror på sin ideologiska lära. Att de skulle vara sämre/bättre än andra religioner i bemötande tycker jag man inte kan uttala sig om, ..då man börjar "dra alla över en kam", inom just den gruppen.Flört

Så tycker jag även man bör göra med alla "grupper"..se dem som människor-som individer..annars kan vi aldrig höja oss över snedstegen o blir inte bättre än dem vi pratar om.

Naturligtvis kan man påtala brister-för att någon skall kunna bättra sig..om man inte gör det -ger man människor ej heller chansen att växa..men, man bör inte fastna i sas "skit-snack"..om man vill nå mogenhet!Glad

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Rosenvial
1/16/10, 4:31 AM
#58

Någonstanns är allt förändligt..det som tänktes igår..förändras till dagen nu..Alla har sin tro..på något endå..sen är man ju där och stökar i bland med andra för man tycker att det saknas helt SBF och det behövs..likväl när någon annan dyker upp och stökar hos en själv…allt är nog till för det..där vi rör om med tankar och uttryck till varandra för att förstå att leva den stund på jorden vi har..tiden går fort..minns killen från plugget JV.are så mycket skit han fick dag ut och dag in,men han stod alltid upp för den han var med sin tro..och han var snäll alltid,han ville få mig att lyssna på det han visste,men jag hade inte tid..Förändringen till att leva till att förändra kommer nog alltid att finnas..den behövs..jag skulle rent må dåligt om jag hade samma tankar och sätt att se på livet som när jag var mindre än nu då..ja att inte fastna…att se framåt hela tiden..så är det nog..

Tride
1/16/10, 11:18 AM
#59

#56 Jag tror att klorna kommer fram när man väl har gått med. Eller om man går men och sedan bestämmer sig för att vilja gå ur. Det är i alla fall vad jag har hört. Det är alltså med JV som med många andra sekter. Lätt att gå in, svårt att gå ur.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Wargmane
1/16/10, 1:03 PM
#60

Tja för mig innebär Allt som innehåller tvång, dömande , manipulerande, straff och synd att det är nån form av sekterism!

 Det Är min uppfattning om JV….

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Aldebaran
1/16/10, 1:57 PM
#61

Ja, det verkar ju vara uppenbart efter man har hört alla som hoppat av hur dom blivit behandlade och fortfarande blir. Ibland tom uteslutna från sina egna familjer/släkt och vänner som fortfarande är med. Det kan ju inte vara förenligt med god/sund kristen tro, eller?

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Moonwing
1/16/10, 10:33 PM
#62

Nej, dåliga beteenden som är oförenliga med en tro..får man förändra..kanske till priset..att man går en "egen" väg,..om man känner att man gör "övergrepp på sin själ"..Flört och övertygelse-det!, ..är att växa!!Tungan ute

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Annons:
Rosenvial
1/18/10, 11:41 PM
#63

59# Men då är det alltså lite när man går in i ett förhållande,lätt att gå in och svårt att ta sig ur.Där kan det ju oxå slåss med näbbar och klor för att behålla,när inte det hjälper så utesluts personen omedelbart ur gemenskapen och får troligtvis "äta upp det länge"..

Vad är då skillnaden på dem som är med i en sekt eller inte?

Aldebaran
1/18/10, 11:50 PM
#64

#63Mmm det är väl ändå lite skillnad när man hör dom som hoppat av, där äldste uppman resterande familjemedlemmar mor/far, syskon att behandla avhopparen alltså sin soon/dotter/bror /syster som död.. Att slå splittar i familjer på det sättet…???

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Tride
1/19/10, 12:00 AM
#65

Livet är en sekt.Tungan uteKontroll förekommer ju på de flesta håll i världen i olika sammanhang, både privata, religiösa och politiska.JV är nog i grunden bara ett av många otäcka exempel.Själv känner jag att det angår mig eftersom de springer och ringer på min dörr om jag inte säger ifrån ordentligt. Visst försöker politisk partier övertyga mig om att rösta på dem, och visst kan det vara krångligt att ta sig ur ett förhållande. Det som specifikt gäller för just JV är att det ingår i deras policy att knacka dörr för att övertyga vilt främmande människor om att JV och bara JV har sanningen. Och de som blivit övertygade på de sättet lär sedan ha svårt att ta sig ur. Därför är det ju bättre att aldrig ha gått in.Cool

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Rosenvial
1/19/10, 12:03 AM
#66

Jag ser faktistiskt inte skillnaden där,detta kan faktiskt ske även utan sekt.frågan är ju då varför dom väljer att se dom som dom gör

[Jeremina]
1/19/10, 12:43 AM
#67

Jag läste just om JV:s syn på livet efter detta och det ska bli intressant att diskutera det med de nästa gång de dyker upp.

Eftersom jag är medial och har en hel del kontakt med andra sidan så blir jag full i skratt när jag läser om deras syn. De hänvisar till bibeln och att själen dör med kroppen och människan.

Om alla ska uppstå och leva i ett paradis någon gång i framtiden…tänk vad trångt det skulle bli Förvånad

Nej, jag som har den kontakt jag har och upplevt det jag gjort så kan de inte få mig att tro på dem. Det vore ju som om jag skulle tappa tron på mig själv och då skulle jag vara illa ute.

JV påstår ju att om man får kontakt med döda släktingar så är det onda andar "demoner" som tagit deras form, änglar som gått över till den mörka sidan.

En fråga jag ska ställa till dem är: Hur kan det finnas onda andar om det inte ska finnas goda? Det ena kan inte utesluta det andra Flört

Aldebaran
1/19/10, 2:02 PM
#68

Det är bara 144'000 som kommer att vakna upp i det sk. paradiset. resten av oss får trängas här nere i ett evigt liv på jorden…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Tride
1/19/10, 2:11 PM
#69

Trångt och skönt!Skrattande

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
EeWeeM
1/19/10, 2:51 PM
#70

Såg att ni öppnat en tråd om JH.

Som svar till 30//Allt handlar om taktik…hur man ska närma sig människor och det får man lära sig på speciella möten innan man går ut och knackar dörr…

De har ju skolor varje vecka där man får statuera olika siutationer och sedan visa upp för att få betyg inför församlingen.Får man inte ett bra omdöme får man göra om uppvisningen vid ett annat tillfälle.Detta kallas teokratisk skola.

Finns en hel del jag skulle kunna delge om "jh tänket" eftersom jag som sagt  minns deras tänk/mitt tänk på den tiden väldigt väl.

För att kunna bryta sig loss  från sekten måste man först bli medveten om sitt tänk och att det inte är ens eget tänk.Obestämd

EeWeeM
1/19/10, 3:03 PM
#71

När man blir utesluten blir man dödförklarad.

Det innebär att man inte längre finns dvs ingen från någon församling får visa ens igenkännande mot den som blivit utesluten.

Sådana som studerar med JH kan visa sin värdighet genom att följa deras exempel.

Möter man som utesluten ett JH som varit en nära god vän så ser de rakt igenom en och råkar man fånga deras blick så finns det INGEN sympati i ögonen utan en känsla av förakt återspeglas i deras ögon detta pga de anser att man då frivilligt valt att tillhöra Satans värld dvs "denna tingens ordning".

Likaså familjemedlemmar bör(obs att jag skriver BÖR) ej visa känslomässig relation eller ha kontakt med en annan utesluten familjemedlem och har man som familjemedlem fortsatt kontakt så håller de äldste nogrann uppsyn över hur,var när och vad som säjs samt att familjemedlemmarna regelbundet måste rannsaka sig inför de äldste för att inte bli påverkade eller svaga i sin tro av den uteslutne familjemedlemmen.

Om en utesluten skulle bestämma sig för att gå tillbaka till sekten,vilket många tyvärr gör pga de inte orkar med de påfrestningar och förändringar som det innebär att ta fullständigt avstånd från sekten.

Då måste de komma när mötet börjat,sitta längst bak,och får under inga villkor prata med någon medlem för att sedan gå innan mötet slutar.

De i församlingen måste även då behandla denne som en död.Finns ej.

Den enda som får prata med den uteslutne är de äldste och det är även dessa som tillsammans med en kretstillsyningsman beslutar ifall den uteslutne har sann ånger eller ej.Det kan ta månader och upp till flera år.

Då kallas det att den uteslutne blir återupptagen.

Men många klarar inte av denna resa heller och blir svår psykiskt knäckta pga att de då hela tiden blir påminda om att de är syndare och "döda".

Lite info om hur det fungerar…

Aldebaran
1/19/10, 7:48 PM
#72

Hmm skakande läsning, men tack för att du delar med dig #71.

Har hört en del av detta från min arbetskollega som hoppat av när han var 21 (nu över 20 årsedan), rena familjetragedierna i många fall. Bör nämna att han pratar alltid om JV som "sekten".

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Tride
1/19/10, 10:01 PM
#73

Fruktansvärt att läsa detta. Hur kan folk bli så besatta, eller vad man nu skall kalla det. Jag har börjat googla lite för att ta reda på mer om JVs historia och hur det startade. Jag kan bara önska att alla utsatta av JV eller vilken sekt eller kränkande erfarenhet som helst, finner läkningen i sin egen inre människa och hittar kraften att gå vidare i nya sammanhang.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Tride
1/19/10, 11:51 PM
#74

Läste på en sajt att JV inte får ge blod och inte donera organ, eftersom människans själ finns i blodet. När det gäller blodet tycker jag alldeles tvärtom. Om vi hör ihop som en enhet finns all anledning att donera just blod så att andra kan ta emot och få hjälp. Beträffande organ tycker jag att frågan är knivigare, eftersom det ju innebär att organen tas från en avliden, och att det kan missbrukas på ett vidrigt sätt. JV är också vapenvägrare, eftersom de anser att det är fel att döda. Så långt är jag med. Men det är ju en gammal tanke som JV inte är ensamma om. På sanskrit heter det Ahimsa, icke-våld. Buddha hänvisade till att inte "möta våld med våld" som den eviga lagen.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Mirjami-78
1/20/10, 7:12 AM
#75

Det är just det som jag tycker är skrämmande att de väljer då att dö istället för att ta emot blod. Tänk er då när det gäller små barn eller barn i huvud taget som föräldrar är med i JV. Om det händer något som gör att de behöver just blod för att överleva så får de inte ta emot det. Hemskt tycker jag!!

Jag vet att min vän soms mamma var med i JV de fick inte heller äta mat som innehöll blod om jag kommer rätt ihåg.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Aldebaran
1/20/10, 10:05 AM
#76

Eftersom alla under 18 år är minderåriga så följs svensk lag när det gäller blod till barn..Föräldrar har inget att säga till om där…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Mirjami-78
1/20/10, 2:47 PM
#77

Ja det är ju tur det allfal. Att dem barnen som behöver ha blod får det även om föräldrarna sätter sig emot.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Upp till toppen
Annons: