Annons:
Etikett20-intressanta-budskap
Läst 14241 ggr
Moonwing
1/4/10, 4:55 AM

Vedaskrifterna

Vedaskrifterna

Veda betyder vetande/kunskap. Vedaskrifterna består av fyra skriftsamlingar och är de allra viktigaste av de heliga skrifterna inom hinduismen, och utgör grunden i hinduisk filosofi.
De skrifter som finns är dessa:
1. De fyra vedas; Rig Veda, Yajur Veda, Sama Veda och Atharvana Veda. Äldst och mest betydelsefull är Rig Veda.
2. Brahmanas, kommentar till Vedaskrifterna.
3. Upanishaderna, filosofiska texter.
4. Sutras, ‘ledtrådar‘ i skilda ämnen.
5. Mahabharata och Ramayana, omfattar episka diktverk. I Mahabharata ingår Bhagavadgita.
6. Puranas, mytologiska och genealogiska berättelser.

Vedaskrifterna innehåller var och en påståendet: ”Det högsta medvetandet är Brahman (Gud). Jag är Brahman. Du är det. Självet är Brahman.” Detta kan man kalla själva essensen i Vedaskrifterna och även i Upanishaderna.

Rig Veda anses av många vara världens äldsta bok/skrift. Det är den äldsta av Vedaskrifterna.
Det är den bäst bevarade av alla antika skrifter och en fantastisk källa till kunskap om det gamla språket sanskrit.
Rig Veda är en blandning av poesi, legend, mytologi, ritualer, antik vetenskap och kultur och, framför allt, antik religion, yoga och andlighet.
Jag har hört uttryckas att såsom de gamla egyptierna lämnade pyramiderna till oss, i all sin storslagenhet, lämnade det gamla Indien Vedaskrifterna.
De hinduiska skrifterna, shastra, brukar delas upp i två grupper, varav den ena kallas shruti, vilket betyder ’hörda’ eller ’uppenbarade’ skrifter, vilket syftar på att deras ursprung anses vara från visa män som hörde Guds ord direkt.
Den andra gruppen kallas smriti, vilket betyder ’ihågkomna’. Dessa skrifter förmedlades via muntlig tradition i hundratals år innan de blev nedtecknade.
Vedaskrifterna är ’Shruti’, varav texter som Upanishaderna och Bhagavad Gita var sena appendix.

Inmatad av Cirodite /Paranormal.se

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Annons:
Tride
1/4/10, 11:27 AM
#1

Tack för att du gör detta tillgängligt här!

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Loet_old
1/4/10, 1:17 PM
#2

Tack wingen,intressant är det…

[yodhe]
1/4/10, 1:37 PM
#3

Tack Wingen, ska genast titta på den sajten…

[rore]
1/4/10, 8:08 PM
#4

Niger fint,, Tack WingenGlad

Aldebaran
1/4/10, 8:16 PM
#5

se där, vedantan… Va kul… Glad

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[Jeremina]
1/4/10, 8:50 PM
#6

Jag ska läsa senare….intressant Flört

Annons:
Loet_old
1/4/10, 9:18 PM
#7

Hur gamla är dessa skrifter igentligen.

Aldebaran
1/4/10, 9:33 PM
#8

Den morderna vetenskapen har sagt att dom tror på en ålder av 5000-6000 år.. En del Hinduer säger själva 25-30000 år…

Alltså dom älsta delarna av dom…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Loet_old
1/4/10, 9:40 PM
#9

Kors i taket,så gamla.

Att man har lyckats bevara så gamla skrifter…

Aldebaran
1/4/10, 9:44 PM
#10

det är snarare legender som först gick från mun till mun inom den högre hierarkin "mästare" har präntats ner efter hand.. av olika läromästare eller Brahminer om man så vill…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Loet_old
1/4/10, 9:48 PM
#11

Tänkte väl det…

Moonwing
1/4/10, 9:54 PM
#12

Hmmm!..vad glad jag blir!Skrattande..är ju kul om alla vet lite..om alla konstiga begrepp o namn, som vi kanske oftare använder här!Flört

(Cirodite är min "hjälpare", på Paranormal o oerhört driftig att lägga ut mycket kunskap, på indexet)

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

[GunillaR]
2/8/11, 10:59 PM
#13

Så bra att jag hittade denna tråd.

Är det någon av er som känner till den 17 vediska principerna?

Annons:
[GunillaR]
2/8/11, 11:11 PM
#14

Ska förklara min frågeställning.

Det finns en konstform som kallas för "Vedic Art". Den som har uppfunnit denna konstform har byggt sin undervisning på de 17 vediska principerna.

Det går inte att få reda på vilka dessa principerna är utan att betala dyra kurser, med påbyggnadsutbildningar, alltså en lysande affärsidé. Man är dessutom förbjuden att yppa något om vilka principerna är om man inte håller kurser.

retep
2/8/11, 11:42 PM
#15

Maharishi Mahesh Yogi tog fram dessa 17 prinsiper för Vedic Art och förmedlade dessa till några få personer. En person av dessa få har i Sverige gjort det till sin egen affärsidé…Det som han fortfarande respekterar är att inte sprida dessa prinsiper… så att de i bruset och i allas vilja att tycka och ändra, går förlorade utan att deras genuina värde kan bevaras

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[GunillaR]
2/9/11, 1:05 AM
#16

Retep, får jag lov att citera dig på ett annat forum, men inte hänvisa till dig, utan bara recitera dina ord?

retep
2/9/11, 10:26 AM
#17

Gunilla! Det får du gärna göra.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Upp till toppen
Annons: