Annons:
Etikett23-uppmaningar-och-citat
Läst 2724 ggr
Moonwing
12/11/09, 7:48 PM

Lycka

”Den sanna lyckan består i friheten, men friheten består i modet”.

- Perikles, i liktal över de stupade atenarna.

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Annons:
[yodhe]
12/11/09, 8:28 PM
#1

Tänkvärt, lite o grubbla på…man kan se det från olika håll och situationer..

Moonwing
12/11/09, 8:31 PM
#2

pecisss….SkrattandeFlört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Aldebaran
12/11/09, 8:52 PM
#3

Mycket tankeväckande Glad

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Moonwing
12/12/09, 1:13 AM
#4

Ja visst är det!, …Kyss..

-älskar "Aforismer" o annat klokt…Oskyldig

..kanske skall slänga in detta lite oftare..Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Aldebaran
12/12/09, 1:54 AM
#5

Jatack!! Glad

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Moonwing
12/14/09, 3:36 AM
#6

…skall försöka fixa det, Alde ..är så petig bara, när jag läser nåt..;

Tex!.."Nja, det här kan jag ta..nä,..det här blir bättre..så ambivalent så in i sjutton!…

… skall försöka få tag i en sån där penna som "suger in text i Datorn"..det hade vatt bra!..o bekvämt!!

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Annons:
Rosenvial
12/15/09, 10:26 PM
#7

Kan man då för alltid vara lycklig,om man för alltid finner friheten

Just bara en fundering så där

Moonwing
12/15/09, 10:38 PM
#8

Jag tror det, beror lite på hur man definerar Lycka, jag tror inte att lycka är att ständigt gå o känna sig salig, men stunder av lycka skall man ha ofta..det är nog bra!

Friheten i sig (att man är fri att tänka, känna obegränsat) -gör i sin tur att man inte känner sig fången eller begränsad..det gör de flesta människor olyckliga, eftersom det "snor in oss" i allehanda kanske onödiga påtvingade beteenden..

Allt som snärjer oss, utvecklar ej..utan är endast dåliga vanor..och det är rädslan som får oss att hålla fast vid dem..därför gör sas "mod", oss "fria"..så tolkar jag det i alla fall..Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

[yodhe]
12/15/09, 11:25 PM
#9

Balans ger mig Lycka, och för att hitta den krävs det Frihet, och Modet att utföra det som får mig i balans……sluter cirkeln….

Rosenvial
12/16/09, 12:34 AM
#10

Moowing

Jag upplever inte att lyckan finns där hela tiden heller,att definera vad den är lyckan är säkert olika för alla.Lycka är inte samma som välbefinande att man mår bra just för stunden inte för mej.Lycka känslan..som kommer och går..funderar på varför han valde att skriva det så..friheten…att vara.. friare.. men lyckan kan inte vara där hela tiden hur mer fri du en blir …eller…

Rosenvial
12/16/09, 12:42 AM
#11

Yodhe

Balans är ju alltid bra att försöka uppnå men är det lyckan känslan då,och har lyckan verkligen något med modet att göra mån tro,måste vi vara modiga för att kunna känna lyckan eller.. funderar..

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[yodhe]
12/16/09, 1:13 AM
#14

# 13 så här ser jag det,

balans ger mig lycka för i det kan mina energier flöda fritt, utan att det far upp och ner, det är aldrig bra att känna för mycket inte heller för lite…

Och i det behöver jag min frihet att t.ex meditera…

Modet behöver jag för att kunna släppa på det som känns svårt i livet och det som har varit…

Därmed sluter jag cirkeln och har fått balans…

Moonwing
12/17/09, 4:05 AM
#15

#14  ..ja, så uppfattar jag det med, Rosenvial!..lyckan är sas en "produkt", när "anden vunnit seger ", över det tunga i livet..

.. när själen kommit underfund med att den har ro, oberoende på situationen, vi är i!..en slags djupare "nöjdhet".

Lycka kan även var kortvarig glädje över materiella saker, men jag tror ej att det är den lycka som menas i trådens början (inlägget).Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Rosenvial
12/17/09, 11:41 PM
#16

Jag kan nog inte se det på det viset som ni gör själva ordet lycka,

"lycka är en känsla av varaktigt välbehag" sägs det.Lycka är kanske korta stunder av detta ofta och under hela livet trolig,varaktigt..nja näe

Hur vet man säkert att Perikles har uttalat dessa ord,ja menar det var ju ett tag sedan han levde…och sofisterna vilka var dom..

och anden som vinner vem är det då :)

Upp till toppen
Annons: