Annons:
Etikett00-existensiella-frågor
Läst 1485 ggr
[Jeremina]
2009-11-22 20:20

Att vara eller inte vara....

Jag har ibland undrat hur det varit om jag gjort abort när jag blev med barn första gången 15 år gammal. Då hade inte äldre sonen funnits och inte heller hans två barn.

Hur hade livet sett ut då?

Funderar ni också likadant när det gäller liknande frågor?

Annons:
Tride
2009-11-22 20:26
#1

Jo. han hade funnits, men inte som den han är nu.Förvånad

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Aldebaran
2009-11-22 21:42
#2

#1…Sant, det sägs att man har flera alternativföräldrar som man får välja mellan då man reinkarnerar. Ditt överjag väljer ut det som till största delen kan vara bra för just din personliga karma i nästa liv…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Moonwing
2009-11-22 21:48
#3

..precis.."rälsen", ligger nog kvar..även om tåget väljer en "annan växel"..Obestämd

Vad jag funderat över är om dessa "alternativa öden"..bara finns där för dem som upplever dem, eller ligger de som alternativa dimensioner-där alltid?Tungan uteObestämd

En del forskare påstår att de har hittat "grundläggande möjligheter", för 11 st olika ev.paralella dimensioner..häftigt!Förvånad

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Tride
2009-11-22 22:47
#4

Jag vill gärna tro på de där paralella dimensionerna. Att vi inte förmår uppleva dem beror av att det skulle resultera i alltför stor förvirring i våra små materialistiskt programmerade hjärnor. Inget fel i det. Jag tror att vi "valt" vår egen begränsning, ungefär som man väljer att begränsa sig när man skall kliva upp för en stege. Utan det valet kommer man inte upp. FörvånadObestämdGlad

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Aldebaran
2009-11-22 23:01
#5

paralella dimensioner, vi har ju astral, mental osv…Dom är ju på sätt å vis paralella fast ändå omkring oss

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Athlas
2009-11-24 22:29
#6

Så om jag förstår rätt så har jag "valt" mina föräldrar?! Jag måste ha varit skapligt förvirrad då jag valde..om det nu är så..hmm.. Glad

Annons:
Aldebaran
2009-11-24 22:38
#7

Man har ju nästan till 99% levt med sina föräldrar, syskon, kusiner övrig släkt å vänner förut.. På så sätt så har man alltid en karmatisk bindning till dom (i synnerhet föräldrar)

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Tride
2009-11-24 22:43
#8

#6 Förvirring hör till jordelivets omständigheter. Vem gör inte fel val alltsomoftast?Flört

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Moonwing
2009-11-24 23:24
#9

#6..jag förstår dig fullständigt..tyckte jag med de första årenTungan ute..måste till en hel del svårigheter i livet, för o förstå den biten..Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Aldebaran
2009-11-24 23:41
#10

#8 Personligheten gör fel val, inte monaden…Därför är inte valet av föräldrar och på så sätt resten av släkten fel…Aldrig är det fel ur det perspektivet.. Sedan är det personligheten beroende på gammal last (karma) handlar i livet som följer efter monadens val…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[Jeremina]
2009-11-25 00:42
#11

Jag har tänkt ibland att om min son inte fötts då så hade han kommit några år senare bara. Tror inte ni det med?

Det där med att man väljer föräldrar låter förvirrande på ett sätt men jag kan känna att jag måste ha en del otalt sen tidigare liv med den kvinna som i det här livet är min mamma….Obestämd Vi kanske ska reda ut saker och ting men jag kan säga att det går inget vidare….Obestämd

Aldebaran
2009-11-25 00:54
#12

#11  Ja, så tror jag att det är.. Några år senare, eller hos din syster, bror kusin osv…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Tride
2009-11-25 11:41
#13

Själva valet tror jag också är komplicerat. Det är väl inte bara jag som väljer. Föräldrarna har ju också en gång valt sina föräldrar i så fall, och dessutom tror jag att vi också väljer våra barn. Det är inte bara ömseisidigheten som gäller, utan en hel komplicerat väv, som också går tillbaka till karma och syftar mot dharma.

Dessutom har jag ett slags personlig känsla att mina föräldar valt att utvecklas genom just föräldrarskap, vilket inte alls betyder att de varit perfekta föräldrar, men att tyngdpunkten i deras utveckling ligger där. Detta alltså personligt och går tillbaka på mina egna reflexioner kring vissa aspekter på mitt eget liv.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
Aldebaran
2009-11-25 15:35
#14

#13. Ja, till viss del har nog föräldrarna ett eller par fingar med i spelet, men det är den återvändande själen styrd av monaden som gör det slutliga valet, alltså har avgörandet i sin hand…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Athlas
2009-11-25 20:31
#15

Jag kom på i natt när jag låg vaken & filosoferade som vanilgt att jag har läst om det här i boken "himlen på jorden" av james van praagh, eller så var det en annan bok som också ligger nerpackad i en kartong i ladan.. Hur som helst så är det intressant & jag kan inte låta bli att bli lite nyfiken & börja undra hur många gånger jag blivit reinkarnerad & hur länge det kommer pågå & hur gammal min själ är & varför just jag reinkarneras & vad kommer jag ta med mej från det här livet till det nästa &  vad har jag tagit med mej från det förra livet till det här & jag undrar vad jag borde jobba på i detta liv, fast det är nog med mej själv antagligen…hmm…jag kan nog fortsätta undra hur länge som helst tills ingenting låter vettigt längre så jag lägger ner här. Glad

[Jeremina]
2009-11-25 20:59
#16

#15 Jag tycker att det låter vettigt att fundera och prova klura ut så att du får de svar du letar efter Flört

[Jeremina]
2009-11-27 00:57
#17

Jag är just här nu men vill vara någon annanstans med någon men ska jag leva ut mina viljor???

[rore]
2009-11-27 08:00
#18

#17

Hmm, Obestämd

Tror man ska vara lite försiktig med detta,,  beroende på vad det rör sig om förslags viljor, då förståss.

Det finns ju viljor och viljor, så att säga…….

Tride
2009-11-27 11:57
#19

Jag tror inte det finns ett generellt svar på din fråga, Jeremina, ("skall man leva ut sin viljor"). som jag ser det handlar det inte om vad man skall och inte skall i sådana lägen. Mer om vad man förmår eller inte förmår, kanske. Ja, kanske, för jag är inte säker på det heller! Du befinner dig tydligen i en valsituation där du känner att du måste fatta ett beslut, kanske riva upp allt gammalt för att gå en helt ny väg. I båda fallen blir det konsekvenser. Vilka konsekvenser är du stark nog att ta?

Ett bra råd i sammanhanget: "Vet du inte vad du skall göra, så gör ingenting!"

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Mads
2009-11-27 19:51
#20

# 0 Jag kunde tänka så förr, men gör det inte längre då jag nu tror att allt sker av en anledning. Sen begriper jag inte alltid vad anledningen är, men…

Jag förlorade ett barn för många år sedan, var helt övertygad om att det var en pojke. I många år drömde jag om denna pojke, min son. I drömmarna var han några år gammal & det var alltid han & jag ensamma. Idag är jag mamma till en pojke och är ensamstående. Kanske har det inget samband, jag vet inte. Vet dock att hade mitt första barn överlevt så hade det inte blivit bra för barnet av många olika orsaker, så en mening med allt finns.

Amor Vincit Omnia

Annons:
[Jeremina]
2009-11-27 19:54
#21

#18 #19 Jag drömmer mig bort ibland….hihi Tungan ute

Upp till toppen
Annons: