Annons:
Etikett14-personligt
Läst 2749 ggr
[rore]
11/10/09, 8:29 AM

Orättvisa?

Eller är vi helt enkelt bortskämda?

Satt på möte förra veckan med försäkringskassan, chefen och doktorn.

Varit sjukskriven sedan april opererades i september och nu började jag arbetsträna igår.

Om jag inte är helt återställd tills 1:a Jan, så är det dags att se sig om efter nytt jobb.

Utförsäkrad blir jag nämligen då.

Det finns ingen chans till omplacering och så ser det ut.

Den bistra verkligheten slog mig i ansiktet. Hårt och skoningslöst.

Känslan av att vara som ett utsuget äppelskrutt kom över mig. Det kändes just orättvist. Men jag håller tummerna för att det ska gå vägen.

Sjukvården och försäkringskassan är totalt ur fas med den enskilda individen.

Ja,, visst har jag lyssnat på nyheterna och läst i tidningarna om detta. Men jag har nog inte riktigt förstått förrän nu. Vilken mardröm det kan bli för den enskilde individen.

Samtidigt skäms jag lite över min egna reaktion. När jag tänker på hur det ser ut i andra delar utav vår värld. Eller hur andra människor i vårt land faktiskt blivit drabbade av detta.

Det har blivit ett hårt klimat där ute. Kanske har det alltid varit det?

Kanske har jag inte ägnat det en tanke. Bara för att jag varit frisk och känt mig trygg,,,,,,,

i min egna lilla bubblaFörvånad.

SkämsRore

Annons:
sven-g
11/10/09, 9:05 AM
#1

På mitt jobb har just detta hänt inte för mig, men jag har varit en ofrivillig bricka i spelet. Det började så här att jag blev tillfrågad om jag kunde byta tjänst pga stor arbets belastning på annan plats, samma arbets uppgifter men en högre tjänst. Detta med tjänsten ändrades till ett vikariat som skulle räcka till nyår, detta gick jag med på, igår fick jag höra att detta var min nya tjänst. Även fick jag av chefen berättat hur planeringen gorts. Den jag ersatte hade av försäkrings kassan utförsäkrats, och skulle tillbaka på arbets träning, det var redan bestämt att han inte fick återgå till den tjänst han haft, den är ju min nu. Även fick jag höra att om han inte klarade av de uppgifter som han fått, skulle han stå till arbets marknadens förfogande. Dvs dom har bestämt att han får sluta sin anställning. Detta förfarande gör mig mycket illa berörd, tycker det är för djävligt. Detta samhälle som för tjugo år sedan värnade om att alla skulle må bra, nu är det bara den starke som överlever. Och frågan är detta bara början, vi kan alla bli sjuka men tar dom bort möjligheterna att känna att det finns hopp, är vi alla mycket illa ute. Och inte ett av de politiska partier som finns idag, värnar om den lilles rätt. När de som är unga idag blir gamla och inte orkar längre blir det fattig gården som förr i tiden, med nuvarande utveckling.

[Jeremina]
11/10/09, 9:49 AM
#2

Rore vi lever i ett hårt klimat här och nu och jag skulle kunna skriva vad jag tycker om detta. Det skulle då  bli en hel avhandling….Obestämd

Jag håller tummarna för att det ordnar till sig för dig, kram Flört

nillanb
11/10/09, 10:09 AM
#3

Det är mycket skrämmande hur sjuka människor behandlas i dag.

En människas värde tycks helt försvinna den dag man blir långvarigt sjuk.

Ut med den sjuke in med en ny…

Hur många liv vänds totalt upp och ner… varje gång en svårt sjuk människa blir utförsäkrad.

Familjeförsörjare står utan inkomst, hela familjen blir drabbad, och får gå i från hus och hem, sälja bilen osv.

Inte bara den sjuke blir mer sjuk… tydligen ska h*n spottas på och förnedras utöver det man redan blivit drabbad av.

Det blir en ofantligt stor psykiskpress för den sjuke och dennes familj, som redan är ansatta av en mycket svår situation.

Har den nedåt gående spiralen tagit fart är det kanske inte möjligt att stoppa den.

Jag SKÄMS över att leva i ett samhälle som behandlar sina med människor, som om de vore ett par trasiga strumpor.

 

sven-g
11/10/09, 10:43 AM
#4

Desto fler som man kan trampa på ju högre kommer man.

evrekaw
11/10/09, 1:13 PM
#5

#4 Fast egentligen lägre…Flört

Nåja… De som drev igenom denna reform ang. sjukersättningens vara eller icke vara… De får nog sitt så småningom. Hu vilket karma de måste skapat sig om man betänker hur många som drabbats…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

sven-g
11/10/09, 1:19 PM
#6

#5 Det känns för mig inte bra att jag vinner fördelar på en annans nederlag, om det är kamp då är det ok, men att vinna fördelar på en mäniskas sjukdom känns inte rätt. Talade igår med chefen om denna syn på det hela, det enda han ca sa var att det är så nu i samhället. Min reflektion blir, den enes död, den andres bröd.

Annons:
Mirjami-78
11/10/09, 2:41 PM
#7

Ja tyvär är det så här det har blivit. Skrämmande….men verkligheten ser ut just så här.  Hoppas det blir bättre efter nästa val för ingen som har varit sjuk eller är det lär ju rösta på regeringen som sitter nu.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

evrekaw
11/10/09, 8:16 PM
#8

#6 Nej, vem vill nå stjärnorna genom att gå över lik…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

sven-g
11/10/09, 8:35 PM
#9

#7 Vilket parti menar du skulle kunna förändra saken, när Sverige skrivit avtal i EU om att sänka skatten, detta gordes under Göran Persson tid som stadsminister.

Mirjami-78
11/10/09, 10:55 PM
#10

#9 Vet inte….Tror alla politikerna är varandra lika i slutändan.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[rore]
11/11/09, 8:20 AM
#11

Samtidigt så kommer vi inte ifrån att det är vi själva som väljer dessa politikerObestämd.

lojna
11/11/09, 2:25 PM
#12

Ja!!Då önskar jag dig välkommen ut ur bubblan..

[rore]
11/11/09, 2:43 PM
#13

Tack lojna….

Många bubblor finns det på livets väg,,

Annons:
Upp till toppen
Annons: