24 Bilder

Skiss över de olika planen

2009-09-13 21:26 #0 av: Aldebaran

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Anmäl
2009-09-13 21:34 #1 av: Aldebaran

Personlighetens tre lägre kroppar har en egen sfär som sträcker sig till den streckade linjen i mentalplanet. Det är den gräns som skiljer det lägre mentala planet från det högre mentala planet (också kallat kausualplanet).

Individualiteten (själen) sträcker sig till mitten av Atmicplanet har en sfär som innesluter individualiteten samt personligheten. Monaden sedan har sin sfär som innesluter bägge förra sfärerna. Sfären som innesluter allt är Logos alltså det gudomliga. Vilket visar att allt, precis allt är en del av gudomligheten..

Anmäl
2009-09-13 21:37 #2 av: rore

Glad

VågDet förflutnas läxa. Blir framtidens lärdom Regnbåge

Anmäl
2009-09-13 23:13 #3 av: nillanb

Tack Alde !

Den här skissen behöver jag ha tillgänglig när jag läser artiklarna.

Villar bort mig, och blandar lätt samman allt annars.

Anmäl
2009-09-13 23:16 #4 av: Aldebaran

den är faktiskt ganska så bra... en bild säger ju mer än 1000 ord sägs det...Sfärerna illustrerar ju ganska så bra hur vi vi ligger i förhållande till alltet..Hur vi ingår som en liten partikel i Logos...

Anmäl
2009-09-15 23:29 #5 av: bluemary

Jag måste få fråga i all vänlighet, snälla missuppfatta mig
inte. Men jag bara undrar; hur vet man att det är så här ?
Hur vet man att det inte är något som människan bara
har hittat på ? Det skulle vara jätteintressant att få veta
hur man får veta sådan här spännande information.

Anmäl
2009-09-15 23:37 #6 av: Aldebaran

det är väl med detta som med allt annat inom det andliga. Man får studera kolla och känna efter själv... Tittar man blint på hela den andliga biten och enbart blir andlig genom litteraturen så kan man ju alltid undra om allt är ett påhitt..

Anmäl
2009-09-24 17:51 #7 av: Tride

Jag tror det handlar om gammal kunskap. En gång fanns de som verkligen visste, lika enkelt som vi vet att vi har händer, fötter och fem sinnen. Men i utvecklingen/invecklingen/nervecklingen försvann detta självklara, och finns bara kvar som fragment hos somliga av oss. Det lär vara en mening med det också, nämligen att vår utveckling går genom tung och mörk materia.

Fast jar vill ju inte påstå att jag vet. Bara att jag tycker att det kan ligga något i det och att det ger inspiration.

Fö påminner den här skissen om de olika nivåerna i det kabbalistiska trädet.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

Anmäl
2009-10-01 11:44 #8 av: bluemary

Tack Tride, ett jättebra svar på mina funderingar !

Anmäl
2010-05-11 02:00 #9 av: Trollvind

Det var en väldigt tydlig och bra skiss. Tack för den!

Vad är det för bok den finns i? Blir nyfiken på att läsa mer.

Anmäl
2010-05-11 02:11 #10 av: Aldebaran

Vägen till Självkännedom kommer att ges ut av Teosofiska samfundet Adyar i Sthlm under detta år. Kolla under länkar på denna sajt Glad

Anmäl
2011-07-07 00:27 #11 av: [Heli-Maria]

Hejsan.

Snälla Aldebaran. Din förklaring av bilden, kan du förenkla den, förklara den, så även jag förstår...

De olika planen, vibrerar de i varandra eller är det "lager på lager" av oss individer, hur vi är hela tiden?

Jag förstår att för dig är bilden självklar, för mig är det som när läkare pratar, de har ett eget språk....Skrattande

Vore tacksam för mer eller all information om den bilden. Tack på förhand.

Önskar Er en riktigt fin dag.

Varma hälsningar;

H-Maria

Anmäl
2011-07-07 10:20 #12 av: Aldebaran

Planen är att jämnställas med medvetandenivåer, där det fysiska längst ner då är den materien vi nu lever i. Följt av astralplanet (medvetandenivå) som är den nivå vi hamnar på direkt efter den fysiska döden...

Planan/medvetandenivåerna ligger ju inte som på bilden på varandra som lager efter lager utan mera inåt i ditt eget medvetande..

Den streckade linjen mitt i det fysiska är skiljegränsen mellan den fasta fysiska kroppen och eterkroppen som ibland kan ses som en skimrande hinna 5-10 sm utanför vår fysiska kropp. De som håller på med sk Aurafotgrafering tar denna eterkropp som Aura...Men den tillhör den fysiska "världen"

Den streckad linjen i Mentalplanet är skiljelinjen mellan "lägre mental och högre mental. Högre mental går också under namnet Kausual...

Kausualmedvetandet är den nivå vi slutligen lägger av våra nuvarnde personlighet innan vi reinkarnerar tillbaka i en ny personlighet som tillverkas från Kausualplanet......

De fyra övre medvetandenivåerna är de sk gudomliga nivåerna som vi en gång kommer att ha vårt huvudsakliga medvetande i den dag vi blir fullkomliga människor, dvs inte behöver reinkarnera mera, typ Jesus av Nasareth....

Anmäl
2011-07-08 18:50 #13 av: [Heli-Maria]

Hej!

Tack snälla för förklaringen. Nu är även jag med om vad som menas.

Ha en fin helg.

Önskar Er en riktigt fin dag.

Varma hälsningar;

H-Maria

Anmäl
2011-12-21 21:26 #14 av: [Tjabbelabbe]

Undrar vad den där gamla boken heter?

Tjabbelabbe

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.