Annons:
Etikett11-kroppen
Läst 1343 ggr
Wargmane
2009-06-09 11:52

Det Gäller ditt Liv!

 Hoppas att du tar dig tid att läsa detta mail
Din hälsa ligger i dina händer
 
 

SÅ FUNGERAR SVERIGE

Har länge funderat på varför vissa dietister, läkare och Livsmedelverket förespråkar kemiska lättmargariner och margariner med kolesterolsänkande växtsteroler gjorda av resterna som blir kvar när man tillverkar grönsåpa eller tallbarrsolja till tvål, före fetter med naturligt omega-3 fettsyror. Visst vet jag att professorer som Bengt Vessby och andra av industrins ledande personer, gör allt de kan för att lansera sina produkter. Men man tycker ju att läkare, dietister, sjuksköterskor och Livsmedelsverkets personal, bör ha så mycket i sina välutbildade huvuden att de genomskådar företagens "lobbyverksamhet".
När också vårdcentraler, dietister, företagsläkare m.fl. delar ut reklambroschyrer från multinationella företag, om kolesterolsänkande produkter, är det lätt att tro att de gör detta utan att först ta reda på fakta och att de inte har en aning om vad de håller på med.

Nu börjar en helt annan bild att ta form, om hur multinationella jätteföretag styr den information vi får när det gäller kostfrågor och hur EU anlitar företag som bl.a. tillverkar mat och mediciner för att ta fram information och rekommendationer.

EU LÅTER FÖRETAG PÅVERKAR SINA KOSTRÅD

EU har bestämt att man ska ta fram nya kostrekommendationer för sina medlemsländer. Detta ska ligga till grund för Livsmedelverkets information till skolor, barnomsorg, mödravårdscentraler och oss vanliga konsumenter, samt även för läkar- och dietistutbildningar, när det gäller kostfrågor, i vårt land samt gränsvärden för när kolesterolsänkande medicin bör sättas in.

Detta jobb har organisationen International Life Sciences Institute (ILSI) fått. EU betalar 126 miljoner kr. för att ILSI ska ta fram dessa nya kostråd som ska styra Europa kostpolitik de närmaste åren.
Problemet är att ILSI inte är så lämpade att utföra detta arbete, då denna organisations representanter är knutna till flera multinationella företag som tillverkar livsmedel, två av världens största sockerbolag, samt värdens största läkemedelföretag som bl.a. tillverkar kolesterolsänkand mediciner.
ILSI arbetar på uppdrag från bl.a. Pfizer och Glaxo som är två stora läkemedelsföretag, det välkända företaget Coca Cola, Kraft Foods som ägs av Philip Morris som numera ofta benämns som Altria för att vi inte ska förstå kopplingen till cigaretter, Kelloggs med sina flingor, Unilever som är värdens största livsmedelföretag och det stora sockerföretaget Südzucker. Även Mc Donalds har lyckats fått med en representant i projektet.
Även flera svenskar som har koppling till stora företag sitter med eller har möjlighet att påverka ILSI´s arbete. Nils-Georg Asp, professor i näringslära och verkställande direktör för SNF, Swedish Nutrition Foundation har sina kopplingar genom sin samarbetspartner John Cummings som är en av ILSI´s medlemmar. Nils-Georg Asp kallats Sveriges främsta fiber- och kolhydratexpert och får ofta uppdrag som, konstigt nog, i de flesta fall verkar vara till fördel för industrin.
De kostråd som gäller för oss i Sverige idag, innan de nya nu kommer från EU, har tagits fram under ledning av Professor Brittmarie Sandström som avled år 2002 i cancer bara 57 år gammal. Om hon följde sina egna kostråd och om dessa påverkat hennes sjukdom får man bara gissa sig till.
Livsmedelsvekets professor Åke Bruce skrev i en text om det arbete som Brittmarie Sandström utförde, att hennes kopplingar till ILSI var en stor förtjänst.

Hur kan EU-parlamentet betala ILSI för att ta fram kostråd, när man vet vad de representerar?? Vill inte tro att det fungerar på samma sätt som när läkare skriver ut kolesterolsänkande mediciner.
Läkemedelföretagen betalar gärna ut bonus och bjuder på resor till " duktiga" läkare. Konferensresan betalades av läkemedelsföretaget inkluderade hela läkarens familj. Den enda konferens som förekom under två veckor var en två timmars dykkurs enligt en anonym läkare jag pratat med. Han trodde själv att han skulle få en del utbildning på resan och det var därför han tackade ja. Skulle man känna sig helt "lurad" att behöva tillbringa en vecka på ett lyxhotell i paradiset med familjen utan att behöva vara på konferens hela dagarna? Han sa att han aldrig mer kommer att ta emot denna "bonus" då han ansåg att det var mer muta än utbildning. På det sjukhus som han jobbar i Västra Sverige, finns flera läkare som varit på "konferensresor", betalda av läkemedelindustrin vid flera tillfällen enligt honom.

Efter en rundringning till läkare som jobbar inom Landstinget i Östergötland så erkände 23 läkare och tre högre chefer att de samtidigt jobbade åt läkemedelsindustrier som de hade sina tjänster i Landstinget. Är det därför som så många människor är läkemedelsförgiftade i dag, eller äter kolesterolsänkand mediciner utan att det behövs?
Rundringning gjord av: Norrköpings Tidningar och Östgöta Correspondenten.

Gäller samma sak för EU´s representanter att de får resor eller bonus om de fattar beslut som gynnar livsmedelindustrin eller läkemedelsföretag och är det därför som Marit Paulsen påstår att hon tycker att ekologisk produktion är skit. Hon som tidigare skrivit böcker som "den stressade potatisen" och alltid pratat om ren mat. Har hon ju tidigare bytt politiskt parti för att få fördelar, byter hon nu åsikt för att hon vet att det finns stora pengar eller fördelar att tjäna på detta?

VAD KAN VI VÄNTA OSS AV ILSI?
Självklart kommer företagen som ingår i ILSI att se till att de råd de ger, ökar deras vinster ännu mer.
Läkemedelsföretaget Phizer, som är störst på kolesterolsänkande mediciner i världen, tillverkar den världsledande Lipisor som såldes för 54 miljarder kronor under 2007. Kommer detta företag att rekommendera att vi äter vildfångad fet fisk för att sänka vårt kolesterol, eller kommer de att sänka rekommenderad kolesterolgräns när det gäller att skriva ut deras mediciner?
Kommer de stora sockerbolagen och Coco Cola, som finns med i ILSI, att ge råd om att våra barn bör dricka mindre läsk och äta mindre godis för att deras celluppbyggnad störs av dagens överkonsumtion av socker?
Kommer Unilever, som tillverkar Becel, att berätta att naturligt ekologisk Bregott innehåller lika mycket omega-3 som deras egen kemiska Becel?

DAGS ATT VI SÄGER IFRÅN!
Eftersom Livsmedelverket, flera läkare, dietister och många andra myndigheter styrs av industrin, så är det vi konsumeter som bör ta makten i samhället.
Gå gärna in och läs docent Uffe Ravnskovs inlägg i Dagens medicin måndagen den 27 april. http://www.dagensmedicin.se/asikter/debatt/2009/04/08/livsmedelsverket-bor-omede/index.xml

Se till att dina barn får riktiga fetter (Bregott och fullfet mjölk) på dagis eller i skolan, se till att läkarna försöker bota din sjukdom och inte tillfälligt minskar problemen med mediciner.
Ät inte på restauranger som serverar lättmargariner och ring till företag och klaga på de onödiga och tveksamma tillsatser som de blandar i.
Intresset för ren mat har ökat lavinartat de sista två åren och mina föreläsningar, Bert Karlssons Matakuten, Mats-Eriks Nilssons böcker och alla andra som är ute och föreläser om detta böjar att ge resultat.

Skicka detta brev till alla du känner eller alla som du har i din e-lista.

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Annons:
Wargmane
2009-06-09 11:53
#1

detta fick jag i min mail idag !

liite läskigt är det!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

attvaraellerintevara
2009-06-09 12:05
#2

Intressant wargmane.. ska läsa en gång till i kväll… AstridTungan ute

OleaViola
2009-06-09 12:37
#3

Är redan lite invoverad i detta då jag äter Enligt Lchf sen i januari.

Äter inget annat än Naturliga fetter riktigt smör å så

har klarat att gå ner 1o kilo kanske inte så mycket, men förklaringen är kanske att jag även just fått veta att jag har en underfunktion i Sköldkörtel n så det bromsar säkert upp en del.

Men Naturlig mat är det bästa att äta å inte alla dessa tillsatser ……….

Bra att du tar upp detta !

cillaj
2009-06-09 12:39
#4

Mycke läskigt, skulle jag vilja påstå, men tyvärr är det nog sannt oxå.

Klart de måste stötta varandra, hur ska de annart lyckas hålla sig kvar på marknaden, när människor idag, tackolov, är mer upplysta vad gäller kost.

Det handlar ju om pengar, allt är pengar, hur människor sedan mår, rent ut, så skiter dom nog i det.

Även läkare är köpta, har jobbat tillräckligt länge i vården för att med säkerhet veta det.

Inte alla, men många läkare orkar inte bry sig som dom borde längre. enklare att dela ut piller än att leta efter var problemet sitter,

därför tror jag oxå att vi healers kommer att ha en stor påverkan på samhället i större utsträckning i framtiden.

Upplysning och spridning av information är jätteviktigt, som det här brevet.

Jag skickar det gärna vidare om jag får, känner folk som jobbar på skola, bl.a. Bra att sprida det dit.

Tack Wargis

Skriver samma som på healing.

Wargmane
2009-06-09 12:44
#5

Ja Vi har eget ansvar i dessa frågor!

Här hemma är det bara rena (såvitt jag vet) råvaror som gäller!

Lantmjölk(ohomogeniserad) Eko-Bregott…Allt jag kommer över som är ekologisk mat! handlar gärna på Coop som har ett Jättebra ekologiskt sortiment!

Det är Mitt ansvar att se till att mina barn får en bra start i livet!

och att jag håller mig så frisk som bara är möjligt(trots skavanker)

Mediciner ÄR jag skeptisk till…försöker så mycket som är möjligt att inte använda det! Det finns ju massor naturligt i Mammas Apotek!

men  Vi kan inte påminnas tillräckligt om att Det ÄR som det står ovan !

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

cillaj
2009-06-09 12:49
#6

Absolut, det går att förebygga många sjukdomar så man inte behöver gå till doktorn.

Att främst lyssna på kroppen. Inte många har tid med det idag.

Och vad vi äter, myck rön finns, men i slutändan är det din kropp som ger bäst svar om det.

Vad du tål och inte.

Detta måste spridas så mycke som möjligt.

Annons:
Angelita
2009-06-09 13:34
#7

Tyvärr det inga nyheter i mailet, men ändå värt att läsa och spridas eftersom det är så många som är omedvetna om hur det står till med rekommendationerna som ges vad det gäller den mat vi "ska" äta. Vi måste hjälpas åt att sprida detta mail. 

Själv äter jag inget matfett på smörgåsarna och äter som regel mat som lagas till från grunden.

evrekaw
2009-06-09 15:21
#8

Min överförmycket hälsomedvetne kock till make blev helt bestört när jag delvis högläste detta för honom…

Tack och lov så kör vi inte med lätt/lightprodukter i det här huset…

Men den där dubbelmoralen som framträder här är ju rent ut sagt f.dj-lig….Skrikandes

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Wargmane
2009-06-09 22:35
#9

Ja visst är det otäckt??

jag får nästan Nojja när jag läser sånt här !!

hhehehe näe inte så farligt …men jag blir bara mer och mer beslutsam på att INTE uppmuntra det !

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Aldebaran
2009-06-10 00:16
#10

light är bara skit.. det har jag vetat och tyckt länge… Det hela beror bara på hur mycket du tar in kontra hur mycket du rör dig..Sedan skall man ju undvika och frossa av många olika själ…Och fördärva sin kropp..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

cillaj
2009-06-10 00:21
#11

Som transfetter t.ex. väldigt dåligt att äta jue!!!!

Aldebaran
2009-06-10 00:24
#12

mmm jag vet… chpis å dylikt…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

attvaraellerintevara
2009-06-10 03:14
#13

Tråkigt att vi blir så lurade,skulle jag vilja säga..

Tror på naturliga råvaror,i maten o.s.v.

 Har arbetat som sjuksköterska ihop med läkare och andra yrkeskategorier också hela mitt liv nst.förutom småbarnsmorstiden,affärsbiträdestiden,tandskötersketiden åren innan jag utbildade mig till sjuksköterska.  Man ska nog inte dra alla över en kam …så att säga. de flesta är  goda föredömmen l,,,  men tyvärr det finns ju rötägg över allt i alla yrkeskategorier..  och dom måste vi motarbeta…så gott vi kan..

Men Marit gillar jag… Marit Påålsson är en riktig tuff politiker,fastän hon tyvärr bytte parti…så är hon dock  kunnig och kan prata för oss här i norden,..hon har sunda åsikter och är ett föredömme.Hon är rak  och har åsikter och det ska man väl  ha… hon har koll på djurtransporter och innehar stor kunnighet inom jordbruket.

 Hälsningar Astrid.

Annons:
Anco
2009-06-10 10:34
#14

Har bara en sak att tillägga efter att ha läst och begrundat allas inlägg.

"Money talks" Som vanligt är det Mammon som styr!!!

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Waara
2009-06-11 13:27
#15

Urschig läsning men viktig!  fy, hur det kan gå till!?
Det där med maten,.. viktig bra info!) tack!

evrekaw
2009-06-11 18:02
#16

Men en del onyttiga saker är för gott för att alltid avstås ifrån…

Jag menar… sour cream onion chips… slurp… Ibland vill jag ha det. Vägrar vara en fanatiker - bara medveten om vad jag äter och därför blir det sällan vid enstaka tillfällen…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Halvdansken
2009-06-12 00:07
#17

På Kolhydrater i Fokus har denna debatten pågått länge. Kolla också gärna på Kostdoktorn.se

Budskapet ska spridas, och det är bråttom. Nu pratas det även om nanopartiklar i maten, det är riktigt skrämmande.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Wargmane
2009-06-12 00:31
#18

ja jag sprider med det jag kan *s*

FEED ME…. MED MERA !!

Snacka om att vi hela tiden tror att vi gör rätt …när vi i själva verket blir matade med direkt farligaq saker bara för att nöja kapitalet !!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Halvdansken
2009-06-12 00:34
#19

Du kan läsa min tråd på Kolhydrater om nanomaten. Tycker detta verkar var värre än lightprduker.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Wargmane
2009-06-12 00:35
#20

I Will!!!  Har allt lite material med detta oxå!

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Annons:
Mirjami-78
2009-06-12 01:08
#21

Ja detta har jag hört talas om förrut. Vet en familj som slängde sin paket lätt margarin efter att ha fått veta vad den innehöl. Efter det åt de bara vanligt smör på mackan…inga lätt margariner där inte.

Min pappa var sådan, man kunde inte få han att äta lätt margarin, utan även när mina föräldrar kom hem till mig för att övernatta hade min mamma med sig en smörpaket med äkta smör i för min pappas skull. Sedan åt min pappa nästan alldrig grönsaker, utan det skulle vara en ordentlig kötbit eller korv med potatis, annars var det ingen rigtig mat tyckte han.

Jag kan säga det från min egen sida att jag är inte speciellt förtjust i kött. Blev ju serverad det nästan varje dag under min uppväxt. Vet att jag vid flera tillfällen vägrade att äta det och valde då vid målltiden endast äta upp potatissen.

Ja sedan detta med ligth….tyvär så händer det att jag dricker det, men facktist så har jag slutat nästan helt med läskedryck här hemma. Vi håller oss till mineralvatten…och ser nöjda ut.

Tycker att det är hemskt att pengar styr före människans hälsa. Vi kan få i oss en massa skit så länge de högre upp får bar betalt. Fy säger jag bara till detta hela. Försöker ofta laga maten från grunden här hemma, men en ko har jag ej skaffat än…Men vem vet kankse blir illa tvungen till det en dag.Skrattande

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Upp till toppen
Annons: