Annons:
Etikett10-själen
Läst 3633 ggr
Ayena
2008-09-01 14:29

Mina tidigare liv

Jag gjorde en regression tillsammans med en terepeut 1997 eftersom jag hade vissa rädslor som jag kände att jag inte behövde gå och dra på och att det kanske fanns en förklaring till detta.

Under regressionen kom jag till mitt liv som fransk aristokrat, som blev halshuggen bland så många andra franska aristokrater. Själva upplevelsen börjar när jag blir upptäckt på min makes ämbetsrum och jagad ut ifrån stan. Tyvärr blir jag tillfångatagen då jag tar kontakt med folk på en gård utanför staden.

Under denna regression kom jag också till en mycket obehaglig situation där jag var nertryck fysiskt till marken och ändast såg ett par svarta läderstövlar och stenbeläggningen - mycket stor rädsla. Vi beslutade att ta detta livet vid annat tillvälle.

Jag fick också en upplevelse där jag som stridspilot blir nedskjuten och störtar över den stad som jag förmodligen själv har bombat.

Jag har ännu inte rett ut detta med stövlarna. Förmodligen har jag blivit bränd på bål också, men detta vet jag inte med säkerhet.

Jag anser att man kan bli hjälpt med fobier, rädlsor och annat genom att man får förklarat varför, att det handlar om tidigare livs upplevelser.

Det kan också förklara varför man har visst förhållande till en viss person, att man kanske har träffats många gånger i tidigare liv.

Kram Gilla

Annons:
MIRJAMI
2008-09-01 15:29
#1

Det där med att man träffar vissa människor under sitt liv, som man troligen har haft med i sina tidigare liv har jag hört tidigare.

Ja…och jag tror facktist på den teroin, eftersom jag en gång i tiden hade en persson i mitt liv. Jag och han kunde ringa varandra samtidigt, vi kunde veta var den ena var osv. Mötte på han ofta utomhus då jag visste var han var utan att ha pratat med han inanna. Jag fick en speciell känsla när han var i närheten. Sedan när min lilla son var ca 3 månader gammal, fick jag en mycket konstig känsla ang. denna man. Jag hade på den tiden ingen kontakt med denna man eftersom jag då levde ihop med min dåvarande sambo. Denna känslan satt i ca tre dagar. En morgon runt tre tiden hade min lilla son vaknat, för att äta. Han drack upp sin mjölk från sin napflaska och sedan bytte jag blöjan på han och somnade igen. Precis när han hade somnat så ringer det på in portelefon. Ja…tänkte jag en full granne. Det ringde igen och då gick jag för att svara i den för att de andra här hemma inte skulle bli väkta. Ja…och ni kan ju bara gissa vem det var, ja denna man som jag hade haft tidigare kontakt med. jag kunde tyvär inte ta reda på vad det var han ville för jag kunde inte släppa in han i bostaden för jag levde då med en annan man. Efter att denna man hade varit och ringt på här försvan denna konstiga känsla.

Jagf vet inte hur detta var möjligt att kunna he en sådan stark känsla mot någon annan människa. Det fanns ingen kärlek mellen mig och han utan vi var vannär. Han var en persson som inte tror på det övernaturliga m.m men detta hade han ingen förklaring på hur det kunde vara så som det var mellan mig och han.

I dagensläge har jag inte kännt av något mera gällande denna man, utan hanlever sitt liv och jag lever mitt. Har väll träffat på han någong gång, men inget som jag har kunnat känna på mig innan.

Ayena
2008-09-02 00:02
#2

Det verkar ju onekligen som om ni har en kontakt från tidigare liv. Kanske ni varit tillsammans men bestämde att ni inte skulle göra detta i detta livet, kanske för att kunna utvecklas var och en för sig.

Det är väldigt spännande!

Kram Gilla

RosieK
2008-09-02 01:32
#3

Håller med dej Gunilla i detta med att vetskap om ett tidigare liv kan lösa fobier och rädslor. Min tro är att vi har cellminnen med oss från tidigare liv och när jag som barn råkar ut för en händelse så vaknar ett cellminne upp. Det skapas en rädsla eller fobi nu. Där tror jag många hävdar att det är barndomen som är orsak till fobier men jag hävdar att det är våra cellminnen som ställer till det. barndomen väcker det bara till liv. Blev det rörigt nuSkäms

Ayena
2008-09-02 01:42
#4

# 3 - Jag förstår precis vad du menar!

Jag har skapat en ny tråd där jag vänder på hela tanken. Från verkliga livet - "Att leva i detta livet".

Kram Gilla

chik
2008-09-02 13:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tidigare Liv!!

Jag vet att vi lever många liv här på jorden.

Men att bevisa det är ju inte så lätt.Jag har inte varit hoss någon för att se om jag har levt förut, o det tycker jag inte att jag behöver, i nu lägget. I dag så har jag inga känslor om att jag har levt för ut. Men när jag var mindre så hadde jag mycket som var tokit. Bland annat så hadde jag fobier för ormar Jag vet inte hur gammal jag var ,men mina föräldrar hadde det inte roligt ,för när jag ladde mig så kunde jag känna hur ormarna krälade på mig, ( kan inte fråga mina för.släkt det är bara jag kvar) dom fick ruska lakan madrasser o det fick dom göra fler gånge.Det hör till saken att jag såg ingen orm fören jag var större fans ju inte tv o sådant.

Sen hadde jag parnisk skräk för knivar som stod med eggen upp.O det har jag arbetat med. Antagligen så har jag hamnat i en ormgrop- och blivit knivskuren.I tidigare liv.

Har fått dubbel dos av det mediala.Mamma såg altid vad som skulle hända o min faster såg folk..Så jag har aldrig tänkt på att det är medialt.

O jag för står inte mycket här inne häller.Men det är väl inte menigen

Lena.P är jag i verkliga livet.

MissGreen
2009-09-08 01:41
#6

på tal om tidigare liv….jag fick en gång reda på ett tidigare liv jag levt genom en astrolog. han påstod att jag levat i tyskland på 1800-talet och varit en kvinna som sjöng i kyrkan. jag hade dött endast 47 år gammal i lunginflammation….

jag har alltid varit rädd för att kvävas eller få något annat i luftvägarna. jag har alltid även känt att något ska hända mig när jag fyller 47 år…osv. jag älskar att vistas i kyrkor för dess atmosfär skull (sjunger inte…tur är väl det). jag har även alltid känt mig osvensk….av någon anledning fast jag är 100% svenska i flera generationer.

så jag tror oxå på att erfarenheter ifrån tidigare liv kan läcka igenom till det nuvarande.

jag vet dock inte om den här astrologen har rätt…men nog kan det stämma eftersom många av mina nojor stämmer av det livet jag levde då.

vilket fall som helst så tror jag på reinkarnation. vem vet…jag kanske också provar en regression en dag i framtiden.

Annons:
Aldebaran
2009-09-08 01:46
#7

hej å välkommen till existens…. det var en gammal tråd du fick tag i… visste inte ens att den fanns kvar…Glad

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Howliten
2009-09-08 19:52
#8

Den är ändå spännande tycker jag. Glad

Men sedan har jag en fundering. Om man gör en regression och får en förklaring till varför man är rädd för vissa saker, innebär det då automatiskt att man släpper den rädslan?

Anledningen till min fråga är att jag köpte Kristina Wennergrens Regressions-CD (som jag gjort flera gånger och som varit väldigt spännande och bra). Men även om jag tror på det här och får en förklaring till mitt beteende eller rädsla så är den ju inte över för det. Förklaringen till varför man gör vissa saker är ju en sak, att få bort dem en annan. Eller? Finns det fler förklaringar?

Jag är glad. Är du?

[outgrundlig]
2009-09-09 00:43
#9

#8 Tankens kraft är storGlad

Min erfarenhet är att de tankar man tänkt i tidigare liv lever kvar, bra som dåliga.

Hittar man något "dåligt som man tänkt, kännt och som kan förklara varför man känner på ett visst sätt Nu, ja då kan det släppa. Man får liksom förklaring till varför man kanske är ologisk i nuet. :)

[Jeremina]
2009-11-19 21:39
#10

Det här med tidigare liv tycker jag skulle aktualiseras mer både här på Existens och på en del andra sajter.

Jag har träffat på människor från tidigare liv som jag både tycker om och inte tycker om.

Faktiskt så bor de en hel familj i samma by som jag och som jag levt tillsammans med i  Egypten har vi tillsammans kommit fram till..jag tycker att Egypten är mycket fascinerande Gladi det här livet

Jag har bott i England och i Skottland också!

Jag har fått fram att jag varit till exempel en liten olycklig prinsessa en gång i tiden. Tänk att vara prinsessa och olycklig Skäms

[outgrundlig]
2009-11-19 22:21
#11

Det är inte ovanligt Jeremina, att vara olycklig……

Som du säger så borde det talas om mera och att man själv borde ta till sig av de liv man levt och först och lägga pussel så att man förstår helheten i sin personlighet.

bluemary
2009-11-21 02:43
#12

Hur vet man att terapeuten pratar sanning och inte hittar på ?

Tänk vilken business det måste vara när det gäller detta.

Jag har själv varit hos en regressionsterapeut. Hon hade mycket
fin utbildning och jag hörde mig förstås för och fick veta att hon var
seriös och att de fått många svar på sina frågor genom att gå
till henne.

Jag fick lägga mig på hennes egen säng. Sedan så sade hon att
vi var i en skog. Hon ställde sedan frågor och nästan allt gällde
vad jag såg. Jag fick ta till min egen fantasi och svarade med hjälp
av den. Hade någon släppt en knappnål i rummet så hade jag
hört den. Och så höll hon på ungefär 20 min.
Och sedan så var det över.
Och för detta fick jag betala 400:- Utan kvitto.

Som sagt, tala om lättförtjänta pengar. Och hur mycket av det som
vi ska sägas uppleva är inte vår egen fantasi ?

Jag var fruktansvärt besviken och *f-d. Humbug ! ! !
Och varför betalade jag ? Fattar inte varför jag inte vägrade att göra
det, för vem kan sätta dit mig för något som hon gör svart ? ? ?

Jag är mycket intresserad av andlig utveckling, men detta är för mig
enbart lurendrejer. Inget annat.

Så gå inte på detta. Jag tror att det bara är våra egna fantasier
som kommer fram. Vi har så mycket "skräp" i huvudet som vi kan
plocka ihop och få till en historia.

Och det är så lätt att ta till det allra minsta för att kunna pussla
ihop någonting som egentligen inte existerar.

Och detta utnyttjar de. Och tar bra betalt.

                                                   Med vänliga hälsningar "

[yodhe]
2009-11-21 19:48
#13

Hej bluemary!

Du har uppenbarligen dålig erfarenhet av ämnet, men dra inte alla terapueter över en kam, det finns de som är bra också, även om du inte har stött på någon…

Jag har gjort många reggretioner och reinkarnationsterapier, både på mig själv och andra..

Om du vill ha det till fantasier, får stå för dig, men jag vet vad jag själv upplever, och i det utförandet du beskriver kallas det för vägledande terapi, vilket jag inte utför eller har varit med om…

Så, en bluff kanske hon var, men alla är det inte..

Annons:
Aldebaran
2009-11-21 22:16
#14

sedan är det väl så, har man verkliga minnen så känner man det..Litar inte bara på vad en "terapuet" säger…

Som med allt det sk. "övernaturliga" så är det ju något som man måste känna för att tro på, för på vår utvecklingsnivå så är det ju fortfarande ganska så svårt att bevisa…än sålänge….

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[Jeremina]
2009-11-22 00:47
#15

#14 Jag kan bara hålla med Alde…..Kyss Jag kan känna verkligen och vet helt säkert att jag levt på vissa ställen och vad jag gjort och hetat tidigare!

[kliinda]
2013-04-24 08:32
#16

Jag kan se minnen i tomma intet.
En gång när jag var ute och gick på promenad fick jag se minnen ifrån när min bästa vänn blev hängd och bränd på grund av att hon var en 'häxa' (kunde se andar). Jag går inte ens i närheten av det stället..

Även så jag har blivit hängd och dränkt, en förklaring till varför jag absolut inte kan ha något runt halsen eller rädsla för något nära halsen.

Älvan
2013-06-02 23:12
#17

Jag börjar också ha den uppfattningen att vi lever många liv. Det jag inte fattar är hur ett enskillt liv ska ha så stor betydelse på det nuvarande? Vi måste ju ha levt ett enormt antal liv med nästan alla upplevelser som går att uppleva. Varför skulle enbart de negativa bli kvar som "cellminnen"? alla positiva upplevelser måste ju då också finnas kvar och då känns det som att allt skulle jämna ut varann.

Dessutom kan jag inte fatta hur tidigare liv kan lämna cellminnen överhuvudtaget. De celler vi har i detta liv har ju uppkommit i detta liv? Är det någon som kan förklara. Jag vill gärna förstå, men får inte ihop detta.🤔

Moonwing
2013-06-04 02:28
#18

Enligt den teosofiska sättet att se på människan som ett väsen , så delar hon med allt annat levande inte bara minnen i sin fysiska kropp, som vi har för att kunna arbeta rent fysiskt.

Vi fungerar lite som en dator om man vill förenkla det hela lite -vi kan med riktig hjärte-inställning och ödmjukhet nå enorma "minnes-bankar", som en dator som kopplar upp sig till internet -tex via en molntjänst, där finns för vår fysiska kropp tillgängligt för det som vi just för nuet klarar av och hantera..men även som sagt, mer-om vi söker.

Även om vi inte är just sökare-fungerar allt levande likadant-vi lär!

Enligt teosofin har vi inga gränser och vår fysiska kropp är en liten bråkdel av vårt större Högre Jag, som använder lite förenklat kroppen som ett verktyg för att hämta nya lärdomar och växa, i både denna dimensionen och andra, liv efter liv…

Hur den fysiska kroppen hänger ihop med den andliga "biten", dvs-allt mellan det som "vi upplever som oss" och det Högre Jaget..finns massor av att läsa om härinne..leta eller sök lite bland artiklarna härinne, eller fråga-om du tycker det är för snårigt.

Kan putta lite trådar åt dig!😉

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Älvan
2013-06-04 22:50
#19

#Moonwing

OK, nu är jag förvirrad på ett högre plan.😉

Måste nog läsa runt lite här i detta forum! 😃Återkommer!

lizaohman
2013-06-16 16:45
#20

Efter att under 30 år ansett det vara självklart att vi levt tidigare på jorden har jag gjort en helomvändning, eller är åtminstone riktigt osäker om detta. När man talar med andar på andra sidan så känner de inte till någon som reinkarnerat på jorden. Däremot finns det många världar/dimensioner där man kan ha stött på varandra, kallas bara inkarnation. Eller bara på "andra sidan" för den delen, har jag tänkt. Men alla berättelser och vittnesmål, som i den här tråden då, frågar du. Vad jag förstått från Tarot-Lasse, Jane Lyzell och andra transmedium, så har det visat sig vara våra guiders liv som beskrivs under sådana sessioner. Jag har också "minnen" från tidigare liv, eller fick under en regression, men å andra sidan så har jag suttit med transmedium där vi som var närvarande diskuterade med en ande från andra sidan om just reinkarnation. Mediet var den gången Colin Fry och den kanaliserade anden heter Magnus, Colins ständige följeslagare. Vad vi fick veta den gången är just att Magnus (och de andar som han diskuterade med en kort stund innan svaret kom) känner inte till någon som varit nere på Jorden mer än en gång. Högst.

Annons:
Älvan
2013-06-17 00:08
#21

#Moonwing;

Funderar på detta med en "databank" av kunskap. Det är exakt vad jag kommit fram till på egen hand utan att läsa på!

Jag har kommit fram till att om man är tillräckligt "känslig" kan man nå all den samlade kunskapen som för närvarande finns i världen. Det är orsaken som  jag kommit fram till förklarar att viktiga uppfinningar och upptäkter samtidigt görs på olika delar i världen trots att som förut man inte kunde kommunicera med varann. Ex kom vid samma tid pyramider i spridda delar av världen där man inte tror hade kontakt med varann ex Egypten och Teneriffa.

 Jag tror också på att det är en utvecklig i kunskapen som var och en bidrar till. En slags "kunskapsevolution"!☝️ (jämför Darwins evolutionsteori gällande flora och fauna)

Jag har tänkt det så att det särkillt är konstnärer som är så "känsliga" som ex Da Vinci.

Jag tänkte på detta med tillgång på kunskap kan gälla gemene man då jag på "dagens intuitionsövning" har svarat rätt svar 6 gånger i rad. (nåja en av gångerna svarade jag katt då svaret skulle vara "tarotlek", men på bilden fanns även två kattben med och jag såg "bara" katten😉)

Jag är helt outbildad avseende detta och är inte medium el något annat. Jag har ej gått någon kurs i detta osv. Jag räknade mateematiskt ut hur stor sannolikheten är att svara rätt på en fråga med 5 alternativ 6 gånger i rad. Om jag räknat rätt är sannolikheten 1 på 15000 gånger! 😮(5*5*5*5*5*5) Dvs ganska låg sannolikhet att jag hade ren "tur", men teoretiskt kan jag ju haft den "turen" givetvis!😃

Är inte det häftigt?! 🥳 Detta har gett mig tillräckliigt starkt bevis på min teori som jag skrev ovan.

Det bevisar därmed även er teori i tråden om att minnen av tidigare liv skulle kunna vara nåbara i den samlade kunskapsmassan som är nåbar för en enligt mig "känslig" person.

Min fråga blir genast; Vad är en " kanslig" person (som jag kallar dem😉)enigtl teosofin?

Nästa logiska fråga; Hur kan man (om man kan) öva upp förmågan?

❤️

Moonwing
2013-06-18 01:51
#22

Hmmmm..det var mycket på en gång..!😃

#20  "Vad vi fick veta den gången är just att Magnus (och de andar som han diskuterade med en kort stund innan svaret kom) känner inte till någon som varit nere på Jorden mer än en gång. Högst."

*Eftersom man inom Teosofin inte fäster så stor vikt vid "andekontakt efter döden", så tar man på så vis inte dessa budskap kanske så allvarligt som man inom Spiritualismen, där man kanske mer fördjupat sig i den delen.

Man tror som teosof att man upplever detta under dödsprocessen..

"Dödsprocessen är, liksom reinkarnationsprocessen, så att säga automatisk. Om man bortser från den hastiga död som förorsakas av olyckshändelser etc, så inleds den inte i kroppen utan i det inre av organismen. Under ganska lång tid förbereds egots övergång till mellanlivsperioden.

Egot dras långsamt tillbaka från jordelivets begivenheter, och de högre delarna av organismen börjar skilja sig från de lägre. Hos äldre personer kan detta förlopp ibland bli påtagligt märkbart för omgivningen, och bl a yttra sig som senilitet.

Så kommer då den stund när egots förbindelse med organismens lägsta delar, dvs med den fysiska kroppen och den astrala modellkroppen, bryts. Hjärtat slår då sitt sista slag, andningen upphör, och vi säger att människan är död.

När egot lösgjorts från den fysiska kroppen och den astrala modellkroppen börjar det lösgöras från sitt nästa vehikel. Detta får sin egentliga form först under dödsprocessen och kallas på sanskrit för kamarupa, som i översättning betyder "begärskropp". 

Kamarupan består av mycket eterisk substans och är nu tummelplatsen för bl a de i egots aura kvarvarande lägre tankar, känslor och begär, vilkas energier måste klinga ut innan dödsprocessen kan fortsätta.

Kamarupan befinner sig i en värld som på sanskrit kallas kamaloka (begärsvärlden) och utgör en del av det s k astralljuset i jordens aura.

I kamaloka befriar sig organismen alltså från sina lägre tanke-, känslo- och begärsenergier. När denna "reningsprocess" är genomförd, lösgörs egot från kamarupan.

 Denna lösgöring kallas för den andra döden. Också vid denna får egot i en panoramisk vision se tillbaka på det förflutna jordelivet, men ges dessutom en framåtblick på tilldragelser som ligger i beredskap för dess nästkommande liv på jorden.

Efter den andra döden är kamarupan ett tomt skal som börjar upplösas i de småvarelser som hör hemma i kamaloka. Upplösningen kan ta flera år i anspråk, och medan den pågår kan kamarupan uppträda som spöke eller som "ande" vid spiritualistiska seanser. 

Den kan då genom att automatiskt reagera på vissa stimuli ge intryck av att vara vid fullt liv och därvid t o m formulera meddelanden till seans-deltagarna. Sådana meddelanden utgörs dock av reproduceringar och saknar det självständiga tänkandets originalitet.

I och med den andra döden kan egot sägas ha blivit avklätt den tillfälliga personlighet som det ikläddes under reinkarnationsprocessen. Därvid har personlighetens komponenter separerats i sådana som dragits in i den mänskliga monaden och åtföljer denna till den andliga monaden och sådana som lämnats kvar på sina respektive tillvaroplan för att där avvakta egots återkomst i kommande jordeliv. "

…Saxad,-ej fullständigt utdrag;

 Ur Herbert Edlunds Artikel; (del 4 av 7, Kap 4.  Människans död och mellanlivstillvaro )-som finns här på sajten.

..-det är vanligtvis detta man som teosof tror händer, när man får kontakt med astralvärlden, som är något annat än tex uppleva tidigare liv. I och med att man även avlägger sig sina "tillfälliga personligheter, på sina respektive tillvaroplan"-så kvarstår frågeställningen om det är en tillförlitlig källa att tillfråga om sådana saker där, det får individen helt och hållet själv avgöra.

#21 Och nu till dig, Älvan.

Nästa logiska fråga;"Vad är en " känslig" person" Hur kan man (om man kan) öva upp förmågan?"

*Vi har alla samma grundförutsättningar att "finna genom att söka"-men naturligtvis beror det helt på om vi tar den chansen, vi har alla redskap-de är många, huvudpunkten är att "fin-stämma" vårt hela fysiska/psykiska väsen som med allt som finns runt oss arbetar som en enhet-ju mer vi arbetar med oss själva, ju bättre kommer det andliga sökandet gå.

Att bli andlig går inte-då vi är det, ifrån början till vårt väsen..frågan är hur vi tar vara på det..inom den teosofiska läran finns många tips och sas "verktyg", man kan använda…-bla ifrån hur man lever sunt och därmed underlättar för kroppen att ta till sig det den är gjord för.

Hela tanken med vårt liv är ju att växa, och för att återknyta till TS, så har vi verktygen till det med, så vi slipper göra om saker vi misslyckats i det förgångna.

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

chik
2013-06-18 13:09
#23

ja vi har våra teorier..O man kan tänka i olika baner ett flertal gånger under sin livslängd…

Men för min del så är jag helt övertygad om att vi gör vad vi nu skall flera gånger här på jorden.

Vilket jag tycker att jag har bevis för för min egen del. O de som är på andra sidan är väsen som kan vara till hjälp här nere för mig när jag traskar runt…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Upp till toppen
Annons: