Annons:
Etikett01-livsåskådning
Läst 696 ggr
Aldebaran
6/11/11, 2:00 PM

En handbok i konsten att leva

Vi ökar oftast vår smärta och sorg genom att vara överdrivet känsliga, överreagera på småsaker och ibland ta saker alltför personligt. Vi har en tendens att ta obetydligheter på alltför stort allvar och blåsa upp dem, samtidigt som vi ofta är likgiltiga för det som är verkligt viktigt, sådant som kan ha djupgående verkningar på vårt liv och långvariga betydelser och konsekvenser.

Alltså tror jag att det beror på hur man reagerar på en given situation om man lider eller inte. Låt oss t.ex. säga att du får höra att någon talat illa om dig bakom din rygg. Om du reagerar på denna vetskap, om att någon talar illa om dig, detta negativa, genom att känna dig sårad eller arg är det du själv som stör din sinnesfrid.

Du skapar din smärta själv. Men om du istället avhåller dig från att reagera negativt, låter förtalet gå dig förbi som om det vore en tyst vind som svepte förbi bakom öronen, så skyddar du dig från känslan att vara sårad, av att vara utsatt för smärta. Även om man inte alltid kan undvika svåra situationer kan man modifiera lidantes svårighetsgrad med hjälp av hur man väljer att reagera på situationen.

Ur Lycka av Dalai Lama

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Moonwing
6/11/11, 2:14 PM
#1

Jomen, det är så sant, Alde..problemet är nog att få det flyt i livet som gör att känslolivet inte behöver åka någon "berg-å-dalbana". Att "synka allt i livet", lixom!

Det är nog en succesiv övning livet ut, att kunna anpassa sitt liv, plus ha en mer balanserad sinnestämning över lag..

..men jag måste erkänna;..jag gillar "mitt lilla Ego"..SkämsTungan ute..än..SkrattandeTyst

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Aldebaran
6/11/11, 3:40 PM
#2

Älskar sitt ego…..? Jo, det gör vi nog alla lite till mans….

Men om vi riktigt tänker efter så mår man ju smäre inombords om man reagerar som beskrivs i texten ovan…

Den som baktalt en kanske inte ens vet om att du vet, och du går omkring och gnisslar tänder under en lång period. Kanske med huvudvärk och sömnproblem… Vem drabbar det värst tror du?

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Moonwing
6/11/11, 4:02 PM
#3

Jo, det är sant..för det mesta ..kan det mesta gå en förbi, men är man i obalans..(vilket man naturligtvis jobbar på att inte vara) -så "ballar man lätt ur", när det blir för mycket att hantera på en gång..

Det går lite lättare när man kan se andras "skitsnack", som ett symtom på en situation.., men  då krävs rejäl distans av en själv..

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Aldebaran
6/11/11, 7:01 PM
#4

Ja, det gör det. Å de flesta av oss är inte där ännu….. på långa vägar. Inte ens han som skrivet ovan.. Även om han till synes kommit långt..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Upp till toppen
Annons: