Annons:
Etikett00-existensiella-frågor
Läst 10331 ggr
[Heli-Maria]
6/19/11, 6:58 PM

Den "Första" religionen?

Hejsan.

Jag undrar om ni kan hjälpa mig med att reda ut vilken religion som var den allra första?

Jag vet att den splittrades i 3, kristendomen, judendomen och islam, men var det kristendomen som var den första (vilket jag tror) ?

Tack snälla för all hjälp att reda ut det här.

Vänliga hälsningar

Heli-Maria

Annons:
Aldebaran
6/19/11, 7:13 PM
#1

Om man bara ser till de fysiska religionerna så är Judendom den äldsta av de tre du nämner ovan..

GT är ju judendomens bibel så att säga. Mednat GT tillsammans med NT utgör Kristendomens bas.. Islam kom 600 år senare än kristus..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Aldebaran
6/19/11, 7:15 PM
#2

Om man sedan spinner vidare så är GT till stora delar hämtat från Vedantan (indien/tibet) Även Buddismen har sina rötter i hinduismen så det skulle i såfall göra att Hinduismen är bland dom  äldsta av de stora religionerna…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[Heli-Maria]
6/19/11, 7:44 PM
#3

hm…ja du har nog rätt Aldebaran. Det här går tillbaka till ca 1800 FK, det skrevs inte så mycket på den tiden, jag vet inte var jag läst att kristendomen skulle vara den första erkända religionen.

Tack för dina svar!

[Heli-Maria]
6/19/11, 8:25 PM
#4

Mina muslimska vänner, säger att Islam "alltid funnits". De vägrar tro att den skulle kommit 600 år "senare".

Vad ska jag tala om för dem?

Jag studerar teologi på nätet, gör mina forskningar, så det kan nog komma många frågor.

Aldebaran
6/19/11, 8:34 PM
#5

det var ju Mohammad som grundade Islam…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

smat
1/23/12, 9:42 PM
#6

http://www.youtube.com/watch?v=42Lgi9kro4g

[2:132] Och han gav sina söner, liksom [senare] Jakob, denna maning: "Söner! Gud [själv] har valt er tro; underkasta er därför Guds vilja innan döden överraskar er."

[2:133] Ja, ni är själva vittnen till att Jakob, när han kände döden nalkas, sade till sina söner: "Vem skall ni dyrka när jag är borta?" Och de svarade: "Vi skall dyrka din och dina fäders, Abrahams, Ismaels och Isaks Gud, den Ende Guden, och vi underkastar oss Hans vilja."

Underkastade (Muslimer på arabiska)

[2:134] Deras tid är förbi. De skall lönas efter vad de har gjort och ni skall lönas efter vad ni har gjort. Ni skall inte ställas till svars för deras handlingar.

[2:135] OCH DE säger: "Bli jude" eller "Bli kristen, för att få rätt vägledning!" Säg: "Nej, [vi följer] Abrahams rena, ursprungliga tro, han som inte hörde till dem som dyrkar avgudar."

Annons:
Aldebaran
1/26/12, 2:24 PM
#7

"Säg: "Nej, [vi följer] Abrahams rena, ursprungliga tro, han som inte hörde till dem som dyrkar avgudar."

Hmmm å denna dyrkan av Mohammed?

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

smat
2/29/12, 12:40 AM
#8

And the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) warned against doing anything that may involve exceeding the limits concerning him (peace and blessings of Allaah be upon him). He said:

 “Do not exaggerate about me as the Christians exaggerated about the son of Maryam, for I am just a slave, so say ‘The slave of Allaah and His Messenger.’” (Narrated by al-Bukhaari, Ahaadeeth al-Anbiya’, 3189).

Who do muslims worship?

http://islam-qa.com/en/ref/736/who%20muslims%20worship

Moonwing
2/29/12, 5:58 PM
#9

#8

"Och Profeten (frid och välsignelser vare över honom) varnade för att göra något som kan innebära överstiger de gränser som rör honom (frid och välsignelser vare över honom). Han sade:

"Överdriv inte om mig som de kristna överdrivna om Marias son, ty jag är bara en slav, så att säga" slav Allah och Hans budbärare. '"(Berättad av al-Bukhari, hadither al-Anbiya", 3189 ).

Vem dyrkar muslimer?"

Är det du vill säga smat, är att ni ej "dyrkar" tex Jesus (eller någon annan profet som jag uppfattar, som du kanske menar vissa kristna gör)? eller menar du rent allmänt att ni endast har profeten Mohammed som en slags förebild , men inte "dyrkar" någonting?

Alla är hjärtligt välkommna till samtal här, men vi skall inte behöva svara varandra endast med citat eller underförstådda meningar, det skapar ofta missförstånd-säg gärna i rena ord vad som ligger till grund för inläggen och vilken åsikt ni företräder så vi inte svarar varandra fel.

Vi vill ju att så många som möjligt skall kunna delta i våra gemensamma samtal.Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Tride
3/1/12, 12:06 PM
#10

Så vitt jag vet och så här på rak arm skulle vedanta vara den äldsta religionen. Ur den föddes det som kom att kallas hinduism och ur hinduism buddhism, eller Buddhas lära. Men skall vi tro vissa teosofiska skrifter, skulle teosofin vara äldre än alla andra och ursprunget till samtliga religioner.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Aldebaran
3/1/12, 5:12 PM
#11

Nu är det ju så att Teosofin är ingen religion. Utan säger bara att "Det finns ingen religion högre än sanningen"… ´Sedan att denna enda sanning har lika många tolkningar som det finns människor är ju en annan sak.

För mig är allt teosofi (Gudomlig lära) Kristendom, Isalm, Buddism, Hinduism etc etc…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Tride
3/1/12, 7:07 PM
#12

Jag menar inte att teosofin  skulle vara en religion.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[NeferNefer]
3/2/12, 6:42 AM
#13

Jag kan annars tänka mig att shamanismen är äldst. Om vi nu räknar den som en religion och inte ett sätt att leva. Eller Moder Jorddyrkan.

Annons:
Aldebaran
3/2/12, 9:59 AM
#14

#13.Ja, om man talar om alla avarter religioner som finns så är det nog det.  Samma typ av dyrkan finns ju åxå hos urbefolkningen i Australien.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Aldebaran
3/2/12, 10:01 AM
#15

Alla religioner bygger ju ursprungligen på samma ska, å man kan ju tydligt se liheterna i dem alla.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Upp till toppen
Annons: