Annons:
Etikett01-livsåskådning
Läst 2244 ggr
Aldebaran
2011-09-06 17:46

UR: Vid mästarens fötter 3

Och ännu en sak. Du måste ge upp all känsla av att äga. Karma tar kanske allt som du älskar högst - till och med de människor du älskat mest. Men även då måste du vara redo att med glatt mod skiljas från allt och alla. Mästaren behöver ofta ingjuta sin styrka i andra genom sin tjänare - men det kan han inte, om tjänaren är nedtryckt av missmod. Glatt mod är sålunda en regel i livet.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
[rore]
2011-09-07 05:50
#1

"Glatt mod är sålunda en regel i livet"

Jag undrar lite vad som menas med detta?

Nu är ju texten tagit ur sitt sammanhang vad jag kan förstå. Jag tror att det är viktigt att tillåta alla sina känslor att vara, utan dömmande…..

För att kunna släppa taget om det som svåra som livet "karma" ibland bjuder oss på.

För vi går i allmänhet ur svårigheterna med nya insikter och erfarenheter.

Men att göra allt detta med "glatt mod" Ja, den formuleringen har jag lite svårt att ta till mig…..Obestämd

Aldebaran
2011-09-07 09:02
#2

Den här texten är ju över 100 år gammal, samt översatt till den svenska som pratades då..  Glatt mod kan nog skrivas som öppet sinne/ alltid försöka se det bästa i varje sak (esoteriskt)

Det är ju givetvis för oss alla mycket svårt för att inte säga omöjligt…I nuläget…..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Farwuq
2011-09-07 10:26
#3

Trots att jag är svårt sjuk så är jag samma gladlynta, och skämtsamma figur som innan. Skulle jag gör avkall på det så vore jag mycket värre ute än vad jag är.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[rore]
2011-09-07 18:07
#4

#32  Aha,, Den förklaringen kan jag ta till mig utan problem,

Moonwing
2011-09-12 18:49
#5

Håller me Drakis..de e tur att en ofta kan se det ironiska ev. bedrövligheter!

Annars har Lärdomen ovan att mista något, en ännu djupare skatt att bjuda på;

..nämligen att det egentligen "ej går" att mista något, eftersom man mer och mer blir varse hur lite man behöver Egots alla påhitt som även kan vara svåra att bära..

Hörde häromdagen en klok strof på nätet: (ang,Egot´s alla önskningar)

"Så länge du inte vet om att du är i ett beroendeförhållande, kämpar du för att  förstå  det..

..när du däremot nått insikt om det.(att du har ett beroende)..är det inte ett beroendeförhållande längre..

..då har det blivit ett medvetet val!"

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Aldebaran
2011-09-12 21:33
#6

Glad

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Tride
2011-09-19 12:42
#7

Måste vi inte kunna skilja på vad som sker på det personliga/psykologiska planet, där vi alla är mer eller mindre ofullkomliga, och vad som sker på en djupare, själslig nivå? Och accepter vår personlighet som den vi har i denna inkarnation.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Moonwing
2011-09-19 22:46
#8

"Men även då måste du vara redo att med glatt mod skiljas från allt och alla"

..tror det till en stor del innefattar vem man själv är. upplever och "skapar" ,-allt som man lånar för vår jordiska erfarenhet!

Det behöver ju nödvändigtvis inte betyda att det på något sätt, alltid skulle vara obekvämt med situationer som kräver ett visst växande..tvärtom!

..i efterhand är det ofta förenat med en känsla av frihet (även om det där tillkommit ett annat slags ansvar) -att ha övervunnit en brist eller skall man kalla det "osäkerhet", eller varför inte dålig "själ(v)känsla"?

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Gaiatri
2011-09-20 18:51
#9

Nu fick jag en helt nytt djup på ordet självkänsla. Glad

Sajtvärd på Andlig utveckling

Moonwing
2011-09-20 19:23
#10

..ja, vad fick jag det ifrån?..-du ser, vad som "händer med oss härinne"..SkämsSkrattandeFlört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Aldebaran
2011-09-24 12:43
#11

haha det är nog mera inne i er än på denna sajt Glad

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Moonwing
2011-09-24 16:56
#12

SkämsOskyldigSkrattande

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Upp till toppen
Annons: