Annons:
Etikett00-existensiella-frågor
Läst 656 ggr
Aldebaran
11/26/11, 11:15 PM

Scientific research

“Scientific research is based on the idea that everything that takes place is determined by laws of nature, and therefore this holds for the action of people. For this reason, a research scientist will hardly be inclined to believe that events could be influenced by a prayer, i.e. by a wish addressed to a Supernatural Being….. At least not in the present.”

Albert Einstein

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Tride
11/28/11, 10:39 AM
#1

Albert Einstein lär ha haft någon an Blavatskys skrifter på nattygsbordet. Tror inte det var Hemliga Läran, den är ju så stor och tung. Antagligen ver det "Tystnadens Röst".

Men han lär ha kommenterat HL positivt till någon kollega, och rekommenderat denna att ta en titt i "Tesosofernas Bibel." Han var polulär bland teosoferna i Pasadena, som gärna citerade honom i sin tidskrift "Sunrise."

Detta är dock en aspekt av AE som sällan tas fram i debatten i vårt land. Snarare tvärtom.

En anekdot:

AE tillfrågades av en mamma vad hon skulle göra för att hennes barn skulle utvecklas till stora vetenskapsmän.

-Läs sagor för dem! svarade AE.

.Och sedan? undrade mamman.

-Läs  fler sagor!

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Aldebaran
11/28/11, 8:28 PM
#2

Det var faktiskt DHL som han hade, han rekomenderade den till och med till någon kollega som kört fast i något.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Aldebaran
11/28/11, 8:34 PM
#3

Ojai Valley News av den 28 sept. 1983 som en Jack Brown skrev om ett besök som han hade gjort i sällskap med en professor Howard Rothman hos Einstein 1935. Rothman hade blivit inbjuden av Einstein. Artikeln, som är ganska lång och har foto på författaren, uppges vara baserad på dennes nu 50-åriga minnesanteckningar. Einstein skall ha sagt följande till honom om The Secret Doctrine, som alltså till Browns stora förvåning låg på Einsteins skrivbord: “Det är en mycket märklig bok, och jag har till och med tillsagt professor Heisenberg, min fysikervän, att han också skall skaffa sig ett exemplar och ha det liggande på sitt skrivbord. Jag uppmanade honom att dyka ner i det när han är handikappad med något problem.”

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Tride
11/28/11, 11:06 PM
#4

Ja, det är en märklig bok.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Aldebaran
11/28/11, 11:08 PM
#5

ehh de är två böcker  Flört

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Tride
11/28/11, 11:11 PM
#6

Tunga.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
Aldebaran
11/28/11, 11:29 PM
#7

hehehe jaaa… men Isis Unveild som var hennes första verk är tyngre… de finns ju dessutom bara på engelska…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Tride
11/29/11, 12:15 AM
#8

Det har väl inte funnits intresserade översättare.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Moonwing
11/30/11, 12:25 AM
#9

#7..här läser wingen..på svenska! (man måste ju då trycka på "översätt", förståsCool)

http://www.sacred-texts.com/the/iu/index.htm

..har man en läsplatta som går att googla med kan detta vara ett alternativ, många härliga e-sidor/böcker går att läsa direkt på webben!Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Tride
11/30/11, 11:12 AM
#10

Jag fick faktiskt Isis Unveiled av de svenska Pasadena-teosoferna, sedan jag hållit ett föredrag hos dem. Den har legat framme länge, utan att jag läst i den. Nu började jag bläddra, och förstod att detta är ågot jag bör syssla med nu när julen nalkas och terminens aktiviteter upphör.

Då finns tid och ro.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Gaiatri
12/4/11, 8:55 PM
#11

#6 De är tunga i dubbel bemärkelse. Flört

#7 Jag har Isis i papperback så de är inte så tunga att bära, men H.L är inbunden så de är desto tyngre.

Är det nån som vet om H.L finns som sökfuntion? Dvs om man kan söka på ett ord och få upp alla sidor/ meningar som ordet är med i. Jag använder index ofta men allt kommer inte med där.

Sajtvärd på Andlig utveckling

Upp till toppen
Annons: