Annons:
Etikett01-livsåskådning
Läst 937 ggr
Mysdjuret
12/23/11, 1:27 PM

Någon mer än jag som skäms?

Jag kan inte hjälpa att skämmas över att jag tillhör människosläktet.. Av många uppenbara anledningar. Såklart finns det goda sidor med. men dem syns knappt i jämförelse med de dåliga sidorna tycker jag. Och ja jag är depprimerad. iaf ofta. 

Finns det någon mer än jag som gör det? Isf vad är din anledning?

"Man telur hann er guð. Við erum að drepa móður okkar, og snýr baki við það."
tass och gos/ djurälskande tös

Annons:
Farwuq
12/23/11, 1:30 PM
#1

Nej, jag skäms inte. jag gör så gott jag kan på alla fronter, trots alla hinder.
Vad andra gör det är deras skuld, den tar jag inte på mig.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Mysdjuret
12/23/11, 1:36 PM
#2

nä.. det är så jag borde tänka också.. men man kan inte (iaf inte jag) hjälpa att känna skam och hat mot människan när man har sett så många dokumentärer om hur vi påverkar  och beter oss mot jorden och förgiftar djur och natur.. Jag älskar djuren och naturen men jag har ändå bidragit till att göra det sämre..

"Man telur hann er guð. Við erum að drepa móður okkar, og snýr baki við það."
tass och gos/ djurälskande tös

Farwuq
12/23/11, 1:47 PM
#3

Om du känner hat så är du själv inte mycket bättre.
Du måste komma över ditt hat innan du kan anmärka andra.

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Moonwing
12/23/11, 2:35 PM
#4

Hmm..känner igen dina tankar, har själv kännt mig som en Ailien i många sammanhang, en gång i tiden (och gör fortfarande ibland)..men hur vi skäms över andra är alltid (hur lite vi vill ta in det själv) en spegling över oss själva, som man brukar säga du kan inte älska andra, innan du lärt dig älska dig själv.

Eller som Jesus sa; "Älska din nästa som dig själv"..-han och många andra visa lärare utgick alltså ifrån att det helt enkelt inte går att visa någon mer omfattande empati för omgivningen, innan man känner detsamma för sin egen natur.

Du känner kärlek för djur och natur, kanske du "straffar dig själv", på en orimlig nivå?

Vi är alla inbegripna i ett kollektivt sammanhang på en nivå, där vår delaktighet påverkar och förändrar, men vi har också en individuell nivå, där vi måste ta ansvar för vår egen utveckling. Nu är det ena inte skilt ifrån det andra, andligt sett(i ett högre perspektiv)-men vi kan inte hjälpa kollektivt om vi själva inte är starka både kroppsligen och andligen.

Och då menar jag inte att vi måste vara fullständigt friska tex, utan att vi erfarit en harmonisk balans och en viss inre styrka inom oss, som naturligtvis hela tiden växer och även förändras till sin art.

Men en bra start är att acceptera sig själv för den man är..för det man orkar vara i nuet!Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

suddis
12/23/11, 3:21 PM
#5

Kom in på medvetenhet kontra omedvetenhet,om man inte känner till följderna av påverkan ifrån något så är det omedveten handling.

Om man däremot blir medveten om någonting,som du nämner om miljöpåverkan.då kan man bidra till det bättre när man vet så det är som att så ett nytt frö.

Upp till toppen
Annons: