Annons:
Etikett01-livsåskådning
Läst 960 ggr
Aldebaran
2012-01-31 06:57

Universell Teosofi

”En människa sägs ha blivit befäst i andligt vetande när hon kan försaka varje önskan och begär som kommer i hennes hjärta och är lycklig och nöjd av sig själv, i självet och genom självet. I olyckor och eländen är hennes sinne ostört. Hon är lycklig och nöjd i välgång och är främmande för oro, fruktan och förargelse. En sådan människa kallas en Muni. När i varje omständighet hon tar emot varje händelse, vare sig fördelaktig eller ofördelaktig, med samma sinne, som varken gillar eller ogillar, är hennes visdom stadgad, och möter hon gott eller ont varken jublar hon över det ena eller blir nedtyngd av det andra.”

Robert Crosbie

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
[urshamanismen.se]
2012-01-31 07:34
#1

Vädligt tänkvärda ord och något att sträva efter.Är det okey om jag kopierar texten till min hemsida ? tycker det var så härliga ord så fler kan få ta del av dom Glad

Aldebaran
2012-01-31 08:41
#2

Det är helt OK… Glad

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[urshamanismen.se]
2012-01-31 09:02
#3

Tackar och bockar Glad

Moonwing
2012-01-31 21:27
#4

*Sant*

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Aldebaran
2012-01-31 22:12
#5

Glad

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

retep
2012-02-01 20:49
#6

Som jag ser det är detta inte ett liknöjt, passivt eller oföränderligt tillstånd. Att ta emot "med samma sinne" sker just med sinnet, med känsla och tanke. Därmed sker också en bedömning, av situationen. Men mer som ett bevittnande och ett bekräftande. Det betyder inte att man förbiser något. Man kan absolut i stunden vara berörd av en händelse samtidigt som man i sig själv är oberörd och i sin visdom stadgad.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
Aldebaran
2012-02-02 15:50
#7

Visst kan man vara "i stunden berörd av en händelse samtidigt i sig själv är ostörd" Vi är ju fortfaraande i den absolut största graden astrala människor som styrs till största delen av våra känslor och lidelser.

Vi kan ju inte ännu särskilja våra känslor och riktigt betrakta saker som sker från ett högre plan just därför att vårat medvetande fortfarande till den absolut sötrsta delen befinner sig på astral nivå..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[rore]
2012-02-14 09:19
#8

#0

Ojoj, detta är stort. Det fanns en tid när jag inte kunde förstå dessa texter och hur detta skulle vara möjligt. ( Jag tolkade det som att det var det samma som att vara likgiltig)

Men det var ju bara för att jag "var" mina känslor…. Det fanns inget annat än reaktionen, eller hur jag nu ska uttrycka det.

På den tiden hade jag ett avgrunds hål inom mig, som var stort o skrämmande, eftersom känslan det gav var förintelse.

Jagad av avgundshålet som gödde min rädsla………… Men när jag började se igenom mina rädslor så hände någont.

Avgrundshålet ändrade skepnad och allt eftersom åren gått så funderar jag på om detta ändå är platsen där "andligheten" bor.

Det innebär inte att jag är fel fri eller att jag inte värderar… Jag är ju trots allt bara en liten människa i detta stora,,,,,,,,,,,,,Obestämd

Bara lite feber yrande tankar en tididig tisdags morgon

retep
2012-02-14 12:27
#9

Om vi tar litet fasta på vad rore påpekar här…om ett mer betraktande förhållningssätt till känslor, tankar och händelser. Då följer en ökad medvetenhet vi kan ta till vara och expandera. Denna medvetenhet ger oss goda möjligheter att gå bortom vår känslokropp och den astrala nivån. Även om detta inte varar länge och är permanent, så är det av overderlig betydelse för vår utveckling.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[KosmosBill]
2012-02-21 06:53
#10

#0 Rätt bra beskrivning av andliga insikter !

Aldebaran
2012-02-21 11:23
#11

Ja, visst är det Glad

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

suddis
2012-02-23 08:55
#12

Sann beskrivning.Glad

Upp till toppen
Annons: