Annons:
Etikett00-existensiella-frågor
Läst 703 ggr
gullungen2
3/6/12, 9:52 PM

Någon intresserad av Eckart Tolles läror?

Hejhej!

Är ny på sajten här! Någon som gillar Eckhart Tolle?

Han pratar i alla fall om att man ska separera sitt Jag från sina egoistiska tankar eller tankemönster. Detta gör man genom nuet. Bl a genom att Att känna, lukta, smaka, lyssna och att se sin omgivning

Folk inklusive mig själv är alldeles för mycket i sina tankar idag. Man tänker på vad som saknas i ens liv, var man vill nå osv. Till slut kan det lätt bli ett pågående evigt mönster av tankar som man lätt faller in i, som egentligen inte har någon funktion. Man får en omättlig strävan efter mer. Detta kan bli destruktivt då man ofta inte kan leva upp till alla krav man ställer.

Hur ska man göra tycker ni? Hur blir man mer medvetet närvarande

Annons:
Moonwing
3/6/12, 11:58 PM
#1

Ja, det kan han nog ha rätt i, att analysera sönder saker..är något jag gör alldeles fööör ofta..Skäms

Sen beror det väl på vad man analyserar, känslor är kanske inte för nyttigt att försjunka, alltför djupt ner i.Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Gaiatri
3/7/12, 6:24 AM
#2

Jag tänker Tungan ute att det är eftersträvansvärt att lära sig att släppa taget om sina egoistiska tankar och tankemönster. Det är en hjälp till både en själv och omgivningen.

Men vad betyder det att vara i nuet och vara mer medvetet närvarande? Det handlar, som jag ser det, inte om att bara sluta tänka och analysera eller att bara vara medveten om att känna och lukta, etc.

Det är mer en fråga om att lära sig att uppfatta när man är inne i sitt eget egoistiska jag. Att släppa taget om personliga önskningar när de är en motsättning för att uppgå i helheten. Det betyder inte att man inte kan ha personliga önskningar och mål, men att de mål som separerar oss från helheten missgynnar oss i längden och leder till lidanden.

Jag tänker också att problem som uppstår behöver ibland analyseras och tänkas igenom. Blundar jag för de problem jag ställs inför så kan de bli mycket stora. Man kan tro att "leva i nuet" innebär att målet är att bara Vara. Men vi ställs inför situationer hela tiden som vi behöver lösa. Vi lever här i detta nu tillsammans med varandra.

Sajtvärd på Andlig utveckling

suddis
3/7/12, 9:03 AM
#3

Tycker att Gaiatris inlägg var bra formulerat.Glad

[NeferNefer]
3/7/12, 10:01 AM
#4

Jag läser Tolles böcker för närvarande. Men jag måste varva med andra böcker, jag kan bara läsa ett par tre sidor av honom innan jag helt tappar bort mig …

gullungen2
3/10/12, 9:06 PM
#5

Jag instämmer med dig Suddis!

Det är klart att man kan ha god användning av sina tankar, men de kan också vara destruktiva. Hittar man balansen i och kontrollen över sitt huvud har man kommit långt.

Jag tolkar det som att "uppgå i helheten" är att ens mål och pesonliga önskningar kan fortleva utan att komma i konflikt med helheten(samhället och andra människors önskningar). Man har sina önskningar, men man accepterar världen som den är ändå.

Har jag förstått dig rätt Gaiatri?

På vilket sätt tappar du bort dig NeferNefer? Jag anser att hans böcker är ganska konkreta, Han gör svåra begrepp mer lättförståeliga

[NeferNefer]
3/11/12, 5:44 AM
#6

#5: de är lättfattliga, men det är så mycket information i varje mening så jag kan inte ta till mig mer än högst några sidor per gång.

Annons:
Upp till toppen
Annons: