Annons:
Etikett01-livsåskådning
Läst 2165 ggr
suddis
4/8/12, 9:08 AM

Edens lustgård

Edens lustgård,en undersökning av gamla testametets berättelser.hur det kan ha varit.

http://svtplay.se/v/2764772/bibelns_mysterier/del_1_av_3?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2765982/sb,p177995,1,f,-1

Annons:
Moonwing
4/8/12, 8:48 PM
#1

Tack, Suddis..-hade faktiskt missat denna "svenska textade version", SVT-play har de två avsniten kvar tom 12,13 april!

..men de finns som både längre och kortare avsnitt ute på youtube-om man söker på "bible mysteries"..

--mycket intressanta videor, rekommenderas verkligen till dem som vill söka djupare historiskt i den sk "Bibliska versionen", av skapelseberättelsen..som nu med Arkeologers fynd , kanske visat sig vara helt annorlunda än bibeln återgivit..

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

suddis
4/8/12, 9:39 PM
#2

Varsego wingenFlörtAndra avsnittet handlar om Gudinnan Ashera.

Del 2

Väldigt intressanta program Bibelns mysterium för dem som vill se.Tredje avsnittet kommer till veckan.

Moonwing
4/9/12, 1:05 PM
#3

Det blir intressant om man lägger ihop slutsatserna ifrån tex bibelns skapelse-teori och även andras..och man inte låter rädslan över att finna kunskap, ta överhanden!

(något som fortfarande , tyvärr är ren hädelse inom vissa trosåskådningssätt där man tycker man har "monopol",på den "sanna kunskapen")

Tex när "Eva"-vår urmoder, räcker fram "frukten" ifrån "Kunskapens Träd"..och ger Adam att "äta"..

Sedan blev "Gudarna oroliga att de skulle fortsätta "få frukterna" av "Livets Träd"..eller även av judarna nämnt kabbalan, symbolen som symboliserar "evighets-spiralen", det oändliga flödet av liv som ständigt pågår och förnyas..till vår urfader och symboliskt erbjuder honom det!

Då börjar man på allvar fundera över vad som kan ha hänt..egentligen..där kan man hoppa till andra skapelseteorier och sedan se hur de beskriver skeendet-mycket spännande..

1 Mos 3:22 HERREN Gud sade: "Se, människan har blivit som en av oss med kunskap om gott och ont. Hon får nu inte räcka ut handen och även ta av livets träd och så äta och leva för evigt."

Källa;Svenska Folkbibeln online

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

suddis
4/9/12, 2:07 PM
#4

Där sa du ett klokt ord wingen, Att man inte låter rädslan över att finna kunskap,ta överhand.Glad

Moonwing
4/9/12, 8:23 PM
#5

Tack, Suddis..-för mig personligen tycker jag "Syndafallet i Eden",som man använt det genom religionens försorg spelat ut sin rätt, om den någonsin haft det.

Kanske en gång i tiden då man tanken att människor "skulle tuktas i Herrans förmaning"..Oskyldig

-men försåtliga är alla "dogmer", eftersom man tex just inom den sk kristna världen just använt bibelberättelsen för att ibland all denna "kärleksfulla tuktan", skrämma bort kunskapstörstande människor..

Enligt kristendomen straffades ju Adam och Eva  pga av att "de förstod saker"..-bara det skulle väl få en del att fundera..och många har  och gör nog det, men vågar ändå inte ta av skygglapparna..

Nå, även jag har varit där….Foten i munnen

Mognad inklusive de andliga aspekterna i livet, går hand i hand med så mycket annat som händer i livet..Tungan ute

..så det är lättare sagt än gjort, som det heter..-men tycker mänskligheten sussat tillräckligt länge, i "religionens vagga"..och det är nog en av anledningarna till att man stannar där, i den försåtliga tryggheten..

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

suddis
4/10/12, 1:53 PM
#6

Man blir nog salig i sin egen tro.

Annons:
Moonwing
4/10/12, 5:01 PM
#7

Jupp, det är så sant, men hur många törs expandera och söka utanför gränsen på sin tros ramar..?Flört

..därför är det posetivt att uppmuntra andra att hela tiden ifrågasätta sin världsbild, det är det enda man göra, tänka får individen göra själv..

.. ur ett större teosofiskt perspektiv är det rätt, då alla människor inte är redo att söka enl. tex sin karma..och man aldrig får tvinga på någon en tanke, eftersom alla är ansvariga för sina egna beslut.

..men karma är inte att endast slaviskt följa med..det är också att hela tiden söka "mer optimala" förhållanden för sig och sin omgivning då allt vi gör påverkar oss enskilt och kollektivt.

Däremot, när man tar ett beslut eller om är endast upp till individen.

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

suddis
4/10/12, 6:21 PM
#8

Ja ,det är upp till en personligen att fatta sina beslut vilken väg man ska gå och ingen annan ska säga hur man ska tro.

Har själv i livet varit en sökare,då jag har haft en hel del nära med kyrkan att göra med.sett och hört en baksida som inte tilltalat mig.

Det viktiga är att inte stänga dörrar utan våga vara öppen.då t.ex dessa teosofiska texter tilltalar mig på ett helt annat sätt att se livet.och tittar man då på Bibeln så blir man ännu mer frågande,hur var det igentligen.

Det blev visst lite om mig själv och hur min upplevelse är.

Moonwing
4/10/12, 9:09 PM
#9

GladFlört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Upp till toppen
Annons: