Annons:
Etikett00-existensiella-frågor
Läst 1871 ggr
nattfjäril
10/19/13, 9:10 PM

En kurs i mirakler

Någon som har läst Mirakelboken?

Jag har precis börjat med den.

Vad går det ut på?

Annons:
ALPHIRA
10/21/13, 1:25 AM
#1

Hej Nattfjäril!

Här är en sådan till, klockan är hur mycket som helst…

Har inte hört talas om Mirakelboken förut.

Snarare kan det var du som kan berätta om boken eftersom du håller på och läser den.

Tack om du tar dig tid…låter spännande…

nattfjäril
10/21/13, 4:23 AM
#2

Om du googlar på Mirakelboken så går det fortare med informationen

Boken är tjockare än en bibel

ollivoll
10/21/13, 12:10 PM
#3

Hej Har bara läst sammanfattningarna om boken en kurs i mirakler som insikter i mirakler av Curt Jonsson och uppvaknande av David hoffmeister Men jag får det som att rädsla och oro vi känner inom oss egentligen bara enligt ACIM är illusioner som vi skapar oss själva. Den finns inte, existerar inte. När vi kan släppa våran ångest, oro och rädsla då föst kan vi känna den oändliga kärleken flöda naturligt. Låter enkelt; ) Mvh Olivia

Magi-cat
10/25/13, 8:19 AM
#4

Jag har vissa tveksamheter mot den där. Rädsla är en överlevnadsfunktion, inte en illusion. Förnekelse löser inga problem.

(På någon nivå kanske allting är en illusion, men då kommer vi även utanför den där boken.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

ollivoll
10/26/13, 10:28 AM
#5

Det tror jag inte ACIM säger heller. Man ska känna rädsla när stunden är inne ( försvarsmekanismer) Tex fobier, rädsla för en sorts forbi som utlöser rädsla innan det ens har skett något är en illiusion. När du går ut i skogen och börjar tänka på saker som möjligen kan ske är att sätta igång din rädsla och oro innan något egentligen har hänt. Självklart är rädsla en överlevnadsinstinkt som ska ske när händelsen händer i nuet. Tex du går över gatan och en bil fortsätter att köra mot dig DÅ ska kroppen reagera. När du vandrar i skogen och då reser sig en björn upp DÅ ska hjärnan och kroppen reagera. Men du ska inte gå och tänka på om det ena eller det andra händer innan det skett något konkret så att du känner dig orolig och rädd för då lever vi i rädsla och det är en illusion. ACIM menar att rädslan är motsatsen till att känna kärlek. När vi släpper rädsla så känner vi mer kärlek strömma inom oss. Och det är ju något värt att sträva efter: )

Magi-cat
10/28/13, 3:22 PM
#6

Det är något av mind games över det hela, och jag gillar det inte.

Rädsla ("helig ilska" över att något fruktansvärt händer) är också en enorm drivkraft.

I övrigt håller jag naturligtvis med om att man inte ska oroa sig i förväg, och att man ska släppa in kärleken, men det behöver man ingen ACIM till.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: