Annons:
Etikett00-existensiella-frågor
Läst 1331 ggr
Piixy
12/6/13, 11:22 AM

Existens?

Varför existerar vi människor, själar. Vad e Gud, varför finns hen. Vad fanns innan Gud. Varför finns själar vad e en själ? Vad är meningen med universum, vad finns bortom?

Annons:
Moonwing
12/11/13, 8:08 PM
#1

Kanske meningen med universum, är att förstå sitt sanna rätta "Jag" (och därmed allt annat)?

Att växa..helt enkelt..utvecklas..?😎

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Piixy
12/12/13, 9:26 AM
#2

utvecklas till vadå? :P

Moonwing
12/13/13, 6:54 PM
#3

Här skulle man kunna lägga fram, varje unik egenskap, vad vart väsen behöver för sin egen utveckling-både under jordelivet och andra liv (om vi väljer att se det så)..men det är ovidkommande..vi får det vi behöver; nu!…😎..-mao i detta nuvarande, närvarande..liv..😉

Om vi sen har samma?, eller likvärdig utvecklingsväg, är ett helt annat samtal-jag tror den är lika unik, som varje människa eller levande väsen som lever på denna (och  andra) planeter/dimensioner..

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Moonwing
12/13/13, 7:31 PM
#4

#0 Hmm..väldigt stora, ur-existensiella frågor..alltså, kan du endast få teorier (mina) -som svar.😉

"Vad e Gud, varför finns hen."

*Gud är denna Ur-Kraft, som vi ej skulle existera utan (anledningen till vårt ursprung, "kommen av".."gjord till;gudagnistan"), ej expandera -utan, ej växa..-utan..ej återgå till..-utan!

"Vad fanns innan Gud. "

*Det är svårt för oss ändliga att förstå detta-men "Gud", behöver inte haft en en början, eller få ett slut..-endast tjäna som en underbar anledning (=vårt ursprung & och fortsatta utveckling).

"Varför finns själar vad e en själ?"

*En själ är länken mellan vårt Högre Jag och vårt fysiska väsen, en slags förmedlare, filter etc.

"Vad är meningen med universum, vad finns bortom? "

*#3 + växa, hela tiden bidra till ökad kunskap, insikt, expanderat medvetande..(ett gammalt ordstäv säger;"Delad glädje är dubbel glädje"..🙂)

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Piixy
12/13/13, 8:52 PM
#5

Oj det var verkligen hjälpsamt 😃 tack.

Aldebaran
12/14/13, 1:13 AM
#6

:)

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Moonwing
12/14/13, 5:54 PM
#7

😎😉

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Upp till toppen
Annons: