20. Intressanta budskap

Transcendens

2014-06-27 12:03 #0 av: retep

John Hagelin om det grundläggande för vår existens, våra existenser.

Anmäl
2014-06-27 22:42 #1 av: Moonwing

Tack Retep!

Ja, den känslan av total nåd, att kunna "befinna sig i ett lugnt rum" som det "stormar utanför" (som man når vid meditation och som även dröjer kvar) är  en tillgång i vardagen. Men att nå dit är en personlig resa och jag har en inre känsla av att vi gör den när vi är redo att förändra vårt sinnestillstånd och även  våga öppna oss för en ny världsbild..

Men meditation är i allmänhet lite överdramatiserat,  eller skall man säga överreklamerat, men här beskriver Hagelin det på ett naturligt och spontant vis, som det skall ske-precis som med allt annat i vår utveckling.

Det är fint att man börjat uppmuntra mer och mer till stillhetens goda verkningar, eftersom vi lever i sådant brus.

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Anmäl
2014-06-27 23:38 #2 av: retep

På den personliga resan uppstår möten och möjligheter, som vi kan välja att gå förbi, eller uppmärksamma och ta tillvara.
Att meditation ofta är överdramatiserat, överreklamerat kan jag hålla med om.
Det är också av den anledningen jag gör hänvisningar till TM tekniken och gör inlägg som den här med Hagelin!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.