Annons:
Etikett14-personligt
Läst 2038 ggr
Alexandra87
2014-06-27 19:35

Sabbatsår INNAN gymnasiet HJÄLP

Hej, Innan jag berättar om vad jag tänkt göra under sabbatsåret så vill jag förklara varför jag eventuellt skulle göra det Here we go Utsattes mellan 11-14 för sexuella övergrepp av en i familjen och kom fram nån månad Sen (jag är 16 och går i Nian). Innan det var det jag som visste, bara jag Vanligtvis brukar jag kunna hålla mig sysselsatt för att hålla tankarna borta.. Det blev väldigt svårt sedan vintern 13/14 då jag träffade en kille i skolan och blev allt närmare honom Då upptäckte jag alla negativa effekter som övergreppen resulterat i ex att jag har närhetsproblem, tillitsproblem känslokall osv.. Jag insåg att det hade skadat mig Nu har jag kontakt med ungdomsmottagningen, soc och snart bup Vasa (barn och ungdomspsykiatri med inriktning på sexuella övergrepp) sen i vintras/sen jag träffade honom och insåg allt så har jag haft noll fokus i skolan, varit oengagerad, skolkat, blivit spelberoende (datorspel, det är det enda som gör mig glad/får mig på andra tankar) Gick ut nian med 235 i merit och kommer in på mitt tredjehandsval 5e och 6e Har noll kunskap från grundskolan och noll motivation att ens gå upp på morgonen typ (emovarnig, nej men är seg och trött, känner att jag bara vill kunna vara som normala ungdomar, och vara stolt över mig, off topic, söker inte uppmärksamhet så kommentera intw det). Frågan är, ska jag ta ett sabbatsår innan gymnasiet och bara kunna få den hjälp jag behöver, kanske volontär arbeta antingen i Sverige eller utomlands (mammas ide) för att få en annan syn på livet och få tillbaka motivationen.. För att slippa kombinera alla behandlingar med gymnasiet som jag kommer faila med största sannolikhet då jag inte ens har grunden Är det värt att skjuta upp allt i ett år för att kunna få en bättre chans i framtiden sen? Behöver verkligen hjälp, känner att jag inte har någon att vända mig till..

Annons:
VildaVittra
2014-06-27 19:45
#1

Det låter inte som en dum idé att ta en paus från studierna medan du jobbar på dig själv. Jag skulle dock inte rekommendera att åka utomlands om du mår dåligt, psykiatrin må ha sina brister här i Sverige, men i många andra länder så är det än värre. 

Jag kan varmt rekommendera att arbeta med djur, exempelvis genom att wwoofa, dvs jobba som volontär på ekogårdar. Djur har en sådan positiv inverkan på ens psyke.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Alexandra87
2014-06-27 20:12
#2

Tänker att det kanske vore bäst att göra så, samtidigt får jag ångest av tanken att förlora ett år.. Nej det har du nog rätt i.. Sverige får det bli.. Jo min hund är min bästa vän, den enda jag litar på och mår 100% bra med.. Tänkte att jag skulle jobba med djur, då jag älskar de något obeskrivligt mycket människor

VildaVittra
2014-06-27 20:23
#3

#2 Du har väldigt många år på dig. Ett år är ingenting.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Alexandra87
2014-06-27 20:31
#4

#3 Hur bär jag mig åt för att jobba? Är ung utan erfarenhet (förutom min egen hund) Är livrädd att jag inte får jobb och istället spelar bort hela året.. Till vilken nytta

VildaVittra
2014-06-27 20:46
#5

Wwoof har en egen sajt på nätet: http://www.wwoof.se/ 

Man blir medlem där och sedan kontaktar man värdarna i nätverket dit man vill komma och jobba. Såg nu att de krävde att man var 18 år.

En annan variant är att annonsera på Alternativ.nu om att du vill volontera som piga/dräng mot mat, husrum och hundmat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Alexandra87
2014-06-27 20:55
#6

Är ju 16 :/ jobbar så hemskt gärna med hundar men vet inte hur jag ska bära mig åt för att hitta något, får ingen hjälp hemifrån

Annons:
VildaVittra
2014-06-27 20:59
#7

#6 Kontakta en slädhundskennel då? Var dock beredd på att huskies är smartare än dig själv och att risken är att du själv plötsligt upptäcker att du samlat på dig ett spann med hundar. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Alexandra87
2014-06-27 22:56
#8

Huskies

Huygens
2014-06-29 10:05
#9

Man kan ta med sej böcker i t ex tre svåra ämnen man ska läsa. Även om man inte läser in allt så har man läst något själv under året. Risken är annars att man glömmer saker om man inte läser alls under det året.

ALPHIRA
2014-07-03 23:40
#10

Sabbatsår. ❤️

Moonwing
2014-07-04 18:58
#11

Härligt!🌺☀️🌺😃

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Upp till toppen
Annons: