Annons:
Etikett01-livsåskådning
Läst 3075 ggr
Aldebaran
2015-02-16 09:48

Tankar om karma 5

Karmalagen är obeveklig, men flexibel. Den tar hänsyn till individens  evolutionära nivå. Detta betyder att den som har större insikter än andra kommer att "straffas" hårdare om han begår onda handlingar.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
[::Vera::]
2015-02-16 11:54
#1

Frågan jag får är; Vem bestämmer exakt vad som är en ond handling, och vad är det som avgör om handlingen är ond? Menar att det är klart och tydligt att människor har olika definition på vad ondska är. Känns ofta som att det är människan själv som har skapat det mätsystemet. Men vem/vad är det EGENTLIGEN som avgör?

Är det så att graden av ondska  baseras på den insiktsnivå som människan har? Och i så fall borde godhet även göra det? Kan inte en människa utan de djupa insikterna vara särskilt god?

Men det jag tror att jag vet är att varje människa har förmåga till både godhet och ondska. Utan det ena kan inte det andra finnas.

…Fortsätter att studera karmalagen. Tack för mycket info här.

Aldebaran
2015-02-16 12:49
#2

Onda å goda handlingar..  Och i vilka grader isåfall?? 

Därom tvista de lärde.. Finns nog lika många tolkningar på det som det finns människor…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Aldebaran
2015-02-16 12:50
#3

Tack själv  :)

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Aldebaran
2015-02-16 12:55
#4

Vi måste försöka förutse konsekvenser inte bara av våra handlingar utan även av våra attityder och föreställningar….

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Farwuq
2015-02-16 18:41
#5

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Aldebaran
2015-02-17 08:23
#6

Ju högre man klättrar desto hårdare faller man…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
[::Vera::]
2015-02-22 17:42
#7

#4 Aldebaran

Jag tänker att mina handlingar eller det jag uttrycker, är en direkt förlängning av min attityd. Livet agerar ständigt och jag reagerar och vill hitta lösningar. Det kommer alltid att vara så tror jag.  Tror att det är på det här viset för att jag ska lära mig att min attityd (inte själva lösningen) är en av nycklarna till min utveckling.

Funderar just nu på… Att min handling, min reaktion och min attityd speglar graden av inre balans. Att godhet aldrig kommer att besegra ondska, ljus aldrig att övervinna mörker, frihet aldrig vara en fullständig verklighet pga kontrollerande krafter, gemenskap aldrig vara bestående etc. Att min evolutionära utveckling inte kan fortsätta om jag blundar för helheten, och om jag inte finner en bättre balans däremellan.

Jag är troligtvis ute efter att hitta "den gyllene medelvägen". Att acceptera alltings existens utan att gå under när jag ser eller upplever lidande, och att inte dras med i euforiska lyckokänslor. Extrema känslor omkring eller inom mig gör mig otroligt obalanserad (som att rangla omkring i en dimmig tunnel och jag vet inte ens om att jag befinner mig där… :).

Att slå hål på inlärda föreställningar exv som "rätt och fel", skapar absolut positiva handlingar. Det är viktigt, men inte lätt Aldebaran, och att försöka känns som gott nog ibland ;)

Tänker på det du skriver att den som har större insikter om karmas lag kommer att "straffas" hårdare av sina onda handlingar. Det är väl skönt då att veta att den som tar till sig lagen blir medveten, och kommer därmed inte att begå onda handlingar (så ofta). Liknande som du skriver i "Tankar om karma 6". :)

Aldebaran
2015-03-10 19:33
#8

Bra tankar och funderingar Vera..  Som du själv har insett och förstått är detta mycket svåra bitar att ta till sig för oss stackars "genomsnittsmänniskor". 🙂

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Aldebaran
2015-03-10 20:48
#9

Vera detta kanske är något för dig att läsa:  javascript:nicTemp();

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[::Vera::]
2015-03-12 12:57
#10

Tack Aldebaran, jag ska kolla din länk med… Jag läser och funderar… läser, känner och funderar… osv osv osv :)

Aldebaran
2015-03-12 14:39
#11

så lite så…. 🙂

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

retep
2015-03-14 20:12
#12

Tänker att det inte blir helt rättvisande att betrakta karma i meningen god eller ond. Hur som så är det säkert så att det först och främst handlar om vår nivå av kunskap, erfarenhet och medvetenhet. Om den uppmärksamhet vi har, på de omständigheter vi befinner oss i, de händelser vi skapar och möter.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Älvan
2015-03-22 19:10
#13

Ond och god har människan hittat på. Utifrån sin intelligens, uppfostran, andliga medvetandenivå och allt möjligt. Finns inget absolut ont eller gott. Allt är relativa och beroende av kontext och all tid. Ultiritalisterna går så långt att det inte kan avgöras om en handling är god innan all tid tagit slut. Dvs det blir ganska meningslöst att diskutera det. Exv om man mördar någon tycker ex bibeln att man bryter mot 10 budorden. Men om man mördade Hitler före han mördade 6 miljoner människor kanske man ser annorlunda på den handlingen. Eller om du mördat Hitlers antagligen förtjusande mamma innan hon fick barn? Skulle dessa handlingar vara lika onda? Dvs att mörda en person? Jag är inte säker på detta med karma. Det kan vara så att vi ställs för sånt i livet vi behöver för att utvecklas. Oavsett gamla synder. Eller så finns det ingen som helst mening med någonting. Vi kan vara en simulering där nån petar i handlingen för att roa sig och se vad som händer. Gott och ont. Jag är inte övertygad.

Annons:
[::Vera::]
2015-03-22 21:26
#14

Karma är enbart liksom allt annat vad jag själv väljer att det är. Min tro blir min verklighet efter egna erfarenheter som bekräftar tron. Det är så att jag behöver dessa funderingar som jag har på karma, annars skulle jag inte fundera över det. Vad det leder till har jag ingen aning om. Det finns många som har andra insikter än att karma skulle vara en lag. Det finns många som inte är öppna med några insikter om sin existens, de är bara vad de är. Många namnger inte ens sin vetskap eller uppfattning. Det behövs inte för dem. Allt är vad vi gör det till.

Ingen människa kan erfara samma sak, och kan därför inte bestämma hur något är. Det finns oändligt med nyanser, minst lika många som antal levande själar och själar som man inte vet om finns. Erfarenhet kan en människa aldrig få genom att läsa och lyssna på hur andra uttalar sig. Kunskap utifrån kan bara vara en inspiration till att vilja lära känna sig själv. Vetskap kommer inifrån. Om karma finns, så har jag i så fall valt det och den kan då inte vara något utanför min egen upplevelse. Om jag värderar ont och gott så är det enbart för att jag själv har ett behov av det.

Har för min del kommit fram till att både ondska och godhet är verkligt. Även negativt och positivt, mörker och ljus. Hur jag förhåller mig till det är betydande. Men det är trots allt  jag själv som gör min bedömning, som också gäller enbart för mig. Ont och gott är människans påfund. Jag har mött många som av flera av  Ifocus medlemmars mått mätt är "omedvetna/outvecklade" människor, men som jag själv ser mycket stor godhet och medvetenhet hos. Det blir också som du säger Älvan, känner jag, meningslöst att diskutera godhet/ondska, eftersom det är en högst subjektiv upplevelse.

Alternativt kan jag välja att låta någon annan bestämma vad karma är och att det finns eller inte, men då förbli tom inuti. Tomhet, rädsla, oro, frustration pga att inget fungerar/händer/känns så som andra säger att det gör för dem, blir då min erfarenhet…Har känt mig ihålig många gånger i livet. Nu vet jag varför.

Ponera att karma finns, så är karma för mig minnet av min handling, och minnet består av energi, och karmas energi strävar efter balans/harmoni. Harmoni finns inte i en verklighet fylld av illusioner. Att hålla fast vid illusioner och förtränga sin verklighet skapar motstånd. Det kommer att hindra mig att känna harmoni så länge som jag inte genomskådar detta och inte väljer att utvecklas ärligt inför mig själv med full acceptans. Då även acceptans av min livssituation som är varken mer eller mindre än hur jag förhåller mig till nuet. Om detta kallas karma eller ej, det spelar ingen roll. Harmoni är något jag verkligen längtar efter högst av allt.

…I kvantfysiken har ju te x samtliga partiklar sin motsats och polerna strävar alltid efter balans. Tänker mig att jag är skapad ur Ett (Källan/Gud/Kraften). En separation, möjligen en explosion skedde. Dualitet skapades. Jag föddes som en ”polaritet” som vare sig jag stretar emot eller inte strävar mot balans med en annan pol – dvs alltings skapare. Mot ickeseparation. Med vilken hastighet, kraft, hur och i vilken riktning jag rör mig kan jag påverka. Jag kan inte alltid fullt ut påverka pga krafter som av t ex rädsla motsätter sig harmoni (som är karmas strävan i mitt huvud).
..På så sätt kan allt vara meningslöst, dvs om allt oavsett vad/när/hur kommer att dras mot balans tids nog…om nu tid finns. Däremot tror jag inte att det sker inom vår tid eller på jorden. Jag tror inte att balansen kommer att infinna sig just på vår planet i vår värld. Tror att människan kommer att försöka göra en rejäl utrensning av sig själv som art, samt förstöra vår planet inom kort…med tanke på vilken takt nedbrytningen pågår och ökar.

Jag tror att det är vi själva som straffar oss, genom vår egen tro och dom. Vi skapar nya händelser som vi straffar oss med. Vårt samvete har väl de flesta gångerna redan berättat för oss så att vi är medvetna om en disharmonisk kärlekslös handling. Och vi kan göra annorlunda nästa gång. Skuldkänsla och dåligt samvete är nog straff!! Inte skulle Karma, LoA eller Gud straffa oss för gamla synder genom att sätta oss i ytterligare mer lidande. Det är människans påhitt det med eftersläpande straff i liv efter liv, år efter år.

retep
2015-03-22 21:34
#15

#13 Det är säkert okej och verken rätt eller fel att konstatera att "Ond och god har människan hittat på" Ond och god är likväl ett förhållningssätt människor fortfarande använder sig av! Och visst kan vi tycka och tänka och ha åsikter om ond och god. Karma förblir vad det är.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Älvan
2015-03-22 22:23
#16

Ingenting är som det verkar. Finns inte en enda säker sanning. Alla söker sina egna svar eller kopierar någon annans. Det är vårat sökande som är målet. Men inte ens det är säkert. Det är ju inte säkert varken att vi existerar eller att det finns mål. Bara den okunniga är tvärsäker.

retep
2015-03-23 08:58
#17

Du har klart helt rätt i det du säger Älvan…Likväl existerar en Absolut sanning. Ett enhetligt svar på allt sökande, bortom allt det yttre. Det blir uppenbart för oss först då vår medvetenhet når bortom illusionerna. Då vi har kontakt med  och erfarenhet av Källan och det Absoluta.

Jag är självklart okunnig, men tvärsäkerheten och erfarenheten av det transcendenta, det rena Medvetandet, den Absoluta sanningen, det kan jag kan jag inte ändra på.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

vinden är min mor
2015-04-14 14:00
#18

Den som begår ett mord kommer få betala ett högt pris oavsett om de mördat hitlers morsa! Annars skulle man ju kunna mörda vem som helst och skylla på att man misstänker att personen man mördat skulle ha blivit anfader till en mass mördare. På andra sidan blir alla medvetna om det de gjort. En kompis till mej har blivit mördad och om mördaren hade kommit med en så pass dum förklaring skulle hennes familj haft betydligt svårare att gå vidare. Jag vill inte vara bråkig älvan men man kan säga att du berörde en öm punkt.

☀️Mörker är bara brist på ljus

Älvan
2015-04-15 00:20
#19

#18 Jag pratar om 2 saker. 1. Ultiritalism-där mäts en god eller snarare den rätta handlingen i att man ska göra det som maximerar lyckan. Dvs att mörda Hitler före 6 miljonersmordet hade varit den rätta handlingen enligt denna filosofiska syn på saken. 2. Karma jag är inte säker på detta med karma alls. Om det finns eller om det fungerar som vi tror. Sen tycker jag personligen såklart att liv alltid ska värnas, men inte ens det är något som är helt absolut. Jag tycker ex abort enl systemet vi har i Sverige ska finnas. Dock vet jag inte till 100% om livet i fostret börjar exakt i den veckan som abortlagstiftningen anger. Dvs det kan vara så att jag då tycker mord är ok i vissa fall. Saker är ofta inte så enkla som de först kan verka. Det är viktigt att gå till grunden i varför man har olika åsikter. Sen kan jag ha en personlig åsikt att jag önskar mördare får sitt straff både i rättsväsendet och kanske även i livet efter detta. Men livet efter detta är ju svårt att veta något definitivt om….

Upp till toppen
Annons: