Annons:
Etikett00-existensiella-frågor
Läst 3393 ggr
Aldebaran
2015-03-12 10:08

Universum

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Aldebaran
2015-03-12 10:30
#1

rätt mäktigt när man inser hur små vi är i vårt lilla hörna av det stora…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Älvan
2015-03-13 22:56
#2

Håller inte med. :) Eftersom jag är allt är jag exakt lika stor som universum. Istället kan man tänka att universum är jättelitet. Om allt som fanns i universum kunde komprimeras så allt tomrum kunde tas bort dvs även inne i atomerna skulle storleken bli en ärta. Det är tänkvärt. Jag tror inte man kan bedöma objektivt om universum är varken stort eller litet. Vi har ingen referensram att jämföra universum mot. Då saknar den storlek helt enkelt.

retep
2015-03-14 19:06
#3

Håller inte med. :) Eftersom Allt, inte erfars som stort eller litet! Det är också tänkvärt att det är just genom att bedöma universum objektivt, som vi får uppfattningen om storlek!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Tarotstollan
2015-03-14 19:33
#4

Ja, hur det än är, så är det super mäktigt!🙂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[::Vera::]
2015-03-17 00:20
#5

Jag vill ha en förklaring till varför Universum är skapad på så vis att vi faktiskt har möjlighet att göra den här objektiva bedömningen. Det måste finnas en anledning, för inget är slump. Det är mäktigt att se de gigantiska planeterna och tänka att det kanske finns ännu större oupptäckta! Och att allt de är, är jag. Inte lika mäktigt att tänka sig hur obetydligt liten jag ser ut att vara. Så liten att jag nästan ifrågasätter om jag ens finns … Men utan allt tomrum skulle vi kanske som sagt se en ärta istället för att se omkretsen som de stora planeterna har.

Kanske är allt som det är för att jag ska förstå att det är en illusion att jag är liten…och en illusion att jag är stor som Universum. Min förklaring till den här märkliga skapelsen är kanske att jag är varken eller, och både och samtidigt :)…Det skulle vara ännu mäktigare än själva den objektiva storleksjämförelsen.

[::Vera::]
2015-03-17 00:31
#6

… :) Annars så har jag en teori om att allt det här som ska illustrera de stora mäktiga planeterna, foton osv är påhittat för att vi ska känna oss små och obetydliga när vi ser det. Människan är duktig på att förminska sig för att få andra att verka större, eller tvärtom. Ge mig gärna en rymdraket så kan jag själv undersöka om planeterna verkligen är så otroligt stora :)…eller kanske inte…har inte bestämt mig än ;)

Annons:
Älvan
2015-03-17 21:49
#7

Vera Intressanta funderingar. Allt vi ser kan ju vara ett hologram. Då har ju verkligen ingen storlek någon betydelse. Eftersom allt bara då finns i vårat medvetande utan att existera utanför oss själva. Dessutom säger ju alkemin, Jesus och alla möjliga att allt finns inom oss. Att det enda som finns är upplevelsen inom oss. Inget mer. Inget mindre. :)

retep
2015-03-18 08:01
#8

Att allt finns inom oss, det betyder inte att det inte också finns utom oss!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Aldebaran
2015-03-18 09:56
#9

eftersom vi alla är en del av gudomligheten så är vi en del av alltet. 

Vad jag menade med storleken på universum är att det finns otaliga evolutioner där ute i vårt universa, sedan talar ju vetenskapen idag om multiverse där vi (det univerum vi känner till) är en del (bubbla) i ett större perspektiv där flera universa ingår.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[::Vera::]
2015-03-19 00:27
#10

Intressant. Storlek och alla andra bedömningar som jag gör med syn, hörsel, känsel, smak, lukt… saknar ju helt betydelse så länge som jag själv inte ger det en betydelse. Stort är inte stort förrän jag själv upplever det så. Min upplevelse är något som ju faktiskt aldrig finns utom mig, Retep. 

Alla upplever unikt, även om det inte alltid verkar så, eller att människor (egot) gärna vill "styra upp det hela" med målet att uppleva samma saker. För att känna tillhörighet, mindre ensamhet t ex. Men hursomhelst…. Det min själ säger mig är att jag är sammanlänkad med Allt, men inte alls via mina upplevelser.

Börjar ju nu fundera på om det alls finns något annat än just mina upplevelser, Älvan. Allt jag gör och är och allt omkring mig ger  inre upplevelser, som ingen kan veta mer än enbart jag själv. Nä, de existerar inte utanför mig. Energi finns ju dock överallt i "väven" som binder allt samman; det inre, yttre och det bortom min erfarenhet och mitt förstånd… ibland  :)

…Funderar vidare.

Älvan
2015-03-19 15:38
#11

Jag funderar om våra sinnen är vårat fängelse beroende på dess begränsningar eller vår befriare. Descartes kom efter långa funderingar fram till att han faktiskt existerade. "Jag tänker, alltså finns jag". Sen kom han fram till andra slutsatser jag inte håller med om och det var att han kunde bevisa Guds existens genom enl mig ett cirkelresonemang. Att jag själv finns är något jag också kommit fram till efter många år av funderande på vad som man egentligen kan vara helt säker på här i detta liv. Om universum finns är jag inte säker på om man menar det externa universum i filmen. Om antagandet att jag är hela universum stämmer finns jag ju överallt och inget kan någonsin finnas utanför mig. Det kan ju även vara så att den bild som målas upp av universum är helt fel om detta är ett matrix/hologram/programmering som vi i vårat medvetande uppfattar genom våra sinnen. Våra sinnen behöver ju egentligen inte alls finnas utan endast upplevelsen att vi har sinnen. Det enda som vi har skulle ju kunna vara ett medvetande som kan uppleva olika saker. Därför kan jag inte ens vara helt säker på att universum finns. Det jag tror är att jag finns genom att jag kan tänka och fundera över frågor som dessa.

Aldebaran
2015-03-19 16:25
#12

för en Teosof å för vilken seriös ockultist som helst är det ju en självklarhet att finns tanken så finns jag. Medvetandet kom före materien och inte tvärtom..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Älvan
2015-03-19 16:41
#13

Aldebaran Glömde i vilken sajt jag befann mig. :) ;) poängen med mitt inlägg är att jag inte kan vara 100% på att materian finns. Åtminstone inte på det sätt såsom den visas för oss. Det kanske är tanken som är materien.

Annons:
Aldebaran
2015-03-19 20:02
#14

För mig finns all materia på alla de 7 planen från det lägsta fysiska till det högsta gudomliga. Vad som formar materia på varje enskillt plan kan jag bara gissa mig till. Men då Astralplanet (plan i detta fall =medvetandenivå) kallas ju också för tankeplanet eller emontionalplanet.. Alla våra tankar får här sin manifestation i den astrala materien. Därav tankekraft samt att man bör vara försiktig vad man sänder för tankar. All materia från oss till djurriket vidare till växt och mineralrikena har ju gudomliga gnistor eller kraft manifesterade på alla de 7 utvecklingsplanen och vi har alla en väg att vandra på det sättet.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

retep
2015-03-19 22:11
#15

Det är fortfarande ovanligt att vi uppfattar eller kan erfara att Universum existerar, utan att finnas till samtidigt med att allt i Universum finns till! Medvetandet är Universums ursprung och existerar oberoende av materien, eller det skapade Universum! Däremot kan ingen materia, inget i Universum finnas till utan Medvetandet!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Aldebaran
2015-03-19 23:19
#16

🙂

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Farwuq
2015-03-21 19:25
#17

Vi är Universum, det enda som är större än vi, är vi själva.
😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Moonwing
2015-05-05 00:44
#18

#7  "Allt vi ser kan ju vara ett hologram."

#8 "Att allt finns inom oss, det betyder inte att det inte också finns utom oss!"

Det tror jag är "hela grejen", med det synliga, fysiska varandet -en slags liten "mini-instruktions/upplevelse-film", om hur "det större/mindre"-hänger ihop. Jag tror det fysiska livet ger oss en chans att ta del av vår världsbild, skapa den för vårt eget inre, så vi kan komma underfund med hur allt fungerar. Dessutom tror jag att ju mer vi med vår själ kan ta in, i detta fysiska jordeliv, hjälper oss efter det..

Som att stå och titta på ett påhittat arkitekturlandskap, i miniatyr fast tvärtom-eller rättare sagt både och!😃(Uj, svårt att hitta ord till något sådant abstrakt ämne)

Kosmos är till för att förstås, av oss..meningen med livet lixom..☀️😉

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Aldebaran
2015-05-05 09:52
#19

🙂

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Moonwing
2015-05-06 00:06
#20

🙂

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Annons:
Älvan
2015-05-09 15:43
#21

Fast jag tror inget finns utanför oss. Åtminstone inte det vi förnimmer med sinnena. Vi är en simulering i ett datorprogram. Det vi ser är ett matrix. Endast inom oss kan vi förnimma det som finns utanför hologram/matrix.

retep
2015-05-09 20:29
#22

Eftersom jag förnimmer, upplever, känner, tänker och ser med sinnena, som alla är inom mig och upplever, känner, tänker och ser allt det som är utom mig, med sinnena, då är det det jag då Är och gör! Det jag Är, är bortom sinnena, sinnena, som är inom skapar upplevelsen av det som är utom! När jag inte använder sinnena och upplever utom, då finns det inte till för mig, men existerar likväl. Når jag i Samadhi, transcendent i rent medvetande erfar existensen , erfar jag inte det individuella, fysiska, personliga men är Medveten om att det fysiska, personliga, sinnena och upplevelserna är där, i samma ögonblick som jag återvänder till det och dem.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Älvan
2015-05-10 14:13
#23

Retep Men att det finns något utanför vår hjärna som tolkar signalerna från våra sinnen är omöjligt att bevisa. Framförallt är det omöjligt att det vår hjärna tolkar är sant. Dvs erfar vi ett bord så finns upplevelsen av ett bord, men bordets existens är ej bevisad genom sinnena. ;) Däremot tror jag 100% på " I am, that I am" och att "I am". Jag är min upplevelse av mig själv och universum. För mig finns universum endast inom mig. Jag är allt. Allt är jag. Jag upplever inte endast genom sinnen.

[rore]
2015-05-10 14:33
#24

Halvt ofärdig tänkta tankar!

Jag tänker att vi i vår person komplicerar tillvaron med våra egna inlärda och påtagna tanke och handlings konstruktioner!

Genom de erfarenheter Vi har genom livet i vår mänskliga form.

Våra personliga upplevelser och taktiker att se på världen och oss själva och andra. Sätter en slöja av illusion över hur saker och ting ÄR och HUR vi Upplever dem.

Inre och yttre universum

Speglingar

I am That, I Am

Jag ser hur luddig jag är,,, orden vill inte komma fram begripligt.

retep
2015-05-10 16:25
#25

Jag motsätter mig inte den tolkningen av I am, That I am, men för mig betyder det först och främst något som har med erfarande att göra, inte med sinnena eller hjärnan. Att erfara Samhadi eller Det rena Medvetandet är som sagt bortom en upplevelse av hjärnan och sinnena! Betydelsen av I am That I am har då en annan betydelse och That betyder då mer i still med That I am, I am That is the Whole. This is the Whole. From wholeness emerges wholeness. Wholeness coming from wholeness, wholeness still remains. -The Upanishads-

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Älvan
2015-05-10 19:27
#26

Retep Tror vi i slutändan hamnar på samma ställe. Det vi säkert kan veta är att vi är vårat medvetande. Vad som finns utanför det är mycket osäkert.

retep
2015-05-10 19:33
#27

Vad skulle finnas utanför när Allt, allt är Medvetande, medvetande?!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
[rore]
2015-05-11 07:27
#28

#25 retep!

Jag förstår nog hur du menar (tror jag). Med erfarandet. För det är ju något som vuxit fram hos dig i och med TM (antar jag)

Men på den vägen jag vandrat så innefattar dessa ord även mig som individ och släpper mig fri, på ett sätt som jag har haft svårt att nå. Det ligger en acceptans i de orden, som gör det lättare att släppa taget om Logiken och hjärnans konstruktion av hur jag ser/ har sett på allt……..

Det blir som ett växande ledord,, som för mig närmre mig själv och Varat.

Fortfarande känner jag det som om jag svamlar,, och inte riktigt får till vad jag menar🤔

Älvan
2015-05-11 11:15
#29

Retep vad finns utanför medvetandet? Mer medvetande?

retep
2015-05-11 11:16
#30

Vill förtydliga att erfarande är erfarandet av Varandet, av Samadhi,  det Transcendentala rena Medvetandet, bortom sinnevärlden, tanken och allt relativt.

Att erfara Medvetandet i sitt rena omanefisterade  tillstånd, kan vara olika djupt och länge men det är inte något som utvecklas eller som har vuxit fram i mig.

Min första transcendering och erfarande av Varande skiljer sig inte från min senaste. Det som utvecklas och växer fram är medvetenheten om Transcendentalt Medvetande och den växande erfarenheten som integreras i det relativa livet, i sinnet , i känslolivet, i tanken och aktiviteten.

Du svamlar inte rore…Jag förstår hur du menar och hur ordet och beskrivningarna kan ha den inverkan. - Utifrån och in eller så inifrån och ut -

 OM och  hela Universum växer fram ur Medvetandet, A U M

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Upp till toppen
Annons: