Annons:
Etikett01-livsåskådning
Läst 1510 ggr
Aldebaran
2017-04-05 20:35

Ur Ljus på vägen

Dessa regler äro för alla lärjungar. Lyssna och lär!

1. Innan ögonen kunna se, måste de vara oförmögna till tårar.

2. Innan örat kan höra, måste det hava förlorat sin känslighet.

3. Innan rösten kan tala i mästarnas närvaro, måste den hava förlorat förmågan att såra.

4. Innan själen kan stå i mästarnas närvaro, måste dess fötter vara tvagna i hjärtats blod.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
shiba123
2017-10-11 19:07
#1

Har lite funderingar kring punkt 1 och 2.  Jag förstår inte riktigt detta med att "ögonen ska vara oförmögna till tårar".  Man ska ju ha förståelse för andra, och vara empatisk, och då kan tårarna lätt rinna. Har det att göra med styrka, att man klarar det utan tårar? 
Samma sak med hörseln, har det också med styrkan inombords att göra, eller något annat?

[Vianca]
2017-10-12 11:17
#2

#1 shiba
Det är ett citat ur den andlig utvecklingsväg, inom den österländska esoteriska undervisningen.
Så att försöka tolka vad som menas,kan det vara svårt. om man nu inte  praktiserar inom ovanstående vill säga.

[rore]
2017-10-18 13:37
#3

#1.

Jag påstår inte att jag är kunnig inom detta område. Men mina egna tankar runt frågorna ett och två är

1 När ögonen ska vara oförmögna till tårar  - då tänker jag att våra känslor inte längre står i vägen för oss - för att se djupare in i Livet

2 Likaså med öronen - när vi inte längre springer i väg i tanken. Vilket den ofta gör i reaktioner över det *vi* både  hör och ser….

Känsligheten är vår egen inre barometer av det vi ser och det vi hör.

Påsätt och vis kan jag förstå att *man* tror att det handlar om styrka, men framför allt handlar det om acceptans. Att acceptera det som Är. Vad det än kan tänkas handla om.

Att klara Livet utan tårar.Skulle det vara styrka?

Nä det tror inte jag. Men jag tror att på vår resa här i livet så skalas  *man* av. Gamla föreställningar skiftar form och vi får insikter som leder oss vidare.

Upp till toppen
Annons: