Annons:
Etikett01-livsåskådning
Läst 1685 ggr
shiba123
10/9/17, 11:02 AM

Är livet en dröm?

Jag börjar mer och mer tro att livet är en dröm,  och att vi därför kan påverka tillvaron mer än vad man tror. 
Minns ett tillfälle då allt omkring mig stod helt stilla, det var som om jag var utanför världen. Kände ett oerhört lugn, och tänkte "somnar jag så vaknar jag".  Fick samtidigt en känsla av, utan att låta kaxig förstås, att jag förstod allting.  Allt kändes så lätt, och svaret fanns i en enda mening. Men rädslan tog överhand, och jag var tillbaka i verkligheten.  Tror ni att livet är en dröm?

Annons:
shiba123
10/9/17, 2:16 PM
#1

Vad jag också undrar är om jag möjligen var i ett annat tillstånd?  Detta hände inte vid läggdags, utan det var mitt på dagen och jag var uppe.

Huygens
10/9/17, 4:07 PM
#2

Det finns väl funderingar på vissa håll att fysisk verklighet är en illusion, och då är frågan vad den egentligen består av?

Jag skulle försöka utforska den där upplevelsen av att "vara utanför", när den inträffar. Klardrömmar kan förlängas om man håller sej sysselsatt och inte stannar upp. Men jag vet inte vad som gäller för andra upplevelser. Jag skulle också fråga om det fanns "någon" i min omgivning och vänta på svar.

Folk som pratar i telefon kan uppleva ibland att dom är i ett annat tillstånd när samtalet tar en paus.

GardenTourist
6/7/18, 7:04 PM
#3

# 0 Jag känner också så, men mer att allt är en illusion. Det jag tänker ska hända händer oftast i samma skala . Det är jättekonstigt . Attraktionslagar säger vissa att det kan bero på. Men tänk om allt är en dröm . En illusion ? Eller är jag helt vilse i mina tankar . Förstår inte längre något Hur menar du med dröm ?? Vad får du för tankar ? O vad händer i dig som får dig att tro att livet är en dröm ? Är lite nyfiken på hur andras tankar funkar

If the whole world was blind, how many people would you impress?

retep
6/12/18, 3:27 PM
#4

#0 Jag känner igen din erfarenhet, som ett tillstånd av rent medvetande och en glimt av Kosmiskt Medvetande. Ett tillstånd bortom det vardagliga, vanliga medvetande tillståndet. Tillståndet har olika namn som Transcendens, Samadhi, Atman… https://transcendental-meditation.se/den-hogsta-manskliga-upplevelsen/

Så ja, livet de flesta av oss lever här, är en illusion, just för att vi inte är medvetna om vår sanna natur. Om möjligheten vi har att bli och vara medvetna om oss själva som  Oceanen,  samtidigt med upplevelsen av den droppe vi är som en fysisk person

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

mmmichelle
7/2/18, 10:30 PM
#5

Har också upplevt det du skriver om, transcendens.
Har hänt flera gånger i livet, mesta dels när jag var barn. Nu ibland med.
Men kanske någon gång om året bara.. Aldrig fattat vad det är som händer.
Händer alltid i vaket tillstånd. T.ex ofta om jag är passagerare i en bil.. 
Alltid trott och tänkt att jag hamnat i något udda medvetande tillstånd. 
Det är som du säger, att man står utanför allting. Allt du upplever och någonsin har upplevt känns overkligt och allt ses objektivt utifrån. 
För mig har tillstånden ofta varit korta, då hjärnan kommer i kapp och blir rädd och undrar vad fan det är som sker typ.

JRSN
1/3/19, 4:42 PM
#6

Tveklöst så är drömvärlden verklig, även om det är en annan typ av verklighet. Följaktligen, i full logisk konsekvens, så måste verkligheten vara en dröm. Tankarna går till en gammal välkänd berättelse: 

"Chuang Tzu drömde en gång att han var en fjäril som fladdrade hit och dit. I drömmen var han inte medveten om sin person. Han var bara en fjäril. Plötsligt vaknade han och såg att att han låg där igen som en individ. Men han tänkte för sig själv: " Var jag förut en man som drömde att jag var en fjäril eller är jag nu en fjäril som drömde att jag var en man."

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Annons:
Upp till toppen
Annons: