Annons:
Etikett42-kultur-och-folktro
Läst 2396 ggr
twoodblue
1/21/18, 10:01 PM

Vad i helvete är det för fel på människor?!

Jag har väldigt länge velat lägga upp denna fråga, och nu är det dags! Va fan är det för fel på människor? Dagligen möts jag av detta: Företag som säljer skitvaror och som vägrar ta ansvar med reklamation, reparation förens man skriker på dom! Biltrafikanter som skiter i regler och kör för fort, tvingar sig fram, gör farliga omkörningar, kör oskattat mm. Människor som går in i en med vagn, barnvagn osv och säger oj, inte ursäkta. Barn som kastar grus, stenar bollar mm, på bilar folk osv. Barn i mataffären som inte skriker utan gapar och tjuter utan att föräldrar bryr sig ett skvatt. Skottlossningar som sker varje dag med minst 1 mord i veckan. Företag som sparkar folk som om de vore flugor. Människor som begår brott mot äldre. Folk som kör in i en och vägrar namnge sig, och när man tar foto som bevis slår han till dig. Ja listan kan göras lång, men jag gör en en tjänst i att inte skriva upp allt som får mig att bli tokig! Ingen tar längre sitt ansvar, folk är otrevliga, oseriösa, arga, förbannade, hotfulla mm. Under min barndom fick jag lära mig respektera äldre, ta i hand med folk, inte bära keps inomhus, visa hänsyn och sammarbeta mm, och detta är nyss, jag är född 88. Va har hänt med människor? Var är moralen, etiken, hyfsen, ansvaren och mänskligheten? Kan någon förklara för mig innan jag blir helt tokig och får ett spel?!

Beautiful Dreams…

Annons:
Stallmima
1/21/18, 10:13 PM
#1

Sådant undrar jag också!  Klimatet har blivit "kallare" tyvärr. Äta eller ätas är vardag nu tyvärr   😕

twoodblue
1/22/18, 12:01 AM
#2

#1 ja visst har det? Blir tokig av det här samhället. Inte ens en vecka kan man få vara glad.

Beautiful Dreams…

Farwuq
1/22/18, 6:18 AM
#3

Det är våra "folkvalda" som bär det yttersta ansvaret.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[rore]
1/23/18, 7:55 AM
#4

#0 Vad i helvete är det för fel på människor?

Det finns inga klara svar att ge. Men här kommer mina tankar om det du skriver om.

Känner igen allt det där du skriver om och jag känner igen den där underliggande frustrationen och ilskan som skiner igenom mellan raderna i din text.

Visst har klimatet hårdnad

Visst är det bedrövligt mycket våld och egensinnighet som flyter upp i vardagen. Det egna ansvaret tyckes vara som bortblåst,,, mm. Och allt detta ligger utanför både din och min kontroll. När det handlar om alla andra! Och  dom kan vi inte göra något åt.

Om vi vänder på det så kan vi fråga oss: Varför synliggörs detta beteende för mig?

Och det som händer då eller kan hända just då. Är att vi får en känslomässig allergi och kliver rakt in i ilskan och frustrationen eftersom den yttre världens nycker lockar fram känslan av galenskap. Därför att vi är oförmögna att se verkligheten så som den är och vi försöker värja oss mot detta.

När vi lyssnar för mycket till det protesterande jaget som vill annorlunda så hamnar vi i kamp med våra egna tankar och värderingar. Egentligen är det inte människorna det är fel på - Det är våra tankar om dessa människor som bygger historier i våra huvuden som får oss att tappa tron och hoppet om våra medmänniskor.

Och egentligen är det våra reaktioner som säger oss mest om oss själva. Och det är så lätt att missa eftersom vårt fokus ligger utanför i det som vi inte kan förändra.

När Livet visar oss för mycket av det vi inte vill ha! Så visar det oss allt detta som vi inte kan / vill acceptera.

Om vi börjar där,,,,,,,, Öppnas också andra infallsvinklar,,,,,,

[Vianca]
1/23/18, 10:09 AM
#5

Generellt sett så föder negativa tankegångar, en negativ spiral. och det motsatta en positiv spiral.
Den energi man släpper ut, uppfångas av andra människor. det är lätt att det smittar av sig. 
Vilket ansvar har vi gentemot oss själva och omgivningen? finns inte svaret i oss själva.

[Jbgs]
2/6/18, 9:04 PM
#6

Ja håller med. Vad är allt på väg ? Det är deprimerande och sorgligt 😕

Annons:
Naznaz
2/7/18, 10:00 PM
#7

Jag håller fullständigt med dig twoodblue🙂

Kram/Naznaz

twoodblue
3/4/18, 2:42 PM
#8

Ursäkta sena svar, men har varit i en stor flytt.
Kan dock säga att här i Uppsala är människor mycket bättre :)

Beautiful Dreams…

twoodblue
3/4/18, 2:44 PM
#9

#3 Nä inte är de dom som bär ansvaret för att föräldrar inte kan uppfostra sina barn. vuxna inte kan sköta sig osv. Dom rår enbart för samhällets struktur, vilket är dåligt sen moderaterna "alliansen" lyckades förstöra, skolan, vården omsorgen och kommunerna mm.

Beautiful Dreams…

twoodblue
3/4/18, 3:14 PM
#10

#4 Förstår din synvinkel och accepterar självklart saker och att livet förändras.
Visst är jag glad att man 2018 inte behöver göra en massa saker man gjorde på 30-talet, som att ta chefen i handen, tilltala "ni" osv. Men det är inte där skon klämmer. Jag förstår inte allmänt va det är för fel på människor. Det saknar hyfs, ansvarstagande och kloka värderingar mm. Dessutom har jag själv försökt att leva och/eller acceptera de som inte stämmer överens med min världsbild. Men det som då blir är att man mår dåligt av att man är ett svin. Inte att man går runt och gör brott, utan de vardagliga sakerna som, lämna mat kvar på bordet på jobbet, skita i att sätta en "kloss" bakom matvarorna. mm.
Det är också dessa småsaker som gör att folk senare begår brott. Så att acceptera är inte rätt väg att gå.

Beautiful Dreams…

twoodblue
3/4/18, 3:19 PM
#11

#5, nä, Oavsett hur snäll man är och hur fint man beter sig, så får man ändå all skit över sig.
Karma fungerar liksom inte.
Det kan man bara se i världen. Hur många snälla och omtänksamma människor är rika och styr i världen? 5-10% ca. Resten har fått sin makt och rikedom genom att klättra över lik.
De som har varit fördelen med att vara vanlig "döende" är att man just haft den här trevliga atmosfären. dvs vänskap, glädje omsorg mm.
Som nu dock håller på att försvinna-

Beautiful Dreams…

twoodblue
3/4/18, 3:19 PM
#12

#6 och 7.
Eller hur, det är en kall värld.

Beautiful Dreams…

retep
3/4/18, 7:38 PM
#13

När man ställer frågan Vad är det för fel på människor? Då tänker jag att man också kan fråga sig själv, vad är det för fel på mig? Vad har jag för ansvar för vad andra säger och gör. Vad har jag för anledning att sätta etikett, att döma om rätt och fel. Varför engagerar jag mig i andras tillkortakommanden och oförmåga? Varför ser jag inte att det mest beror på mig hur jag väljer att själv vara och hur jag väljer att förhålla mig till livet, samhälle, politik, människor och ….. Tänker att jag kan engagera mig med vilja att förändra och göra bättre utan att för den skull ge skulden åt andra människor, åt folkvalda, politiker o.s.v. samhällsutveckling handlar inte om politik och åsikter i första hand utan främst om egen medvetande utveckling. Om värderingar och förhållningssätt och hur de kollektivt blir och är gynnsamt för samhället som helhet.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
[rore]
3/6/18, 8:18 AM
#14

#10.

Acceptans handlar inte om att rycka på axlarna och skaka på skallen som i att jag bryr mig inte!!

Acceptansen jag menar handlar om det som retep här ovan beskriver.

Vi kan tycka och tänka hur illa vi vill om andra människor och leva efter den devisen Om vi vill,,,

Eller så frågar vi oss själva: Vad det är vi själva behöver göra för att få in mer värme och kärlek i våra liv?

twoodblue
3/12/18, 10:05 PM
#15

ja ni verkar ju inte helt friska iafl….

Beautiful Dreams…

[rore]
3/14/18, 3:43 PM
#16

👍 Bra där,,, och så undrar Du vad det är för fel på människor😟.

Felet med dagens människor * om det nu ska kallas för fel?*Är förmodligen att en del av *oss människor* inte kan tänka utanför vår egen lilla tanke box. Och då inte kan hålla sig i från att döma ut oliktänkandet - och istället så kränker *vi* det som inte passar in i *vår* egen tanke norm.

Du gjorde precis ett prakt exempel - Alldeles själv - Grattis🥳

twoodblue
4/5/18, 11:41 PM
#17

Nä du snackar bara en massa nonsens. Dvs, kan inte Prata som en normal människa, utan ska gå till personangrepp.  CITAT: Eller så frågar vi oss själva: Vad det är vi själva behöver göra för att få in mer värme och kärlek i våra liv?

Tror det är detta som är felet med samhället. En massa besserwisser som du som tror dig veta "allt gott här i livet". Någon som vet bäst och kan allt, trots att man inte har kunskap, bara för att man ska få säga vad man tycker.

Att tänka utanför boxen gör väl inte man kan saker och har rätt.
Ja, det är garanterat personer som du som gör samhället till vad det är idag.
Jag tycker jag kan köra mot rött, då gör jag det…
Nä ska inte lägga mer tid på sådana som du, som bara tar energi istället för att ge,

Beautiful Dreams…

[rore]
4/6/18, 5:12 PM
#18

#17

Jag vet inte riktigt med vilka ögon du läser min text och egentligen så är det strunt samma. Men jag kan ändå inte bara strunta i den här tråden (uppenbarligen) Det är trist att du tolkar citatet som ett personangrepp. Det är absolut inte menat som det.

Min tanke med de raderna handlar mer om att Vi . De flesta av oss människor inte ens ifrågasätter våra egna tankar - utan tankarna lever *sitt egna liv* inom oss och vi reagerar ut dem i möten med andra.  ( en väl inövad par dans - eller ett spel om man så vill som typ schack. Om jag gör si,, så gör h*n så* ) När någon bryter den normen så blir det turbulent, osäkert

Vi *människor*tolkar in och vi bedömer och vi ,,,, ?

 Vi lägger tonvikten på vad andra människor gör eller inte gör -  Varför då? En slags självhävdelse?

 Varför anstränger Vi oss för att vara BRA människor och göra det rätta sakerna?

Vad är rätt och vad är fel? Vem är jag att döma - Vem är du att döma? 

Vad betyder det att vara en snäll människa?

 De allra flesta av oss har fått lära sig att vara artiga, snälla och vänliga - och många av oss kliver in i den rollen - lever den rollen i många många år och försöker vara ALLT det DÄR som Vi tycker oss se Att ANDRA SKITER I!😡 Vad händer då???

Bitterheten börjar gnaga - Till en början kan det kännas skönt att spy ur sig sitt missnöje med andra *likasinnade* Det blir som en enad front - ett sammanhang och  ett tillhörande. Med tiden börjar den där bitterheten gnaga sig inåt, den liksom kletar sig fast. För den börjar alltid om- Alla andra är så jä..la Ja vad man nu kan hitta på att folk är eller inte är….

Bitterhet och besvikelse över att andra inte gör si eller så, eller att de rent av gör si eller så.

Tillslut kommer *man* till en punkt där man inser att klagolåten går på repeat utav sig själv.  Tjatigt- tråkigt- grått och trist och att bitterheten har flyttat in

Och bitterheten bottnar I Rädslan av att inte kunna förmå sig  att vara Den Man egentligen vill vara!

Vems är felet?

Alla andras?

 eller

kan det möjligtvis vara ens eget fel??

Striden inom fortgår inom och utom - Under tiden som dessa strider pågår fortsätter vi *människor* att kasta skit på varandra tills vi lessnar och tar ansvar för vårt eget mående - våra egna tankar och vårt eget liv.

Vi lär oss att välja våra strider med större omsorg eller så gör vi det inte.

*********************************************

Och på detta ett litet tydliggörande:

Jag kränker inte medvetet mina medmänniskor.

Jag kör inte mot rött.

Jag håller mig till lagen

och jag försöker att inte kasta sten -

När jag själv sitter i glas hus.  *men i bland så kliar det i fingrarna *🤐

vallhund
5/13/18, 9:26 PM
#19

"Dagens ungdom" klagades det på redan på Platons tid, inget nytt m a o.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Farwuq
5/14/18, 6:43 AM
#20

Det eviga och så lätt använda klagomålet.
Det säger mer om den kalagande, än om ungdomarna.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Moonwing
5/15/18, 7:13 PM
#21

Mycket rakt och klokt sagt Farwuqe´n! 😎 Ser man igenom alla hemskheter, och övar sig i "betraktar-rollen", ser man världen på ett annorlunda sätt (även om det är svårt)..som tex  Jesus sade när han innan han dog (fritt översatt) ;

"Förlåt dem, Fader-för de vet inte vad de gör"

Det säger väl allt tycker jag i alla fall, att människor som inte har insikt , eller ödmjukhet och ser till sitt eget bästa först-ofta skadar andra på olika sätt-ibland utan de förstår att de gör så.

En fin sak finns det dock med "martyrskapet"-om man nu kan kalla livets olika prövningar det..och det är att man upplever den djupare, sannare sidan av livet. Här måste jag slänga in min älsklingsdikt som så fint uttrycker detta.

Jag vet en väg som leder hem.

Den vägen är tung att gå.

Var vandrare där blir en fattig man

och liten och ful och grå.

Jag vet en väg som leder hem.

Den vägen är kal och ren.

Den är som att luta sin varma kind

mot obarmhärtig sten.

Men den som känt den stenen

mot kindens isade blod,

skall märka, hur mild dess hårdhet är,

hur trogen och fast och god.

Och han skall tacka stenen

och hålla det hårda kärt

och prisa det enda kämpaspel

som var sin seger värt.

- Karin Boye

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Tant Grön
6/1/18, 3:58 PM
#22

Undrar också som TS vad har hänt med Sverige? Började märka det när alliansen vann valet genom att sänka ersättningen för arbetslösa och tvingade cancersjuka att jobba.
Nu vill moderaterna göra om samma, ta från de sjuka som redan har svårt att klara sig och ge till de som arbetar. Ja, det funkade ju sist, så det kan  gå nu också.
De som arbetar och bara tänker på att få lite mer i lön och skiter i andra, tänker tydligen inte på att de själva kan bli sjuka eller arbetslösa en dag.
Så fruktansvärt egoistiska och grymma många har blivit.
Detta skulle aldrig ha gått förr i tiden. Inte ens moderaterna var så grymma.
Fast visst, man kan ju låtsas som om det regnar och bara se det positiva. Fast det ändrar ju ingenting för de som drabbas. 😕

Huygens
6/1/18, 6:10 PM
#23

Bilderberggruppen.

Dom jobbar på högtryck.

Upp till toppen
Annons: