41. Tidigare civilisationer

Eltanin

2018-09-22 19:43 #0 av: Huygens

Antennen Eltanin (wiki) är ett föremål som upptäcktes på havsbottnen med sonar (?), 1964-08-29, på 3,9 km djup, sydväst om Kap Horn, Sydamerika. 

Eltanin (wiki), Gamma Draconis, är också en stjärnkonstellationen i Draco. Eltanin USNS är även namnet på det fartyg som upptäckte Antennen Eltanin. I denna text avser jag Antennen Eltanin då jag nämner Eltanin. Om jag avser fartyget, kommer jag explicit skriva fartyget Eltanin.

Eltanin är en avlång sak som syntes på ett sonarfotografi (?) år 1964, fotograferat av fartyget Eltanin. Officiellt vet ingen dimensionerna på Eltanin, men det verkar röra sej om ett 200 m långt föremål med 24 "spröt" som avslutas med runda klot. Eltanin varierar i tjocklek mellan 1 - 3 m i diameter. Kloten i ändarna av spröten är
2 - 3 m i diameter.

Eltanin sticker rakt upp från havsbottnen på 3,9 km djup och liknar därför en antenn. Om Eltanin verkligen är en antenn, får nog anses som en öppen fråga.

Fartyget Eltanin var från början ett krigsfartyg, men gjordes om till ett "civilt" forskningsfartyg med syfte att kartlägga havsbottnen runt Antarktis. Enligt uppgift fanns det inga ubåtar som kontinuerligt kunde gå så djupt som 3,9 km djup år 1964. Fotot av Eltanin är av lite oklart ursprung, men har troligen skapats ur reflektionen av sonarsignaler från fartyget Eltanin.

Ingen vet hur Eltanin hamnade på havsbottnen och föremålet har ej officiellt plockats upp ur havet. Min gissning är att Eltanin kan vara en gammal artefakt från en svunnen högteknologisk civilisation.

Eltanin kan vara en uråldrig "sensor" som känner av om något skepp närmar sej hemligheterna på Antarktis. I så fall måste det finnas flera sådana "antenner" på havsbottnen runt Antarktis, då jag antar att Eltanins ("sensorns") räckvidd är begränsad.

Läser man på wikipedia idag, uppges Eltanin vara en havssvamp av arten chondrocladia concrescens. Problemet är bara att den avsedda havssvampen sällan blir mer än 1 meter lång, är 1 - 2 cm tunn och fartyget Eltanins sonar år 1964, hade ganska grov upplösning, troligen inte bättre än 0,5 m på lite större avstånd.

Modern sidovysonar med markant bättre upplösning blev kommersiellt tillgänglig först under 1980-tal. Det är dessutom kolsvart på 3,9 km djup så väldigt få fasta bottenlevande organismer kan bli särskilt stora, då bristen på föda utgör en begränsning. Det är även anmärkningsvärt att man inte hittat flera "havssvampar" med samma typ av sonar.

Den bifogade bilden visar till vänster sonarfotot av Eltanin på havsbottnen och till höger finns en teckning på den utpekade havssvampen ("sjömasken").

(Bilden är sammansatt av två ursprungsbilder som är public domain och som kan hittas i den första wikilänken ovan.)

Anmäl
2018-09-24 06:59 #1 av: Farwuq

Förskräckt Man häpnar.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2018-10-16 01:21 #2 av: Moonwing

#2 Säkert från pre-historisk tid, när någon av de tidigare gynnarna härjade fritt med allt möjligt, från genmanipulerade arter till tekniker vi inte ens har tillgång till idag.
Kanske fanns det en anledning till alla stora globala katastrofer.
Möjligen gick man lite över gränsen..😎

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Anmäl
2018-11-03 00:00 #3 av: Hukanson

En vattenvariant av djungelns "vandrande pinnar" som ju är djur fast maskerade till kvistar eller pinar. En oerhört underlig varelse som kanske kommer ursprungligen från havet.

Oneness can not be divided.

Anmäl
2018-12-08 21:36 #4 av: Aldebaran

Glad

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Anmäl
2018-12-10 08:01 #5 av: Farwuq

Alde, kul att se dig, det var ett tag sedan.
Tummen upp

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.