02. Energier och krafter

Oumuamua

2018-12-16 00:42 #0 av: Huygens

Under 2017 passerade en asteroid som kom utanför solsystemet. Tidigare har vi haft C/2017 K2 (länk) och den nya asteroiden är Oumuamua (wiki), C/2017 U1. SVT

Nu visar det sej att Oumuamua hade underligt rörelsemönster. När Oumuamua lämnade solsystemet började asteroiden accelerera bort från solen. Accelerationen var liten, bara 0,001 mm/s2, men över tid blev accelerationen påtaglig. Förklaring saknas. (YT/ThunderboltsProject, 2018-12-15, 15 min)

Var Oumuamua självreglerande och kunde styra sin bana i rymden?

Varifrån kom energin till accelerationen?

Anmäl
2018-12-21 22:32 #1 av: JRSN

Det skulle kunna vara solvinden som får utgående asteroider att långsamt accelerera. Solvinden, bestående av protoner och alfapartiklar, skapar ett 'tryck' som liksom knuffar på objekt i solens närhet. En protuberans (plasmamoln) som utsänds från solen har ju, märkligt nog, minst fart i skapelseögonblicket, för att sedan accelerera utåt.

..........................................
Sajtvärd: Andar, änglar & demoner / Knackningsterapi
                      www.astromantra.se/

Anmäl
2018-12-23 05:03 #2 av: Huygens

Utökad analys: (YT/ThunderboltsProject, 2018-12-22, 16 min)

Det nämns att det är lite konstigt att ingen av satelliterna som kan observera röntgenstrålning riktades mot Oumuamua. Eller så gjordes det i tysthet och resultaten är ej offentliggjorda.

Det finns flera exempel på underliga accelerationer eller nedsaktningar i rymden av långtgående satelliter. Förändringarna är små, men finns där.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pioneer_anomaly
https://en.wikipedia.org/wiki/Flyby_anomaly

Pioneeranomalin påstås vara förklarad av solvinden, men förklaring saknas i så fall till varför nedsaktningen ej följde det ökade avståndet från solen, utan under lång tid var nedsaktningen konstant. Fysiker Eugene Bagashov.

Anmäl
2019-01-06 23:13 #3 av: Huygens

Frågan är om Oumuamua kan ha varit en trasig farkost på väg till jorden? Oumuamua korsade jordens omloppsbana på mycket nära avstånd. Ingen annan planets bana korsades.

Anmäl
2019-01-11 07:15 #4 av: Farwuq

Vilket  perihelium hade den?

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2019-01-11 11:10 #5 av: Huygens

0,25 AU

Anmäl
2019-01-17 07:54 #6 av: Farwuq

Oj, innanför Merkurius.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl