2018-12-25 15:08 #0 av: Huygens

Ibland när man ser något videoklipp från Thunderbolts Project (en forskningsgrupp inom Elektriska Universumet), nämns referenser till vetenskapsmannen Immanuel Velikovsky (wiki).

Jag hittade nu en sparade videoserie om Velikovskys texter på en norsk sida. Hela videoserien är i längsta laget att referera, 2 timmar, men jag kan ge en kort intressant kommentar om istiden.

Enligt traditionell forskning har jorden tidvis kylts ner och inlandsisen har brett ut sej över norra halvklotet, bl a över Sverige. Men Velikovsky tror att det istället för nedkylning är den geografiska nordpolen som flyttat sej och dessutom flyttat sej 5 gånger i modern geologisk tid. Även sydpolen har förflyttat sej på motsvarande sätt. Se videoklippet ca 1 minut från 1:44

(YT/Rune Øverby vid 1:44, del 3 (av 4), 2015-07-18, 28 min)

Velikovsky motiverar påståendet om geografiska nordpolens förflyttning med att själva nuvarande Arktis aldrig helt frös igen. Istället förflyttade sej det frusna området från Nordamerika över Atlanten till Norden och vidare till Sibirien över ett antal 1000-tals år, med ryckvisa förflyttningar.

Vad som orsakat nordpolens förflyttning är en gåta. (en främmande planet?)

Dessutom finns det frusna palmer i marken vid norra kusten av Alaska vid en tid när norra Alaska borde varit helt fruset och haft tundraklimat. Velikovsky har talrika citat från uråldriga skrifter som nämner dom hemska följderna av varje polförflyttning, hur landet skadades, hur marken och byggnader förstördes, hur himlen förmörkades av stoft, hur solen stod still, hur månen föll ner i havet osv. Jmf även dom snabbfrusna ullhåriga mammutarna.

En av skrifterna är egyptiska Ipuwer (wiki), som nämner följderna för folket. Se del 4 i videoserien ovan.

Nordpolens förflyttningar verkar ha inträffat över ca 42 000 - 12 000 år sedan.