2018-12-30 18:29 #0 av: Huygens

Ett kraftigt blått ljus syntes på natthimlen 2018-12-27 över New York, USA. Det blå ljuset sades härröra från en 5 minuter lång kortslutning i en transformator i stadsdelen Astoria i Queens.

SVT uppger att det var en explosion i "ett kraftverk". Andra nyhetskällor säger att det var en kortslutning eller brand i en transformator i kraftverket Con Ed (wiki). Det framgår inte vilken typ av kraftverk det rör sej om (olja, kol eller gas?).

En analys påpekar att andra liknande kortslutningar inte gett upphov till blå ljus på himlen som syns åtskilliga mil bort. Många boende i New York och New Jersey trodde att det blå ljuset kom från Brooklyn. (YT/secureteam10, 2018-12-28, 16 min)

Noterbart är att media i alla läger skrev aningen nedlåtande eller löjliggörande ståndpunkter att det blå ljuset inte var från UFO eller rymdvarelser. Även myndigheter som polis, brandkår och politiker valde att uttrycka att det inte rörde sej om en rymdinvasion eller varelser. Varför var sådana ståndpunkter nödvändig?

Normalt sett vid sådana kortslutningar brukar elsystemet slå av strömmen ganska så fort när en kortslutning uppstår. Förklaring sakans till varför elen ej automatiskt kopplades bort och varför kortslutningen tilläts pulsera med sitt blå ljus i 5 minuter.

Jag har samlat några artiklar som visar bilder från det blå ljuset och visar myndigheternas ståndpunkter. Jag tvivlar på den officiella historien.

DailyMail, 2018-12-28, första bilderna
DM, AP-artikel
DM, AFP

DM, PA
DM, om stadsdelen och konsekvenser + bilder
DM, AP, morgonen efter

DM, påståenden om plasmabågen + bilder
DM, om polisen 2018-12-29
DM, borgmästaren Andrew Cuomo

DM, Ariana Grande tackar nej till adelstitel efter Manchesterattacken

Noterbart är att borgmästaren Cuomo dök upp på presskonferens med en alienmask i ett slags "skämt", troligen för att löjliggöra möjligenheten att det blå ljuset kunde ha samband med andra varelser. I flödet av nyheter fanns också Ariana Grande och en adlig titel är ett "blått band" till Storbritannien, i övrigt vet jag inte kopplingen, men kände att jag borde inkludera även den sista artikeln, då något är knepig.

Vi kan jämföra situationen med dom sk Phoenixljusen som syntes i flera timmar och där politikerna sedan visade upp en alienklädd person som dom under aningen nedlåtande former skojade om att dom "gripit". Det hela kändes som en teater i syfte att förminska händelsen.

Jag tror det är naivt att bara svälja myndigheternas officiella berättelse. Visst, en transformator kan ha brunnit också, men det blå ljuset var så kraftigt att bilderna inte gör rättvisa. Det finns NY-bor som sagt på nätet att dom trodde det var domedagen, så intensivt lyste himlen upp.

Någonting annat pågår.