41. Tidigare civilisationer

Sfinxen

2019-03-13 16:51 #0 av: Huygens

Professor Robert Schoch (wiki) berättar i en intervju att han dragit slutsatsen att Sfinxen i Giza, Egypten, är minst 11 700 år gammal. Professor Schoch är geofysiker och wikipedia är åtminstone nedlåtande i sin text. Dom flesta arkeologer inom ämnet väljer att inte studera geologin som ligger till grund för åldersbestämningen av Sfinxen, Sfinxinneslutningen och det sk Sfinxtemplet.

(YT/JoeRogan, 2018-06-02, 34 min)

Sfinxtemplet är uppbyggt av 50 ton tunga stenar som måste släpats på plats av människor (varelser?) från en helt annan kultur än den som styrdes av dom senare faraonerna.

Anmäl
2019-03-13 20:54 #1 av: JRSN

Sfinxen bör rimligtvis ha uppförts för att markera inledningen av Lejonets tidsålder. Denna tidsålder sägs ha inletts 10.900 f.kr. men tidpunkten varierar med vilken källa man refererar till. Någon alternativ anledning att konstruera ett så massivt monument, som riktar blicken just på solens uppgång vid vårdagjämningen, känns inte alltför troligt. Sfinxen är sannolikt en astrologisk klocka gjord i sten. Döljer sig det exakta årtalet för dess byggnation någonstans i gångarna under Sfinxen?

..........................................
Sajtvärd: Andar, änglar & demoner
                      www.astromantra.se/

Anmäl
2019-04-27 14:14 #2 av: karinaelle

den är helig. min make har fotograferat den, vilken mäktig liten jäkel.

Anmäl
2019-06-24 12:34 #3 av: Huygens

Sfinxens fem stenlådor motsvarar hörnen på dom två stora pyramiderna. Frågan är var linjernas ändpunkter pekar? (YT/Ancient Architects, 2019-06-19, 11 min)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.