Existens iFokus

Existens

Etikett01-livsåskådning
Läst 203 ggr
johan
2022-06-17 08:29
2

Själen

I en diskussion frågades det om jag trodde på själen. Jag svarade att jag inte trodde att det var något fysiskt i kroppen eller något jag trodde svävade runt i universum när vi dör. Alltså, varken något fysiskt eller något magiskt.

Däremot hörde jag en intervju nyligen med en idé om själen som resonerade i mig:

Själen är minnet av oss som lever kvar i andra.

Så länge man är ihågkommen lever man vidare när ens fysiska kropp gjort sitt.

Varianter av detta finns i många kulturer.

Mvh // Johan

• Redigerat 2022-06-17 08:30 av johan
Niklas
2022-06-17 10:28
1

Eftermäle. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Huygens
2022-06-17 11:40
4

Det finns ju olika bevis för att något mer än det fysiska existera.

Hur fungerar hypnos? Där är det ju någon som får kontroll över en annan persons medvetande.

Även patienter som genomgått hjärtbyten kan få andra vanor, t ex gilla maträtter som dom tidigare avskytt. Det har då visat sej att den person som dom fått hjärtat från haft dessa vanor eller tyckt om den specifika maträtten.

Ett antal berättelser från NDUer och före-livet vittnar om att det finns mer. Patienters själar som svävat upp ovanför operationsbordet och kan berätta vad dom sett i efterhand är så vanligt att vissa sjukhus klistrat bilder på toppen av armatur som bara kan ses om man svävar uppe vid taket, för att bekräfta patienternas NDUer.

Condor
2022-06-17 11:54
1

#2:

Vad får dig att tro att detta " mer än det fysiska" skulle just motsvara människors föreställningar om det, t.ex. föreställningarna av en själ?

Det finns ju nästan lika många olika föreställningar som det finns människor. Utesluter du verkligen att detta "mer än det fysiska" skulle kunna vara någonting som är oföreställbart för människors förstånd? T.ex. skulle det kunna vara något som ligger utanför förståndets dualistiska tänkande. Någonting som man inte kan förmedla till en annan, utan bara erfara. Är detta verkligen så orimligt för dig? Eller kan det hända att förståndet och egot behöver någonting att "greppa tag i" och därför väljer du att tro vad du hör av andra, men som inte går att erfara?

Huygens
2022-06-17 12:02
1

Personer som varit blinda sedan födseln har kunnat se under NDU och exakt återgett vad dom sett, även saker som bara kan ses från hög höjd eller sånt som funnits inne i låsta rum.

Personer som varit blind har kunnat se, när deras själ varit ute ur kroppen.

Det finns otaliga exempel på personer som inte gillar eller inte kan utstå bedövning, som hypnotiserats och inte känner smärta av någon betydelse trots att tandläkaren borrat i käkbenet och sedan skruvat in brånemarksskruvar i käken.

Själen är påverkad och kontrollerad av någon annan.

Condor
2022-06-17 12:30
1

#4:

Om själen är den gudomliga gnistan i oss, vad man än föreställer sig eler inte föreställer sig att det är, tror du verkligen att det finns någonting som kan kontrollera gud?

Jag såg en dokumentation om NDU en gång, när dom hypnotiserade en kvinna som under hypnos berättade att hon i ett tidigar liv var en man som levde i Italien. Hon beskrev omgivningen i staden som hon bodde i, men som hon aldrig hade besökt i det här livet. Det stämde överens med hur det såg ut där.

Sen sa hon att hon var konstnär, men det gick inte att hitta en konstnär som hennes uppgifter stämde överens med. Det gick heller inte att hitta bilder. Det enda som stämde var att hon kunde beskriva att det fanns en marknadsplats och hur husen där såg ut.

Sen visade det sig att alla hennes uppgifter fanns i en bok, en roman, som hon en gång i tiden hade läst, men som hon hade glömt bort och det som hon läste kom fram ur hennes undermedvetande under hypnosen.

Du kommer aldrig att hitta och förstå detta "mer än det fysiska" på fysiskt plan, med förståndet, men försöket och att göra sig föreställningar av det leder till att du gör dig illusioner. Om du skulle sluta att göra dig illusioner och blockera dig själv att göra egna erfarenheter, kanske du en dag skulle kunna göra dessa erfarenheter och sedan skratta åt föreställningarna som du gjorde dig. Då skulle du se att detta "mer än det fysiska" är något helt annat än det som du föreställer dig och att det inte går att "kontrollera gud" som finns i allt som existerar. Tror du verkligen att skapelsen kan kontrollera skaparen?

FataMorgana
2022-06-17 15:59
1

#5: Det verkar att det här "mer än det fysiska", som Huygens föreställer sig som själen i hans föreställningar bara är en svag massa av någonting som flyger omkring i luften och som man kan knuffa hit eller dit och på andra sätt kontrollera. Det är liksom hans föreställning av högre makter verkar det som. Men jag hade gärna hört Huygens förklara det med egna ord, vad han riktigt anser att själen är för något och hur det skulle kunna kontrolleras. Men det känns som att han inte vill eller kan svara på den frågan.

[Thunder Storm]
2022-06-17 16:01
3

#2: För en gångs skull håller jag med dig Huygens och det känns riktigt bra med tanke på att jag är emot så mycket som du förmedlar inom konspirationer att äntligen kunna hålla med dig 😎

NDU är det så många som vittnat om och personer som helt ratat tanken på att något mer finns har kommit tillbaka med helt nya tankar och uppfattningar samt att rädslan för döden inte längre finns hos dom som känt rädsla inför övergången.

Jag har aldrig haft en NDU däremot ser och hör jag andevärlden som vilken vanlig fysisk person som helst och har gjort hela mitt liv men hade jag inte kunnat se och höra så hade jag garanterat ifrågasatt precis alltihop för personer som inte vart med om sånt eller NDU så blir det väldigt svårt för dom att tro eller ens förstå hur mycket man än förklarar så tar dom inte in det och det kan ingen begära av dom heller.

Man behöver vara på plats antingen i en NDU eller stå öga mot öga med andevärlden först då är man övertygad för det blir väldigt svårt att bortförklara något som är så uppenbart samtidigt förstår jag dom som ifrågasätter för hur kan man ens komma i närheten att förstå eller ens tro om man själv inte vart med om det.

Jag har genom åren kämpat och berättat och hoppats att dom som enbart tror ska våga lita på att liv efter detta finns men så länge dom själva inte står inför övertygelsen så kan man inte mycket göra men en dag ser dom själva och det har ingen betydelse heller under fysiska livets gång om man tror på det eller inte för när allt kommer omkring så kommer vi alla hem en dag och då får dom själva se.

FataMorgana
2022-06-17 16:08
1

#7:

"Man behöver vara på plats antingen i en NDU eller stå öga mot öga med andevärlden"

Betyder det där att du ser "andevärlden" som något som är skilt från dig, om jag snällt får fråga 😊

[Thunder Storm]
2022-06-17 16:20
1

#8 Snällt får man fråga inga problem alls 😎

Låt mig säga så här enkelt att du och jag möts över en fika och babblar lite så enkelt är det med andevärlden för mig lika tydlig och klar som om du och jag skulle mötas IRL.

Condor
2022-06-17 16:20
1

#7:

Hur tolkar du egentligen det som jag har sett i en dokumentation, där de undersökte hundratals fall av NDU. En del såg Jesus, som tog emot dom och sa att personen måste tillbaka igen. Människor som trodde på andra religioner såg det som de trodde på.

De som tror på Jesus ser det som bevis på att deras religion är den rätta, medan de som såg någon annan som motsvarade deras religion ser det på samma sätt.

Jag vet inte vilka slutsatser du drar av det, men man kan ju fundera på teorier. Kanske det gudomliga presenterar sig så för människor, att det dyker upp som det som de tror på. Men kanske vi har ett programm i våra gener som hjälper oss att lämna världen på det här viset.

Sen ska man inte glömma att talgkottkörteln utsöndrar stora mängder DMT (dimetyltryptamine) när man dör. Det är samma drog som i ayahuasca. Den kan ju vara en dörröppnare och i vissa kulturer gör shamaner resor med ayahuasca. Men vilka dörrar öppnas hos vem? Är det en "gudomlig upplevelse" eller bara resultatet av en drog som vi bildar för att göra döden lättare för oss.

Jag själv tycker att det finns allt för många obesvarade frågor för att veta vad som verkligen händer. Man kan förstås tro på någonting eller välja att vara nyfiken i stället för att tro på någonting som kan vara fel.

FataMorgana
2022-06-17 16:38
0

#9: Ska det betyda att du ser "andevärlden" som skild från dig? Du är alltså på den ena sidan och "andevärlden" på den andra sidan av bordet. Förstår jag dig rätt?

[Thunder Storm]
2022-06-17 17:18
2

#11 Nu trotsar du så du får inget svar, nöj dig med att jag ser och hör sen kan du välja att ta in det eller inte I don't give a damn.

• Redigerat 2022-06-17 17:20 av [Thunder Storm]
FataMorgana
2022-06-17 17:58
0

#12: Haha… 😄 Nä det var egentligen inget trots, utan jag var bara nyfiken på hur du ser det och om du skulle förstå min fråga, vilket du inte verkar ha gjort. Men det är okej 😊

Själv ser jag inte det andliga som något som skulle vara skilt från mig och som något som skulle finnas framför mig, så som att "här är jag och där är det andliga", utan för mig är det vi som till vår sanna natur är det andliga och att det är den här världen som vi befinner oss i som är den andliga världen. Jag ser alltså ingen annan värld där ute som skulle vara mer andlig än den här och inga andra varelser som skulle vara mer andliga än oss människor 😊

• Redigerat 2022-06-17 17:58 av FataMorgana
FataMorgana
2022-06-17 18:01
0

#13:

Bara som ett litet tillägg.

Med andra ord ser jag oss inte som några människor som är här för att göra andliga erfarenheter, utan att det är vi som är det andliga som är här och gör mänskliga erfarenheter.

• Redigerat 2022-06-17 18:01 av FataMorgana
Condor
2022-06-17 18:11
0

Till andevärldar kan jag inget säga och jag vet heller inte med vem man kan prata där. Men jag vet att bakom illusionen/maya finns det inget jag som kan prata med någon och det finns heller inget du som kan höra. Det existerar inga ord där heller.

[Thunder Storm]
2022-06-19 17:01
0

#13: Aha ok nej jag förstod faktiskt inte din fråga men ställer mig först i kön och ber om ursäkt för nu förstår jag hur du menar och jag upplevde det provokativt där en stund men nu när du har förklarat så förstår jag .
Tack FataMorgana 😎

• Redigerat 2022-06-19 17:01 av [Thunder Storm]
FataMorgana
2022-06-19 17:06
0

Tänkte väl det 😊

Men nu när du förstår min fråga, så undrar jag hur du skulle svara på den?

[Thunder Storm]
2022-06-19 17:11
1

#17 Jag orkar faktiskt inte men är glad att vi förstår varandra så vi låter det stanna där🤗

FataMorgana
2022-06-19 17:21
0

#18: Det var nu egentligen bara en ja eller nej fråga.