Existens iFokus

Existens

Etikett01-livsåskådning
Läst 1104 ggr
[rore]
4

Kärlekens olika ansikten

Att hjälpa andra Är att hjälpa sig själv.

Att hjälpa någon som ropar på hjälp, men som inte förmår förändra sig själv.

Är att ge sitt medgivande till att bli utnyttjad och försätter även "hjälparen" i en offer roll, som inte gynnar någon utav parterna.

Lärdomen i detta månne vara:

Insikten om det egna ansvaret. Då vi lär oss sätta sunda gränser för oss själva och för andra.

Att säga NEJ Är även det en Kärleksfull handling.

Foto: Rore

Farwuq
1

Fin tanke.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Aldebaran
1

Fin tanke och så är det, men gränslinjen är försvinnande tunn där Rore  …

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[rore]
0

Vill du förklara det där med den försvinnande tunna gränslinjen Alde. Är inte säker på om jag hänger med i det du menar.

Aldebaran
1

Att det kan finnas de av oss, låt oss kalla det för "Våra yngre bröder/systrar" som inte kommit längre, där kanske inte förmår att att själva ta sig ur vissa saker.

Att de inte medvetet utnyttjar en hjälpande hand. Tror att så länge man kan/orkar och förmår så skall till varje pris erbjuda sitt stöd i olika sammanhang, detta utan tanke på egen vinning. Men visst är det svårt.

Att säga nej kan, å är för oss genomsnittsmänniskor ofta bara en väg att enkelt undvika egna problem samt ansvar. Hur svårt är inte detta?  :)

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[rore]
1

Alde!

Jo det är ju sant,, Likväl så finns det allt för många av oss "genomsnitts" människor, som inte förmår säga Nej av olika anledningar.

Och dessa blir då utnyttjade och förbrukade av sina medmänniskor.

Det är som du skriver en hår fin balansgång på livets väg och allting har sin tid.

Moonwing
0

Fint skrivet , Rore! ❤️..ja det är så sant..och gränserna är så olika ifrån situation till situation..-inte lätt att alltid veta vilket ben man skall stå på alltid, inte…😎 Jag har även en känsla att man inte utmanar sig själv tillräckligt med, att tex hjälpa till i andra saker än där man är hemtam med sitsen.

Jag kan själv fega ur om jag känner att jag kanske?, skadar istf hjälper någon, då det typ gäller ett helt nytt område för mig. Jag inser det ofta-men ser det inte sas alltid, att jag beter mig så-förrän efteråt.

Som typ, (tar nåt trivialt ex.)..-en mamma med ett helt nyfött spädbarn i famnen, sitter på en mottagning och ber mig om hjälp att hålla ordning dels på lillungen plus de andra 3 hon har med sig (emedan hon går på toa tex)..jag nekar ju inte..men kan känna mig otillräknelig och därför hinner någon annan ingripa..retligt, men lärorikt!🤐😃

Jag kan naturligtvis även känna det motsatta-att jag inte vågar ta emot hjälp, pga rädsla för att tex stå i skuld, bli utnyttjad tillbaka..etc 🤔

Kanske därför det gamla talesättet heter; "Bättre att fela, än vela"..😇

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen