Vad är bra moraliska värderingar?
Hej jag håller på med ett arbete i religionen och har totalt fastnat. Kanske kan någon av er hjälpa mig? Tack på förhand =)
p { margin-bottom: 0.25cm; line-height: 120%; }
Moraliska värderingar handlar om hur vi bör handla moraliskt, vad vi anser vara gott respektive vad ondska är i livet, vilka karatärsegenskaper hos en människa som anses vara värdefulla respektive dåliga, och vad som kännetecknar ett gott och rättvist samhälle.
Ge exempel på vad som kan anses vara bra respektive dåliga moraliska värderingar i vårt samhälle och resonera kring varför de kan anses vara bra respektive dåliga - koppla till de etiska handlingsmodellerna när du motiverar och argumenterar.
Vilken eller vilka livsåskådningar präglar vår syn på moraliska värderingar i Sverige? Vad präglar din syn?
Ja, det vi har i Sverige bygger ju på urvattnade kristna värderingar, så sök lite på det. Gå till bibblan och sök efter böcker på hur kristendomen påverkar vårt liv i Sverige. Läs historier på nätet om hur utlänningar från icke-västvärlden ser på Sveriges kultur, så ser man skillnaden.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Jag tror det beror lite på vilken tidsperiod man pratar om, dagens Sverige skiljer sig ganska mycket ifrån början av tusentalet tex..tror vår " moraliska ram", är lite av en mix ifrån vår egen tid, med influenser av vad som varit..
"Inom
en människa av ljus, finns det ljus...När
hon inte lyser, råder mörker." (Evangelium
enligt Thomas,
24)
/ Wingen