Existens iFokus

Existens

Etikett30-sajten
Läst 1178 ggr
Ayena
2008-07-15 19:41
0

Bilder!

Tänk på att när ni lägger in bilder som inte är era egna så lägg gärna in en länk till den sidan ni hittade bilderna.

Copyrightlagen säger att man inte får använda bilder som någon annan har upphovsrätt på.

Eftersom jag sysslar väldigt mycket med grafik så vet jag att det finns massvis med konstnärer som gärna ser sina bilder spridas och inte bryr sig, men sen finns det också de som skriver klart och tydligt på sina hemsidor att deras bilder inte får användas.

Om ni hämtar en bild från en hemsida så länka gärna dit.

Om bilderna ni lägger in är stora (mer än 350 pixlar breda) så lägg dem inte i trådarna utan lägg bara in som bifogad fil.

Fråga gärna !

Kram Gilla

Faith
2008-07-15 21:07
0

Jag ber om ursäkt att jag klantat mig med en bild jag la in. Generad Jag har inte vetat om detta, har väl inte läst så noga där jag hämtat bilder. Bra att du nämnde detta Gunilla, nu vet jag och ska vara nogrannare med det hädanefter :) F´låt

Ayena
2008-07-15 21:20
0

Det är inte lätt att veta om man inte direkt brukar använda sig av olika bilder i internetsammanhang. Det finns ju en uppsjö av bilder på nätet och det är sannerligen inte lätt att veta vilka man får använda och inte.

Detta är ju inget slutet forum då därför kan man kanske tänka på innan man lägger bilderna, var upphovsrätten finns. Har man hittat en favoritkonstnär så kan man skriva och fråga om man får lov att använda vederbörandes bilder. Jag har gjort så och har hittills aldrig fått nej.

Själv är jag ju en älskare av vackra bilder så jag ser gärna att vi kan titta på bilder härinne, men att vi kollar hur det ligger till innan vi lägger ut bilden

Vissa konstnärer lägger helt enkelt en vattenstämpel på sin bild som visar vem den tillhör och då kan jag inte se att det skulle vara någon harm att lägga ut bilden med vattenstämpeln.

Gilla

nera
2008-07-15 21:55
0

Bra att du påminner om det här, för det är lätt att glömma. Jag har själv trampat i klaveret ett par ggr vad gäller detta. Fundersam

april4
2008-07-16 01:19
0

Jag använder alltid mina egna bilder.