Existens iFokus

Existens

Etikett00-existensiella-frågor
Läst 2107 ggr
Millaris
0

Thomas-evangeliet

I tråden om Akasha-krönikan nämdes Jesus och om vi kan tro på det som är skrivet om honom. Jag kom då att tänka på Thomas-evangeliet.

Detta är texter som till stor del är skrivet på koptiska (liten del på grekiska). Dessa hittades 1945 i Nag Hammadi (Egypten).

Texterna innehåller nästan enbart Jesus ord. Det som gjort att jag tycker dessa texter är intressanta är att det står att himmelriket finns mitt ibland oss och i oss själva. Dessa texter avvisades av den framväxande kyrkan och föll i glömska tills de återfanns 1945.

Här är ett par länkar jag hittat:

http://www.happis.nu/thomasevangeliet.htm

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tomasevangeliet

Och här är en del av texten:

4 "Känn det, som är inför dig, och det som är fördolt, skall bliva uppenbart; ty det finns intet, som är dolt, som icke skall bli uppenbart."

Ayena
0

Otroligt intressant detta!

Det var lite jobbigt för ögonen att läsa vit text på blå botten, men man kan ju kopera över texten till ett eget Word-dokument.

Här finns många delar som är mycket lättförståeliga och andra som man måste "känna in" om betydelsen.

Mycket text att ta till sig på en gång men man kan ju ta några om dagen att reflektera kring.

Tusen tack för dessa intressanta länkar!

Där fick vi något att tänka på Flört

Kram Gilla

blombuketten
0

Det finns böcker att låna på biblioteket om Thomasevangeliet. Själv har jag läst en del av det och det ger mig mer än att läsa de andra evangelierna.

I just Thomasevangeliet framstås Jesus som en man som delar säng med kvinnor. Hans favoritlärjunge är Maria. Thomas själv är färdigutbildad före de andra.

Ja, det finns så mycket att läsa och samtidigt funderar man ju på varför Maria i Bibeln framstås som en hora och Thomas inte fick ett eget evangelium alls. Kan det bero på att Maria, som då här är Jesus favorit, är kvinna och  som sådan inte var "värdig" att få en plats i Bibeln som den kunniga kvinna hon var? Istället skriver man ner henne som just hora.

Kan det också vara avundsjuka, då Thomas var snabblärd och fick gå ut tidigare som lärjunge?

När man läser Thomasevangeliet så får man en mer filosofisk Jesus och en mer vanlig mänsklig man. Där står mycket lite att läsa om hans barn- och ungdomstid. Det som skrivs är om hans vuxna liv.

Intressant läsning är det och fascinerande.

Millaris, precis den texten föll jag också för. Himmelriket finns mitt ibland oss och i oss själva. Inte som vissa religiösa vill ha sagt att vi inte når himmelriket om vi inte gör det….och det…..och det…..osv, utan det finns här och inom oss.

Ayena
0

Millaris - Jag ville tacka dig för att du ville skriva en tråd. Inte många som gör det, tyvärr.

Och mycket intressant var tråden dessutom Flört

Millaris
0

#1, 2 Tack Glad

Det är just detta som du skriver Gilla - att man behöver reflektera över texten som jag gillar. Den behöver liksom sjunka in.

lenmor
0

Jag har inte läst något alls om Tomas evangeliet men det är en av sakerna som ligger på min lista, som jag ska läsa så småning om.

Just nu läsar jag (jag läser sakta, har hållit på ett par månader) "Bortom universum" En av de två uppstigna mästarna där som undervisar författaren säger sig vara just denne Thomas och att det var det sista livet han levde här på jorden. Det hävisas ibland till en och annan text från Thomasevangeliet i boken och det har väckt mitt intresse.

Hoppfull
0

Det här tyckte även jag var intressant!

Jag tror absolut att det är den tidens normer som skapat den bild vi har av Maria! Hela bibeln bör läsas med den i minne, att den är nedskriven av män i ett extremt patriarkalt och konservativt samhälle.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.