Existens iFokus

Existens

Etikett00-existensiella-frågor
Läst 4294 ggr
Aldebaran
2009-04-20 22:21
1

Raser - Rotraser

Detta är från en föreläsning med efterföljande grupparbete som jag varit på. Det handlar om raserna i våran rund (som är den 4:e) från början till slut. Håll tillgodo. 

På varje klot i varje eon genomlöper mänskligheten i sin utveckling 7 olika stadier i huvudraser eller rotraser. Ur var och en av dom 7 rotraserna utvecklas 7 underraser och ur varje underras 7 grenraser, vilket ger sammanlagt 343 olika raser i varje klotperiod. Klotperiod =Mänskligt liv på klotet ifråga (idetta fall Jorden, som är den 4:e klotperioden)

Varje rotras på vårt klot har haft sin kontinent att utvecklas på och på denna uppbygga sin civilisation, som sinom tid förintas genom koninental kataklysm. Rotrasernas huvudepoker skiljs nämligen åt av stora naturkatastrofer och jordens yta omformas av geologiska företeelser. Den tredje rotrasen, den lemuriska, levde sålunda på en kontinent, Lemurien, som Stilla havet slutligen slukade. Sista resterna av den rasen återfinns i Austarliens urbefolkning och sista underrasen i Afrika.

Den fjärde rotrasen, den atlantiska, bodde på en kontinent som sträckte sig över på vad som nu är Atlanten. Denna kontinents sista kvarleva, ön Poseidonis, sjönk enligt vissa uppgifter 9564 f. Kr. Båda dessa kontinenter kommer delvis åter att se dagens ljus. Lemurien som 6: rotrasens hemvist och Atlantis som 7:e rotrasens.

Första rotrasen påbörjades för ca 300 miljoner årsedan. Individernas lägsta hölje bestod av fysisk etermateria. De hade i huvudsak emotinonal medvetenhet.

Andra rotrasen påbörjades för ca 150 miljoner årsedan även denna var eterisk. Den fysiska medvetenheten var tillfällig och obestämd. Hos denna rotras någon gång mellan 5:e och 6:e underrasen ögde övergången rum från det eteriska till det organiska.

Tredje rotrasen, den lemuriska, är ca 40 miljoner år gammal. Den uppvisade från första början en fullt utvecklad organism, dock långt ifrån vad vi skulle kalla mänsklig. Först tredje underrasen undergick från att varit hemafroditisk (tvåkönad) en långsam förvandling till enkönad, och antog mera mänskliga former. denna förändring sägs ha varit genomförd för ca 18 miljoner årsedan. Nervsystem och hjärna utvecklades, vilket möjliggjorde mental medvetenhet.

De på jorden nu levande raserna tillhör 3:e, 4:e och den 5:e Rotraserna. Alla nu existerande raser är blandraser. Rena raser finns inte… ( detta skulle alla rasister veta Flört)

Den fjärde rotrasen, den atlantiska utvecklades ur 3:e rotrasens 7:e underras och på börjades för ca 6 miljoner årsedan. Hudfärgen hos denna rotras genomgick förändring mellan de olika underraserna, från mörkröd till rodbrun, gulvit och gul. Dess mest betydande underraser var den 3:e, de kopparröda toltekerna, den 5:e de gulvita orginalsemiterna samt den 7:e, de gula mongolerna.

Från toltekerna härstammar bl.a  Amerikas indianer, från orginalsemiterna våra dagras judar och kabyler. Mongolernas ättlingar av blandras är kineser, japaner och malajer.

Den 5:e rotrasen, den ariska utvecklades ur den 4:e rotrasens 5:e underras under en tidsrymd av ca 100'000 år. Dess första underras den hinduiska, är ca 60'000 år gammal. Den 2:a är den arabiska och är ca 40'000 år gammal. Den 3:e är den Iranska och uppstod för ca 30'000 årsedan. Den 4: den keltiska och den 5:e den teutoniska är lika gamla, ca 20'00 år. Av de 2:a och 3:e underraserna är endast lämningar kvar. Av den 2:a araber och morer, den 3:e våra dagars Perser. Från den 4:e som utgjorde gammalgrekerna i förhistorisk tid härstammar bl.a de olika romanska folken och teutonernas ättlingar i mordern tid utgörs av slaver, germaner och anglosaxare.

Nu står vi inför en ny rasbildning, den 5:e rotrasens 6:e underras. Denna 6:e underras 4:e grenras kommer att börja få fysisk eterisk objektiv medvetenhet.

Den 6:e rotrasen kommer att få emotional objektiv medvetenhet (alltså astral) Sedan kommer det gå allt snabbare någonstans mellan 6:e rr's 2:a och 3:e underras äger övergången rum från organism till eterkropp. Vilken därefter blir människans lägsta kropp. Hela 7:e Rotrasen blir eterisk med medveteandet på dom högre planen.

I de eteriska raserna är individens inkarnationsperiod  eller personlighetens livslängd lika lång som tiden för en grenras. Sedan ett stycke in i mentaleonens 4:e klotperiod aktiveras till fullo mentala-kausuala medvetenheten och då automatiseras de mentala och kausala höljerna medförande full objektiv medvetande in i dessa plan

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

evrekaw
2009-04-20 22:30
0

Vart någonstans hör vi hemma i detta spektra?Obestämd

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Aldebaran
2009-04-20 22:33
1

Troligtvis 5.5  (femfem)  hehehe…

Alltså 5:e rortrasens 5:e underras.. Då jag har sameblod (om än på långt håll) så har jag åxå delar från den 4:e rotrasen i mig..

evrekaw
2009-04-20 22:40
0

Så vart man hör hemma beror alltså på vad som flyter i ens ådror… Då lär det ju vara många som inte ens vet hälften… Jag vet dock via släktforskning att det finns Valoner inblandade på mammas sida…

hatchepsut
2009-04-20 22:45
0

#3 Hmmm, tror att jag också har en Valonskvätt i mig…Embarrassed

evrekaw
2009-04-20 22:49
0

#4 Klart du har… Det är ju därför du är så brilliant… Kyss

Aldebaran
2009-04-20 22:49
0

Ja på sätt och vis..Då vi har tre rotraser inblandad i just detta nu livslevand på denna jord så kan man ju faktiskt ganska enkelt härleda dit.. Däremot är det inte lika med att ju högre siffra framför rortrasen medför högre andlighet. Vi har ju fler tydliga bevis på detta. Martin Luther King, Mandela, Ghandi, Koffi Annan etcetc.. Eller varför inte nämna Obama.

Valoner från sydeuropa (som jag halvspanjor) då har vi nog lite av

5:e RR 4:e och 3:e UR  i oss med… Men det är ju inte så viktigt nya raser föds ju hela tiden ur dom gamla osv..

hatchepsut
2009-04-20 22:55
0

#6 Hmmm, vad blir det av detta; sonen utflyttad till Japan där han säjer att han hör hemma…dejtandes med Koreanska, vad månne detta sluta med???

solarcarl
2009-04-20 23:02
0

Låter som hämtat från Laurency detta? men förmodligen är det ändå Blavatsky va, grunderna är likadana? Men ordalydelsen…så bekant…?

Oavsett vilket är det goda kunskaper, alltid bra med större perspektiv också. 

Medvetenheten hos individen/gruppen och dess/deras utvecklingsnivå är inte kopplade i förhållande till ras i sig.

Aldebaran
2009-04-20 23:08
0

Det är säkert hämtat ur dom bägge.. Det är texter från olika föredrag jag renskriver.. Har hittat en massa i gömmorna efter morsan…

Nej det är ju det jag säger, andlighet eller medvetenhet är inte kopplade till raserna…

solarcarl
2009-04-20 23:23
0

jag bara förstärkte/bekräftade, det var inget "kritiskt" tillägg Flört

Fint "arv" från din mamma! Härligt

Aldebaran
2009-04-21 00:08
0

Nej jag förstod det..Men jag har sprungit på minor med folk som vill hitta andra andemeningar speciellt när man skriver om raser, folk vill ju se rassism ibland när man skriver om sådant här och det är ju inte min avsikt.

Ja jag har massor av inspelade föredrag, manuskript, anteckningar och olika nedskrivna tankar. Sedan har jag en del som är mitt.

evrekaw
2009-04-21 00:17
0

Konstigt att någon kan se detta som rasism… Det finns ju inga värdeladdningar inbakade angående rotraserna…

solarcarl
2009-04-21 00:18
0

Förstår att det kan bli mkt missförstånd här på sajterna. så är det "alltid" höll jag på att säga, iaf ofta, med andliga/esoteriska saker. men vi gör så gott vi kan!

Jag har en farmor i närstående släkten (dock inte min egen) som tillhörde de gamla teosoferna på den tiden, tror det var i Norge.   

Vad hände med din mamma? Gick hon vidare eller har du "bara" fått ta över allt? och "undervisade" hon dig, gav dig spännande intryck kring detta tidigt, eller…? Bara lite nyfiken.

alltid intressant med hur föräldrar-barn nått varandra kring dessa frågor. Mkt sköter ju sig självt, men vi får ju också olika slags "arv", även andlig spis, av olika slag, genom våra släktled…   

Peace and love.

Aldebaran
2009-04-21 00:39
0

Hon gick vidare 2003..

Jag är också teosof och är medlem i Teosofiska Samfundet Adyar, jag är sedan 2006 ordf. i Göteborgsgruppen.

Lägger ut dett med Rotrserna för vi kommer att komma in på detta i Budorden som jag påbörjat ikväll…

Andriel
2009-04-21 00:47
0

Kommer den 5e rotrasens 6e underras att som grundutrustning sas vara försedd med objektiv medvetenhet i eterkroppen? Jag uppfattar det så. De som idag redan har objektiv medvetenhet i eterkroppen har det genom sin individuella medvetenhetsutveckling. Stämmer det?

Jag är f.ö också vallon. Hälften kelt och hälften romare. Lite nephillim (fallen angel) också tror jag. Hi hi

Aldebaran
2009-04-21 00:52
0

det sägs att om tidtabellen för den ursprungliga Gudomliga planen hålls så någonstans i mitten på 6:e underrasen eller kanske i slutet på den så kommer vi att mer och mer gå över där. Men man kan ju säga att det redan har påbörjat av oss, som håller på med detta redan nu. Medvetandet höjs ju hela tiden. Om vi då tänker oss ca 1000-1500 år in i framtiden (kanske kortare) så vad är vi då? Hur långt inom dessa tankar har vi kommit då.. Betänk att när TS stratade 1875 försnart 135 årsedan så var det ibörjan slutna sällskap att jämföras med idag…

Wargmane
2009-04-21 01:14
0

Herrejesses..det är ju en omöjlighet att begripa min blandning ..

2 halvor  av en salig blandning…snacka om gatukorsning ! 

Inte konstigt man känner sig rotlös…

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Millaris
2009-04-21 19:04
0

Mycket spännande och intressant läsning…

Ayena
2009-04-23 01:16
0

Jätteintressant detta!

Jag vet inte vem jag är eftersom det förmodligen är en mycket salig blandning både på min mors och min fars sida. Jag vet inte så mycket om min far eftersom jag aldrig träffat honom. Vet bara han kommer ifrån ön Leka i Norge och blev född utom äktenskapet, eller rättare sagt innan äktenskapet. Pigan hade det ihop med herrefolket och så gick det som det gick.

På mors sida vet jag bara att det är skåningar ner till 1820, sen vet jag inte mera. Jag skulle dock vilja kunna spåra längre tillbaka eftersom min mormor helt uppenbart inte har nordiskt ursprung. Inte med kolsvart hår och mörkbruna ögon.

Som sagt, jag är nog också en slags vägkorsning som Wargmåne. För övrigt har jag aldrig kännt mig hemma här, en bit fattas mig.