Existens iFokus

Existens

Etikett23-uppmaningar-och-citat
Läst 1676 ggr
Wargmane
0

Varje dag är en Ny början !

Jag skulle vilja dela med mig av lite klokord från Hazeldens " Each day a New beginning"

Denna lilla klokbok fick jag på en Anhörigvecka på Nämdemansgården för många år sedan …och jag tittar fortfarande i den varje dag…

Den är viktig för min existens och hur jag förhåller mig Till Omvärlden…..

Jag hoppas att Ni har glädje över detta !!

Ska försöka lägga en här varje dag….iallfall när jag är hemma !

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

• Redigerat 2022-08-21 13:32 av [Moon AppleGrey]
Wargmane
0

Den 17 April

_Jag klarar av allt det jag känner till,
Det är det okända som skrämmer mig….

Frances Newton_

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

cillaj
0

Så klokt så, underbart Wargmane.

Vilken härlig bild, den var verkligen vacker.

Wargmane
0

Cilla I love it…Den visar på oavsett vad vi tror på hör vi samman i universums kärleksfulla hjärta!

Den hänger här i mitt vardagsrum, och på minner mig om min Underbara Vän Zaria RIP…som inte längre vandrar bland oss….

Hon målade underbara tavlor…..Soul…

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Waara
0

Jättefint W,.. din tavla är så underbar oxå!

hatchepsut
0

#1 Jättefint, kloka ord, väntar redan på nästa…The Thinker

Wargmane
0

18 April

_Att motsätta sig något är att vidhålla det…

Ursula K LeGuin

_

När vi strider för en sak är det oftast någon eller något vi vill ändra på och vårt ihärdiga motstånd brukar gjuta olja på elden - eller åtminstone glöden inom oss…Men ska vi verkligen ge oss när vi tycker att vi har rätt?
Det finns nog ingenting som är så svårt som att ge sig när man har engagerat hårt…jag har fått lära mig att lämna över till "universum"….

Det är inte alltid lätt…och det är inte alltid jag gör det…till att börja med…men…jag vet så väl att när jag gör det…kommer "undsättningen" genast…glöden falnar..det jag tog avstånd från bekymrar mig mindre eller inte alls…

Jag strider med den rättfärdiges nit…Min strid förlorar sin udd när jag stiger åt sidan och överlämnar det åt universum…

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

hatchepsut
0

#6 Ahhh, denna tål att " suga" på hela dagen…Mycket insiktsfull…The Thinker

cillaj
0

Oj, så sant, jag antog den utmaningen i senaste kampen, att släppa och överge till sin tro, fungerar alltid.

Waara
0

Klok go ;)

Loet_old
0

Mycket sanna ord .

Millaris
0

Tack Wargmane - vilka bra och tänkvärda ord.

Aldebaran
0

Det är sant, men det okända lockar mig också…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Wargmane
0

hehe jo så är det ju…med en viss skräckblandad förtjusning …Förvånad

*s'

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Aldebaran
0

något ditåt    

hatchepsut
0

#14 Är detta en nytagen bild månne? Angel 2

Wargmane
0

19 April

_**När jag drar upp riktlinjerna för mitt Jag….Tenderar jag att fastställa regler och sätta gränser - men glömmer att regler är till för att brytas och gränser är till för att tänjas och överskridas.

Kathleen Casey

**_Våra ständigt nya perspektiv gör att våra värderingar blir mer nyanserade, och gårdagens regler och gränser kanske inte passar in i dagens sammanhang.

Att mogna som människa är en process som aldrig tar slut..De problem vi tar med jämnmod idag …förberedde vi oss för igår !

Mina normer och värderingar behöver förfinas, och allt jag upplever idag hjälper mig med det !

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

cillaj
0

Det är ju klokt som en uggla, kan inte annat än säga så.

Lev i nuet! Lär av idag.

hatchepsut
0

Detta ger oss också ständiga möjlighetet till förnyelse och möjligheter i all oändlighet…The Thinker

evrekaw
0

Så mycket visdom… Mer!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Ayena
0

# 1- Det okända känner jag en stor lockelse till.

# 6 - Detta stämmer! Men ack så svårt ibland att släppa taget och låta Universum ta vid, men jag vet att det går. Behöver jobba lite mera på detta!

# 16 - Håller med från början till slut!

hatchepsut
0

#20 Vi jobbar alla käraste, om och om och om igen…Infinity

evrekaw
0

Ja… jobbar, kämpar och sliter…

Ayena
0

# 21 och 22 - Skönt att veta man inte är ensam Tungan ute

Waara
0

Det var fina ord det, tack för du delar gohäxan :)

[peter54]
0

Utan vilja, ingen kamp. Utan kamp, inget liv.

Wargmane
0

Så sant Peter!!

Tänk vad trist om allt gick på räls…………..

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

[peter54]
0

Ja det skulle vara trist och kännas rätt meningslöst tror jag. Viljan är livets bästa krydda och vill man så kan man och kan man inte så kan man träna sig att känna att det man kan är samma sak som det man vill.

Aldebaran
0

Viljan?… Hmm Viljan är ju en av verklighetens tre aspekter. Dom andra två är materia, och medvetenhet.  

Alltså Viljan, materien och medvetenheten

Fadern, sonen och den helige ande…

Du är på rätt väg Peter…Glad

[peter54]
0

Dra inte för stora växlar nu Aldebaran Flört

Den treenighetskopplingen skulle jag aldrig dra av redan kända skäl. För mig skulle det nog bli medvetenhet, vilja och natur, utan någon som helst andlig aspekt.

Aldebaran
0

Och vad är moder natur?

Wargmane
0

Den verkligt vise läraren erbjuder dig inte sin egen kunskap, utan leder dig till skattkistan i ditt eget huvud.

Kahlil Gibran

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

[peter54]
0

#30 Natur är fysisk, kemisk och biologisk verklighet. "Moder" natur är bara ett uttryck för att beskriva att allt levande är av samma ursprung och kan härledas till det periodiska systemet.

Aldebaran
0

Ja, om man tror att alt är fysiskt och allt är svart efter detta så kan det ju bara härledas dit. Men tror man att man är något mer än ett slags dataprogrma som deletas från stordatorn "Terra Firma" en dag så tror man ju/är övertygad om något annat..

Wargmane
0

20 April

"Man måste växa upp bland människor som talar vårdat för att det ska bli en vana hos en"

Helene Hayes

De flesta vanor är starkt påverkade av vår uppväxt, vi lär in vårt beteende genom föräldrar, syskon, skola och kamrater.

Men för den sakens skull behöver vi inte fastna i våra dåliga vanor.

Vi kan besluta oss att skaffa nya beteendemönster om vi vill.

Jag har fått lära mig att det finns en bättre väg att vandra.

Jag börjar lära mig bättre vanor själv och av andra !

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

cillaj
0

Så sant så, jag var med om det en gång med min dotter när hon var 4 år, jag kallade henne "obstinat" och de andra föräldrarna ifrågasatte varför jag pratade så svåra ord med henne,

jag svarade att om du inte börjar nu blir det ingen vana.

evrekaw
0

#35 Skratt Skrattande Min dotter upplyste sin dagisfröken om att det hon sa var irrelevant… Hon var då 3 år och hade full förståelse för ordets betydlse…

Mina stackars barn… språkvetare till mamma… De har inte haft det lätt inte…Flört

Wargmane
0

hahahahaha men visst är det underbart..när små barn har sådant ordförråd!

Min lilla sexåring …är nästan öververbal..många vuxna som får backa för henne *s*

Sist jag fick låtsas som att det regnar sa hon till ett par" tanter" -Nu ska jag ge er en upplysning så lyssna noga ! Jag tolererar inte trams!! Om ni inte kan vara tysta och lyssna på mig tänker jag gå härifrån!

Jag kan lova att "tanterna" blev tysta!! Skrattande

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

evrekaw
0

#37 Jo, de blir ju nästan lite lillgamla… Flört

cillaj
0

Absolut, men kul är det, en gång skulle vi på 4-årskontroll, och doktorn frågar min dotter,( på bebisspråk) kan du gå på det vita strecket lilla louise?

Hon svarar; Kan du göra själv.

HAHAHA. tror ni jag skrattade eller?

Ord och inga visor.

Ayena
0

# 34 - Dessa dagens ord känns mycket viktiga.

Alltför många gånger ser man exempel på hur människor fastnar i sin familjs beteende och inte förstår att var och en har egen kraft och vilja att gå sin egen väg och bör göra detta även om man har hela släkten emot sig.

I tonåren sker ju en naturlig början av frigörelse från familjen och personen börjar öppna upp för egna ideer och lösningar. Som en god förälder bör man då inte motarbeta sitt barn utan istället fungera som ett stöd i tonåringens väg.

Viktigt är också att som förälder inte sätta upp för många skyddsvallar eftersom då får barnet inte den utveckling den behöver.

Här är mycket att säga om detta, men jag väljer att sluta nu annars skulle det kanske bli för mycket osammanhängande "svammel" Glad

Wargmane
0

Hehehe svamla på du gumman !!!

Gillar det !

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Millaris
0

#40 håller med dig Gilla - och inte är det svammel inte . Mycket intelligenta ord Flört

Ayena
0

# 41 och 42 - Det blir lätt lite osammanhängande när känslorna börjar svalla. Tungan ute

hatchepsut
0

#40 Inte svammlar du, klart som korvspad och mycket insiktsfullt. Det här är något som jag arbetar med mina klienter…När något händer och de reagerar…Är det du som reagerar eller är det något du fått lära dig att reagera på? Vi blir präglade från barnsben till den dag vi blir medvetna( om vi blir det) och kan ta ställning själv för hur och på vad vi ska reagera på…

Wargmane
0

21 April

Att se bakåt ett ögonblick, är att skärpa synen så att den blir bättre ägnad åt sin främsta uppgift - att se framåt !

Idag ska jag ägna en stund åt att tänka tillbaka på det gågna året…jag vet att det ständigt går framåt för mig…Och det ska det forsätta att göra !

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Waara
0

Kloka ord!.. att inte glömma i nuet ;)  Tack W

Balans- att även ge sej tid för reflektion & eftertanke, .. och tillförsikt & nya mål i sikte…

cillaj
0

Så kloka så.Tack

hatchepsut
0

#45 Tack för dagens " karamell " , ska suga på den låååångsamt…Bow Down

Wargmane
0

23 April

När man slutar bidra …då börjar man dö !

Elenore Roosvelt

Försök att idag se hur ofta vi har möjlighet att räcka en hjälpande hand åt en medmänniska..

Notera oxå  hur många gånger du själv får hjälp av vänner arbetskamrater eller rent av främlingar…

Att leva är att dela…varandras liv, drömmar, sorger…lyssna , se hålla om , hålla av…

Idag väntar mig många underbara möten!

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

hatchepsut
0

#49 Ahhh, Wargmane, ännu en brilljant insikt att gå och " suga på " , tack!! Bow Down

Waara
0

Kyss Fint!

cillaj
0

Kan bara hålla med, nog försöker man hjälpa andra i den mån man kan, iallafall gör jag det, utan krav. Att ge är att få.

Aldebaran
0

Fint…

Wargmane
0

24 April

Hon vet att Universum har hört hennes böner och ropar - "Det ska ske, någon gång , någonstans"

Ophelia Guyon Browning

Tålamod är en egenskap vi ofta saknar !

Det vi vill ha , det vill vi ha genast.

Lyckligtvis får vi det inte förnns tiden är mogen, men väntan övertygar oss om att vi inte blir "bönhörda.

Vi behöver lära oss att inse att svaret kommer på tid och plats vi inte råder över !

Det är irriterande att vår tidstabell inte synkar med den "däruppe"

"Jag är bara en liten detalj i en mycket större scenbild än den som mina privata "böner" handlar om. Och den stora scenbilden må regisseras med stor noggrannhet. Jag litar på den roll jag satts att spela. Och jag kan vänta !

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

cillaj
0

Den satt där den skulle, inte vänta, NUUUUUU.

Jag är väldigt otålig ibland, kan bero på min planet merkurius som snurrar snabbast av dom alla, allt ska gå fort, enligt min mening.

Men det är klart, ju äldre man blir, desto låååååångsammaare går allt. Fast inte på insidan, där går det lika fort som vanligt.

Tack Wargmane för att du påminde mig.

hatchepsut
0

Idag ska jag träna på tålamod och tolerans…Bow Down

Aldebaran
0

Tålamod är något som alla av saknar till och från många ggr under livet…

Wargmane
0

*ler* Vavavavava jag har en ÄÄÄäääääängels tålamod !!!!Oskyldig

Iallfall när jag sover …..Skrattande

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Waara
0

Har du det wargmane.. ?.. det ska vara då då,..: när jag sover oxå, annars har även jag dåligt tålamod .. bra tänk du skriver! ska träna på det :)…

Wargmane
0

Hej Gogumman!

Jaaaa jag tränar idogt…och jag har faktiskt ett Mycket stort tålamod…hehe även när jag inte sover

Jag e ju oxe jag…och det är väl det enda som stämmer överens *ler*

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Aldebaran
0

kvinnor har aldrig tålamod  Cool

Wargmane
0

# 61 Nänu Järnspikar !!!

Det där va la enna liiite fel va !!??Tungan ute

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Waara
0

:) Får träna mej bätttre då raring, idogt, ja det bordes .. aha, har oxen tålamod,..  undras hur det är med en skytt,.. ska kika  *s*

cillaj
0

Nä nu du Aldebaran ligger du risi´t till, akta sig för häxorna så vi inte kokar ihop nå´t eländi´t, hemskt.

Vi kanske gör en groda av dig. så fåru leta efter en prinsessa restén av livet.HaHA, sa hon elakt.

Aldebaran
0

Hahahaha  come an, ni bara 

Wargmane
0

Skrikandes På han bara !!!!!!

Hehehehe…tror inte du skulle va så tuff då…….

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Aldebaran
0

hehehehe förste häxa till tukt å förmaning :spank:

Wargmane
0

hahahahaha se nu kommer piskandet fram igen!!!!

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

cillaj
0

Ja, Wargmane, han verkar ligga "lite" åt det hållet.

evrekaw
0

#69 LITE???!!! Oskyldig

Millaris
0

#54 håller med Cilla - den visste var den tog. Denna behövde jag höra just nu… Tack Wargmane

hatchepsut
0

#65 Ahhhh, du eldige…erkänn…du gillar kvinnligt motstånd eller hur??

cillaj
0

Ha, han vågar inte ens svara. så får man dom på fall.

Med kraft.

Wargmane
0

Ja visst Cilla !! Hehehe…Visst… lite kraft bara så försvinner dom snabbt !!

Flört Vart tog han vägen??

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Aldebaran
0

Nattugglor?  Eller kanske ruggugglor??  Flört

Wargmane
0

25 April

En outnyttjad begåvning förtvinar, Upphör att finnas till…

Tillie Olsen

Om vi inte utnyttjar de begåvningar vi har, om vi inte ständigt använder vår förmåga att tänka och lära oss blir vi avtrubbade och kan nästan inte tänka några nya tankar eller lära oss något nytt ……

Om vi inte använder hjärtat för att älska andra…blir vi okänsliga, egoistiska och kalla…

Om vi inte använder vår kreativa ådra till att teckna , sy, skriva eller ägnar åt oss skapande…förlorar vi den förmågan…

Hur  kan jag använda min begåvning idag ??

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

cillaj
0

ja, genom att göra det uppmärksamt.

evrekaw
0

Mmm tror det finns en fallgrop ang. detta i vårt avlånga land… Det är inte riktigt tillåtet att anse sig "begåvad" eller duktig på något… Tror därför att många går omkring med begåvingar de inte fullt ut känner…

Jag frågade just mig själv… Vad är min begåvning??? Och som innbiten norrlänning var första responsen - näää, äsch då.. jag?? Nä jag är väl ingen begåving…Foten i munnen

Ayena
0

# 25 - Där ligger mycket i detta!

Vi får alla gåvor. Alla är bra på någonting. Men tyvärr så är det nog så att vi inte tar våra gåvor på större allvar utan låter oss formas för att passa någon annan än oss själva.

Lycklig är den som får tillfälle att använda sin gåva i sitt yrke. För det är  ju så att den gåva vi får tycker vi om att utöva.

Att göra en konstnär till en kontorist är ett långsamt mord, till exempel.

hatchepsut
0

För mig symboliserar den egna begåvningen den att hitta den röda tråden i livet, vari ligger min begåvning och hur kan jag använda den till gagn för mina medmänniskor, inte att jag ska skrävla med mina talanger utan använda dem så att andra människor kan växa med min hjälp…på så sätt växer också jag…Bow Down

Wargmane
0

JomenVisst !! Nå är de så alltid!

Ja vad fiint hatch!!!!

precis så det ska vara !!

Och att skrävla med talang …..E inte det lite Misstänkt??Skrattande

Det är ju genom delning vi växer på alla sätt….

En delning där även den "lilla" människan får plats!

Det är nog däri Hjärtat kommer in……

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

hatchepsut
0
evrekaw
0

#80 Jo min käre Watson… Ni har rätt… Som alltid!

Är precis där jag ska vara i livet…

Wargmane
0

Ohhh Vilket vackert Hjärta !!

Måste dela denna …lite lång…men sååååå underbar!

Det Vackraste Hjärtat …..

En ung man stod på stadens torg och förkunnade att han hade det vackraste hjärtat i hela bygden. En stor publik hade samlats och alla beundrade hans hjärta för att det var så vackert. Det var inte en endaste rispa eller märke i det.

Alla var de överens om att detta sannerligen var det vackraste hjärta de någonsin sett. Den unge mannen blev så stolt att han började förkunna ännu högre om sitt vackra hjärta.

Plötsligt närmade sig en gammal man och ställde sig längst fram i publiken och sa: "Ditt hjärta är inte på långa vägar så vackert som mitt."

Publiken och den unge mannen tittade på den gamles hjärta. Det slog med starka slag men det var fullt av ärr och det fanns ställen där man såg att bitar hade tagits ur och ersatts med andra bitar som passade dåligt, så det hade blivit kantigt och taggit där de sattes in.

Det fanns t o m ställen där det faktiskt saknades bitar och där det hade blivit djupa hål.

Publiken stirrade - hur kunde han säga att hans hjärta var vackrare tänkte de. Den unge mannen tittade på den gamle mannens hjärta, såg dess tillstånd och skrattade. "Du måste skoja, jämföra ditt hjärta med mitt, mitt är perfekt och ditt är fullt av ärr och märken."

Ja, sa den gamle mannen. Ditt hjärta har ett perfekt utseende men jag skulle aldrig vilja byta mitt hjärta mot ditt.

Du förstår, varje ärr representerar en person som jag har givit min kärlek - jag tar ut en bit av mitt hjärta och ger till dem, och ofta får jag en bit av deras hjärta tillbaka som passar i den tomma platsen i mitt hjärta, men eftersom bitarna inte är exakta så finns det lite taggiga kanter på mitt hjärta men dessa vårdar jag ömt för de påminner om den kärlek vi delade.

Ibland har jag gett bort bitar av mitt hjärta men inte fått någon bit tillbaka av den andra personen.
Det är därför jag har en del tomma hål i mitt hjärta - att ge av sin kärlek är att ta en chans.

Trots att dessa tomma hål smärtar och står öppna, så påminner de mig om den kärlek jag har för dessa människor och hoppas att de någon gång kommer tillbaka och fyller det tomma hålet i mitt hjärta som står och väntar på dem nu.
Nu kanske du kan se vad verklig skönhet är?

Den unge mannen stod med tårarna rinnande nerför kinderna. Han gick fram till mannen, stoppade in handen i sitt perfekta hjärta och rev ut en bit.

Han erbjöd biten till den gamle mannen med darrande händer. Den gamle mannen tog emot biten av hans hjärta och stoppade in den i sitt och tog sedan en bit ur sitt eget ärrade hjärta och stoppade in den i såret på den unge mannens hjärta.
Biten passade men inte perfekt så det blev lite taggiga kanter.

Den unge mannen tittade på sitt hjärta som inte var perfekt längre men ändå vackrare än någonsin eftersom kärleken från den gamle mannen blandades med hans……..

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

evrekaw
0

Åh så vackert… Du får inte skriva sånt där… Jag är så rysligt "blödig" gråter på bio å på skolavslutningar å… "suck"….

hatchepsut
0

Jag me´ 

evrekaw
0

Så, så käre Watson… vi måste sluta innan tråden svämmar över… Den eldige blir nog rysligt arg då…

Wargmane
0

Nääääääääeeee inte kan han bli arg om han läser det där??

Eller e han lite känslig ??Skrattande

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

evrekaw
0

#88 Hm… Jag har en liten misstanke om att han bara låtsas vara arg och triggar igång saker…

Bara för att han vill att vi ska ta fram piskorna… Eller?Oskyldig

Wargmane
0

*lol* Ja du jag kan nästan vara benägen att hålla med dig i detta ….

Vi kanske ska byta taktik??Tungan ute

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

evrekaw
0

#90 Mmmm…. han får fortsättningsvis bara…    

Men… risken finns ju att han faller in i en otroligt depressiv fas då, och det kan vi ju inte ställa till med…

Blodeuwedd
0

Å så mycket klokord. Denna hade jag missat.. Tack å tack söta rara.

cillaj
0

Tack Wargmane, den va jätte fin.

Ayena
0

# 80 - Nu måste jag fråga dig om vad du menar med att "Skrävla med sina talanger"

hatchepsut
0

#94 Jo Ewrekaw var inne på jantelagen…du ska inte tro…ville ha in en annan synvinkel på det så att det vågas visas talanger utan att det ska uppfattas som negativt…

Ayena
0

Jag får väl gå tillbaka igen för att hänga med i resonemanget Tungan ute

evrekaw
0

#96 Men vi vet ju redan att du har en massa talanger… Klok, förståndig och dessutom försedd med en massa tålamod… Kyss

Aldebaran
0

Klok gumma!!!! FlörtTyst

evrekaw
0

Åh varför munplåstrade du dig därefter… Vad var det för ord? Var det långt? Var det kort? Var det väl eller illa skrivet? Tänk efter nu förrn vi föser dig bort… Du barfota barn i livet…

Ayena
0

# 97 - Njaaeeee, det där med tålamodet jobbar jag på Tungan ute

Aldebaran
0

#99 Får du vara uppe så här sent?

evrekaw
0

#100  Blir man någonsin fullärd på den pukten? Man övar tålamod inom så många skeden och tillfällen i livet…

När det gäller min lärarroll så har jag ett enormt tålamod… Men när det gäller telefonköer där de spelar pausmusik och en monoton röst med jämna mellanrum tjatar om att… Det är nu 12 samtal kvar, men vänta gärna kvar - det är straxt din tur…

Aldebaran
0

Är du lärare?

evrekaw
0

#103 Får och får… Har inget annat val. Under vår och sommar sover jag minimalt eftesom jag går in i min hypomana fas… Man somnar vid 3-4 och vaknar runt 6 - vissa nätter inget sova alls. Nemas problemas  för jag är pigg och har en massa energi!

Lärare - Ja! Gjorde lite översättningsjobb, och lite forskning först… Men när jag fick börja med trasselkidsen var jag såld… Jag älskar dem…

Aldebaran
0

Hmm så du pådyvlar oskyldiga små barn dogmer? SkrattandeGladFlört

Aldebaran
0

Hey teacher!! Leave us kids alone! All in all it's just another brick in the wall…..Oskyldig

evrekaw
0

#106 Ha ha, den låten sjöng jag och två andra lärare på en skolavslutning… Det blev succe…

Nej - inte dogmer… Jag lär dem enelska… Och de brukar vara rätt chokade första tiden med mig… Jag gör inte som de är vana att lärare gör… (vad nu det ska vara) Tungan ute

Aldebaran
0

hehehe  va bra.. nu kan jag sova lugnt  Flört

Wargmane
0

26 April

Det är ingen vits att gråta en liten skvätt.

Du måste gråta tills kudden är genomvåt.

Sedan kan du resa dig upp och skratta.

Galway Kinnell

Många av oss är uppfostrade att förneka våra känslor….

Det har kanske ansetts opasssande, många av oss har känt osss plågade av att tvingas leva på det sättet.'

Mam måste få ge ordentligt uttryck åt sina känslor för att uppleva dem, komma över dem, och kunna gå vidare…Det är så man kan komma över sorg…

Känslor kommer och går. Om man är inte rädd för att uppleva dem, behöver man inte vara rädd för att visa dem.

Vad har jag för känslor just nu?

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Wargmane
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

26 April

Det är ingen vits att gråta en liten skvätt.

Du måste gråta tills kudden är genomvåt.

Sedan kan du resa dig upp och skratta.

Galway Kinnell

Många av oss är uppfostrade att förneka våra känslor….

Det har kanske ansetts opasssande, många av oss har känt osss plågade av att tvingas leva på det sättet.'

Man måste få ge ordentligt uttryck åt sina känslor för att uppleva dem, komma över dem, och kunna gå vidare…Det är så man kan komma över sorg…

Känslor kommer och går. Om man är inte rädd för att uppleva dem, behöver man inte vara rädd för att visa dem.

Vad har jag för känslor just nu?

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Anco
0

Tack för de visa orden. Är det något jag har svårt för så är det just det att 'leva ut' mina känslor, allra helst när jag är ledsen.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

cillaj
0

Så sant så, jag gråter när jag behöver, men det har inte alltid varit så.

Man måste även jobba på det, för vårt samhälle anser att man är svag i det och att bita ihop är styrka. För mig är det tvärtom. Om man tömmer blir man stark.

Iallafall blir jag det.

Kan inte delge här vad jag känner idag. Mmm något gött.

Tack Wargmane.

Anco
0

Jo, nog är det så, det är nåt jag måste bli bättre på, de få gånger jag gjort så har jag mått mycket bättre…..

Men 40 års vana att bita ihop är inte lätt att bryta Skäms

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Blodeuwedd
0

Att gömma gråten och känslorna innebär ju att om vi stoppar in dem där de inte syns så hittar de andra vägar ut. T.ex. genom smärtor och sjukdommar. Till slut kommer de fram hur vi än försöka neka.

Ayena
0

Mycket visa ord!

Det är väldigt viktigt att vi visar våra känslor och kommer i kontakt med dem. Jag har aldrig hållt inne med mina känslor och därför många gånger ansetts som "besvärlig". Men det där är en svensk mentalitet, att man ska bita ihop och knyta näven i byxfickan.

Man ska vara arg om någon gjort något dumt, man ska vara ledsen och gråta om man känner så, likaså ska man skratta och "omfamna världen" när man är glad.

Det finns inget värre än när människor inte bryr sig, vare sig det gäller andra eller sig själva. Och resonerar att "Det är ok" - Är det inte ok så är det inte. Om man försöker intala sig något som inte är sant då ljuger man för sig själv och detta kommer alltid upp till ytan förr eller senare och då som en stor svulst.

Waara
0

#110 Gudars vilka bra ord! .. precis som ni säger oxå, att lagra negativa känslor, upplevelser etc. sätter sej ju nånstans i kroppen. ont i höger skulder blad är en vanlig 'värkpunkt' för just detta känslomässiga.. usch ja.

Det här var jättebra Wargmane, tack!

evrekaw
0

Skratt… Jag är en total känslomänniska… Jag gråter, jag skrattar osv. ibland vid helt fel tillfällen… Har inget behov att "kontrollera" detta… Den enda känsla man nog ska begrunda innan man släpper ut den är ilskan och vreden. Att bara löpa amok utan insikt ang. skäl och mål eller syfte - det skapar sällan något annat än ännu mer ont…Obestämd

Wargmane
0

Hahahaha jo min "status" Syns oftast mer än vad som är bra !!!

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

evrekaw
0

#118 Åh… Ett gott hjärta kan inte gömmas bakom ord och förklädnad Wargmane….Flört

Wargmane
0

Va Inte det??Förvånad

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

evrekaw
0

Nej, för det skiner igenom allt du gör och säger… Strålar och glittrar  Flört

Wargmane
0

Sk-t Oxå…skrynklar ihop häxnäsan ännu mera !

hehehehe Puss på näsan!

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer