Religionerna - behövs de?
Jag har tidigare lagt ut en artikel om just religionerna, om de behövs idag och i sin nuvarnade form.
Om vi går till Kristendomen så är denna 2000 år gammal, Judendomen är ju flera tusen år äldre, Islam grundades på 600-talet. Det finns flera religioner som utgår från den ende guden.
Men det var ju som sagt mycket längesedan de skrevs och de skrevs ju då helt andra förutsättningar för människor rådde. Vi har bl a gjort många landvinningar när gäller teknik, kultur och politik.
Religionerna har också under alla tider varit föremål för krig, precis som de är i dag. Se på förhållandet Israel-Palestina.
Behövs religionerna?
Om de behövs, behövs de i sin nuvarande form eller är det på tiden att ändra och modernisera de nuvarnade relitionerna?
Eller är tiden mogen för en ny religion?
Hur är era tankar om detta?
Jag länkar till min tidigare artikel om någon är intresserad

Religionerna behövs för människors utveckling, för trots alla hemskeheter som begåtts och begås i religionenes namn så är det övervägande gått. Även om vi missförstår våra religioner och tolkar dom bokstavligt många ggr. Men vi är på väg sakta men säkert…
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.
Människor behöver något att tro på tror jag, känna att de har en tro att vända sig till och finna trygghet i när livet svajar. Men religioner i sig har ju absolut fört med sig så mycket elända tack vare att alla har sin egen tolkning och inte kan accpetera varandras tolkninngar av i princip samma sak.
Man kunde ta bort all religion där man dödar i Guds (eller vem man nu väljer) namn osv. Helt j'''kla onödigt och finns liksom bara för att ge vissa en anledning och ursäkt för sjukt beteende.
Amor Vincit Omnia
Det här säger Krishnamurti om religioner. Citerar ur: http://paranormal.se/mirror/sokaren/www.sokaren.se/INDEX382.HTML
„Fri är man först när man ställt alla färdiga trossystem åt sidan och beslutat sig för att söka själv, utan ledare, utan auktoriteter. Det gäller att se bortom alla föreställningar om världen, om hur den bör vara, fri från alla begränsande och förvanskande tankar om världen. I den djupa inre stillheten, där sinnet är tomt, tankarna utan syfte, kan människan se klart och sant hur det verkligen är.“
„Ingen religion är sann, anser Krishnamurti. Religionerna, med deras tro på Gud, skapar en inbillad trygghet. Att tro på en allsmäktig Gud som i kärlek och vishet har ordnat allting som det är, fast vi inte alltid förstår honom, kan vara en tröst, men det innebär också en vägran att se verkligheten precis som den är, en flykt in i en orealistisk föreställningsvärld.“
„Religionerna är skapelser av mänsklig tanke, säger Krishnamurti. De kommer inte från Gud. Och så har det alltid varit: människan skapar sig religioner att tro på. Dessa är inte sanning, utan de står i vägen för upptäckten av sanningen.“

#3 Mmm… Men även om man inte nitiskt följer en lära utan följer sitt inre… Så är det ju ändå ett sökande efter något som ska göra en hel. Vi måste inte kalla det för Gud eller för en religion. Vi är alla gudomliga varelser…
Jag tror att religionen var sann just då när exempelvis Jesus uttalade det han sa. Jag tror däremot att människan därefter tappat essensen i vad han egentligen avsåg. Att det som finns skrivet i NT bara är en version av vad han sa där mycket gått förlorat eller förvrängts…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
#4 håller med dig evrekaw… men också att någonstans i alla religioner finns en kärna som är en del av sanningen - även om det inte är hela sanningen…
Återigen tror jag det är av vikt vad man menar med Gud…En inre tro på sig själv, en förvissning om att man vet vem man är , är en gudstro för mig, ingen "gubbe" inga lagar som trycker ner utan en förvissning om att man är "hemma" i sig själv… " Om jag talade både änglars och människors tungomål, men icke hade kärlek, så vore jag allenast en ljudande malm eller en klingande cymbal. Och om jag hade profetians gåva och visste alla hemligheter och ägde all kunskap och om jag hade all tro så jag kunde förflytta berg, men icke hade kärlek så vore jag intet…så bliva de då bestående, tron, hoppet, kärleken, dessa tre, men störst ibland dem är kärleken" ( Paulus första brev till korinterna). Visar ju de mänskliga aspekterna(förmågan till kärlek) som det största…

Hej shakti.. Tänk att du skulle komma här och citera en teosof som Krishnamurti…Välkommen till existens
Kan bara hålla med Hatch, du skriver det sååååå bra.
Jag tror inte att det behövs någon religion överhuvudtaget, varför skulle det behövas?
Det finns tusentals religioner från den Nordiska till den Egyptiska min övertygelse är att vara neutral och leva i nuet, att se tillbaks på en massa olika gurus som har tolkat information i deras tid är för mig bortkastat.
Det finns ingen tid eller religion utan enbart DU just NU! Sen vad du gör av denna inkarnation är upp till dig själv.
Att ta bort det som fungerar som ledstjärna i livet för så många människor i världen vore att rycka undan marken de står på, så visst, så länge människor lägger sina tillhörighetsbehov i sin religion behövs den. Åtminstone för nu.
För egen del är jag tillfreds med att lita till små, helt andra källor för att uppnå känslan av tillhörighet. Den viktigaste tron för mig är tron på mig själv och insikten av att jag lärt var mina förmågor och mina begränsningar ligger, självtillit helt enkelt.
Om man nu ska tro på Gud så ska ju inte Gud vara något skrämmande utan någon som kan stötta en och som finnas där för en i alla lägen. Gud ska ju vara den som tar till sig alla oavset vem du är och hur du är. Ingen ska ju vara bättre i Guds ögon än någon annan.
Anser de människorna som klassar sig bättre och högre än vissa andra måste vara väldigt fega, och osäkra. Ja relion ska finnas tycker jag men man ska inte missbruka det…och alla ska ha rätten att tro på just den Gudsformen de vill.
Men om man har ett färdigt koncept på något så söker man inte. Man söker ju inte efter något som man tror att man har hittat. Det som Jesus sa var inget trossystem alls och ingen religion, utom om man villkalla kärlek och medkänsla för ett trossystem eller religion.
Men det leder inte till den inre stillheten som Krishnamurti talar om.
Hej och tack för det! Krishnamurti är en av mina favoriter. Han har verkligen något att förmedla.

Ja det hade/har han.. Han var ju teosof i adyar 
Uppdraget som Jesus hade via sin mästare Maitreya var ju att starta en ny världsreligion. Och det kan man ju säga att han gjorde…
Det var inte Jesus som startade någon religion utan dom som kom efter…

En av uppgifterna enl. det esoteriska med det hela var ju att starta kristendomen..Vilket var ämnad att vara en religion för väst…
Det gjorde dom ju åxå…Sedan kom Isalm för öst…
Att förmedla Guds ord kan ju aldrig vara fel så länge orden kommer från källan utan att ha vägts och värderats av människorna.
Det som är fel med nuvarnade religioner är att man måste underkasta sig vissa levnadssätt, till exempel klädsel, mat osv. Jag tror faktiskt inte att Gud bryr sig om vi äter fläsk eller fisk eller om vi har en viss typ av huvudbonad på oss.
Enligt min uppfattning så inskränker de nuvarande religionerna ens egna sökande.
Däremot så kan man ju läsa och inhämta kunskap från de olika religionerna, men som jag ser det är man skyldig sig själv att väga varje ord man läser eller hör i sitt hjärta.

Om religion behövs …ja det tror jag absolut…Alla behöver nåt att sätta tron till…Och som vi alla vet och begriper…så är vi alla Så olika..En del behöver handfasta "regler och ledare" för att klara av att hålla sig på vägen…
Andra behöver inte alls detta …utan håller sig på " vägen" ändå…
Det är nog nånstans väldigt bra att religionerna, samfunden finns just för att de flesta av oss behöver verkligen de ramar som finns!
Tja …bara en tanke ….
_B.B //Kristina
**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Religionen t.exv kristendomen är bara ett steg på vägen.. Det fanns en mening uppifrån om varför t.ex reinkarnationsläran togs bort. Vi (mänskligheten) har fortfarande att kämpa med våran karma innan vi kommer att nå tillräckliga höjder för att både inse men samt leva efter det..
Alla kan läsa en esoterisk/teosofisk skrift/bok, men att leva det till 100% och mena det i sitt hjärta är något helt annat som befinner sig långt utanför den peninghungrande (för egen vinnings skull) genomsnittsmänniskan, vi är helt enkelt inte där ännu…Av förklarliga skäl…

Shakti… Bara för att man tror sig ha funnit något i sitt sökande behöver detta inte innebära att man gått in i självgod konformitet, stängt och låst dörren…
Men fortfarande är det inte Jesus som startade någon religion…..
Från inlägg 19
”Alla kan läsa en esoterisk/teosofisk skrift/bok, men att leva det till 100% och mena det i sitt hjärta är något helt annat som befinner sig långt utanför den peninghungrande (för egen vinnings skull) genomsnittsmänniskan, vi är helt enkelt inte där ännu…Av förklarliga skäl…
Har man funnit det gudomliga i sig själv behöver man ingen bok eller skrift att följa, för då handlar man i enighet med det gudomliga ändå.
Om man följer en religion (gäller alla färdiga trossystem) så har man inte själv funnit något utan man tar över något från en annan.

#21 Huruvida Jesus startade det eller inte är bara en fråga om hur man vränger ord… Han är källan och ursprungspunkten till att kristendomen kom till… Att det sedan inte blev en världsreligion förrän några hundra år senare… Ordklyverier… Det spelar ingen roll..
Vad som är av betydelse är väl ändå hans budskap - hur vi tolkar det - vad vi gör av det…

Men om man nu tror på att ingenting händer om det inte är menat att hända så är det väl så? Eller är det bara ibland när det passar in bäst som det är så?

#23 Allt sker av en anledning, det är nog bara vi som inte alltid ser skälet på en gång…
I vissa fall kanske vi inte förstår det alls… Om man ponerar att allt sker av en orsak och att det i våra liv sker flera hundra saker, så tänker jag mig att majoriteten av oss nog kan förstå en del, några mycket, vissa inget…
Passar in eller inte? Utveckla - jag är inte riktigt med nu hur du menar…
Men, allt handlar väl om utifrån hur DU upplever och tolkar skrifter, det finns väl inget som säger att man måste tolka saker på ett visst sätt för att andra gör det. Om jag läser bibeln, tolkar jag det utifrån mig själv, ingen annan. det tror jag är det som är det stora problemet, att du inriktar dig på vad andra tror.
Vad har det med ordklyveri att göra om någon grundade en religion eller om någon inte grundade en religion? Det är två helt skilda saker. Att vara källan till att andra grundade religioner är en helt annan sak än att själv vara grundaren. Om Jesus skulle se vad religionerna gjort i hans namn skulle han säkert vända sig i graven, om han inte skulle ha stigit upp.
Vem skriver Aldebaran och cillaj till? För där hänger jag inte med….

Jag svara inte till någon särskilld..utan till det som står i texten samt svaren… Men mest var det till evrekaw vilken hon svarat på i #24
PS. Till cillaj.
Om du själv tolkar bibeln och inte tar över religionernas tolkningar så följer du ju inte religioner längre.
#27 Ok.

"Om Jesus skulle se vad religionerna gjort i hans namn skulle han säkert vända sig i graven, om han inte skulle ha stigit upp."
Du tror inte en sekund på att dom nog mycket väl visste hur det skulle bli, och att dom "där uppe" hade sina fingrar med i spelet när t.ex reinkarnationsläran togs bort ur kristendomen..
Allt har ju inte varit av ondo med religion…
Nej inte har allt varit av ondo men tillräckligt mycket….
Tror du att "dom där uppe" också hade sina fingrar med när det gällde inkvisitionen och avlatshandeln?

Vad Jesus ville å ena sidan och vad människan med sin fria vilja valde att göra av det…
Om man tror på att allt har en mening så får man väl tänka att det fanns någon form av mening även med detta…
Men man kan inte säga att allt som människor gör är Guds vilja. Gud gav ju människan en egen fri vilja.

#30 Självklart hade dom det, såtillsvida att dom lät karman ha sin gång…

#33 Du ser alltså Gud som en separerad ledare över människan?

#35 På sätt och vis är han nog det evrekaw.. men samtidigt är ju vi framsprungna gnistor av honom…
Till alla eller ingen…som jag ser det finns det inga fel utan enbart betraktelser utifrån vars och ens referensramar…jag kan inte se in i ditt referensrum, du kan inte se in i mitt referensrum, ibland har vi samma perspektiv med samma referenser= Bingo, ibland inte= so what?

Så sant du höge farao…
#28 Men även min tro är ju en form av religon, räknas inte den då, är det bara den form som kommer av kyrkor eller anna form av läror som räknas då?

#36 …och vi gjorde valet att äta frukten från kunskapens träd…

Ja på sätt och vi var det det… På sätt och vis var det åxå menat så i den gudomliga planen att vi skulle göra så för att utveckla den 3:e rotrasen. Den som fick kjortlar utav skinn (dvs den blev fysisk) dom två andra raserna var ju eteriska/astrala, dvs. man kan säga att dom två levde i paradiset.. Den ena Adam och den andra Eva som tillverkades ur Adam (historien om revbenet) Dessa två kön måste till för att föra den senare fysiska 3:e rotrasen vidare till vad vi är idag…
#42 Eldige lelle, vem svarade du nu??

#47 Jaaa utrensning och tarmrensning å… "skratt" 

Jag svarade på evrekaws om att äta frukten från kunskapens träd..
Jag sitter här och grunnar på en sak. Det var en händelse idag som gjorde att frågan kom upp inom mig.
Hur stor möjlighet är det för en enskild individ att uppnå andlig utveckling i de muslimska länderna? Jag antar att det inte finns så mycket chans för detta. De är ju väldigt beroende av varandra som grupper (som jag tog upp tidigare i en tråd) och därför skulle väl en tänkare snart tystas ner eller inte ens våga se sig om efter något att dela sina tankar med.

Ungefär på samma sätt som vi kristna såg på andra religioner och tankesätt förr itiden.. Faktum är att Islam är mycket tollerant mot andra religioner och trosbekännelser. Sedan finns det fundamentalister men det är ju inte det egentliga islam..
# 51 - Skulle en "fritänkare" bli accepterad av sin familj? Eller skulle han/hon bli tvungen att flytta till ett sekulärt land? Jag tror inte vederbörande skulle fungera normalt med sin familj.

Ja det beror ju på. Alla muslimer är inte så hårda, jag har träffat fler stycken.. Sedan är det ju landets lagar som styr för tillfället. Men du har till viss del rätt i vissa saker.. Det är ju inte helt fritt i vissa kretsar. Men det är dete inte i vissa katolsa kretsar heller…
Du har rätt, det kan vara strängt i vissa katolska kretsar också. Men jag tror ändå att västvärden är mera tolerant än östvärlden.

Nu är vi det sedan ungefär 100 år.. dom andra 16-1700 åren var det inte så …

På exepelvis Irland har katolícismen ett ganska hårt grepp… Inte fri abortlag. Preventivmedel fås inte med samma lätthet som här…
Har muslimska vänner, de är inte vare sig fanatiska eller rigida i sin tro… Tvärt om skulle jag säga. Jag tror man kan dela upp Islam i flera olika falanger…
Kanske det finns någon högre mening med dessa enorma folkvandringar som sker nu, från mellanöstern och vissa afrikanska länder. Det är inte någon invandring utan det är folkvandring.

Ja, alldeles säkert har det stor betydelse för framtiden och våran utveckling..

Ja, och framförallt är det berikande… Delar arbetsrum med icke svenskar… Det är oerhört lärorikt att möta andra förhållningssätt och taknar kring saker och ting. Jag tycker att det ger min personliga utveckling en spark frammåt… Tror inte att rasism eller främlingsfientlighet skulle finnas om alla fick möta människor från andra länder och kultuter kontinuerligt i sin vardag…
Då blir ju deras krig "Jihad"
# 34
Vems karma menar du? Dom som föll offer och dog, eller skurkarna i det hela? Vad är det för mening om man blir offer och dör och på så vis inte har möjlighet att arbeta på sitt karma, eller att man blir en skurk, begår onda handlingar och skapar ännu mera karma?
Varför tror du det?
Religion är styrelsen av troende. Om du har en egen tro finns det ingen som styr.
#61 så här ser jag på saken.
Religion betyder att "binda" dvs. det som binder människan till Gud är just religion.
Om jag har en tro på Gud, är det min religion och därmed likvärdig all annan religion.
# 62 - Klockrent, mycket bra skrivet…
Hur skulle religioner kunna binda till något som alla människor ändå redan har i sig?

#64 Precis shakti. Religioner binder dig till Gud eftersom du redan har honom i dig. Sedan vad vi gjort med religionen-er är ju en helt annan sak..Men vi kommer till insikt med detta åxå..Så småningom…
Anser du att man inte har någon förbindning till Gud om man inte tillhör en religion?

Nej givetvis inte Shakti, det är väl en ganska onödig och överflödig kommentar att ställa till mig. Eller vad är du ute efter denna gång? Jag säger ju ovan att du redan har denna i dig. Vidare har sagt det i många trådar och inlägg att alla är ju inte helt inställda med tanken att vi har detta i oss och därför behöver religioen..Hur många ggr skall jag behöva säga detta?
Att just du har kommit till insikt är ju bra för dig. 75 % av mäsnkligheten har inte det och det är lågt räknat…
Kanske är bättre att du specar ner vad du anser är rätt och riktigt i dessa frågor så kan vi allihopa säga ett rungande Ja så slipper vi onödiga saker i fortsättningen, eller vad tycker du?
Han menar att alla har en förbindning till Gud inom sig både med religion och utan.

Ang. Gud skriver Eckhart Tolle följande:
"Ordet Gud är begränsande inte bara på grund av tusentals år av missbruk och missuppfattningar, utan också för att det gör gällande att det är fråga om en varelse som inte är du. Själva Gud är Varandet, inte en varelse. Det kan inte finnas någon subjekt - objekt-relation här, ingen dualitet, inget du och Gud."
Detta stämmer bra in på hur jag tänker kring vad Gud är…
Jag undrar vart du vill komma Shakti… Jag tror det vore bra om du formulerade konkret vad det är du söker… Det oklart formulerade får ofta tvetydiga svar som i sin tur leder till missförstånd och annat som egentligen bara är onödigt…
„Nej givetvis inte Shakti, det är väl en ganska onödig och överflödig kommentar att ställa till mig. Eller vad är du ute efter denna gång?“
Du svarade inte på min fråga; Hur religioner skulle kunna binda sig till något som man ändå har i sig, därför försökte jag ställa frågan på ett annat sätt.
„Jag säger ju ovan att du redan har denna i dig. Vidare har sagt det i många trådar och inlägg att alla är ju inte helt inställda med tanken att vi har detta i oss och därför behöver religioen..Hur många ggr skall jag behöva säga detta?“
På vilket sätt bidrar religionen med att finna det gudomliga innom sig? Själv är jag född protestant med aldrig har kyrkan hjälpt mig att upptäcka Gud i mig. Det var först när jag träffade min man (som samtidigt är min lärare och som inte tillhör någon religion) som jag fann Gud i mig.
Om jag ser mig omkring ser jag en massa människor som är med i religioner men som inte lever ett andligt liv… Minst 75%….
Vad du menar i ditt sista stycke förstår jag inte. Jag är bara här för att diskutera…
Men det är ju det vi pratar om hela tiden, du behöver ingen annan religion än din egna för att upptäcka Gud, dom som använder andra former har ju sina orsaker till det. Är det fel då?
Vad i det är det som du inte förstår?

Nej religionerna binder inte sig till något dom binder dig till något, som du helt rätt redan har inom dig.. Redan där formulerade du om det.
Religionen i sig är det ju inga större fel på utan det är ju vad vi med vårat maktbegär och pengahunger gjort med den ursprungliga tanken med religionen.
Att du lyckades finna Gud inom dig utan religionen är ju bra för dig, och säkert många andra. Men fortfarande är det så att det inte är fel på religionen isig den är ju från början skapad av samma Gud som du/jag har i dig/oss.
Kristendomen är väldigt esoterisk/teosofisk om man kan läsa mellan raderna.. Liksom Islam liksom istort alla religioner…

#70 Men varför söker du vår bekräftelse när du redan är säker? Om du känner att du funnit Gud inom dig - lev då i den vissheten…
#50 När jag läste det du skrev Gilla kom jag och tänka på en programserie som gick i SVT. Den handlade om 6-7 engelsmän som fick åka ner till Spanien på retreat på en islamisk gård. På denna gård/center så tog de emot folk av alla religioner och de som de följde i serien var både muslimer och icke-muslimer. Själva gården/centret drevs i en sufisk anda - och denna inriktning av islam är, som jag förstår det, väldigt öppen och man pratar om att upplevelsen av Gud är något personligt. Så som flera svarat här så beror det nog på vilken inriktning som råder….
Jag håller med Tolle. När jag använder ordet är jag medveten om att ordet är inskränkande men eftersom vilket annat ord som helst skulle vara lika inskränkande använder jag ordet som andra använder.
Sen undrar jag, varför man inte bara kan fråga mig om något är oklart formulerat?
Varför tror du förresten i inlägg 73 att jag söker bekräftelse?
En egen tro är ingen religion. För mig är en religion ett samfund som har ett färdigt trossystem.
„Nej religionerna binder inte sig till något dom binder dig till något, som du helt rätt redan har inom dig.. Redan där formulerade du om det"
Ursäkta, jag skrev fel. Men fortfarande står min fråga osvarad… Hur binder religionen dig till något? Poängen är ju att om jag redan har Gud innom mig att jag ändå redan är förbunden. Så hur skulle en religion i så fall ändra på saken?
„Men fortfarande är det så att det inte är fel på religionen isig den är ju från början skapad av samma Gud som du/jag har i dig/oss.“
På vilket sätt tror du att Gud har skapat en religion, utom att han har skapat människor som skapade religioner?
# 74 - Det finns säkert väldigt många olika grenar inom Islam precis som det finns inom Kristendomen eller andra religioner. En del är mera öppna och en del är väldigt fanatiska. Men om vi ska gå till Islam så är den mycket kontrollerande över människorna precis som kristna kyrkan var förut, då man bla a höll husförhör.
Så denna retreat var nog ett undantag. Sen ska vi komma ihåg att SVT är mycket islamvänligt och skulle aldrig lägga in ett program som handlade om något negativt om Islam.
#76 Där håller jag nog inte riktigt med om SVT … tänker på Uppdrag granskning som granskade de islamiska friskolorna för ett eller ett par år sedan.

#75 Det gäller inte ett av dina inlägg, jag syftade till kontentan av dem alla… Annars skulle syftet med din argumentation sakna poäng. Du argumenterar på ett sätt som känns vara för att "vinna". Har man i visshet funnit "Gud" behöver man inte vinna en ordduell i en tråd på en sajt…
# 77 - Ja det var under Janne Josefssons tid. Han tillhör de få på SVT som vågar ifrågasätta muslimer, eller andra invandrare. Annars så gör SVT sitt bästa för att sätta Islam i Sverige i fokus.
Jag hävdar dock fortfarande att den största massan av muslimer är mycket styrd av Koranen.

Ja Ayena …men inom muslim finns Sufism som är en mysterietradition som handhar andlig utveckling!
Se http://web.telia.com/~u89802771/dervish.htm
den är vldigt utbredd !
Så att muslimerna skulle förkasta andlig utveckling …anser jag helt felaktigt!
_B.B //Kristina
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens
Det här är ett diskussionsforum och tråden handlar om religioner och i fall om vi behöver dom. Jag tycker inte att vi behöver dom och om andra har andra åsikter skulle jag gärna vela veta varför, därför ställer jag frågorna som jag gör. Att jag inte får något riktigt svar på mina frågor kan jag ju inte rå för. Jag tycker också att det hör till när man diskuterar att man berättar varför man är av den ena eller andra åsikten och inte bara berättar vilken åsikt man är av, annars kan man lika gärna skriva i en blogg och låsa för kommentarer av andra.Det handlar ju inte om vinna orddueller eller om något annat som du tror utan att komma fram till sanningen. Dessutom har religionerna varit till skada för så många människor att jag gärna gör vad jag kan för att hindra andra att fastna i deras fällor.

#81 Och hur vet vi när vi kommit fram till "sanningen" - vem äger "sanningen"? Oavsett vad jag tror respekterar jag vad andra tror. Jag behöver inte ifrågasätta varför. Jag accepterar och respekterar.
För den skull behöver det inte vara "låsta trådar" att läsa vad andra tycker är intressant. Det vore bra tråkigt om bara en sorts fåglar sjöng i skogen…
# 81 Du säger att du gör vad du kanför att förhindra att andra får uppleva hur det är att leva med en religion, vem är du att ha den rätten, du tar ifrån människor den insikten dom behöver för att komma vidare med sin karma.
Sen att du inte har en religion, fint lev med det, jag har heller ingen tro på någon religion, men acceptera att andra har det.
Du vill diskutera om varför vi inte har en religion?
Enkelt för mig, har inte hittat någon som passar.
# 80 - Dessa har jag aldrig hört talas om. Ska försöka ta reda på mera fakta. Informationen på denna sajt talar om en gren av Islam som har startat i Iran och förmodligen inte alls har något att göra med ayatollernas Iran.
Fakta kvarstår dock att huvuddelen av Islam lyder under Koranen och dess lagar och påbud.
Ska införskaffa mera fakta om denna mystiska sekt (eller vad det nu är). Profeten nämns överhuvudtaget inte i denna information, vilket är förbryllande.
# 86 - Nej jag har inte läst Koranen och inte mycket av Bibeln heller om jag ska vara helt ärlig. Jo, nya testamentet förståss…..

Koranen är en av de mest kärleksfulla skrifter som finns !
Jag har läst både den och bibeln flera ggr…
Det finns många fördomar mot islam just på grund av fundamentalismen….
Tyvärr matas vi i väst oxå mest av detta …
För mig är koranen en bok om kärlek, respekt och oxå en stor tro till Bibeln som sådan…
Sen hör jag varken till det ena eller det andra eftersom min tro är annorlunda…
Det positiva hör vi så sällan om…
All diskussion om religion brukar alltid gå ut på rätt Eller fel….Inte konstigt vi har Krig…..
Vill Visa min tavla igen….och Min Tro ..Den symboliserar att vad vi än kallar det ….hör vi till samma ursprung iallafall!!
_B.B //Kristina
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens
# 88 - Vad anser du om Sharia-lagarna?

Tja Sharia är ju vad den tolkas till…Och det finns många tolkningar.
Där har vi fundamentalismen igen…där är tolkningarna helt annorlunda än vad som egentligen är!
Sen missbruket av densamma tycker jag inte alls om …Precis som allt annat som göms bakom religiösa skrifter.
Historien vittnar ju om hur mycket sånt som helst!
"Totalt innehåller Koranen 6200 verser, dock är inte alla lagrelaterade. De verser som handlar direkt om lagregler är 350 totalt och de är uppdelade på följande sätt. - 140 i rituella frågor - 70 rörande giftermål, skilsmässa, arv osv. - 30 rörande brott och straff - 30 rörande medborgliga rättigheter och - 10 som rör ekonomin (förbud mot ränta och rättigheter för arbetare till exempel)
Dessa 350 verser är inte alla sådana som har hackats i sten och gäller till punkt och pricka. 180 av verserna är sådana som inte på något sätt kan ändras och där budskapet är enkelt utan möjlighet till feltolkningar. De övriga är sådana att man gör antaganden om hur de bör fungera på ett ungefär. Just de verserna gör att det ofta blir problem med tolkningen eftersom olika personer kan ha olika uppfattningar om hur de ska tolkas"
_B.B //Kristina
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens
Här är lite om Sharialagarna. Läs och begrunda och sen räkna upp det som är så väldigt kärleksfullt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sharia
Jag ska berätta två händelser som utspelade sig i Riyadh i början på 90-talet. Min väninna var där nere och jobbade som narkossköterska på ett amerikanskt ögonsjukhus. De bodde på den amerikanska campen där livet var precis som i vilket västland som helst. Men när de skulle utanför campen, till exempel åka in till staden Riyadh, så fick de åka buss, om de inte kunde få någon kille att köra bilen förståss eftersom kvinnor inte tillåts köra bil i Saudi Arabien.
A stod och väntade på bussen vid hållplatsen som låg alldeles utanför sjukhuset. Hon hade en schal med sig men hade inte satt den på utan bara låtit den hänga runt halsen. Meningen var att hon skulle svepa den om sig när bussen kom. Hon hatade dessa schalar. Och även shador som de ibland var tvungna att bära utanför campområdet.
När non stod och väntade som kom en bil och saktade in. Tre vanliga killar satt där. Hon trodde de skulle erbjuda lift, men det var inte därför de stannade. Två av killarna gick av bilen och gick fram till A, började först skälla på arabiska och sedan tog de tag i schalen och svepte den om henne. Och som lök på laxen fick hon två lusingar av de unga trevliga männen, en från var. Och sen satte de sig i bilen och körde vidare
En kollega till A skulle in och handla något en eftermiddag och kom in för tidigt eftersom affärerna har stängt vid bönetid som det är fem gånger om dagen. Så hon satte sig på en bänk framför en fontän på ett litet torg. Det var stilla och skönt för där var skugga så hon tog fram sin bok och skulle läsa samtidigt som hon tände på en cig. Tre män klädda i långa svarta kläder kom fram från ena gatan, rusandes mot henne. De hade piskor i sina händer, en slags sedlighetspolis. Hon fick ta emot några piskrapp på kroppen och så fick hon följa med till ett kontor där hon var tvungen att visa upp passet och namnge sina chefer där hon jobbade. Ett rent förhör alltså. Och sen släpptes hon. Det blev ingen trevlig shoppingtur i Riyadh den dagen.

Jag försvarar inte dett a Ayena !!
Men vidhåller att det ärolika tolkningar av en helig skrift !
Det där agerandet är ju i den kulturen…
I de flesta muslimska länder är det ju Inte så här…men det är det vi ser!
Och Sharian låter väl ungefär lika kärleksfull som den Svenska lagboken *s*
Här är en länk till den enda av Muslim erkända översättningen.
http://www.koranensbudskap.se/Startsida.aspx
Man måste se skillnad på kultur och religion…
Varför tror du att de tycker Kristna är både orena och annat…Är det för Bibeln??
Knappast eftersom de inte motsäger sig bibeln….
Kultur där oxå !!
Inkvisitörerna stödde sig ju på bibeln…var inte det en tolkning det oxå??….Eller var det kultur…
_B.B //Kristina
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Tyvärr har jag inte kunnat vara inne under kvällen.. Men tycker att diskutionen och svaren från både mina medarbetar + andra gett dig svar. Och egna påståenden.. Religionen månhända är inget för dig men för miljader andra människor är den det.. Jag skall villigt erkänna att jag går nästan aldrig i kyrkan själv utom begravningar och dylikt. Men jag har djupaste respekt för människor som ser religioner eller rättare sagt trosbekännelser som sitt allt.
Kommer dessutom ihåg drevet som gick inne på passagen där jag/vi på AU utmålades som SEKT utav dig och vännerna där. Det ärkanske det som gör att du är så på med dina frågor och vinklingar hela tiden…? Hursom det är inte något jag fäster mig vid så mycket för jag vet vad TS står för, och kan bara säga att ni hade fel ljusår fel..
Du fick skrivförbud utav sajtvärden på AU men jag tänker inte ge dig det, för det var kanske att överreagera från hennes sida..
# 93 - Om vi ska jämföra Sharialagarna med den svenska lagen så är där en betydlig skillnad som jag kan ta upp utan att vare sig läsa Sharia lagarna eller Sveriges Rikes Lag.
- Vi stenar inte otrogna kvinnor till döds.
Du säger att detta beror på kultur. Men kulturen är ju sprungen av religionen Islam.
Jag föreslår att du flyttar ner till Saudi Arabien och bor där ett år så får du känna på hur det är att som kvinna leva i ett muslimskt land. Möjligtvis raderas det romantiska leendet ut då. Det är lätt att sitta här hemma i sin trygga svenska kammare och tycka Islam är kärleksfullt. Men glöm inte dina slöjor!
”_ #81 Och hur vet vi när vi kommit fram till "sanningen" - vem äger "sanningen"?“_
Som jag redan skrev handlar tråden om religioner och i fall om vi behöver dom. Jag har lagt fram mina åsikter om det och andra sina. Sen är det helt upp till var en att själva bilda sin egen uppfattning om vad som är sanning utifrån dom argument som finns.
„# 81 Du säger att du gör vad du kanför att förhindra att andra får uppleva hur det är att leva med en religion, vem är du att ha den rätten, du tar ifrån människor den insikten dom behöver för att komma vidare med sin karma.“
Jag förhindrar ingen att leva med en religion, jag har bara informerat andra om att religionerna har varit till skada för många människor och att man inte finner Gud innom sig i en religion. Sen är det upp till var och en själva att bestämma sig för om dom vill vara med i en religion eller inte. Om någon dessutom kommer till insikt genom det som jag skriver har jag inte förhindrat någon utan endast gjort en tjänst. Vem är förresten du som tror dig veta vad andra behöver för att komma vidare med sitt karma?
„Sen att du inte har en religion, fint lev med det, jag har heller ingen tro på någon religion, men acceptera att andra har det.“
Fint att du accepterar dom som har en religion, jag accepterar dom också. Men jag undrar varför jag och min åsikt här om religionen inte verkar accepteras?
„Du vill diskutera om varför vi inte har en religion? »
Jag vill diskutera om huruvida religionen behövs eller inte som huvudämnet i den här tråden handlar om.
„81 Och lilla rara du …Vem besitter Sanningen?? Du??“
Vilken sanning talar du om? Att många människor har blivit skadade i religionernas namn eller den att det gudomliga inte går att finna i en religion eller om någon annan sanning?
” Tyvärr har jag inte kunnat vara inne under kvällen.. Men tycker att diskutionen och svaren från både mina medarbetar + andra gett dig svar.“
Jag vet inte vilka svar du syftar på, men frågor som tex hur religionen kan binda någon med Gud och hur Gud har kunnat skapa religioner, eller vilken mening det harmed karmat att begå onda handlingar och skapa nytt har jag inte några svar på. För mig är det en självklarhet att om man diskuterar tillsammans och berättar något, att man även berättar varför man är av den åsikten. Om man tex anser att religionen binder en med Gud, berättar man hur det går till, alltså på vilket sätt den förbinder en med Gud, osv.. och anser man att religionen är bra så berättar man vad det är i den som är bra osv….
För övrigt trodde jag att ämnet handlade om religioner och i fall om dom behövs och inte om mig ;-)
Nu undrar jag ju varför det är på tal om att jag skulle bannas härifrån? Kan du svara på den frågan? Som jag ser det är det jag som har hållit mig till ämnet medan det är andra som har börjat diskutera mig och min person… Och varför jag blev bannad från AU har jag redan skrivit om ett flertal gånger, bland annat här: Citerar mig: ” Att jag blev bannad har jag aldrig nekat till, men inte för att jag har "uppfört" mig dåligt. Jag har inte brytit mot några forumsregler utan jag hade bara andra åsikter än vad som stod i artikeln som Mariann publicerade och på grund av det blev jag kallad troll och blev provocerad på alla möjliga sätt av Mariann och henns kumpaner.”http://druidoshaman.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=2cffe139-73ad-4781-8d3a-fdb77c59428e&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup&ThreadListPage=1
” Kommer dessutom ihåg drevet som gick inne på passagen där jag/vi på AU utmålades som SEKT utav dig och vännerna där.“
För mig är det ett sektbeteende att inte tillåta andra åsikter och ett i fråga sättande av det som lärs ut och att radera all kritik. Ett missionerande kallar jag det. Dessutom anser jag att jag har all rätt att berätta för andra om mina upplevelser som jag gjorde på den sajten, vilket jag gjorde.
„Hursom det är inte något jag fäster mig vid så mycket för jag vet vad TS står för, och kan bara säga att ni hade fel ljusår fel..“
Jag har aldrig vad jag kan minnas yttrat mig något om TS. Teosofiska samfundet?

#97 "Men jag undrar varför jag och min åsikt här om religionen inte verkar accepteras?"
Detta är din upplevelse, din uppfattning… Vad vill du ha för att inte känna det så? Kan du konkretisera det?

Att många människor har blivit skadade i religionene namn är förvisso sant, men flerfaldigt mångdubbelt fler har det varit tvärtom för. Som du skriver så verkar ju ha haft fruktansvärda upplevelser i den protestantiska kyrkan här i sverige,trodde inte man kunde ha det i denna ganska andefattig och torftiga kyrka , men men man lär sig något varje dag.
Många har skadat sig och farit illa av pengar åxå, samt av kundalini som du så varmt förspråkade förra gången vi hade en kontrovers du å jag. Skall vi ut och varna för detta åxå tycker du? Men då får jag väl dig och din man på mig..För det var ju ofarligt enl. dig.
Det är lite så att när det passar dig så är saker bra och när det inte passar dig så är det precis tvärtom..
Som sagt jag har inte tänkt å banna dig, vilket åxå står i mitt förra inlägg om du läser det igen.
Jag var ju åxå Medarbetare till Mariann på AU förra gången, jag var ju inne på passagen och hade diskution både med dig och ett par andra "sektjägare" men hur man än förklarade och la fram vad TS vad för något så gick det inte in. Hissen gick inte ända upp så att säga.. Det är och var förutbestämt och då spelade ingen roll vad man än sa, så du får faktikt förlåta mig om jag är på hugget denna gång.

#95 Ayena jag har tillbringat Mycket tid i Muslimska länder, så jag vet faktiskt vad jag pratar om!
Tunisien Marocko Egypten Algeriet m.fl
Dessa extrema fall som du tar upp är gudskelov väldigt sällsynta !
Och då i de länder där fundamentalism förekommer !
Förstår inte varför du är så arg ?
Och det handlar dessutom inte om nån romantik…jag går på fakta och vidhåller att kultur och religion inte hör ihop!
Ursprunget till din och min diskussion var: Tillåts andlig utveckling inom Islam ?
Svar ; Ja det gör det !!
_B.B //Kristina
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Tror det är dags att "sluta mata trollen"
Eller?

# 103 Jag tror det är bra diskussioner….Andlig utveckling kommer av att inte fördöma, utan att tillåta och se att allt hör ihop…att kanske gå förbi religionen…Att se var gränserna går eller var allt flyter samman…Bra träning detta tycker jag !
Därmed säger jag INTE att det är Ok att stena kvinnor…men det har med annat att göra…
_B.B //Kristina
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

#104 Mmmm får bara den där "känslan"….
ligger i "luften" Men ser din aspekt på saken… Du har rätt… Man får helt enkelt se det som ett

Får se till att hålla
bara…. 
Till alla inblandade i diskussioner här (inklusive mig själv)
Min mor sade alltid till mig att politik och religion ska man aldrig diskutera. Och eftersom jag aldrig gjorde som min mor sade så har jag villigt diskuterat både politik och religion.
Det var jag som lade ut denna tråd eftersom jag ville diskutera huruvida vi behöver religionerna i den form de har idag. Med tanke på att de religioner som råder är stiftade och grundade för minst 1500 år sedan och att det har hänt väldigt mycket i människans både andliga och tekniska utveckling sedan dess.
Med tanke på ens egna uppfattning och bakgrund så kan det naturligtvis uppstå många olika föreställningar om vi behöver religionerna i den form de har idag.
Jag vill själv ställa mig till den kategori som anser att vi inte behöver religionerna. Vi vet alla vilka bekymmer religionerna har ställt till med sedan vår tideräknings början. Enligt min åsikt så har inte religionerna använts så som de var ämnade att göra eftersom människan har lagt in sina egna värderingar och lagar i de "heliga skrifterna" för att styra människorna.
Detta kanske för att vi inte haft någon polis sedan på 1800 talet, inte något polisväsen som finns idag. Jag anser att det var därför som överheten lade in vissa regler i de heliga skrifterna, just för att få pli på folket.
Vi har alla vår egen syn och uppfattning på religionerna och även om det finns andra som har annan uppfattning så måste vi resperera detta. Det finns inget rätt här och inget fel i vårt tyckande.
Jag själv är den första att erkänna att mina känslor har hettat till härinne i denna tråd, jag får väl ta en funderare på varför, om det har en djupare mening eller om jag har lite av "islamofobi" - Det är mycket möjligt att det är så.
Ska vi nu alla försöka att lugna ner våra upprörda känslor och framförallt hålla oss till diskussionerna här inne på Existens och inte vad som har sagts inne på andra forum.

#105 jaa men visst är vi såpass vuxna härinne att vi kan hantera detta ??
Alla måste kunna uttrycka sin synpunkt ur olika vinklar utan att man blir otrevlig, eller hoppar på folk *s*
_Målet med en diskussion bör inte vara seger, utan framsteg.
Så länge önskan är att Vinna ….blir inga framsteg gjorda._
Men sant är…att diskutera politik och religion är spännande…för det finns egentligen inget Rätt…Allt är rätt från olika håll …
_B.B //Kristina
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens
„Detta är din upplevelse, din uppfattning… Vad vill du ha för att inte känna det så? Kan du konkretisera det?“
En fortsatt diskussion om ämnet och inte om mig….
Jag har inga fruktansvärda upplevelser från den svenska kyrkan, utan som jag skrev kunde dom aldrig hjälpa mig att finna Gud innom mig. Rättare sagt har dom inte gjort för mig något alls, dom har inte ens försökt.
Sen verkar det som att du inte läser vad jag skriver eftersom jag aldrig har förespråkat kundalinin. Att en kundaliniresning kan förorsaka smärta, sorg och bestående skador är något som jag är väldigt medveten om. Att kundalinin är ofarlig har jag heller aldrig sagt och aldrig har jag uppmanat någon att aktivera den. Jag har själv fått uppleva hur smärtsamt det kan vara, men att jag just då träffade min man som kunde hjälpa mig genom processen visar ju att dom där uppe hade sina fingrar med i spelet. I dag är jag glad att jag hade den upplevelsen och att jag fick uppleva hur det är att vara ett med Gud när kundalinin nådde kronchakrat. Min man får du nog inte på dig, för han kommer aldrig att regga sig här. Och han har själv talat om för mig hur onödigt det är att debattera med folk om deras tro och tagit som exempel att folk har börjat kriga med varandra bara för det och här i forumen har jag ju själv erfarit vilka påhopp man kan bli utsatt för. Vad du upplevde med sektjägarna på passagen har inget med mig att göra. Själv jagar jag ingen utan jag skriver bara min åsikt.

"Esoteriska läran berättar, att det i grunden av alla de stora religionerna och filosofiska system döljer sig en gemensam kärna av gudomlig sanning….."
Tyckte jag var bra …
Sen att vi människor via kulturarv och annat tolkar både lagar och religion på olika sätt…DET förekommer överallt…
Blessed be folks!
_B.B //Kristina
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Du är jätteglad att du fått den upplevelsen. Lika glada är ca 80% av jordens befolkning av att det finns något som heter religion…
Sedan har #109 själva kärnan i det vi pratar om här.. Tror att du är lite förblindad av ditt agg och dina upplevelser av svenska protestantiska kyrkan, så att du inte ser skogen för alla träden…
"Du är jätteglad att du fått den upplevelsen. Lika glada är ca 80% av jordens befolkning av att det finns något som heter religion…"
Och en massa människor blir glada av godis, ska man inte informera dom att dom får dåliga tänder och blir feta av det?
Sen vet jag inte vilket agg och vilka upplevelser du tror mig ha av den svenska kyrkan. Jag har inte haft inte haft min fot där sedan jag blev konfirmerad och det var rätt så länge sedan. Men nu börjar jag faktiskt bli trött på att försvara mig mot personliga påhopp och att bli utsatt för andras projektioner, så jag föreslår att du håller dig till ämnet i fortsättningen om du vill ha fortsatt diskussion med mig.

Ett visst agg kan man ju sjönja i dina svar om religioner..
Det finns ju mycket sanning i dom flest religioner, och som sagt, #det finns ingen religion högre än sanningen" (teosofiskt uttryck)
Som svar citerar jag Krishnamurti.
"Sanningen är ett väglöst land. Du kan inte komma dit på några vägar som en tro, sekt, religion pekar ut för dig. Därför kan jag inte delta i formandet av en organisation, som tvingar folk att välja anvisad väg. Du kan inte organisera sanningen. Om du gör det så dör den, förstenas, blir en tro som pressas på andra.
Andliga organisationer är kryckor för förkrympta individer. De hindrar människan från att växa, från att bli unik. Den möjligheten finns bara i den egna upptäckten av sanningen. Och i det ögonblick du beslutar dig för att följa en andlig ledare förstör du dina möjligheter att finna sanningen."

Ja även solen har sina fläckar… Han sa och gjorde många fina saker. Men jag tror att han var fläckad och märkt av den psykiska misshandel som han fick utstå av Leadbeater som visserligen var teosof och synsk, skrev många fina böcker och startade LKK Liberala Katolska Kyrkan, men inte alls verkar ha varit någon snäll person (andlighetenen fördunklade nog C.W. Leadbeaters sinne) Kan åxå nämnas att han tyckte om små söta pojkar…Så man kan ju bara ana vad den stakars lille/unge krishnamurti och hans bror fått utstå. Tyvärr behövdes det rensas upp lite i dom teosofiska leden och både TS-pasdena och antroposferna bildades som ett resultat därav.
Helt säkert är det så som Krishnamurti säger om man befinner sig "ett par pinnhål" upp. Men återigen shakti och Krishnamurti 80% av massan befinner sig inte där. Tyvärr pratade han ofta över huvudet på den stora massan. Men riktigt kul är det ju att du greppat detta vad han pratar om och det kan hjälpa dig framåt, men då bör du ju åxå ha djupaste respekt och vördnad för dom som inte är där ännu, annars är det ju inte så mycket bevänt med det hela..
I övrigt säger jag som everkaw i #78
"Jag är inte emot dig… Jag lägger mig… "
….jag har legat hela tiden…

Du kan gå in i denna artikel som för övrigt är den tredje delen i en bra artikelserie Om TS grundande med isis unvailed och hemliga läran av Blavatsky…
Står lite om skillnaden mellan religioner och religiös rörelse. Kan kanske vara nyttig att läsa… 
Det är nog mer än 80%, men poängen är ju att religioner och färdiga trossystem inte leder till sanningen utan att dom leder en bort från sanningen. Min respekt och vördnad för dom är så stor att jag talar om för dom vad som leder bort från sanningen.
Man behöver heller inte vara emot varandra bara för att man har olika åsikter. Hoppas ni ligger bekvämt 
# 118 - Precis, man behöver inte vara mot varandra för att man har olika uppfattningar. Om man frågar en grupp på tio personer vad ordet "känsla" innebär, så får man tio olika beskrivningar.

Men det är ju där du har fel Shakti, du kan ju tydligen inte skilja på ordet religion och religiös uppfattning.
Religioner är inte färdiga trosystem det är ju den religiös uppfattningen olika grupper har om religionen isig. Det går ju att ha hur många uppfattningar somhelst av en religion.. Kristendomen visar klart på detta. Tre huvudgrupper Protestantisk, Katolsk, Ortodox sedan ett 20-30 tal frireligiösa grupper som var och en tolkar bibeln och kristendomen på sitt ibland förvrängda sätt..
Gnostikerna är för mig som teosof den mest rena och egentliga trosuppfattningen av kristendomen och av den gudom bakom..
Läste du länken jag skickade i förra inlägget?
Uppfattning är ju bara ett personligt sätt att betrakta eller bedöma något, men det ändrar ju inget på religionen och dess trossystem i och för sig. Visst har protestanter och katoliker (och alla andra religioner) trossystem och skillnader i deras tro. Det var ju därför Luther reformerade systemet.
Jag har inte hunnit med att läsa hela texten, jag har skummat igenom den.

Därför Luther reformerade systemet? Protestantismen fanns ju inte före Luther.. Det var ju han som gjorde Kristendomen om möjlig ännu andefattigare…
Den protestantiska tron fanns redan innan Luther reformerade systemet. Deras tro stämde inte överens med det katolska trossytemet. Skulle religioner inte ha färdiga trossystem skulle dom ju inte ha behövts reformera. Ännu andefattigare än andefattig? Hur går det till?

Kristendom var ju inte vad det en gång var. Jag menar när Jesus verkliga lära var hörnstenen i Kristendomen med både reinkarantionslära och karma. Därför var den andefattig..

Lite lustigt att det i början i denna tråd skrivs "…Vi har bl a gjort många landvinningar när gäller teknik, kultur och politik…." När såvitt jag kan bedömma alla förkastar den rådande bilden innom bl. fysik.
Det pratas om skuma energier som varken har setts eller documenterats vetenskapligt, krafter med de mest besynligaste namn, Gudar, häxor, troll, gnomer, knott, vargkrafter, månkrafter, stenkrafter, kristallkrafter, urkrafter, orber, spöken ,gastar, gengångare, vita damer, svatrta själar, heligt vatten, heliga platser, slagrutor, pendlar, pekare, healare, yoga, schrakran, mm i all oändlighet.
Apropå kasta sten i glashus.