Existens iFokus

Existens

Etikett00-existensiella-frågor
Läst 1493 ggr
Ayena
0

Var finns Gud?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Satt och funderade ikväll på hur mycket händelser det skett de senaste tio åren, som har lett till att barn fått sätta livet till.

Vi har discoteksbranden i Göteborg som vi nyss pratat om här, då en massa ungdomar blev offer för lågornas rov.

Vi har en massa galningar världen över som går in på skolor och skjuter ner vettlöst skolbarn och skolungdomar för att sedan ta sitt eget liv. Detta hände ju i veckan i Tyskland. Någon hade satt  upp ett plakat på minnesplatsen där det stod "Var finns Gud?"

Sen ska vi inte glömma alla barn som faller offer för krigets fasansfulla meningslöshet. Och för självmordsbombare.

Ja man kan ju faktiskt undra vad som pågår.

Finns där någon djupare mening med allt detta. Vad tänker ni därute?

Red-Lady
0

#Gunilla-R.

Vad finns gud ibland kan man öndra. När vår värld är helt upp och ner. Men skall vi gå efter biblen skall gud inte göra någott nu. Det var ju för Adam och Eva åt av det förbjudna äpplet.  Det skall bli roligt att höra var dom andra säger här. Ha det gott vi hörs Gunilla.

Ayena
0

Jag är inte så påläst vad gäller Bibeln så vad händer nu då enligt Bibeln?

Om man sen ska gå till Bibeln så kan man ju undra varför Gud planterade trädet med äpplet om man nu inte fick äta av frukten.

ikna
0

Ibland är det svårt att tro att den som skapat allt, inte kan stoppa handlingar som får katastrofala följder! Det är genom svårigheterna vi utvecklas. Smärta och lidande ger oss lärdomar som krävs för att komma vidare.

Ayena
0

Det talas ju om att vi människor fått vår fria vilja men vad har vi gjort med denna? Krig, elände, makt, girighet, avund, osv…… Vi kommer längre och längre från Gud och vi väljer faktiskt detta. Men hur långt ska det gå innan Gud ingriper? Kommer han att ingripa överhuvudtaget eller är vi utlämnade till vårt eget öde?

Red-Lady
0

Gunilla-R

Det står ju i biblen att ormen lurade Adam att ta äpplet från det förbjudna trädet som gud sa att dom inte fick äta av. Men jag håller med dig om att det är mycket elände på jord. Varför inte Gud gör någott nu kan jag inte svara på.

[GunillaF]
0

Enligt mig så är Gud, alltet och vi tillhör ju alltet!

Så summan blir:  Gud = Alltet = Vi.      Eller…? Skrattande

Om vi då tycker att Gud borde göra något åt allt elände som sker så är det med andra ord vi själva som ska göra det! Inte sitta och vänta på nån gubbe med vitt skägg som ska göra det åt oss.

Det är mina reflekteringar i frågan. Glad

GunillaF

ikna
0

#6 Precis! Vi ska själva göra det!

Ayena
0

# 6 - Jag har aldrig nämnt att det skulle finnas en gubbe i skägg.

När jag talar om benämningen Gud här så menar jag Skaparen. Vi är alla av Gud och Gud finns i alla. Och visst ska vi människor ändra på oss genom att vända våra ansikten till Gud.

Problemet är att vi inte sitter och väntar på att Gud ska lösa problemet. Problemet är att vi väljer att lägga på en slöja framför ansiktet så att vi inte ska se problemet.

Så nog skulle vi kunna behöva lite hjälp "från ovan" och det är kvickt! Om mänskligheten ska kunna räddas.

[GunillaF]
0

#8 Men snälla du, jag har väl inte skrivit att du har det heller?! Varför tror du att jag pekade ut dig?

Det var jag som skrev om en gubbe med skägg!

Det där med en skäggig gubbe är bara ett uttryck som många använder när dom beskriver Gud.

Ayena
0

Det är ju riktigt resonerat att det är vi själva som måste få till en förändring. Men för att få till stånd denna förändring måste vi människor öppna våra hjärtan och vända oss till Gud.

Den största faran är kanske likgiltigheten, att vi blir så vana vid dessa hemska händelser att vi bara rycker på axeln utan att egentligen fundera något djupare.

Utom dem som har någon relation till barnen som är döda. För dem är livet helt annorlunda från den dag de miste sina barn, sina anhöriga, sina vänner. De öppnar säkert sina hjärtan.

Som jag ser det så skulle vi behöva en liten "puff" från högre makter, utan att våra barn ska behöva offras.

[GunillaF]
0

Jag för min del tror att vi som fått upp ögonen måste börja.

Vi kan inte förändra världen på direkten men vi kan tänka på hur vi beter oss mot varandra och hur vi behandlar medmänniskor, djur, naturen o.dyl. Det är med förståelse och kärlek vi kan förändra vår värld till något bättre.

Det blir som ringar på vattnet. Vi älskar och behandlar vår nästa så som oss själva och de fortsätter med sina, osv.

För vem kan bråka och vara dum mot en som visar förståelse och kärlek. Det går inte.

Fialotta2
0

Enligt vad jag tror så finns Gud i oss alla. Vi måste själva försöka förändra omgivningen till det bättre. Jag tror också att vi får aldrig mer prövningar än vad vi klarar av och vad vi ska lära oss.

Det är fruktansvärt vad som händer både nära och längre bort ifrån oss, men det händer också det som är gott. Det är lätt att glömma bort det goda i och med att tv och tidningar bara berättar om allt hämst som händer.

Jag kan bara instämma i det #11 skriver.

evrekaw
0

På grund av ormen och äpplet förvisades vi ut ur paradiset. Vi fick då även en fri vilja…

Detta innebär i slutänden att det är vi som måste välja Gud, inte tvärtom.

Gud har inte övergivit oss, det är vi som har övergivit vår tro och därmed även Gud. Resultatet blir en ond värld…

Så här går resonemanget… Jag förstår det… Men på något plan blir det så surt att oskyldiga små barn ska betala priset… Så jag förstår även de som tänker att: "var är Gud?"

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Ayena
0

# 13 - Du har rätt, att vi vänt våra ansikten från Gud och stängt våra hjärtan.

Vad vi kan göra är att be Gud, Kristus, Maria Kristi Moder och Maria Magdalena om hjälp att släppa in Gud och Kärleken i människors hjärtan. Böner är starka och ber man detta och känner hur ens hjärta växer med kärlek under bönen - då tror jag också att vi kan få hjälp.

evrekaw
0

#14 Precis så måste vi göra!

Millaris
0

Jag håller med er Gilla, Gunilla och evrekaw - vi behöver öppna våra hjärtan för Gud och släppa in kärleken. Och jag tror att detta gäller på alla plan. Men börjar vi med oss själva så är det en god början - för jag tror att om vi älskar oss själva så är det lättare att älska andra.

Jag tror att kärlek och förlåtelse är vägen att rädda världen och det är detta Gud försöker få oss att inse. Men det är vi som ska välja detta också…

Wargmane
0

Hm..hittade en tråd här…vart tog det vägen?

blev det nåt av detta ?

Läste i en annan tråd på en annan sajt*ler* där det skulle bli meditationer …men sen blev det tyst?

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

MIRJAMI
0

Kan bara hålla med om er att våldet här på jorden blir bara värre och värre mot barn. Vad jag som mamma försöker är att lära mina barn just detta du ska respektera din näste. Du ska inte med flit skada någon annan…då ingen annan ska skada dig med flit. Vi är alla lika värda….

Ja kankse genom bönen kan vi få bätring i denna välrd.

Ayena
0

# 17 Det stämmer att det var tänkt gemensamma meditationer och bön. Men det rann liksom ut i sanden……..

Wargmane
0

# 19  men… vad tråkigt!!

Vi får väl dra igång då Ayena !

Detta är ju nåt som behövs överallt och så mycket som möjligtGlad

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Ayena
0

Jag blev tyvärr mycket starkt attackerad inne på en sajt av en person, ett rejält personangrepp på mig alltså. Vederbörande påstod sig vara synsk och därmed kunde veta att jag hade startat denna bön för egen vinning.

Wargmane
0

ÄÄÄhhh sånt trams….får man ju sätta sig över Flört

Såna saker förekommer alldeles för mycket…

*fräser* Inte konstigt att allt ljusarbete stannar av ….

ANDLIG ÄRELYSTNAD är att sätta sig till doms …och alla andliga ,synska, och allt vad det nu heter..borde veta bättre!

Jag vet av erfarenhet att det ÄR precis så här och kommer förmodligen Alltid att vara , man får inte ta iniiativ, man får inte bli för omtyckt, man får inte utvecklas för mycket…Nä då är det kört då kommer drevet !!

Avundsjuka…heter det…för man ska ju absolut inte tro att man är nåt …Eller Hur???

Och det kommer oftast från de håll där man "skryter" över hur långt man är i sin utveckling!

MEN …jag tror ändock…att vi människor är i grunden goda och strävar åt samma mål…Så att försöka --.ÄR bra !

Stå på dig du och var den du  är!!

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Ayena
0

Detta var en riktig otäcking.

Och tyvärr så var där ingen som ställde upp på den aktuella sajten där jag blev attackerad.

Men jag kommer igen, snart! Flört

hatchepsut
0

#23 Ladda Ayena, sånt där får inte stoppa…Flört

Wargmane
0

Nej det får det INTE !

Starta du en Lina härinne så  ska du få gehör!!

Ta hem ditt fina hjärta du !!

Existens FÖR öppna hjärtan !!

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Loet_old
0

Självfallet så står vi bakom dig Ayena.

kör igång med meditationerna..Flört för det behövs.

Ayena
0

Ok jag öppnar en tråd i morgon!

Pözzzz på er goingar!

evrekaw
0

Tänker om detta att redan de gamla grekerna under antiken sa att:

"Gudar gör inte för människan det människorna kan göra själva"

Kanske är detta något alla borde reflektera över. Vi lever trots allt i ett kollektivt vansinne där alla är som dominobrickor fast i slowmotion… Förr eller senare… Faller en faller alla…

Vi måste börja "stå upp". Detta innebär inte att vi ska ordna garden mot våldet. Men vi måste titta på vad vi serverar våra barn. Hemska dataspel, DVD, Playstationspel som bara går ut på våld…

Vi måste lära dem kärlek och andlighet… Och framför allt komma ihåg att,,, Barn gör inte som vi säger - de gör som vi gör…

Wargmane
0

#28precis !!!

det är nästan som att det är "fult" att ge barn bättre värderingar….

"Normala" barn spelar dataspel och ser på våldsfilmer !!

För Jä..ligt !

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Aldebaran
0

Bra tänkt men vi måste åxå komma ihåg att våra barn är åxå individer, egna själar kanske äldre än vad vi är..

Viss färgning kanske dom kan få från oss, men det mesta har dom med sig i bagaget redan…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Wargmane
0

Klart att dom har ! Men…vi kan inte frånta oss ansvaret som föräldrar heller….som evre sa..barn gör inte som man säger dom gör som man gör ….

Sen må dom vara hur gamla själar som helst….dom e ju ändå barn…

och ska få vara det ….med vår kärleksfulla omsorg ….dom har ju trots allt av en anledning valt oss ….precis som vi valde våra föräldrar…Jag är så Glad för  att mina föräldrar var av den sorten att lära mig goda mänskliga värderingar !
Det vill jag mest av allt ge mina barn oxå…

Jag ser inte det som uppfostran utan en sann Gåva!

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Aldebaran
0

#31.. Helt rätt tänkt..

Ville bara förtydliga till alla som tror att allt är föräldrarnas fel när något går snett..

Men det är klart ser man det från att man bara lever ett liv och att allt är svart sedan så är det ju självklart med den synen..

MacGallon
0

Sök på Teodicéproblemet.

evrekaw
0

#33 Jo, min ene son är en gammal själ, han har vandrat många fler vändor än mig… Hans bäste vän likaså… De har varit "vapenbröder" tidigare… Han är jag inte bekymrad över, han är klokare än min gamle far…

Min yngste däremot… Där får man faktiskt gå före med gott exempel och styra vad som är ok och inte… Vad han har i bagaget vet jag inget om… Bara min äldste…

Någon sa mig att man inte ska tala om sånt här för barnen, stämmer det? Och om så - varför?Obestämd

MacGallon
0

Oj! Där blev det visst knas. Du sökte nog inte på Teodicéproblemet. Jag skickar med en länk.

evrekaw
0

#35 Men MacGallon… du rör dig knappast inom teosofins sfär… Det är detta som intresserar mig…Flört

Maria
0

Jag tror att allting har en mening.

Visst kan det vara svårt att se en mening i lidande, katastrofer osv, där bl.a barn blir offer. Visst förstår jag att man frågar sig var Gud är någonstans.

Jag har vid flera tillfällen själv känt mig så övergiven men någonstans när man har perspektiv på händelsen/händelserna så märker man att det har lett till något nytt/annorlunda som aldrig hade blivit av annars.

Människor som kommit samman som kanske aldrig skulle ha träffats, föreningar som startats, människor som stannar upp och väljer nya vägar i livet osv.

Utan sorg så skulle vi aldrig kunna uppskatta glädjen.

/Maria

evrekaw
0

#37 Utan sorg vore vi "räkmackemänniskor" , som vi döpt dem till här… Tror det var Ayenas uttryck… Sånna som bara glider genom livet på en räkmacka…Flört

hatchepsut
0

Hej Alla! Är det fortfarande "trollprat" här inne, suck…The Thinker

evrekaw
0

#39 Troll… Vikka troll…    No comprendo nada??? Vad pratar du om Watson?Oskyldig

hatchepsut
0

#40 Ja,här har det ju varit högt i tak och jag har fått sitta i kryptan och sucka…Är det fritt fram eller??  Shy

Ayena
0

Jag tror att trollen vikt hädan Tyst

hatchepsut
0

#42 Puhhh! Phew

evrekaw
0

Mmmm… riktiga omedvetna troll-trollisar… Svettigt värre… Man känner liksom doften av…

hatchepsut
0

#44 Ja, det blir stundtals riktigt otäckt…Tror att det bästa man kan göra i sådana fall är att ignorera… fullständigt…de lyssnar inte ändå…By the way; Har ni sett månen, mäktig!!!

evrekaw
0

#46 Man får förlåta dem…

Nej, måste ut… Den syns inte genom mina fönster…

vildarosen
0

Bra fråga om var finns gud!!! JAg tror inte på den Guden som skapade Adam o Eva o hela det köret.. För om man tror på han så lova han väl att ingte hemsk skulle hända i världen osv.. men det händer ju en massa hemska saker dagligen på våran planet men har  inte sett skymten av en gud som kan ställa allt tillrätta o bota sjuka m.m.  

Alla dessa saker man blev hjärntvättad om Gud o Jesus när man läste.. Då visste man ju inte bättre när man va ung? Men nu har jag hunnit ett antal gånger fundera över dessa frågor o fortfarande inte hittat ett svar på dessafrågor, enda är att jag insett att jag inte är kristen men ej gått ur kyrkan än..Hmm måste ta tag i det!!!

Det va lite om va jag tycker o tänker i denna fråga.. Man kan ju skriva hur mycket som helst idessa frågor  o diskutera!!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

Aldebaran
0

Jovisst finns det en gudom, en gudomlighet som genomströmmar allt levande. Vi liksom minsta mineral är en del därutav…