En vädjan från mig
"En vädjan till mina medmänniskor.
Snälla hjälp mig att komma till insikt.Låt inte bitterheten o osäkerheten kontrollera mig.
Låt mig finna andra utvägar, genom mina svårigheter. livet är inte lätt, inte för någon.
Men jag måste lära mig för att komma vidare i mitt liv,,,
Jag måste våga ge uttryck för mina känslor, för mina behov och för mina reaktioner.
Det är inte rätt av mig att dölja mina känslor.
Varken mot mig själv eller mot andra.
För ioch med att jag gör det,,, så lurar jag andra att tro,,
att jag accepterar o godkänner deras spelregler, deras villkor,, o där med begår jag det största sveket,,,Inte bara gentemot dig min vän,,,,
Utan även mot migsjälv.
Det är aldrig någon annans uppgift att försöka lista ut o förstå vilka känslor eller behov som ryms inom mig. För det vet bara jag.
Om jag lovar att ta ansvar för mig själv,, så kan väl du lova att ta ansvar för dig,,, så kanske ,,, vi kan mötas på nytt."
Satt o plitade ner dessa rader för några år sedan under en period när det mesta kändes oerhört jobbigt. Och efter att jag skrivit detta så såg jag på mig själv med helt andra ögon.
Egentligen skulle det vara ett brev till min mamma,,, men jag insåg att jag hamnade i situationer med andra människor, som drog energi från mig på liknande sätt.,, och jag började förstå varför.
Det är jättebra att skriva "brev" om våra känslor. Man kan ha en adressat men man ska inte skicka breven, ty när man har skrivit ur sig känslorna så är de på pappret/i datorn och då har de lättat ifrån mig. Då kan jag med disans se på orden och känna känslorna, och kanske till och med första varifrån de kommer.

Skriver dagbok… Kallar den för humörsdagbok… Otroligt givande att läsa om mig själv några månader senare när man har perspektiv och ser händelser med "nya" ögon…
Tack för att du delar med dig och öppnar en dörr… För det är ju det det hela handlar om… Att ge och ta - med en stängd dörr släpper man inte in någon och all negativitet man bär på stannar kvar och blir ens eget gissel…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Ja, det är jättebra att skriva ner känslor man bär inom sej -tycker jag med- jättebra med dagbok som du beskrive evre, mkt. bra idé.
Tack för dela med dej till oss & vad skönt att du lyckades förstå vad det var som hände o varför. :)