Existens iFokus

Existens

Etikett00-existensiella-frågor
Läst 715 ggr
Wargmane
2009-05-28 14:43
0

Min Existens.........Vår existens.....

Ser jag som en del av ganska många saker…

Bl,a som den beskrivs i existentiell filosofi och terapi…

Den kallas "De Fyra Livsvärldarna"

Och innehåller följande saker :

Det handlar om vårt förhållande till våra fysiska omständigheter och vår kroppslighet.

_Det handlar om våra relationer och vårt sociala nätverk.

Det handlar om vår identitet - vem vi är för oss själva och vem vi strävar efter att vara._

_Och det handlar om vårt förhållande till livets mening och värden och vårt förhållande till godhet och ondska.
_
Allt detta sammantaget och hur vi hanterar dessa saker Visar på vilken kvalitet vår existens innehåller!

Att "bara" arbeta med ett eller några av dessa saker..skapar Ingen Balans i vår existens och…Då mår vi dåligt…

Hur Ser Ni på Detta ??

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Wargmane
2009-05-28 14:48
0

"Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där."

Søren Kierkegaard

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Waara
2009-05-28 14:56
0

Tycker du resonerar så det känns i hjärtat! vi måste vara på samma våglängd du & jag. Tack för dina tankar du satte på print, det kändes bra att läsa och, jag ser på det som du, fast nu fick jag ord till min känsla. :)

Wargmane
2009-05-28 15:01
0

Ja utifrån hur jag jobbar med människor…Och ser Vid personliga kriser, vid sjukdom, vid förluster, i övergångsfasen och i gränssituationer blir det plötsligt mycket tydligt hur vi har prioriterat dessa Livsvärldar….

en del är bra rustade andra inte…

Här finns iallafall grunden till vad man ska titta på …

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

evrekaw
2009-05-28 23:13
0

#1 Jo… Allt detta låter så logiskt. Är så logiskt…

Men om man ska hitta någon där denne är… Hur gör man detta med en som "gömmer sig…" Inte släpper in en så mycket som en centimeter?Obestämd

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Aldebaran
2009-05-28 23:15
0

låter denna vara, tills han/hon är redo att släppa in dig

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Wargmane
2009-05-28 23:16
0

#5 Gör vågen !!

hehehe ..precis…Vill man inte …kan man inte !!!

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Aldebaran
2009-05-28 23:18
0

tackar å bugar  

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

evrekaw
2009-05-28 23:21
0

#5 Ja visst är det så… Man kan inte få en "helig relation" om inte båda är med på det…

Om den ena gör allt för att vidhålla sitt ego och sin smärtkropp, vad annat kan man göra än att vänta, och vänta och vänta…

Wargmane
2009-05-28 23:54
0

#8 precis !!

och hur kul e de …brukar jag tycka ..och går iväg ett tag !Glad

för att återvända när det är dags!

Vänta tar både energi och tidsdödar!

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

cillaj
2009-05-29 00:09
0

Kan bara hålla med föregående talare,

livet är kortare än vad man tror,

mycke vill man hinna med,

att öda tid på att vänta….. nej, inte min grej.

Släpp taget och gå vidare.

Man måste oxå våga för att vinna något.

Ayena
2009-05-29 01:53
0

Släppa taget och gå vidare. Det kan vara väldigt svårt ibland, speciellt om egot hela tiden drar en i nacken.

Wargmane
2009-05-29 02:11
0

Tja …Visst kan det vara det…men träning "härdar" till slut är det befrielse…så och från egot…

Jag måste Själv bedöma var jag försvagas i Livsvärldarna (om ingen kan hjälpa mig)

Om en relation försvagar mig är det upp till mig själv att välja…Om jag vill det eller inte …

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Wargmane
2009-05-29 03:03
0

Vad vi alla behöver göra i livet är att ta reda på vilka vi är, gripa efter våra möjligheter och acceptera våra begränsningar.

Det låter enkelt, men är i själva verket mycket svårt, eftersom vi ofta lever med näsan i väggen upptagna av våra dagliga sysslor.

Vi tar oss sällan tid att fnurla över hur vi lever; det är vad den existensiella insikten handlar om….

Hur lever vi??

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

cillaj
2009-05-29 09:30
0

Precis, hur lever vi våra liv.

Enklast är att leva här och nu.

Det skapar mindre oro.

Framtiden är stressande.

Det som var kan vara ångestfyllt.

När tid är, då kan man reda ut saker.

[rore]
2009-05-29 10:31
0

Så kloka och insikts fulla människor det finns här. Det gör mig varm i hela hjärtat.Kyss

**"Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där."
**

förutsatt att den människan vill föras mot detta mål.

allt för ofta så ser jag människor som läst den texten och som tycker att den är bra,,,,, men ändå inte förstår vad den innebär i det praktiska livet.

Jag älskar dessa rader,,, för att de är så klockrena för mig. och jag har slitit mitt hår i frustation innan orden nådde in i mig.

Men det har oxå inneburrit att jag varit tvungen att se på migsjälv och möta det svår hanterliga inom mig.

Vilket inte har varit så lätt alla gånger.

Någon har även sagt eller skrivit :

Att lyssna,,, kräver hög närvaro och en vilja att förstå det som inte sägs.

Wargmane
2009-05-29 12:12
0

#15 ÅÅhh…..Ger bara dig en Stor Spontan Kram !!

Tack!!!Underbart!

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

[rore]
2009-05-29 12:14
0

KyssTack Wargmåne! Den värmde. Kramar tebaka.

evrekaw
2009-05-29 12:49
0

#10 #11 "Should I stay or should I go?"

Tror att jag släpper det får bli som det blir…. Det är bara att vänta och se tiden an… Kämpa ensam fungerar inte… Det finns inget agg från min sida. Men botten är nådd för min del… Bara trött, en relation som bara är en energitjuv, som bara erbjuder negativ energi… Varför ska man kämpa där?

Ayena
2009-05-29 12:52
0

# 18 - Du har rätt!

evrekaw
2009-05-29 13:00
0

#19 har onekligen lärt mig massor om diplomati genom denna person… Men om varken mitt sanna jag eller mina ansträngningar till diplomati fungerar…

Då får man väl ta det positiva… Jag har fått en kurs i diplomati…

[rore]
2009-05-29 13:09
0

# 20.

En bitter ljuv känsla så här i efterhand ? !

Så var det för mig, i alla fall, framförallt efteråt.

När alla nya dörrar öppnades, så slog jag på mig själv för att jag hade väntat så länge på att ta steget ut ur ett/ flera såna förhållande.

Men det hör mognaden till,,, en dag är det bara nog. Väntan tar slut o det får bära eller brista,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Ayena
2009-05-29 13:21
0

# 20 - Visst är det en fördel om man kan vara diplomatisk, men det kanske inte är så lätt då man själv är inblandad. För ska man vara diplomatisk så bör man lägga känslorna åt sidan ett tag. Jag tror inte jag skulle förändra mitt jag om jag gick en kurs i diplomati. Möjligtvis skulle jag kanske få lära mig att uttrycka mig på ett mera diplomatiskt sätt, men inte att ändra på mitt sätt att vara, känna och tänka.

Wargmane
2009-05-29 15:07
0

Hm…och ibland är faktiskt inte diplomati lösningen…

Vi Är Människor..Med allt vad det innebär ..Tankar Känslor Intuition + en massa annat !

inte alltid bra att stänga inne känslor i Diplomati…även om det periodvis är bra …

behärskning ..är inte alltid lösningen….

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

evrekaw
2009-05-29 20:53
0

#23 Detta är lätt att tycka mycket kring detta… Men alla har inte upplevt hur överj-ligt det är att ha en nära annhörig som man för "familjefridens" skull hellre är diplomatisk mot än att förstöra julafton eller andra sammankomster, för alla andra…

Alla tassar på tå för denna individ kan jag säga…

Jag vet att diplomati är ett annat ord för att trampa på sig själv emellanåt. Men det är lätt att tycka när man inte upplevt situationen. Känner att jag blir lite "lack" faktiskt…

Har för övrigt sagt ifrån, jag vill inte bli inbjuden när denna individ ska närvara mer. Jag sa också vänligt ifrån till personen själv för ett litet tag sedan. Jag sa bara att jag inte ville en sak som denne ville, detta räkte för att få en utskällning och ett vredesutbrott som inte på något som helst vis korrelerar till att någon vänligt men bestämt avböjer…

Jag bär inte på hat eller agg… Jag är bara trött. Trött på att tassa runt i ett minfält där minor godtyckligt briserar bortom ens kontroll… Jag har sagt nej till mera av den varan.

Wargmane
2009-05-29 22:13
0

Men det är ju kanon att du har tagit ett steg från Ewre…detta sorts Psykopat beteende …skadar Mycket!!

när allt man säger kan bli en detonerad granat…det är för mycket !!

Hm…jag har en *fallbeskrivning på dessa sortens människor…

Jag vet inte om jag ska lägga in den här på sajten för den är STARK…men kan gott vara en påminnelse om att denna sortens "kontroll " verkligen förstör för omgivningen!

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

evrekaw
2009-05-29 22:22
0

#25 Jo… Blir lite förtvivlad när jag läser "A course in miracles" också, där de menar att man fått det man bett om… Att all form av separation beror på en själv… Att man tror att en måste vara skyldig och en oskyldig…

Med denna typ av människor jag avser här… Ja, får man en sådan i sitt liv så kan man alltså aldrig uppnå inre frid och enhet med Gud, eftersom man upplever separation med denna människa…

Tänker på en jag känner som sedan 4 års ålder blev sexuellt utnyttjad, regelrätta samlag, av sin flera år äldre bror. Pappan var död och mamman gravt alkoholiserad… Hoten om vad som skulle hända om hon sa något gjorde att hon började stamma så enormt att hon knappt kunde prata under 13 års tid.

Ska vi i detta fall säga att hon "bad om det" att… Nää!!! Det måste få finnas en gräns där vissa bör få ses som omöjliga att upprätthålla en sann relation i Guds ljus med… Det bara måste få vara så…

Wargmane
2009-05-29 23:13
0

#26Hmmm…näee det där vet jag inte om jag köper…jag heller--

Jag var på ACIM:s kurser för många år sedan…men jag vart bara irriterad för det var så mycket motsägelsefullt…bl.a såna här saker!

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

evrekaw
2009-05-29 23:30
0

#27 Jaa… Det finns onekligen "luckor" i detta i övrigt magnifika verk. Jag får känslan av att psykopater och emotionellt och empatiskt handikappade människor inte "finns". Man utgår ifrån en mall där vissa delar glömdes bort…

Men… Kan vi någonsin förvänta oss att en människa kan skriva något felfritt om Gud - om än med Jesus som språkrör…

NT är inte heller "perfekt"…

Wargmane
2009-05-29 23:33
0

Nääää…det gäller väl att försöka …se mellan fingrarna iblan …

Men lätt e det ju inte !

Tror du jag ska våga mig på att slänga ut Ondskans Makt här??

Kan vara bra för människor att läsa för att förstå vad lätt det är att bli manipulerad av det…

_B.B //Kristina

*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

evrekaw
2009-05-29 23:44
0

Ja, det tycker jag! Varför tala om det ena men utesluta motpolen?